Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Nederland moet langer gaan werken

Pagina's : [1] 2

Raihana
06-07-2004, 12:03

Nederland voor de keus: veranderen of verarmen Van een onzer verslaggevers DEN HAAG - „Het is veranderen of verarmen. Ik wil niemand iets afpakken, maar langer werken is gewoon nodig. De Engelse ambassadeur in ons land, Colin Budd, had onlangs gelijk toen hij opmerkte dat Nederland blijkbaar zo welvarend is dat het collectief in slaap is gevallen. We moeten verandering weer als uitdaging zien.” Jacques Schraven, voorzitter van werkgeverskoepel VNO-NCW, zat er gisteren strijdvaardig bij. De BV Nederland harkt, volgens de werkgeversvoorman, in Europa voor de bezemwagen uit, alleen een cultuuromslag kan ons nog redden. Het kabinet is weliswaar op de goede weg, maar de broekriem moet verder worden aangehaald willen we vergrijzing en opkomende economieën als India en China het hoofd kunnen bieden. Schraven legde daarom een nieuwe blauwdruk voor de Nederlandse economie op tafel. Onder de noemer ’Nederland moet actiever’ worden daarin maar liefst 50 voorstellen gedaan die vóór 2010 hun vruchten moeten afwerpen. Loonmatiging alleen is daarbij verre van voldoende. „Langer werken loont”, zo zei Schraven bij de presentatie van de blauwdruk. Zwaaiend met cijfers van het Centraal Planbureau stelde hij: „Als iedereen door vrije dagen in te leveren en een iets langere werkweek op jaarbasis 4% langer werkt, levert dat onze economie minstens 13 tot € 20 miljard op. Het is een beschaafde aanpassing, die ons meer concurrerend maakt en werkloosheid voorkomt.” Naast een 40-urige werkweek en doorwerken tot 65 jaar moeten wettelijke verlofregelingen worden ingeperkt en de arbeidsproductiviteit moet worden opgekrikt door efficiëntere arbeidsinzet. Deeltijdwerk, flexibiliteit en telewerk zijn hierbij onontbeerlijke ingrediënten. Schraven benadrukt dat langer werken en grotere arbeidsparticipatie maar een deel van de oplossing is. „Er is veel meer nodig. De inhoud moet de discussie weer gaan bepalen. Alleen economische groei bepaalt het verschil tussen welvaart en achteruitgang.” De werkgeversvoorman benadrukte dat hij enkele jaren geleden al tevergeefs aan de bel trok, maar dat de vakbeweging zich doof hield. „Toen vorig jaar sinds lange tijd de economie weer een krimp vertoonde, drong het besef pas door. De Nederlandse economie moet nu bovengemiddeld groeien om weer tot de beste ter wereld te gaan behoren en onze welvaart te kunnen handhaven. Ik denk aan een groei van 3% per jaar. Onze nationale koek groeit dan met ruim € 13 miljard. Dat levert 100.000 nieuwe banen op. Als we deze groei willen veiligstellen dan noem ik dat progressief, krachten die dat willen tegenhouden noem ik conservatief”, zo sneerde Schraven richting FNV-voorzitter Lodewijk de Waal en zijn achterban, die momenteel driftig acties voorbereiden tegen het kabinetsbeleid. Meest urgent voor de werkgevers zijn aanpassing van de wao en inperking van de duur van een ww-uitkering. Het kabinet is hiermee druk in de weer. „Al had het kabinet wel wat beter naar de sociale partners kunnen luisteren, daardoor is de vakbeweging helaas van het hervormingspad afgeweken”, keek Schraven terug. Daarnaast moet de flexibiliteit van de arbeidsmarkt worden vergroot door de hoge ontslagbescherming voor werknemers te slechten. Hiervoor moet de kantonrechterformule naar beneden worden bijgesteld. Een maximale vergoeding van één jaarsalaris als basis zou voldoende zijn. VNONCW doet verder – tussen neus en lippen – nog enkele verregaande voorstellen. Zo pleit de koepel voor afschaffing van het minimumloon en een verdere vereenvoudiging van ons belastingstelsel. De werkgevers hameren al tijden op lagere tarieven, maar koersen nu voor het eerst af op een tweeschijventarief met een bandbreedte tussen de 35 en 45%. „Ons toptarief van 52% is uit de tijd.” Een ander ingrijpend plan is de privatisering vóór 2010 van de sociale zekerheid. Omdat in 2006 de premieheffing door de fiscus zal worden uitgevoerd, kan uitkeringsinstantie UWV worden opgeheven. De Sociale Verzekeringsbank kan de wao-uitvoering overnemen. Voor gedeeltelijk arbeidsongeschikten staat al private verzekering op stapel. De werkgevers lonken voor het eerst publiekelijk naar herinvoering van risque professionel en risque social, waarbij niet aan werk gerelateerd verzuim voor rekening van de werknemer komt. De Telegraaf, 06-07-04

