Bekijk originele versie : Afspreken volgens de regels van de islam..?
L7hobi_zina
29-06-2004, 17:25
Om af te spreken met je geliefde dien je altijd een Mahram mee te nemen... tegenwoordig gebeurt dit vaak niet meer en ik doe daar jammer genoeg ook niet aan mee..
Nou vroeg ik me af..
Wie van jullie heeft wel eens afgesproken met iemand indien van een Mahram? En waar hadden jullie het dan over?
En voor degene die nog in de toekomst zo willen afspreken.., kunnen jullie dit wel? Want ik neem aan dat je dan niet over intieme dingen kunt praten voor het huwelijk.., en het dan wat moeilijker gaat.. :)
Fallujah
29-06-2004, 17:38
Origineel gepost door L7hobi_zina
Om af te spreken met je geliefde dien je altijd een Mahram mee te nemen... tegenwoordig gebeurt dit vaak niet meer en ik doe daar jammer genoeg ook niet aan mee..
Nou vroeg ik me af..
Wie van jullie heeft wel eens afgesproken met iemand indien van een Mahram? En waar hadden jullie het dan over?
En voor degene die nog in de toekomst zo willen afspreken.., kunnen jullie dit wel? Want ik neem aan dat je dan niet over intieme dingen kunt praten voor het huwelijk.., en het dan wat moeilijker gaat.. :)
je moet wel lef hebben.......om hallal af te spreken...voordat je bijv. aan je pa vraagt ligje al KO :giechel:
tarifasht
29-06-2004, 17:38
waarom zou je geen intieme gesprekken kunnen voeren.. jawel hoor ik denk wel dat dat mogelijk is...
misschien verloopt het wat moeizamer waar je mahram bij zit.. maar men heeft tegenwoordig de telefoon en het internet waar men veel gebruik van maakt;)
ik ken veel meiden die weleens hebben afgesproken in het bijzijn van een mahram.. ze hebben die broeder op het internet leren kennen of via andere zusters... en hebben elkaar eerst wat beter leren kennen voor ze gingen ''daten'' of hoe je het ook noemen wilt...
doesj het gebeurt degelijk nog wel vaak...
bij mij in de omgeving tenminste wel
wassalaam
merie
tarifasht
29-06-2004, 17:41
Origineel gepost door Fallujah
je moet wel lef hebben.......om hallal af te spreken...voordat je bijv. aan je pa vraagt ligje al KO :giechel:
hoezo lef...
nou ja zeg.. ooh dus je kunt wel het lef ergens vandaan halen.. om jaren lang een haram relatie met iemand aan te gaan.. maar om je broer/oom mee te vragen.. nee daar moet je lef voor hebben...
ach kom op zeg
merie
L7hobi_zina
29-06-2004, 17:42
Hmm..., als ik bijv mijn broer mee zou nemen.., dan zou ik niet intiem met diegene kunnen zijn toch? Ik zou dan niet durven te zeggen dat ik van hem hou...! En zijn hand kunnen vasthouden ... ! Samen lachen over dingen..., omdat je dan gewoon echt niet kunt praten met iemand erbij...
(Mijn mening, niet meteen aanvallen :)
salaam
Misschien ga ik het wel kunnen insha allah.
Maar het is zo dat als je met 2 bent de jongen en het meisje is shaytaan de derde persoon..
Praten met iemand (3de) erbij gaat moeilijk, maar vertouw op de hemel en wat deze brengt! ok, t is gemakkelijk gezegd ik weet het...
tarifasht
29-06-2004, 17:47
jah ok dat is begrijpelijk...
en zoals hierboven al werd vermeld... wanneer er 2 personen van veschillende geslachten allen zijn zal sjajtaan de derde zijn...
ik denk wel dat je je moet realiseren waarom het zo moet...
hoe goed ken jij die jongen..
-wie zegt dat hij te vertrouwen is..
-wie zegt dat hij zijn vingers van je kan houden..
