Bekijk originele versie : Hoe doe jij dat? (vooral gericht aan meisjes)
Salaam aleykoem,
De zomer komt staat zo aan de deur, en zoals bijna iedereen vertrekken we naar maroc...maar nu zit ik met een klein probleempje...Ik ben altijd met de auto naar maroc gegaan, en was altijd ongesteld (elk jaar opnieuw)...dus bad ik nooit onderweg. Nu dit jaar is het niet zo....Maar hoe doen ze dat onderweg? :confused:
Alle hulp is welkom !
Jazakallahoe gajran !
Ma3asalaam,
Liloesh
ik slik altijd de pil door. moet er niet aan denken dat ik onderweg ongesteld wordt of in marokko. maar als je ongesteld wordt onderweg, neem voldoende vochtige toiletdoekjes mee, en wegwerp washandjes. en een grote beker, deze moet je vullen met water, als je naar het toilet gaat goed ff wassen met een washandje en na spoelen met schoonwater.schoon verbandje en schoon ondergoed en kan weer een paar uur verder.
MissGangsta
23-06-2004, 12:41
Origineel gepost door jeama
ik slik altijd de pil door. moet er niet aan denken dat ik onderweg ongesteld wordt of in marokko. maar als je ongesteld wordt onderweg, neem voldoende vochtige toiletdoekjes mee, en wegwerp washandjes. en een grote beker, deze moet je vullen met water, als je naar het toilet gaat goed ff wassen met een washandje en na spoelen met schoonwater.schoon verbandje en schoon ondergoed en kan weer een paar uur verder.
Ze is dit keer niet op die datum ongesteld! Ze vroeg of iemand weet waar ze kan bidden.
@ Liloesh: Sorry schat weet het ook niet, ben altijd met de vliegtuig geweest.
Mysticalia
23-06-2004, 13:33
Salaam Liloesh :D
Heb zelf onderweg al gebeden en deed dat in de auto zittend. :D
En de raakats mag je verkorten: die van dhor/asr/3isha worden dan 2rakat, maghreb blijft hetzelfde.
Buiten bidden deed ik niet (mocht ik nie van mn bro' ) omdat je bij het buigen al je vormen kan zien en je zit dan op die parking met al die Marokkanen :rolleyes: dus aangewezen in auto te bidden. :D
Als je nog vragen hebt, shoot :D
:belgie:
Mysticalia
23-06-2004, 14:28
Wanneer je je woedoe verbreekt dan terug woedoe hé? een ander optie is taymoum :D. Islam heeft op alles een oplossing mashAllah :)
:belgie:
Poppetje_1
23-06-2004, 19:29
Wij gingen wel altijd met zijn allen buiten bidden...Als je iets langs meenemeet dan trek je dat lekker aan en dan zie je niks..
Verder zoek je gewoon een rustig plekje op...een beetje achter je auto.
en uit ervaring weet ik dat iedereen je met rust laat tijdens het bidden...geen last van kijkers ofzo
Just_Souad
23-06-2004, 19:52
Origineel gepost door Poppetje_1
Wij gingen wel altijd met zijn allen buiten bidden...Als je iets langs meenemeet dan trek je dat lekker aan en dan zie je niks..
Verder zoek je gewoon een rustig plekje op...een beetje achter je auto.
en uit ervaring weet ik dat iedereen je met rust laat tijdens het bidden...geen last van kijkers ofzo
jah inderdaad, :D
maar je kan toch oowk gewoon alles inhalen als je bent aan gekomen!! of wat de meeste doen in de auto bidden en als je dat nog niet echt lekker bij voelt spaar je alles gewoon op (van een dag )
dat bidt je gewoon s'avonds alls je vader zo nodig moet gaan slapen op een parkeerplaats! dAn ga je gewoon naast de auto bidden ! het is helemaal niet raar hoor er zyn dan tog veel marokkanen op een parkeerplaats ahah!!! en je moet je niet vooor bidden gaan schamen maar dat doe je vast niet!!
Veel suc6!!
Jazakkallahoe ghajran !!
maar hoe doen jullie de woedoe? want er is water aanwezig bij elke stop plaats, dus waar tajmoem doen?
miss_chaimae
24-06-2004, 15:09
ja dat vraag ik me ook af,
De 1e dag,dan spaar ik het op,en als we in de avond stoppen bid ik in de auto.dan heb ik me wodoe nog maar en de volgende dag?Wil het graag bidden,en niet opsparen zoals ik elke jaar wel doe,pas als ik in marokko ben aangekomen bid ik de rest..
maar hoe moet ik woedoe onder weg doen..?:(vind het altijd erg onhandig in die w.c vooral die van spanje..:maf2:
alle hulp welkom..:zwaai:
lela_Hanan
24-06-2004, 19:09
Qiyaam - het staan in de salaat- is een verplichte handeling in het gebed. Wanneer een persoon het gebed niet staand verricht, vanaf de takbier tot de tasliem, zonder geldig excuus, dan is zijn gebed ongeldig. Allah zegt namelijk:
"En staat voor Allah met ootmoed" [al-Baqarah 2:238].
