Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Hoezo, elke oudkomer brabbelt?

Pagina's : [1] 2

grendel
23-06-2004, 12:30

woensdag 23 juni 2004 uur. Hoezo, elke oudkomer brabbelt? Van onze verslaggever Iñaki Oñorbe Genovesi AMSTERDAM - Natuurlijk zijn ze van de hevige emoties geschrokken. Het Register Amsterdam begrijpt best dat niet alle migranten van Stadsdeel Zuideramstel op een brief voor een gratis Nederlandse taalcursus zaten te wachten. Zeker niet als ze na jaren ploeteren de taal al perfect hebben geleerd. Het leek zo'n goed idee de oudkomers in het stadsdeel in kaart te brengen. Vooral nu minister Verdonk voor Vreemdelingenzaken hamert op het belang van inburgeren. Vierduizend brieven zijn de deur uitgegaan naar mogelijke kandidaten. In de brief benadrukte het Register nog eens het belang voor buitenlanders om de Nederlandse taal te spreken en te begrijpen. En toen begon de telefoon onophoudelijk te rinkelen. Boze Turken die in vloeiend Nederlands wilden weten waarom ze waren aangeschreven. Gekrenkte Nederlands-Indiërs die zich na 46 jaar plotseling buitengesloten en gediscrimineerd voelden. Een Spaanse journalist die zich afvroeg sinds wanneer zijn vaderland tot de groep derdewereldlanden was gaan behoren. Stadsdeel Zuideramstel en het Register hebben hun excuses aangeboden. Intern wordt stevig gecommuniceerd, zegt Harry Stork van het Register. De klachten worden geïnventariseerd. Opdat als de andere stadsdelen migranten aanschrijven, niet wéér pijnlijke situaties ontstaan. De selectiecriteria voor de taalcursus voor oudkomers blijven echter ongewijzigd. Volgens Stork zijn het landelijke criteria. 'En daar kunnen we moeilijk zelf in gaan rommelen. Ook kunnen we moeilijk de mensen eerst bellen om te horen of ze het Nederlands wel machtig zijn.' Wat het Register dan wel doet? De toon van de brief wijzigen. Stork: 'We hebben gemerkt dat oudkomers die Nederlands spreken niet graag op een hoop gegooid willen worden met migranten die de taal niet beheersen.' De Volkskrant. :D

a3ir
23-06-2004, 12:35
Origineel gepost door grendel woensdag 23 juni 2004 uur. Hoezo, elke oudkomer brabbelt? Van onze verslaggever Iñaki Oñorbe Genovesi AMSTERDAM - Natuurlijk zijn ze van de hevige emoties geschrokken. Het Register Amsterdam begrijpt best dat niet alle migranten van Stadsdeel Zuideramstel op een brief voor een gratis Nederlandse taalcursus zaten te wachten. Zeker niet als ze na jaren ploeteren de taal al perfect hebben geleerd. Het leek zo'n goed idee de oudkomers in het stadsdeel in kaart te brengen. Vooral nu minister Verdonk voor Vreemdelingenzaken hamert op het belang van inburgeren. Vierduizend brieven zijn de deur uitgegaan naar mogelijke kandidaten. In de brief benadrukte het Register nog eens het belang voor buitenlanders om de Nederlandse taal te spreken en te begrijpen. En toen begon de telefoon onophoudelijk te rinkelen. Boze Turken die in vloeiend Nederlands wilden weten waarom ze waren aangeschreven. Gekrenkte Nederlands-Indiërs die zich na 46 jaar plotseling buitengesloten en gediscrimineerd voelden. Een Spaanse journalist die zich afvroeg sinds wanneer zijn vaderland tot de groep derdewereldlanden was gaan behoren. Stadsdeel Zuideramstel en het Register hebben hun excuses aangeboden. Intern wordt stevig gecommuniceerd, zegt Harry Stork van het Register. De klachten worden geïnventariseerd. Opdat als de andere stadsdelen migranten aanschrijven, niet wéér pijnlijke situaties ontstaan. De selectiecriteria voor de taalcursus voor oudkomers blijven echter ongewijzigd. Volgens Stork zijn het landelijke criteria. 'En daar kunnen we moeilijk zelf in gaan rommelen. Ook kunnen we moeilijk de mensen eerst bellen om te horen of ze het Nederlands wel machtig zijn.' Wat het Register dan wel doet? De toon van de brief wijzigen. Stork: 'We hebben gemerkt dat oudkomers die Nederlands spreken niet graag op een hoop gegooid willen worden met migranten die de taal niet beheersen.' De Volkskrant. :D Ik wil mijn moeder wel eens zien als ze ook die brief krijgt. wort dat even lachen :D ps. krijg je zo een brief ook als je een Nederlandse Achternaam hebt en Nederlands spreekt. als dat zo is dan, zal die mensen heel wat te wachten staan

