Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Waarom Marokkaanse ondernemers geen Belastingadviseur inschakelen

Pagina's : [1] 2

hassan1001
22-02-2010, 21:55

Beste mensen, Ik heb jarenlange ervaring als belastingadviseur en ben voornemens om mij als zelfstandige te gaan vestigen. Een belangrijke vraag die mij nog tegenhoudt is waarom ik in al die jaren nooit een marokkaanse ondernemer tegen ben gekomen die specifiek op zoek is naar een belastingadviseur. Vaak hebben marokkaanse ondernemers een boekhouder die alles voor ze regelt, maar ik kan me niet voorstellen dat deze boekhouder alle fiscale regels (jaarlijks wetswijzigingen en wekelijkse jurispudentie) volgt en ook toepast. Voor de meeste Nederlandse ondernemers is het vanzelfsprekend dat zij naast hun boekhouder ook diensten van een belastingadviseur afnemen. Turkse ondernemers zie ik ook steeds vaker fiscaal advies inwinnen. Waarom niet ook de Marokkanen? Deels zal dit denk ik te maken hebben met het niet altijd willen aangeven van alle winsten en daarom weinig belasting betalen (in feite dus zelf voor belastingadviseurtje spelen :( ), maar toch. Ik ben heel erg benieuwd hoe Marokkaanse ondernemers hier tegen aan kijken.! Het helpt mij in ieder geval weer een stukje verder.

trial
22-02-2010, 22:34
Heyhey, Ik heb een bedrijf en ook een boekhouder die ook belastingadviseur is :)

BureauJura
22-02-2010, 22:44
Ondernemen is niet alleen streven naar winst maar ook streven naar duurzaamheid. Bewust ondernemen is ook van belang, ik bedoel hiermee hoe kan je zo efficiënt mogelijk ondernemen en dit laatste ontbreekt denk ik bij de Marokkaanse ondernemer. Misschien dat je een keer een presentatie houdt voor marokkaanse ondernemers en hen meer vertelt over wat de voordelen zijn om fiscaal advies in te winnen.

AbdelNoer28
23-02-2010, 20:11
Ik ben ook zelfstandig fiscaal jurist. Misschien kunnen we eens de koppen bij elkaar steken. Hoe sta jij tegenover het riba aspect in belastingzaken. Zie jij dat als een belemmering?

Mister--H
23-02-2010, 20:21

Beste mensen, Ik heb jarenlange ervaring als belastingadviseur en ben voornemens om mij als zelfstandige te gaan vestigen. Een belangrijke vraag die mij nog tegenhoudt is waarom ik in al die jaren nooit een marokkaanse ondernemer tegen ben gekomen die specifiek op zoek is naar een belastingadviseur. Vaak hebben marokkaanse ondernemers een boekhouder die alles voor ze regelt, maar ik kan me niet voorstellen dat deze boekhouder alle fiscale regels (jaarlijks wetswijzigingen en wekelijkse jurispudentie) volgt en ook toepast. Voor de meeste Nederlandse ondernemers is het vanzelfsprekend dat zij naast hun boekhouder ook diensten van een belastingadviseur afnemen. Turkse ondernemers zie ik ook steeds vaker fiscaal advies inwinnen. Waarom niet ook de Marokkanen? Deels zal dit denk ik te maken hebben met het niet altijd willen aangeven van alle winsten en daarom weinig belasting betalen (in feite dus zelf voor belastingadviseurtje spelen :( ), maar toch. Ik ben heel erg benieuwd hoe Marokkaanse ondernemers hier tegen aan kijken.! Het helpt mij in ieder geval weer een stukje verder. Ik ben van mening dat de ondernemers in het MKB (midden en klein bedrijf) geen belasting adviseur nodig hebben. Alles staat tot in de details uitgelegd op de website van de Belastingdienst. Corrigeer me als ik het fout heb. ;)

