Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Kabinet aangeklaagd voor discriminatie

Pagina's : [1] 2

Raihana
30-06-2004, 14:47

Uitgegeven: 30 juni 2004 13:56 Laatst gewijzigd: 30 juni 2004 14:18 ROTTERDAM - De Nederlandse Bond voor Oudere Migranten (NISBO ) heeft woensdag bij de politie in Rotterdam aangifte van discriminatie gedaan tegen het kabinet. De NISBO vindt het oneerlijk dat minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) oudere allochtonen een taalcursus verplicht, terwijl autochtone ouderen met taalproblemen een dergelijke cursus niet hoeven te doen. Volgens de bond zijn er ongeveer een miljoen autochtone Nederlanders die moeite hebben met de Nederlandse taal, maar geen cursus hoeven te doen. "Mensen uit dezelfde groep worden verschillend behandeld", aldus woensdag vice-voorzitter A. Sadaoui van de NISBO.

Raihana
30-06-2004, 14:48
Dit is echt lachen.. :giechel: En ze hebben nog gelijk ook.. Volgens de bond zijn er ongeveer een miljoen autochtone Nederlanders die moeite hebben met de Nederlandse taal, maar geen cursus hoeven te doen. "Mensen uit dezelfde groep worden verschillend behandeld

nathalie2
30-06-2004, 14:52
Origineel gepost door Raihana Dit is echt lachen.. :giechel: En ze hebben nog gelijk ook.. Volgens de bond zijn er ongeveer een miljoen autochtone Nederlanders die moeite hebben met de Nederlandse taal, maar geen cursus hoeven te doen. "Mensen uit dezelfde groep worden verschillend behandeld Op zich wel een mooie actie. Het is alleen natuurlijk wel zo dat moeite met de taal hebben niet gelijk staat aan geen nederlands kunnen. Maar geen nederlands kunnen hoeft ook geen probleem te zijn.

Hussler
30-06-2004, 14:55
Ik begrijp het probleem niet zo hoor, als ik zou emigreren naar een ander land dan zou ik als een speer de taal leren. Zonder dat kun je nooit medoen in een maatschappij. Laat me raden, dat willen ze ook niet.

rnaj
30-06-2004, 18:04

Origineel gepost door Raihana Uitgegeven: 30 juni 2004 13:56 Laatst gewijzigd: 30 juni 2004 14:18 ROTTERDAM - De Nederlandse Bond voor Oudere Migranten (NISBO ) heeft woensdag bij de politie in Rotterdam aangifte van discriminatie gedaan tegen het kabinet. De NISBO vindt het oneerlijk dat minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) oudere allochtonen een taalcursus verplicht, terwijl autochtone ouderen met taalproblemen een dergelijke cursus niet hoeven te doen. Volgens de bond zijn er ongeveer een miljoen autochtone Nederlanders die moeite hebben met de Nederlandse taal, maar geen cursus hoeven te doen. "Mensen uit dezelfde groep worden verschillend behandeld", aldus woensdag vice-voorzitter A. Sadaoui van de NISBO. Mag hopen dat ze een goede advokaat hebben. Of niet, waarschijnlijk zou ik dan ook weer naar school moeten... maw, ik hoop dat de NISBO wint.