Palestine
23-06-2004, 12:43
A.U.B. stuur geen brieven naar mijn ouders. Mijn ouders spreken vloeiend Nederlands alleen op hun eigen manier.... :D

gaviel
23-06-2004, 12:43
Zou jouw moeder er echt om kunnen lachen a3ir? Nu ik kan je vertellen mijn man lacht er niet om grrr ikzelf nog minder. Sind hij in 1970 in holland kwam heeft hij zijn best gedaan om de taal te leren. Helemaal zonder INTErrrr-rotzooi. :kwaad: Denk dat er nog velen zijn die dat ook gedaan hebben. Onder onze kennissen zijn er maar enkelen die soms een woordje niet kunnen plaatsen, maar voor de rest uistekend met de mensen en de buroKRAAtie mee kunnen komen. En waarover die stomme minister misschien eens moet nadenken dat niet een ieder taalgevoelig is. Dus zodoende (juist op latere leeftijd) niet een staat is om de finesses van een taal aan te voelen of te leren :kwaad:

gaviel
23-06-2004, 12:45

Origineel gepost door Palestine A.UB. stuur geen brieven naar mijn ouders. Mijn ouders spreken vloeiend Nederlands alleen op hun eigen manier.... :D En kunnen ze daarom minder functioneeren? Nu ik hoop dat jouw ouders echt geen brief krijgen . Het is te gek voor woorden. Misschien moet ik ook maar terug naar school? :kwaad: :kwaad:

a3ir
23-06-2004, 12:50
Origineel gepost door gaviel Zou jouw moeder er echt om kunnen lachen a3ir? Nu ik kan je vertellen mijn man lacht er niet om grrr ikzelf nog minder. Sind hij in 1970 in holland kwam heeft hij zijn best gedaan om de taal te leren. Helemaal zonder INTErrrr-rotzooi. :kwaad: Denk dat er nog velen zijn die dat ook gedaan hebben. Onder onze kennissen zijn er maar enkelen die soms een woordje niet kunnen plaatsen, maar voor de rest uistekend met de mensen en de buroKRAAtie mee kunnen komen. En waarover die stomme minister misschien eens moet nadenken dat niet een ieder taalgevoelig is. Dus zodoende (juist op latere leeftijd) niet een staat is om de finesses van een taal aan te voelen of te leren :kwaad: Mijn moeder spreekt vloeiend Nederlands en heeft een Nederlanse Achternaam (mijn vader is Nedrelans).Ik denk dat ze der echt om zal lachen hoe de Nedrelandse regering alles op een hoop je gooit en alle allochtonen als analfabeet behandelt.En ze zal ze bellen en haar fijn uitleggen wat ze der van viend :D

gaviel
23-06-2004, 12:53
vienden doe we allerga niks van etoch? Misschien hebben die lui geen andere hobby, kunnen ze nu hun bevolkingregister napluizen wie er een exotische achternaam heeft. Er zijn er hiero die tegen hun zelle vertelle "get a life" :D Niet dan?