AbdelNoer28
23-02-2010, 20:26
Ik ben van mening dat de ondernemers in het MKB (midden en klein bedrijf) geen belasting adviseur nodig hebben. Alles staat tot in de details uitgelegd op de website van de Belastingdienst. Corrigeer me als ik het fout heb. ;) LOL. Ik denk niet de de Belastingdienst gaat adviseren hoe je belasting ontloopt.

brooklyn
23-02-2010, 20:45
Meeste Marokkanen doen hun boekhouding bij een administratiekantoor van Marokkanen. Die mensen van dat kantoor zijn zeer goed op de hoogte , dus daarom is het inschakelen van alleen specifiek een belastingadviseur overbodig. Dit is wat ik heb meegemaakt be3da:goedzo:

Mister--H
24-02-2010, 11:38
LOL. Ik denk niet de de Belastingdienst gaat adviseren hoe je belasting ontloopt. Elke ondernemingsvorm van éénmanszaak tot aan een BV hebben allemaal hun belastingvoordelen en nadelen. That's it. ;) Je houdt me niet voor de gek bespaar je de moeite. :)

hassan1001
24-02-2010, 20:28
Waar een belastingplichtige recht op heeft is beschreven in diverse wetten, besluiten, goedkeuringen, jurispudentie enz. De NL wetgeving is behoorlijk complex. Dit is met name veroorzaakt door slimme belastingadviseurs die altijd weer trucjes weten te verzinnen om bestaande wetgeving te ontwijken. De wetgever gaat vervolgens allerlei aanpassingen doorvoeren om de ontstane gaten te dichten. Zo heeft het kunnen gebeuren dat zelfs hoogleraren het niet meer met elkaar eens kunnen worden over de interpretatie van bepaalde wetsartikelen. Het is daarom een illusie om te denken dat een boekhouder verstand heeft van Belastingen. Het is echt een vak appart. Ik kom regelmatig clienten tegen waarvan de boekhouder niet het onderste steentje boven water heeft gehaald qua belasting. Het mooie is dat de belastingplichtige het vaak niet eens door heeft dat ie teveel aan belasting heeft betaald. Tuurlijk, je hebt altijd uitzonderingen maar de meeste boekhouders hebben er geen kaas van gegeten.

hassan1001
24-02-2010, 20:47
Ik ben ook zelfstandig fiscaal jurist. Misschien kunnen we eens de koppen bij elkaar steken. Hoe sta jij tegenover het riba aspect in belastingzaken. Zie jij dat als een belemmering? Riba in belastingzaken is niet te voorkomen. Zelfs een simpele belastingteruggaaf bevat riba. Ik ben de mening toegedaan dat Riba-wetgeving in de zuiverste vorm gezien moet worden, namelijk dat je geen rente moet vragen aan degene die in geldnood zit) In de wereld waarin we nu leven is het financiele systeem zodanig gebaseerd op rente dat je er niet omheen kunt. Als je hier niet in meegaat zet je jezelf buiten spel. Ik zie rente als rendement zoals je huurinkomsten en dividend ook als rendement moet zien. Als je goed kijkt naar islamic finance dan zul je zien dat ook daar alles draait om rendement/rente. Het gebeurd enkel met een omweg en het heeft een andere naampje. Dit is hoe ik er tegen aankijk.

Moezedjief
24-02-2010, 20:49
is dit een mooie lezing; Creativiteit Als je creatief bent, bedenk je originele ideeën, oplossingen en methoden voor je werksituatie. Ook ontwikkel je nieuwe werkwijzen waarmee bestaande werkwijzen verbeterd of vervangen kunnen worden. Met creativiteit kun je op verschillende manieren inzicht houden. Je hebt bijv kunst en beeldende vormingen en Proces creativiteit. In gewikkeldere problemen kan men oplossen door er veel over na te denken en er niet te snel van uit gaan dat je het niet kunt oplossen. Je hoort ambitieus te zijn in je vak of te wel doorzettingsvermogen bezitten. Het belangrijkste is dat je je proces probeert achter te halen, waar het probleem zo juist aan licht en hoe je alles kan verbeteren naar een goede gemeenschappelijke vooruit zicht. Creativiteit kun je bedenken. Hoe je dat doet is zo veel mogelijk inspiratie op doen. Je moet dan denken aan je omgeving hoe zou jij het willen en de mensen om je heen om een veilige en prettige omgeving bij te wonen. In vele wijken zie je buitenkasten, kinderen voelen zich daar veel veiliger en de ouders zijn minder bezorgd dat maakt alles een stuk prettiger voor de medemensen. Besteed daarom voldoende aandacht aan het zoeken naar het feitelijke probleem.