De regel voor het staand bidden, geldt met name voor de Fard (verplichte) gebeden; het is niet verplicht om de naafil (extra) gebeden staand te verrichten. Wanneer men echter zittend bidt in een naafil gebed, dan ontvangt men slechts een halve beloning ten opzichte van degene die staand bidt. Het bewijs voor het feit, dat het verplicht is om staand te bidden in het Fard gebed, kunnen we vinden in de hadieth waarin de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zegt: "bidt staand."(Al Boekhaarie, 1066)
De profeet verrichte naafil gebeden (zittend) op een zadel, maar wanneer hij een fard gebed wilde verrichten, dan kwam hij van zijn zadel af (Al boekhaarie, 955; Moesliem, 700), zodat hij de verplichte handelingen in het gebed kon volbrengen - d.w.z. staand de Qiblah aanschouwen.
Als een persoon een naafil gebed zittend verricht, terwijl hij in staat is om dit staand te doen, dan zal hij slechts de helft van de beloning ontvangen, ten opzichte van degene die het naafil gebed staand verricht.
'Abd Allah ibn 'Oemar heeft namelijk overgeleverd, dat hij tegen de boodschapper van Allah heeft gezegd: "er is mij verteld, O boodschapper van Allah, dat u heeft gezegd dat het gebed van een zittende, gelijk is aan een half gebed. Desondanks verricht u het gebed zittend'. De profeet antwoordde, 'dat klopt, maar ik ben niet zoals een van jullie.'"
(Uit de hadieth overgeleverd door Moesliem, 735)
An Nawawi zei in zijn commentaar op deze hadieth:
uit deze hadieth kunnen we opmaken, dat het naafil gebed van een zittende persoon, terwijl hij kan staan, gelijk staat tot het halve gebed van degene die het naafil gebed staand verricht. Als een persoon echter het naafil gebed zittend verricht, omdat hij niet in staat is om dit staand te doen, dan zal zijn beloning niet in mindering worden gebracht en zal hij dus de beloning ontvangen, zoals eenieder die het gebed staand verricht.
Wat betreft het fard gebed, wanneer iemand deze gebeden zittend verricht, terwijl hij dit staand kan doen, zijn gebeden zullen ongeldig zijn. Hij zal hiervoor geen beloning ontvangen en het zal zelfs als een zonde beschouwd worden.
(Sharh Moesliem. 6/258)
Tegen degenen die zittend op stoelen fard gebeden verrichten, zeggen wij: het is niet toegestaan om zittend op stoelen te bidden, indien het mogelijk is voor jullie om dit staand te doen. Wanneer staand bidden erg moeilijk is voor jullie en zelfs schade kan toebrengen op enige wijze, dan hebben jullie een geldig excuuss [Vertaler: bijvoorbeeld na een rugoperatie etc]. Een kleine hindering is echter geen geldig excuus!
Zoals jullie zien..is het veel beter als je staand bid...dus als je op reis bent stop dan even en vericht je salaat op de correcte manier...
Succes.. :zwaai:
ok staand bidden, kunnen we allemaal !!! maaar de woedoe verrichten ???
rijlesgezocht
24-06-2004, 23:49
zorg voor een flesje waarmee je istinza kunt doen. verder is het toch niet moeilijk, je mag mas7 doen over je sokken, als je op reis bent 3 dagen.. dus het is een kwestie van handen wassen, mond, neus, gezicht, handen tot elleboog, haar, oren en dan over je sokken wrijven. Lees wel even de voorwaarden voor mas7 door en maak het jezelf niet moeilijker dan het is. Woedoe is juist het makkelijke gezien je toch altijd even je gezicht gaat wassen en altijd water hebt. Zorg anders voor een grote fles water voor het geval je ergens stopt waar je geen toilet hebt zodat je het alsnog ergens stiekempjes kunt doen. Bidden moet staand als dat kan, en het feit dat mannen je kunnen zien is geen reden om dat niet te doen. Gewoon goed bedekken, met lange wijde kleding, wat je altijd hoort te doen. Jammer is dat sommige het erg vinden als een man hun ziet tijdens het bidden maar naast het bidden door iedereen gezien worden in hun meestal niet (genoeg) bedekkende kleding. Dit is geen verwijt, maar slechts om over na te denken. En je salaat opsparen moet je al helemaal niet doen, je stopt vast een paar keer. Zoek op hoe je de gebeden tijdens het reizen mag inkorten en maak daar gebruik van.
hafiberber
25-06-2004, 12:17
dames je moet bij grotere pompstations vragen naar douches die kun je tegen betaling van 2,50 euro gebruiken vooral in frankrijk.
jazakkallahoe ghajran allemaal !!!!!!!!!!
:D
Poppetje_1
25-06-2004, 23:51
Sommigen beweren dat je in de auto kan bidden en de hele dag kan opsparen...DIT IS FOUT
Bidden moet ten alle tijden staand. Allah zegt in de Koran dat zittend bidden alleen mag als je bang bent om te vallen (bijvoorbeeld op een boot). Dus bidden moet staand.
Verder met het opsparen van de hele dag: dit is in tegenstrijd met de soenna van de profeet vrede zijt met hem. Hij heeft toen hij op reis was duhr en assar samen gebeden (dhur 2 rak3a en asr 2 rak3a) en maghreb en isha samen (maghreb 3 rak3a en isha 2 rak3a) .
En zoals jullie allemaal weten...zijn er onderweg naar marokko veel parkeerplekken....
Verder is het een mooi voorbeeld voor anderen die het niet weten.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.