Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

Bekijk volle/desktop versie : opleiding logopedie

Pagina's : 1 2 3 [4] 5 6 7

Samira1001
09-04-2010, 17:48

Hoe lang duurt de opleiding?

mounia_
09-04-2010, 18:35
Ik ben afgewezen in Utrecht :( Wat een .... docenten hebben ze daar ook. Ik denk dat ik toch maar naar Zwolle ga. jammer:( ..maar wel goed dat je t probeert in Zwolle, nu weet je tenminste wat je kan verwachten tijdens zo'n toelatingstest. je kan ook de Hogeschool Rotterdam proberen of is dat miss te ver reizen? ghair inshallah!

mounia_
09-04-2010, 18:41
Hoe lang duurt de opleiding? 4 jaar ;)

PRINSSESSJ
09-04-2010, 20:48
jammer:( ..maar wel goed dat je t probeert in Zwolle, nu weet je tenminste wat je kan verwachten tijdens zo'n toelatingstest. je kan ook de Hogeschool Rotterdam proberen of is dat miss te ver reizen? ghair inshallah! Ja ik ben heel benieuwd, vrijdag nog naar de open dag in Zwolle. Voor mij is Rotterdam te ver. Ik ga ervoor en anders andere opleiding :(

Zustertje__
10-04-2010, 12:36

Hey Dames Salaam Alaikoum, Ik had een vraagje over de opleiding, weten jullie misschien of je ook Muziek krijgt? En wat doe je dan bij de Muziek lessen? Want dat vak weerhoud mij eigenlijk om de opleiding te gaan doen hehe.. xxZustertje

Logolisa
10-04-2010, 15:54
Hoi iedereen, Leuke topic! Ik ben tweedejaars studente logopedie. Ik volg de opleiding in Zwolle. De opleiding is niet moeilijk, je moet wel veel zelfstandig werken. Je hebt ongeveer 6 tot 7 uur les per week en daarnaast kun je nog colleges volgen, die zijn niet verplicht. Je moet wel minimaal rekenen op 20 uur zelfstudie per week. Je leert van alles over communicatie, de taalontwikkeling van een kind en hoe je die kunt stimuleren, taalstoornissen die kunnen ontstaan bij volwassenen en kinderen, stoornissen in de articulatie, stem en gehoor. Je moet de Nederlandse taal wel goed beheersen, anders kan dat een struikelblok worden tijdens de opleiding. Verder moet je na een jaar 'accentloos' kunnen spreken. Er zijn verschillende studenten die hier moeite mee hebben. Nederland kent immers vele dialecten. Ik kom zelf uit Curacao en heb af en toe moeite met lidwoorden, maar verder gaat het prima. Er is sinds kort een project ontstaan waarin logopediestudenten anderstalige kinderen begeleiden om Nederlands beter te leren. Ik heb meegedaan aan dit project met een Turkse medestudent. Het viel ons op dat wij straks een toegevoegde waarde hebben voor het vak, vanwege ons achtergrond! Ik zou zeggen als het je leuk lijkt om met kinderen, volwassenen, slechthorenden en doven te werken, bezoek een open dag en als je het daarna nog steeds leuk lijkt, meld je aan! Trouwens, het zou goed zijn om om Logopedie en Meertaligheid meer body te geven. Ik zoek al een tijdje meertalige logopedisten of logopediestudenten om ervaringen mee uit te wisselen. Maar daarvoor moet er verenigd worden....dus als iemand daar leuke ideeen over wil uitwisselen, hoor ik het graag!

PRINSSESSJ
10-04-2010, 19:49
Logolisa: Weet jij of er ook veel studenten stage lopen in het buitenland, of mogelijkheden voor zijn? Ik wil ook de opleiding volgen in Zwolle en het lijkt me te gek om naar bv Antillen te gaan om stage te lopen!

MoterMuis
10-04-2010, 22:51
upp leukk.. princessje wil jij vertellen over je schikkingstekst in Utrecht.. wat je kreeg, wat ze vroegen etc. xx

MoterMuis
11-04-2010, 00:26
k ken iemand die \R\ vanuit de keel zegt.. heeft iemand tips waarmee deze persoon kan oefenen dmv van woordjes ofzo.. k las ergens in deze topic het uitspreken van de woordjes: pdie pdie prie of kdenten kdenten krenten omdat de tong dan al op de plek van de /R/ zit.. iemand nog meer van zulke tips! xx

PRINSSESSJ
11-04-2010, 10:15
Kan iemand een vb geven of geluid hoe de juiste -R- klinkt om altijd te zeggen tijdens het spreken? Ik gebruik een rollende -R- namelijk, of is dat wel goed?