Perez
30-06-2004, 18:24
Waarom zo moeilijk doen als ze gratis een cursus aangeboden krijgen. Zou dank je wel niet meer op z'n plaats zijn? Ik ben als autochtone nederlandse veel tussen de nederlanders van allochtone afkomst. En tot mijn groot genoegen is dat. Maar het contact daarin stokt nog wel eens doordat ze me niet goed kunnen verstaan of zich niet goed begrijpelijk kunnen maken naar mij toe. Dan bedoel ik daarmee degenen die geen goed nederlands kunnen. Er zijn er gelukkig heel veel die het wel kunnen. Maar ik zie gewoon dat ze zichzelf belemmeren. Ze kunnen niet alleen naar de dokter. Vaak moet een kind van hen mee. En dat lijkt me toch niet fijn bij sommige medische problemen. Ook als ze werkplichtig zijn, kunnen ze vaak geen werk vinden, omdat ze de taal niet spreken. In dat geval vind ik dat de bijstand zeker recht heeft om deze mensen als plicht een taalcursus op te leggen. Psychische hulp is vaak ontoegankelijk, want daar kan je toch niet iedere week iemand mee meenemen. En dan kan je lang zo makkelijk niet praten over de dingen die je echt dwars zitten. Met administratieve dingen zijin ze erg afhankelijk. Het staat het makkelijk communiceren en goed begrijpen over en weer met andere nederlanders in de weg. Kortom, deze mensen zijn hierdoor zo afhankelijk, in deze maatschappij, van anderen. Dan zou je toch zeggen. Wees dankbaar voor deze gratis kans??? Welk ander land is zo gek om je dit zomaar gratis aan te bieden?

Perez
30-06-2004, 18:30
Ik vergeet nooit een zo navolgbaar voorbeeld van een vrouw (volgens mij irakees) waarmee ik in de lift stond. Met onze handen erbij probeerden we wat te praten. En zij liet me zo weten dat ze hier nog maar pas was overgekomen. Ze kon echt nog bijna geen woord nederlands. Maar ze nodigde me uit door op haar post naar haar adres te wijzen, en dan vooral haar huisnummer en dan naar mij en naar haar. Zo begrepen we elkaar. ik vond dit zo ontzettend leuk. Ze wilde graag dat ik op visite kwam terwijl ze me nog niet kon verstaan. Blijkbaar zag ze dat alvast als een mogelijkheid tot integreren. Ik heb veel respect voor de moed en het enthousiasme en de hartelijkheid van deze vrouw.

rnaj
30-06-2004, 18:59
Origineel gepost door Perez Waarom zo moeilijk doen als ze gratis een cursus aangeboden krijgen. Zou dank je wel niet meer op z'n plaats zijn? Ik ben als autochtone nederlandse veel tussen de nederlanders van allochtone afkomst. En tot mijn groot genoegen is dat. Maar het contact daarin stokt nog wel eens doordat ze me niet goed kunnen verstaan of zich niet goed begrijpelijk kunnen maken naar mij toe. Dan bedoel ik daarmee degenen die geen goed nederlands kunnen. Er zijn er gelukkig heel veel die het wel kunnen. Maar ik zie gewoon dat ze zichzelf belemmeren. Ze kunnen niet alleen naar de dokter. Vaak moet een kind van hen mee. En dat lijkt me toch niet fijn bij sommige medische problemen. Ook als ze werkplichtig zijn, kunnen ze vaak geen werk vinden, omdat ze de taal niet spreken. In dat geval vind ik dat de bijstand zeker recht heeft om deze mensen als plicht een taalcursus op te leggen. Psychische hulp is vaak ontoegankelijk, want daar kan je toch niet iedere week iemand mee meenemen. En dan kan je lang zo makkelijk niet praten over de dingen die je echt dwars zitten. Met administratieve dingen zijin ze erg afhankelijk. Het staat het makkelijk communiceren en goed begrijpen over en weer met andere nederlanders in de weg. Kortom, deze mensen zijn hierdoor zo afhankelijk, in deze maatschappij, van anderen. Dan zou je toch zeggen. Wees dankbaar voor deze gratis kans??? Welk ander land is zo gek om je dit zomaar gratis aan te bieden? Naruurlijk moet je zo'n kans aanpakken, dat vindt ik ook. maar de verplichting is een ander verhaal. En dan nog de heksenjacht naar de slecht nederlands sprekende allochtoon. Vorige week nog op AT5, die vrouw was woest. Indo achtergrond woont/werkt als 50 jaar in nederland en omdat ze in het buitenland geboren was (en zo is het regeltje) kreeg ze een brief voor een cursus nederlands. En ze sprak beter nederlands dan het hele kabinet bij elkaar :D Kneitergek daar in Den Haag. Waarschijnlijk weten ze daar zelf niet eens wat een allochtoon is.