gaviel
06-07-2004, 12:12
Grootste klets ooit verkondigd grrrrr Jonge mensen kosten de maatschappij minder dan mensen boven de 55. Nu ja kosten de bedrijven meer, maar de staat moet dan niet betalen. Het begind salaris is niet te vergelijken met iemand op mmmm waar zijn de 55+ers, somigen zijn op schaal 10 en ver daar boven. Als een beginnenling op schaal 5.5 begint mag ie zijn handen dichtknijpen. Langer voor nog minder, waar moeten we straks de huur van betalen??? Over 10 jaar welcome in holland, krottenland, kartonland, kistenland enzv. Toekomst melodie werken en op straat wonen?

Noena
06-07-2004, 13:35
Origineel gepost door Carolus Nederland verarmt door de gigantische aantallen mensen die uit de staatsruif een uitkering (WAO, WW, bijstand) ontvangen. En die uitkeringen zijn vergeleken met het buitenland ook nog gigantisch hoog. En ra,ra.......in welke bevolkingsgroepen komen die profiteurs procentueel het meeste voor? Nou?..Doe is vertellen??..Ik ben erg benieuwd..

amused
06-07-2004, 13:35
Origineel gepost door Carolus Nederland verarmt door de gigantische aantallen mensen die uit de staatsruif een uitkering (WAO, WW, bijstand) ontvangen. En die uitkeringen zijn vergeleken met het buitenland ook nog gigantisch hoog. En ra,ra.......in welke bevolkingsgroepen komen die profiteurs procentueel het meeste voor? "profiteurs" vind ik persoonlijk nog al een stigmatiserende, enge en zeer eenzijdige term in deze.

Djumanah
06-07-2004, 13:41

Origineel gepost door Carolus Nederland verarmt door de gigantische aantallen mensen die uit de staatsruif een uitkering (WAO, WW, bijstand) ontvangen. En die uitkeringen zijn vergeleken met het buitenland ook nog gigantisch hoog. En ra,ra.......in welke bevolkingsgroepen komen die profiteurs procentueel het meeste voor? Als je een WAO, of een WW krijgt dan gaan we er van uit, dat die mensen het ook verdiend hebben... Je krijgt niet zo maar even een uitkering van die gierige nederlanders... Dus wat maak jij je nou druk.. Maar wat heeft het hier nou mee te maken, volgend jaar zal je gewoon meer uurtjes moeten maken... and that's it :confused:

Noena
06-07-2004, 13:59
Origineel gepost door pumba Welkom in ons gastvrije landje waar zuinigheid ervoor heeft gezorgd dat u en uw ganse Marokkaanse familie hier op onze kosten kunnen verblijven. Wees welkom, is er verder nog iets van uw dienst? Ja natuurlijk, wij zullen zo snel mogelijk alle Nederlandse homo's van de Euromast gooien en alle Nederlandse vrouwen zullen wij slaan tot ze juichend een tent aantrekken. Nee natuurlijk vinden wij het niet erg om geen varkensvlees te nuttigen en alcohol zullen wij nog slechts gebruiken om onze handen te ontsmetten voor wij een Marokkaan een hand geven. Had u daarnaast nog wensen? Jazeker, wij zullen onze strijdkrachten inzetten om uw heilige oorlog tegen andere westerse landen kracht bij te zetten. Gelukkig werd ik op tijd wakker. brrrrr. Wat is er mis met werken? Er is er 1 boooos hoera hoera dat kun je wel zien dat ben JIJ!!!! Is je haat echt zo diep?...Lijkt me erg ongezond hoor..Lighten up!

Raihana
06-07-2004, 14:16
Origineel gepost door pumba Welkom in ons gastvrije landje waar zuinigheid ervoor heeft gezorgd dat u en uw ganse Marokkaanse familie hier op onze kosten kunnen verblijven. Wees welkom, is er verder nog iets van uw dienst? Ja natuurlijk, wij zullen zo snel mogelijk alle Nederlandse homo's van de Euromast gooien en alle Nederlandse vrouwen zullen wij slaan tot ze juichend een tent aantrekken. Nee natuurlijk vinden wij het niet erg om geen varkensvlees te nuttigen en alcohol zullen wij nog slechts gebruiken om onze handen te ontsmetten voor wij een Marokkaan een hand geven. Had u daarnaast nog wensen? Jazeker, wij zullen onze strijdkrachten inzetten om uw heilige oorlog tegen andere westerse landen kracht bij te zetten. Gelukkig werd ik op tijd wakker. brrrrr. Wat is er mis met werken? pumba Online Vandaag 13:55 pumba Gebanned Online Lid sinds: Gisteren Geslacht: Man Locatie: Aantal berichten: 44 Toedeloeeee.... Of te wel To The Loo :D Ik lach mij dood hiero.. :giechel: :giechel: :giechel:

