Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Islam & democratie

Pagina's : [1] 2

Erwin
05-07-2004, 08:52

Bron: www.nu.nl Indonesië naar de stembus Uitgegeven: 5 juli 2004 07:05 JAKARTA - Ongeveer 153 miljoen Indonesiërs kunnen de komende uren voor het eerst in de geschiedenis van hun land rechtstreeks een president kiezen. Om middernacht Nederlandse tijd gingen de eerste van de in totaal 585.000 stemlokalen open. Rond 10.00 uur maandagochtend Nederlandse tijd eindigt de historische stembusgang in het grootste moslimland ter wereld. Volgens Indonesische media was de opkomst kort na het begin van de verkiezingen niet erg groot. Er zouden minder mensen bij de stembussen staan dan in de eerste uren bij de parlementsverkiezingen eerder dit jaar. Opkomst Toch is de verwachting dat uiteindelijk ongeveer 90 procent van het electoraat een stembriefje invult. Een van de eerste 'notabelen' die ging stemmen was ex-dictator Soeharto. De 83-jarige meldde zich al vroeg bij zijn stemlokaal in Jakarta. De Indonesiërs kunnen een keuze maken tussen vijf kandidaten, van wie voormalig generaal en ex-minister Susilo Bambang Yudhoyono favoriet lijkt te zijn. Naar verwachting zal het zeker twee weken duren voordat de eerste officiële uitslagen bekendworden. In de loop van maandag zullen er volgens Indonesische media wel uitslagen worden verspreid van exit polls. Computer De Nationale Kiescommissie presenteerde zondag een nieuw computersysteem dat de telling moet vereenvoudigen. Het systeem zou ook beter beveiligd zijn. Tijdens de parlementsverkiezingen eerder dit jaar wist een handige student het systeem te 'hacken', overigens zonder de uitslagen te wijzigen. In veel afgelegen kiesdistricten zijn overigens geen computers geplaatst om stemmen te tellen bij gebrek aan stroom of telefoonlijnen om gegevens door te sturen. Nieuwe stap De verkiezingen van maandag markeren een nieuwe stap naar meer democratie in de archipel, waar in 1998 een einde kwam aan de dictatuur van president Soeharto. De huidige president Megawati lijkt weinig kans te maken op een overwinning. Als Yudhoyono de verkiezingen niet in de eerste ronde met meer dan 50 procent van de stemmen kan beslissen, zal er in september een tweede ronde nodig zijn. De oud-generaal zal het dan zal moeten opnemen tegen de kandidaat die maandag als tweede eindigt. Behalve Megawati strijden ook voormalig legerleider Wiranto, moslimleider Rais en vice-president Haz om deze tweede plaats. Bijna alle kandidaten keken voor de opening van de stemlokalen op publieke plaatsen naar de finale van het Europees kampioenschap voetballen, zo berichtte The Jakarta Post. Yudhoyono keek in een hotel in Jakarta, Wiranto was present in een hoofdstedelijke kroeg. In totaal zijn er 600 buitenlandse waarnemers in Indonesië, die toezien op een goed verloop van de stembusgang. In hoeverre kunnen we hier spreken van een moslimland? Zou een combinatie islam & democratie dan toch NIET uitgesloten zijn? Is het ook tekenend dat de belangrijkste issues gaan over herstel van de economie en banengroei?

Azzzizzz
05-07-2004, 10:06
Islam=democratie decomcratie van tegewooridg = geen democratie

Bazba
05-07-2004, 10:19
Origineel gepost door Azzzizzz Islam=democratie decomcratie van tegewooridg = geen democratie Dit vraagt om uitleg Azzzizzz. Islam is een godsdienst en democratie een politiek systeem of een politieke traditie zo je wil. Het sluit elkaar niet per se uit lijkt me, maar om het nou gelijk te stellen, wat bedoel je?

Bazba
05-07-2004, 13:07
Origineel gepost door pumba als wetten uit een boek komen is dat geen democratie Integendeel, democratie en rechtsstaat zijn nauw verweven. En een belangrijk kenmerk van de rechtsstaat is dat recht tot op zekere hoogte is vastgelegd in wetten (gecodificeerd). Het is dus een groot democratisch goed dat "wetten uit een boek komen".

Bazba
05-07-2004, 13:32

Origineel gepost door pumba En als wetten veranderen? Mag dat boek dan veranderd worden? Of dat mag hangt natuurlijk van het soort boek af, is het niet? Het gaat mij erom dat bijbel of koran niet als basis moeten worden gebruikt. Niet als letter van de wet, dat ben ik met je eens. Toch is religie als bron van waarden in de samenleving wel de vormgever van democratie en rechtsstaat in die samenleving. Het westerse democratiebegrip is in zekere zin voortgekomen uit de christelijke traditie. Niet direct, maar juist als reactie op de eeuwenlange dominantie van het geloof. Tijdens de Verlichting kregen de waarden "vrijheid" en "gelijkheid" (de basis van democratie en rechtsstaat) de overhand ten opzichte van de christelijke waarden van volgzaamheid, nederigheid, etc.