minga
30-06-2004, 19:11
Ik begrijp het probleem niet zo hoor, als ik zou emigreren naar een ander land dan zou ik als een speer de taal leren. Zonder dat kun je nooit medoen in een maatschappij. Laat me raden, dat willen ze ook niet. Naarmate mensen ouder worden hebben ze gene zin meer om te leren...wat was nu het geval Hussler : De gastarbeiders kwamen vroeger en moesten gelijk werken ze kregen niet de kans om te leren....zo was het vroeger....dus het was de schuld van de Nederlandse overheid die niet wilde investeren want , ze dachten......öw die gaan toch weer weg" Mooi niet dus.....ze hebben nu al kleinkinderen...in dit land :D

rnaj
30-06-2004, 19:14
Origineel gepost door minga Naarmate mensen ouder worden hebben ze gene zin meer om te leren...wat was nu het geval Hussler : De gastarbeiders kwamen vroeger en moesten gelijk werken ze kregen niet de kans om te leren....zo was het vroeger....dus het was de schuld van de Nederlandse overheid die niet wilde investeren want , ze dachten......öw die gaan toch weer weg" Mooi niet dus.....ze hebben nu al kleinkinderen...in dit land :D En als je ouder bent wordt het steeds moeilijker om te leren... En als je laag of niet geschoold bent is het ook geen pretje om een nieuwe taal te leren.

Perez
30-06-2004, 19:43
Origineel gepost door rnaj Naruurlijk moet je zo'n kans aanpakken, dat vindt ik ook. maar de verplichting is een ander verhaal. En dan nog de heksenjacht naar de slecht nederlands sprekende allochtoon. Vorige week nog op AT5, die vrouw was woest. Indo achtergrond woont/werkt als 50 jaar in nederland en omdat ze in het buitenland geboren was (en zo is het regeltje) kreeg ze een brief voor een cursus nederlands. En ze sprak beter nederlands dan het hele kabinet bij elkaar :D Kneitergek daar in Den Haag. Waarschijnlijk weten ze daar zelf niet eens wat een allochtoon is. Ja, klopt die heksenjacht van tegenwoordig, dat werkt de integratie juist tegen. En zeker de motivatie tot integratie. Ik had trouwens ook niet begrepen dat het op die manier ging. 'k Heb die discussies in de politiek hierover een beetje misgelopen. Sorry, daardoor gaf ik een niet helemaal juiste reactie. In geval van bijstandsuitkering vind ik het wel gerechtvaardigt. Ik ken namelijk een gescheiden, alleenstaande vrouw waarvan haar jongste inmiddels 11 jaar is, maar ze werkt nog steeds niet, omdat ze geen nederlands kent. Wel werkt ze bij nederlandse mensen in de huishouding, maar dat doet ze zwart. Dan begrijp ik niet dat zij verontwaardigt durft te zijn als ze haar verplichten om een cursus nederlands te volgen. Dit was meer de situatie die ik in gedachten had bij mijn reactie.

rnaj
30-06-2004, 19:47
iedereen weet wel een extreme uitzondering te bedenken. Maar dat is nog geen reden om de wetgeving aan te passen, wetten moeten aan andere eisen voldoen, en niet alleen voor de uitzondering gelden

Perez
30-06-2004, 19:48
En vergeet niet dat er oudere autochtonen zijn die nog analfabeet zijn. Het werkt niet om hen een leerboek in hun handen te duwen.

rnaj
30-06-2004, 19:51
dat zei ik Origineel gepost door rnaj En als je ouder bent wordt het steeds moeilijker om te leren... En als je laag of niet geschoold bent is het ook geen pretje om een nieuwe taal te leren.

Pagina's : [1] 2