Citaat door smurfin25:Ik vertel iets vanuit mijn ervaring dame dat dat bij jouw anders ligt prima.
Denk je dat dat toegestaan is omdat de mannetjes voor zitten en vrouwtjes achter maar in de pauzes gezellig tussen elkaar staan. Ik weet waar ik het over heb en erken het probleem zelfs toen ik er les volgde en idem dito veel leerde. Ik zou het nooit meer doen omdat je hier niet voor beloont kan worden Allaah accepteert enkelt hetgeen wat zuiver is. Zoals ibn mas3oed radi Allaahu anhu zei; Vele proberen al khayr te doen maar die al khayr bereikt ze niet!
Hamdulillaah genoeg mogelijkheden voor zusters om kennis op te doen zonder bij broeders te zitten dus het is ook niet noodzakelijk.
Salaamoe alaikoem
p.s: dat eerste wat je aanhaalde over school etc, het is niet zo dat als je het een niet helemaal volgens de regels kan doen maar wel verplicht bent dat dat een vrijkaartje is om met andere zaken zo laks om te gaan probeer hetgeen te vermijden wat je kan vermijden zuster
Ik zal dit bovenstaande gebeuren niet ontkennen, het gebeurt maar dit hoeft lang nog niet te betekenen dat je het zelf niet in de hand hebt. Ik bedoel, in de pauze ga je (als je over gezond verstand beschikt, en je geen 'ordhr hebt om dit niet te doen) gerust je gebed verrichten, wat te eten halen of in het lokaal blijven.
Dat je het zelf nooit meer zou doen, is uiteraard jou eigen keuze, maar om te zeggen dat je hiervoor niet beloond kan worden ligt niet aan jou, beste zuster. Verder mis ik het woordje niyyah heel erg, en ook dat speelt een belangrijke rol, ook in zaken als dit. Overal zit ghayr in, hoe groot of klein dit ook is. Maar hij (radiya Allaahoe 'anhoe) heeft gelijk, alleen is het niet ons om zijn uitspraak willekeurig op dingen af te schuiven. Het gaat om hoe jij ermee omgaat, en niet wat heel veel anderen naast jezelf doen. Ik bedoel, op yawm el Qiyamaah wordt je ter verantwoording geroepen voor je eigen daden, en niet omdat iemand anders tijdens de pauzes op de gangen met jongens en mannen heeft staan klessebessen (en dan nog hebben wij niet het recht om hierover te oordelen, dat is niet aan ons).
Kun je mij één van deze mogelijkheden noemen, ik ken er namelijk geen dan zelf thuis studie te doen. Ik heb dan Alhamdoelillaah een vader die mij lest, naast de lessen die ik bij Dar al Ilm volg, maar heel veel anderen hebben dit niet. Je hebt niet genoeg aan 'n boek, maar een docent die dit doceert is uitermate belangerijk zodat je met zekerheid weet dat je de literatuur goed begrijpt. In het tweede geval is dit wel noodzakelijk (voor mezelf Alhamdoelillaah niet, maar zelf trek ik veel profijt uit de lessen), misschien zou je in het vervolg niet zo willen generaliseren, in shaa Allaah.
Wa 'alaykoem salaam warahmatoe Allaahi wabarakatoeh.
Ps: daar ben ik het absoluut mee eens. Ik haalde het enkel als voorbeeld aan, om aan te geven dat men best verder mag kijken dan diens neus lang is. En mocht het zo zijn dat men leringen trekt uit studie's als dit, dan prefereer ik het andere eerder als no no de de studie's die je bij zulke Islamitische instelling kunt volgen.
Baaraka Allaahoe feekie, dat zal ik als advies meenemen.