a3ir
23-06-2004, 12:56
Origineel gepost door gaviel vienden doe we allerga niks van etoch? Misschien hebben die lui geen andere hobby, kunnen ze nu hun bevolkingregister napluizen wie er een exotische achternaam heeft. Er zijn er hiero die tegen hun zelle vertelle "get a life" :D Niet dan? ze zullen echt verbaast zijn hoeveel allochtonen er zijn die dat kunnen zeggen ,Gaviel :D ;)

Heiba
23-06-2004, 12:57
Ik vind het zo verkeerd nog niet van stadsdeel ZuiderAmstel dat te doen. Ik vind dat vloeiend Nederlands sprekende oudkomers zich niet aangesproken hoeven te voelen. En begrijpen dat hun stadsdeel het kaf niet van het koren kan scheiden, en dat dit wel degelijk een probleem is die leeft onder allochtone oudkomers.

Palestine
23-06-2004, 12:57
Mijn moeder heeft 5 jaar op een basiseducatie Nederlandse lessen gevolgd, maar ze heeft er nog steeds moeite mee om vloeiend Nederlands te spreken. Gisteren heeft ze te horen gekregen dat ze weg moet van die school. Ze willen dat oudkomers naar school gaan om Nederlands leren en als ze dat doen dan worden ze weggestuurd, omdat er nieuwe regels van kracht zijn. Af en toe kan ik zelf het integratiebeleid niet meer volgen.

gaviel
23-06-2004, 13:05
Origineel gepost door Heiba Ik vind het zo verkeerd nog niet van stadsdeel ZuiderAmstel dat te doen. Ik vind dat vloeiend Nederlands sprekende oudkomers zich niet aangesproken hoeven te voelen. En begrijpen dat hun stadsdeel het kaf niet van het koren kan scheiden, en dat dit wel degelijk een probleem is die leeft onder allochtone oudkomers. Wat zouden ze ervan vinder eerst een enquete te verrichten in dat stadsdeel. Dan merken ze vnazelf hoeveel er wel of niet genoegend nederlands kunnen spreken en het functioneren in nederland daar niet onder hoeft te lijden. Dan alleen maar onder de hersenspinsels van mensen diezelf nog naar school terug moeten voor een stukje onderwijs in menselijkheid en begrip!!!!!

grendel
23-06-2004, 14:18
Ik vraag me af wanneer de autochtone analfabeten "aan de beurt" zijn. :D

minous21
23-06-2004, 18:20
Origineel gepost door grendel Ik vraag me af wanneer de autochtone analfabeten "aan de beurt" zijn. :D Dat zijn mijn vader ook! Mijn vader is projectleider bij een technischebedrijf hij heeft een monteur in dienst die analfabeet is.....! Mijn vader zei als ik die brief krijg dan stuur ik hem door naar Kees (collega in kwestie).... :rolleyes:

grendel
23-06-2004, 18:26
Origineel gepost door minous21 Dat zijn mijn vader ook! Mijn vader is projectleider bij een technischebedrijf hij heeft een monteur in dienst die analfabeet is.....! Mijn vader zei als ik die brief krijg dan stuur ik hem door naar Kees (collega in kwestie).... :rolleyes: Dat bedoel ik :D En misschien heb ik het verkeerd maar het aantal autochtone analfabeten ligt richting de 1 miljoen. Misschien heb ik het verkeerd, so correct me if I am wrong. ;)

minous21
23-06-2004, 18:49

Origineel gepost door grendel Dat bedoel ik :D En misschien heb ik het verkeerd maar het aantal autochtone analfabeten ligt richting de 1 miljoen. Misschien heb ik het verkeerd, so correct me if I am wrong. ;) Ja dat klopt! Ik hoorde laatst Prinses Laurentien zeggen dat er ongeveer 1 milijoen analfabeten autochtonen zijn..... Maar om die aan het "lezen"te krijgen......het kost te veel geld en je scoort er niets mee (als partij/ minister).. :rolleyes:

Pagina's : [1] 2