PRINSSESSJ
11-04-2010, 10:22
upp leukk.. princessje wil jij vertellen over je schikkingstekst in Utrecht.. wat je kreeg, wat ze vroegen etc. xx Eigenlijk heeft Sweetladee al veel over verteld. De test word afgenomen door een leerling of de coördinator. Ze gaan eerst vragen over je motivatie. Dan moet je slikken en gaan ze kijken naar je keel. Je moet ook heel hoog (Huuuuuuuu) kunnen zeggen of een sirene nadoen en Do Re Mi Fa So zingen. Dan moet je een stukje voorlezen. Ook woordjes uitspreken om die -R- te laten zien dat je die kan uitspreken. Dat was het wel denk ik. Je moet wel heel goed articuleren en als je -Ja- zegt echt je kaak open doen, ze zien dat meteen. De kosten zijn trouwens 15 euro maar is dat is bij elke school hetzelfde dacht ik.

Logolisa
11-04-2010, 12:06
Logolisa: Weet jij of er ook veel studenten stage lopen in het buitenland, of mogelijkheden voor zijn? Ik wil ook de opleiding volgen in Zwolle en het lijkt me te gek om naar bv Antillen te gaan om stage te lopen! Er zijn een aantal mogelijkheden om in het buitenland stage te lopen. Windesheim heeft een aantal buitenlandse projecten en samenwerkingsverbanden lopen. Welke het precies zijn, weet ik niet, ik ga (kan) niet op de Antillen stage lopen, want ik ben getrouwd en heb twee kinderen. Dat is dan wat moeilijker om te regelen, dus daarom weet ik het fijne er niet van. Als je naar een open dag gaat kunnen ze je meer daarover vertellen. Kan iemand een vb geven of geluid hoe de juiste -R- klinkt om altijd te zeggen tijdens het spreken? Ik gebruik een rollende -R- namelijk, of is dat wel goed? Er zijn twee manieren om de 'R' correct uit te spreken. De 'huig R', die wordt achter in de keel gemaakt. De 'tongpunt R' (ook wel rollende R genoemd), wordt gemaakt door de punt van de tong tegen je gehemelte te laten trillen. Je hoeft niet allebei te kunnen voordat je met de opleiding begint. Een oefening om de 'tongpunt R' te leren is om heel snel 'PDinses' achter elkaar te zeggen of 'KDenteBDood'. De verkeerde 'R' is de 'gevocaliseerde R', bekend als de 'Gooische R'. Tijdens de toelatingstest mag je een gesprekje doen, een stukje lezen waarbij ze een ruis bij je oren maken (concentreer je dan gewoon op het voorlezen en probeer er niets van aan te trekken, dan doe je 'het' vanzelf goed), een liedje zingen, een toonladder zingen (do-re-mi-enz.), een glijtoon maken van laag naar hoog en terug, een paar tonen op verschillende toonhoogtes nazingen en heel hard roepen. Er was ook een gehoortest, maar die is volgens mij afgeschaft. Dit is wat mij nog ervan herinner. Ze willen gewoon een weten of het binnen twee jaar mogelijk is om je klaar te stomen voor de stage. Als er te veel dingen zijn waaraan je moet werken wat je stem, spraak, gehoor en muzikaliteit betreft, laten ze je zakken. Dus alles hoeft niet perfect te zijn. Ga niet overdreven articuleren of dingen doen die je normaal niet doet. Bedenk maar dat je een soort auditie aan het doen bent en dat je het beste wil laten zien wat je kan. Succes ermee!:goedzo:

mounia_
11-04-2010, 14:10

Hey Dames Salaam Alaikoum, Ik had een vraagje over de opleiding, weten jullie misschien of je ook Muziek krijgt? En wat doe je dan bij de Muziek lessen? Want dat vak weerhoud mij eigenlijk om de opleiding te gaan doen hehe.. xxZustertje aleikoum salaam, je krijgt idd muziekles, alleen in jaar 1 kwartaal 3 en 4 en in het tweede jaar krijg je volgens mij ook nog muziekles. Maar het stelt eigenlijk niet zo veel voor hoor.. je leert noten lezen. de docent klapt bijv. een stukje in een bepaald ritme en jij leert hoe je dat moet opschrijven in noten. ook leer je om accenten te leggen in een zin, stelt ook niet veel voor. We zingen ook liedjes tijdens de lessen, maar dat is niet individueel hoor, gewoon met de hele klas in een kring. je hoeft ook zeker niet te kunnen zingen hoor, dat kunnen de meest niet, ik ook niet!:hihi: ik hoop dat dit vak je niet weerhoudt om deze opleiding te gaan doen, want dat is het niet waard! dus gewoon doen!:D