Bazba
05-07-2004, 14:03
Origineel gepost door pumba Ja, precies. De goede dingen zijn behouden, de dogma's verliezen steeds meer invloed, wat ik heel goed vind. Wat jij goed vindt is niet maatgevend voor de maatschappij of de inrichting van de staat. Als je kijkt naar de ontwikkeling van democratie in het christelijke Westen en je vertaalt dat naar de Arabische wereld of Indonesië dan kun je je afvragen hoe een ideaal politiek systeem er uit zou zien. Welk begrip van vrijheid en gelijkheid leeft er en wordt in brede kring onderschreven. Best een discussie waard. Als we er van uitgaan dat een democratie is gebaseerd op vrijheid en gelijkheid en we op zoek willen naar een islamitische democratie, wat is dan de islamitische idee van vrijheid en gelijkheid? Anyone?

Bazba
05-07-2004, 15:46
Waarmee je dus eigenlijk als reactie op mijn stelling beweert dat er géén invulling gegeven wordt aan de begrippen vrijheid en gelijkheid in een islamitische staat. Dat is wel een heel cynisch beeld van de Islam lijkt me. Ik geef toe dat de huidige Islamitische staten geen voorbeelden zijn van ideale democratieën, maar het gaat meer juist om een ideale islamitische democratie te ontwérpen. Wat is daarin vrijheid en wat is gelijkheid bezien vanuit de Islam?

moppi
05-07-2004, 16:03
waarom zou een islamitische land geen democratie kunnen zijn? tjah tenzij je regeerd wordt door een stelletje debielen zoals de taliban of Bush notabene;)

Bazba
05-07-2004, 16:06
Origineel gepost door pumba Wat maatgevend is, dat bepalen we in het stemhokje. Ik vind het een goede ontwikkeling dat Nederland steeds seculierder wordt. Die discussie over wat de ideale staatsvorm is, daar zijn wij hier in Nederland al heel lang klaar mee. Getuige de opkomst van de LPF, LN, AEL en Nieuw Rechts, het dualisme, gekozen burgemeester, verandering van het kiesstelsel en ga zo maar door, staat de Nederlandse democratie voortdurend in de steigers. En dat is ook goed denk ik. Dat neemt niet weg dat de arrogantie om te denken dat wij met ons democratische systeem het ideale systeem voor de hele wereld hebben is, inhoudt dat je je ogen sluit voor alle verbeteringen en bedreigingen. Erg dom dus. Het blijft me boeien wat de Islamitische invulling van vrijheid en gelijkheid inhoudt zodat we een beeld krijgen van wat een islamitische democratie anders maakt dan een "christelijke".

Bazba
05-07-2004, 17:07
Origineel gepost door pumba Waarom beledig jij mij? 't Is niet mijn bedoeling je te beledigen. Het is in het algemeen dom en arrogant om vanuit een overtuiging (democraat, islamiet, maakt niet uit) je ogen te sluiten voor bedreigingen en verbetermogelijkheden, dat is wat ik zeg. Het is zeker ook niet mijn ideaal om in Nederland volgens Islamitische wetten te gaan leven, integendeel. Ik wil alleen bediscussiëren wat een islamitische democratie zou inhouden.

gewoon1nickname
05-07-2004, 17:14
Origineel gepost door Bazba Dit vraagt om uitleg Azzzizzz. Islam is een godsdienst en democratie een politiek systeem of een politieke traditie zo je wil. Het sluit elkaar niet per se uit lijkt me, maar om het nou gelijk te stellen, wat bedoel je? de islam verschilt van andere geloven. de islam is een politieke, economische en social systeem.

Bazba
05-07-2004, 17:21
Origineel gepost door gewoon1nickname de islam verschilt van andere geloven. de islam is een politieke, economische en social systeem. O? Dat de Islam wetten voorschrijft en het sociale systeem dat kan ik me indenken. Maar wat is dan het politieke systeem dat in de Islam geborgen zit? Hoe worden besluiten genomen en de waarden gelijkheid en vrijheid geborgd?

gewoon1nickname
05-07-2004, 17:30
Origineel gepost door Bazba O? Dat de Islam wetten voorschrijft en het sociale systeem dat kan ik me indenken. Maar wat is dan het politieke systeem dat in de Islam geborgen zit? Hoe worden besluiten genomen en de waarden gelijkheid en vrijheid geborgd? vroeger werden besluiten genomen na het plegen van de shura. Heel islamitische rijk, werd geregeerd door middeli van shura. shura= overleg

Bazba
05-07-2004, 17:54
Origineel gepost door gewoon1nickname vroeger werden besluiten genomen na het plegen van de shura. Heel islamitische rijk, werd geregeerd door middeli van shura. shura= overleg En op welke principes was zo'n shura dan gebaseerd? Had iedereen een gelijke stem? Mochten vrouwen ook meepraten, of alle mannen of alleen sommige mannen? En welke fundamentele rechten hadden deelnemers, bijvoorbeeld de vrijheid om in de discussie te zeggen wat ze willen?

Pagina's : [1] 2