-wie geeft jou de de zekerhoid dat jij jezelf in bedwang kunt houden..
vandaar dat er dus een mahram bij moet zijn.. om dit allemaal te voorkomen...
en tuurlijk zal het wat moeilijker gaan wanneer je broer/oom er bij zal zijn.. maar jah
GoogolPlex
29-06-2004, 19:21
Ja ikke!!! Ik heb wel eens geblinddate met me pa! :D
Ik DENK dat de mahram niet bij jullie aan tafel hoeft te zitten. Hij mag denk ik bv een of twee tafels verderop zitten. Het meenemen van mahram heeft de functie om haramzaken te voorkomen.
Hmm..., als ik bijv mijn broer mee zou nemen.., dan zou ik niet intiem met diegene kunnen zijn toch? Ik zou dan niet durven te zeggen dat ik van hem hou...! En zijn hand kunnen vasthouden ... ! Samen lachen over dingen..., omdat je dan gewoon echt niet kunt praten met iemand erbij...
(Mijn mening, niet meteen aanvallen :)
Je mag een man met wie je niet getrouwd bent niet aanraken. Je mag hem dus geen hand geven en zeker niet intiem zijn.
De profeet (vzmh) zei: “Dat een man beter door een ijzeren naald in zijn hand geslagen kan worden dan dat hij een vrouw aanraakt die niet toegestaan is voor hem (om aan te raken).” (Overgeleverd door At-Tabaraanee)
Origineel gepost door tarifasht
hoezo lef...
nou ja zeg.. ooh dus je kunt wel het lef ergens vandaan halen.. om jaren lang een haram relatie met iemand aan te gaan.. maar om je broer/oom mee te vragen.. nee daar moet je lef voor hebben...
ach kom op zeg
merie
Helaas heeft hij wel gelijk. Veel Marokkanen volgen de cultuur en niet de islam. Ik denk niet dat een broer of een vader met zijn dochter/zus meegaat, zodat zij met een huwelijkskandidaat kan praten. Terwijl dat juist goed is in de islam. Dus eigenlijk maken ze het ons praktisch onmogelijk om elkaar op een islamwijze te leren kennen.
Ik heb een keer een zuster op een openbare plek ontmoet, haar vriendin zat twee tafels verderop. Ik weet dat een vriendin geen mahram is. Maar onze intenties waren zuiver en het kon niet op een andere manier. Als het verkeerd is, dan hoop ik dat Allah ons zal vergeven.
L7hobi_zina
29-06-2004, 20:07
Origineel gepost door Najib26
Helaas heeft hij wel gelijk. Veel Marokkanen volgen de cultuur en niet de islam. Ik denk niet dat een broer of een vader met zijn dochter/zus meegaat, zodat zij met een huwelijkskandidaat kan praten. Terwijl dat juist goed is in de islam. Dus eigenlijk maken ze het ons praktisch onmogelijk om elkaar op een islamwijze te leren kennen.
Ik heb een keer een zuster op een openbare plek ontmoet, haar vriendin zat twee tafels verderop. Ik weet dat een vriendin geen mahram is. Maar onze intenties waren zuiver en het kon niet op een andere manier. Als het verkeerd is, dan hoop ik dat Allah ons zal vergeven.
Inshallah..., en je bent een wijze jongen! dat meen ik! Moge Allah jou belonen...! ;)
Nou vroeg ik me af..
En voor degene die nog in de toekomst zo willen afspreken.., kunnen jullie dit wel? Want ik neem aan dat je dan niet over intieme dingen kunt praten voor het huwelijk.., en het dan wat moeilijker gaat.. :) ik nog nooit ik wacht nog op mijn makteb ik ga wel volgens de regels van islam aanpakken insallah
Ik zou wel mijn broers wel vragen hoor.. ze hebben liever dat ik het op die manier doe dan dat hij me straks met iemand tegenkomt en me meteeen aan de eerste de beste boom ophangt
Fallujah
22-08-2004, 03:05
Origineel gepost door Najib26
goedzo vriend
jij weet wat leven is
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.