babyvanbelisma
06-07-2004, 14:21
Ik vind dat iedereen die een baan heeft en daar op een volwassen manier mee omgaat, gewoon 37 of 40 uur maakt en een goed salaris ontvangt, goed bezig is. Iedereen die een uitkering krijgt omdat ie daar echt niets aan kan doen, maar wel graag wil werken, heeft het volle recht op die uitkering. Iedereen die een uitkering krijgt en geen enkele aspiratie heeft om iets met zijn leven te gaan doen: get a job and get a life. Dit is wat elk land ten onder zou doen gaan..... maar ik denk dat de meeste mensen toch echt wel hun best doen hoor!

onderduiker
06-07-2004, 14:22
Origineel gepost door pumba Welkom in ons gastvrije landje waar zuinigheid ervoor heeft gezorgd dat u en uw ganse Marokkaanse familie hier op onze kosten kunnen verblijven. Wees welkom, is er verder nog iets van uw dienst? Ja natuurlijk, wij zullen zo snel mogelijk alle Nederlandse homo's van de Euromast gooien en alle Nederlandse vrouwen zullen wij slaan tot ze juichend een tent aantrekken. Nee natuurlijk vinden wij het niet erg om geen varkensvlees te nuttigen en alcohol zullen wij nog slechts gebruiken om onze handen te ontsmetten voor wij een Marokkaan een hand geven. Had u daarnaast nog wensen? Jazeker, wij zullen onze strijdkrachten inzetten om uw heilige oorlog tegen andere westerse landen kracht bij te zetten. Gelukkig werd ik op tijd wakker. brrrrr. Wat is er mis met werken? :lol: :hoera: :hammer: hahahaha die looser alweer gebanned pumba volgens mij zit jij zo achter je pc :rotpc:

Oem_Ayoub
06-07-2004, 18:12
Langer en meer werken..??Tuurlijk,moet kunnen... Maar dan moet men eerst werk vinden..wat er tegenwoordig niet is :rolleyes: Maar goed..Ik wil vanaf mijn 25ste met pensioen..vind dat ik wel lang genoeg heb gewerkt :) Als ik 65 jaar ben wil ik wel weer aan de slag..

Junkie
06-07-2004, 20:03
Zolang bedrijven sluiten omdat ze in bv. Spanje goedkoper uit kunnen breiden (zoals in mijn geval) moet men niet altijd de ZwartePiet naat ze3ma onwillige burges toespelen. Zolang er maandelijks ca. 10000 nieuwe werklozen bijkomen vind ik die hele langer-werken-discussie nogal zuur. Korter werken lijkt mij meer een optie om de schaarste aan banen eerlijker te verdelen. Maarja, ik heb er niet voor doorgeleerd. Zie alleen maandelijks vijf tot tien goedbedoelde sollicitaties in goede bedoelingen stranden.

Oem_Ayoub
06-07-2004, 20:35
Origineel gepost door hirihiri123 En voor Oem Ayoub: er is werk genoeg, als je maar wilt............. Nee, er is geen genoeg werk..werkloosheid stijgt, omdat er geen werk is.. Er zijn heus mensen die willen werken..maar kunnen helaas niets vinden.. [ Ik vraag me trouwens af welke leeftijd jij hebt. Je zult bedoelen : met je 25e een uitkering hebben ??? [/B] Ik ben anti-uitkering... :)

Oem_Ayoub
08-07-2004, 20:32
Origineel gepost door hirihiri123 zoekt en GIJ zult vinden................................ Ik hoef niet te zoeken, want ben al jaren voorzien van een baan... Denk er niet te makkelijk over meiske

Oem_Ayoub
09-07-2004, 15:47
Origineel gepost door papa Dat vind ik ook want de banen liggen niet voor het oprapen in deze tijden, zeker niet als je een moslim bent :( Mensen moeten het eerst zelf meegemaakt hebben voor ze erachter komen hoe het hier werkt. Momenteel is er dermate weinig werk dat mensen die van de universiteit afkomen soms vakken staan te vullen bij de Albert Heijn... :( Klopt.... Zelfs een baantje bij de appie heyen is tegenwoordig moeilijk te krijgen..

Tjakka_man
09-07-2004, 16:45

gestoorde kaaskoppen langer werken zijn ze niet helemaal goed bij hun paasei...je bent al van 0:700 s'ochtends tot 18:00 op pad en dan willen nog langer gaan werken... lekker met z'n allen leven om te werken yippieyeeh

Pagina's : [1] 2