hassan1001
24-02-2010, 21:19
is dit een mooie lezing; Creativiteit Als je creatief bent, bedenk je originele ideeën, oplossingen en methoden voor je werksituatie. Ook ontwikkel je nieuwe werkwijzen waarmee bestaande werkwijzen verbeterd of vervangen kunnen worden. Met creativiteit kun je op verschillende manieren inzicht houden. Je hebt bijv kunst en beeldende vormingen en Proces creativiteit. In gewikkeldere problemen kan men oplossen door er veel over na te denken en er niet te snel van uit gaan dat je het niet kunt oplossen. Je hoort ambitieus te zijn in je vak of te wel doorzettingsvermogen bezitten. Het belangrijkste is dat je je proces probeert achter te halen, waar het probleem zo juist aan licht en hoe je alles kan verbeteren naar een goede gemeenschappelijke vooruit zicht. Creativiteit kun je bedenken. Hoe je dat doet is zo veel mogelijk inspiratie op doen. Je moet dan denken aan je omgeving hoe zou jij het willen en de mensen om je heen om een veilige en prettige omgeving bij te wonen. In vele wijken zie je buitenkasten, kinderen voelen zich daar veel veiliger en de ouders zijn minder bezorgd dat maakt alles een stuk prettiger voor de medemensen. Besteed daarom voldoende aandacht aan het zoeken naar het feitelijke probleem. Out of the box denken (12345 woorden)

Larache86
24-02-2010, 21:27
LOL. Ik denk niet de de Belastingdienst gaat adviseren hoe je belasting ontloopt. hahah precies :p:hihi:

AbdelNoer28
24-02-2010, 22:33
Riba in belastingzaken is niet te voorkomen. Zelfs een simpele belastingteruggaaf bevat riba. Ik ben de mening toegedaan dat Riba-wetgeving in de zuiverste vorm gezien moet worden, namelijk dat je geen rente moet vragen aan degene die in geldnood zit) In de wereld waarin we nu leven is het financiele systeem zodanig gebaseerd op rente dat je er niet omheen kunt. Als je hier niet in meegaat zet je jezelf buiten spel. Ik zie rente als rendement zoals je huurinkomsten en dividend ook als rendement moet zien. Als je goed kijkt naar islamic finance dan zul je zien dat ook daar alles draait om rendement/rente. Het gebeurd enkel met een omweg en het heeft een andere naampje. Dit is hoe ik er tegen aankijk. Ik probeer het te ontlopen. Ik behandel geen hypotheekrente. En ik wijs moslims erop dat ze de ontvangen rente moeten weggeven. Om dat tegen ongelovigen te zeggen lijkt me zinloos. Ik weet niet of dit afdoende is. Ik moet maar eens een Fatwa gaan vragen. Ik vrees Allah.

hulpbijwerk
24-02-2010, 23:00

de meeste ondernemers laten hun VOLLEDIGE administratie verzorgen door een marokkaanse boekhouder (administratiekantoor) en ja ze heel erg goed op de hoogte van alles nieuwe belasting/fiscale regels. Vaak verzorgen dit soort kantoren ook de volledige boekhouding/ fiscaal belasting advies/loonadministratie. het is voor een simpele slagerij/bakkerij onnodig om een belastingadviseur in te schakelen. Overbodig. Mijn ervaring

Pagina's : [1] 2