Bekijk originele versie : Sinterklaas, feest van het rascisme?
Hey,
Ben ik de enige die zich verontwaardigt voelt over het sinterklaas feest?
Een oude blanke kindervriend op een witte paard met een zwarte knecht die al de pakjes mag dragen... Ik hoor de kinderstemmetjes al vragen: "papa waarom moet alleen zwarte piet de cadeautjes dragen?" , "mama, waarom heeft zwarte piet geen paard?"... Laat staan dat de zwarte pieten gewoon slaven (zijn) in de vroege tijd waren maar dat blanken mensen hun gezicht met schoensmeer bedeken, rode lipstif (what's that all about?) opdoen en met een surinaams accent gaan praten. Ik weet dat het nu deel uit maakt van het nederlandse erfgoed maar het is op zijn mints beledigend tegenover elke zwarte mens.
De sinterklaas-feest doet me sterk denken aan het VOC-tijdperk... Schepen gevuld met kruiden (pepper-nootjes), goud (cadeautjes), chocolade en honderde zwarte pieten die uit het verre zuiden naar Nederland kwamen. Nederland shame on you... en dit krijgen de toekomstige nederlandse burgers mee dat het feestelijk was?
Mischien bekijk ik het op een verwrongen manier, mischien heb ik een trauma aan over gehouden, mischien blaas ik het op... maar dat zijn veel mischiens... meer kennis en minder mischiens...
MrEsco
Zelfkritiek
30-11-2002, 16:25
In de vierde eeuw na Christus was Sint Nicolaas ( engels "Saint Nicholas" duits "Sankt Nikolaus"), de bisschop van Myra, een plaatsje in klein Aziƫ (Turkije).
Volgens de legende heeft hij zijn dorp gered van de ondergang door honger. Het verhaal gaat ook dat hij drie overleden kinderen weer tot leven heeft gewekt, en geschenken en bruidschatten aan arme meisjes heeft gegeven. Sommige bronnen vermelden dat hij overleed op 6 december in het jaar 343. In het jaar 1087 werd zijn stoffelijk overschot naar Bari in Italiƫ verhuisd. Het is niet duidelijk waarom hij, volgens de Nederlandse traditie, vanuit Spanje komt. Misschien heeft het te maken met het feit dat Sint Nicolaas de schutspatroon van de zeevarenden is.
Het is heel goed mogelijk dat deze traditie onze kusten heeft bereikt door het contact met Spaanse zeelieden. Dit kan ook het feit verklaren waarom Sint Nicolaas geholpen wordt door zwarte Pieten; de Moren overheersten in Spanje gedurende enkele eeuwen rond die tijd.
Een andere, meer populaire, verklaring dat de pieten zwart zijn, is het feit dat zij zich vaak in schoorstenen begeven en dat ze zich daarna niet schoonmaken.
Zijn legendarische geschenken en bruidschatten aan arme meisjes heeft geleid tot de traditie van het geven van cadeautjes aan kinderen op de vooravond van zijn sterfdag, op 5 december, nu zijn feestdag. De helpers van Sint Nicolaas (in Duitsland en Oostenrijk "Knecht Ruprecht" of "Krampus" genoemd) laten de overwinning van het kwaad zien. Samen met zijn Pieten brengt Sint Nicolaas een bezoek aan de kinderen; de stoute kinderen worden gestraft, terwijl de lieve kinderen worden beloond. Het ergste wat je kunt overkomen is meegenomen worden in de zak van zwarte Piet; dezelfde zak waaruit de lieve kinderen pepernoten, taaitaai, schuimpjes en presentjes krijgen.
Een minder grote straf (maar niettemin vervelend) is een pak slaag krijgen met de roe.
Een paar weken voor zijn feestdag komt de Sint vanuit Spanje naar Nederland met zijn stoomboot.
Vanaf zijn aankomst tot aan zijn feestdag kunnen kinderen hun schoen zetten voor de open haard of bij de kachel. Gedurende de nacht brengt Sint Nicolaas een bezoek aan alle huizen; hij begeeft zich over de daken op zijn paard (schimmel). De zwarte pieten klimmen door de schoorsteen en doen kleine cadeautjes in de schoenen van de kinderen. Soms zetten de kinderen ook wat stro, wortels en/of water klaar voor het paard.
Op de vooravond van 6 december ("Sinterklaasavond") brengt Sint Nicolaas een bezoek aan alle kinderen. Nadat er op de deur is geklopt laat hij, indien er lieve kinderen zijn, een zak vol cadeautjes achter. De volgende dag, 6 december 's morgens vroeg, heeft hij iedereen vereerd met een bezoek, en gaat hij weer stilletjes terug naar Spanje.