mounia_
11-04-2010, 14:24
Hey meiden leuk dat er steeds meer interesse is voor logopedie Zelf heb ik de opleiding al afgerond en werk ik al als logopedist. Ik ben in de beginfase van het opstarten van mijn eigen praktijk. Pand en materiaal is er al, nu nog wat artsen laten weten dat ik besta en dan kan ik echt beginnen. Even kijken wat kan ik allemaal vertellen. er was een vraag over een aparte opleiding voor het starten van een praktijk, dat is niet nodig. ik heb een keer een workshop gevolgd maar daar had ik niks aan. het meeste had ik al via via gehoord etc. De opleiding is op zich niet moeilijk. In het eerste jaar moet je veel aan jezelf werken (je houding etc, tot je er bijna doodziek van wordt, maar daarna wordt het al gauw een automatisme) op mn werk spreek ik altijd correct nederlands, daarbuiten let ik echt niet op mijn uitspraak of ademhaling. maar ja ik denk dat het meer te maken heeft met motivatie. Even kijken, Ik heb weinig moeten solliciteren voor ik een baan kon krijgen. Er is maar 1 incident geweest m.b.t mijn hoofddoek en die mensen krijgen nu wel wat te horen, maar nu heb ik er even geen tijd voor. Dus meiden genoeg vraag naar meertalige logopedisten. Echt als ze horen dat je ook nog eens marokkaanse bent gaan er vaak meer deuren voor je open. Ik heb de opleiding in Rotterdam gevolgd en nee was niet echt leuk daar. Mounia als je een bepaalde docent krijgt dan moet je even opletten dat je niet gediscrimneerd wordt sommige zijn echt......... maar ja als je het weet kan je er op letten. Als het goed is mounia, Er zit daar nog een marokkaanse meid in de derde of de vierde, die kan je ook nog genoeg vertellen. Prinsessje ik had een vraag voor jou, die tante van jou waar had zij een logopediepraktijk en heeft ze die nog steeds Nou meiden succes en als er vragen zijn hoor ik het wel Als iemand een keer een dagje mee wil lopen dat kan ook hoor.... laat maar horen groetjes hey sweetlady, wat leuk dat je bent begonnen met je eigen praktijk!:D hoe bevalt het tot nu toe? ik heb eigenlijk niks gemerkt van discriminatie van docenten jegens mij...jij wel dan??! ik heb weleens opmerkingen gehad van medestudenten, maar daar trek ik me echt niks van aan, onze marokaanse achtergrond is juist een verrijking:D haar ken ik idd! zij zit ook bij de Marokkaanse studentenvereniging van de HRO. jammer genoeg lees ik nu pas je reactie, want ik moest 1 maand geleden een dag meelopen in een praktijk en andrs had ik het wel aan jou gevraagd.:)

Zustertje__
11-04-2010, 14:41
aleikoum salaam, je krijgt idd muziekles, alleen in jaar 1 kwartaal 3 en 4 en in het tweede jaar krijg je volgens mij ook nog muziekles. Maar het stelt eigenlijk niet zo veel voor hoor.. je leert noten lezen. de docent klapt bijv. een stukje in een bepaald ritme en jij leert hoe je dat moet opschrijven in noten. ook leer je om accenten te leggen in een zin, stelt ook niet veel voor. We zingen ook liedjes tijdens de lessen, maar dat is niet individueel hoor, gewoon met de hele klas in een kring. je hoeft ook zeker niet te kunnen zingen hoor, dat kunnen de meest niet, ik ook niet!:hihi: ik hoop dat dit vak je niet weerhoudt om deze opleiding te gaan doen, want dat is het niet waard! dus gewoon doen!:D Haha Dankjewel voor je reactie!! Jaa ik luister helemaal geen muziek eigenlijk. Ik d8 misschien krijg je echt vaak muziek te horen en leer je piano spelen en dat soort dingen (op de middelbare school had ik namelijk ook een tijdje muziek). Haha Ik heb me aangemeld voor zo een toelatingstest en als ik die haal dan kijk ik wel. Zit namelijk te twijfelen tussen logopodie en pedagogiek, al trekt logopodie mij meer. Is het trouwens een zware studie? Echt waar je veel moet doen en krijg je lange dagen les? Nogmaals Shokran voor je reactie [L] Salaam Alaikoum -x-

Pagina's : 1 2 3 [4] 5 6 7