Zelfkritiek
30-11-2002, 16:59
en toen was er weer iemand uigeluld...
uitgeluld? drie overleden tot leven heeft gebracht... een legende, een verhaal en nu de realiteit... in die tijd waren slaven heel normaal, mensen werden gekocht, verkocht net zoals goederen en werden in gezet om zware werkzaamheden of als knechten gebruikt. ik kan me niet inbeelden dat mensen vrijwillig slaven werden. Zwarte piet wel? Soms vergeten we het verleden...
MrEsco
Dat is gedurfd denken.
Waarom kunnen we de rollen niet omdraaien..zwarte piet die cadootjes uitdeelt en de sint die de zak(ken) draagt..
Waarom niet..dan kan eindelijk de zwarte piet wat rusten..met dat zakkengedoei heeft hij waarschijnlijk tientallen hernias( gewricht ontsteking aan de rug) moeten incasseren..
Waarom zou dat niet kunnen..en begin niet met tradities..want deze kunnen zich perfect aan de heersende tijd aanpassen.
het is gewoon een kinderfeest, en de zwarte pieten zijn toch zwart van het roet uit de schoorsteen? Als je naar Alfred jedokus kwak (of hoe je het ook schrijft) kijkt denk je toch ook niet verder dan dat het een gewoon tekenfilmpje is met een eend
Ding dong... we hebben een winaar...
Dank je wel corrie je hebt mijn punt gemaakt... Draai het eens rond waarom kunnen de mensen ook niet de andere goede dingen van een andere cultuur of geloof accepteren... Net zoals jij hou aan je traditie en wat in jou ogen goedheid is. Maar hoe zit dat met dingen uit een andere cultuur of geloof... Gaat integratie niet alleen over ACCEPTATIE
Iedereen bedankt voor het helpen aan mijn klein expirimentje...
MrEsco
Zelfkritiek
30-11-2002, 23:06
Origineel gepost door MrEsco
Ding dong... we hebben een winaar...
Dank je wel corrie je hebt mijn punt gemaakt... Draai het eens rond waarom kunnen de mensen ook niet de andere goede dingen van een andere cultuur of geloof accepteren... Net zoals jij hou aan je traditie en wat in jou ogen goedheid is. Maar hoe zit dat met dingen uit een andere cultuur of geloof... Gaat integratie niet alleen over ACCEPTATIE
Iedereen bedankt voor het helpen aan mijn klein expirimentje...
MrEsco
Accepteren, inderdaad, daar gaat hem om?
Maar.... ehhhhh.... Waarom loop je dit eeuwenoude kinderfeest dan af te zeiken eigenlijk??? Over omdraaien gesproken... Heb je ooit een autochtoon de ramadan of het suikerfeest horen afzeiken?
Origineel gepost door Zelfkritiek
Accepteren, inderdaad, daar gaat hem om?
Maar.... ehhhhh.... Waarom loop je dit eeuwenoude kinderfeest dan af te zeiken eigenlijk??? Over omdraaien gesproken... Heb je ooit een autochtoon de ramadan of het suikerfeest horen afzeiken?
Ik weet niet waar je verstopt bent geweest... maar het is bijna dagelijks dat iemand commentaar heeft op de islamitische gemeenschap... De islam zou volgens sommige een achterlijke geloof zijn... Commentaar op mensen die anders zijn... en dat wou ik illusteren
MrEsco
PS: yep tot mijn spijt heb ik al eens iemand gehoord die het suikerfeest afzeikde, laat staan al die docenten die ik heb horen praten over hun mening van het suikerfeest.
Zelfkritiek
30-11-2002, 23:58
Origineel gepost door MrEsco
Ik weet niet waar je verstopt bent geweest... maar het is bijna dagelijks dat iemand commentaar heeft op de islamitische gemeenschap... De islam zou volgens sommige een achterlijke geloof zijn... Commentaar op mensen die anders zijn... en dat wou ik illusteren
MrEsco
PS: yep tot mijn spijt heb ik al eens iemand gehoord die het suikerfeest afzeikde, laat staan al die docenten die ik heb horen praten over hun mening van het suikerfeest.
Zal wel 1 groot zionistisch complot zijn! Toch??
Al zijn het twaalf smurfen... who cares... wat heb je met zionisten? Ik denk dat je issues hebt met zionisten...
MrEsco
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.