Bekijk originele versie : Wat vinden jullie moeilijk aan de Nederlandse taal?
vragendekaaskop
11-01-2010, 11:35
Hallo,
Voor school doe ik een onderzoek naar immigranten met taalproblemen.
Nu spreken jullie hier prima Nederlands, maar jullie kennen misschien wel iemand die moeite heeft met de Nederlandse taal. Ikzelf ken niet zo'n iemand.
Een familielid die hier bijvoorbeeld is komen wonen, of hebben jullie zelf ervaring hiermee.
Mijn vraag luidt: Wat vinden immigranten moeilijk aan de Nederlandse taal?
Dus ik ben niet zozeer gericht op Nederlanders met Marokkaanse komaf, maar misschien kunnen jullie mij hiermee helpen.
Mijn onderwerp gaat over problemen met de Nederlandse taal, en dit is een deelonderwerp.
Enkele voorbeelden: Harde klanken, of welke woorden zijn juist moeilijk etc.
Ik hoop dat sommigen van jullie mij hiermee kunnen helpen? :goedzo:
Groeten,
Niels
Ik hoor nog best veel fouten met de lidwoorden de/het om mij heen.
ik denk dus dat wel moeilijk is voor sommige mensen.
Ook is de grammatica van de Nederlandse taal best moeilijk.
BentNess
11-01-2010, 13:33
Hallo,
Nu spreken jullie hier prima Nederlands, maar jullie kennen misschien wel iemand die moeite heeft met de Nederlandse taal. Ikzelf ken niet zo'n iemand.
Een familielid die hier bijvoorbeeld is komen wonen, of hebben jullie zelf ervaring hiermee.
Dus ik ben niet zozeer gericht op Nederlanders met Marokkaanse komaf, maar misschien kunnen jullie mij hiermee helpen.
Mijn onderwerp gaat over problemen met de Nederlandse taal, en dit is een deelonderwerp.
Groeten,
Niels
ik vind de nederlanders zelf moeilijk :maf:
grapje nee even nadenken.... de grammatica is erg moeilijk en dan vooral het werkwoord "zijn"
ik ben jij bent wij zijn!! hij is!!???
hebben
ik heb jij hebt u hebt zij HEEFT!??!?!
verder mijn moeder kan het woord NUL niet uitspreken... daar komt altijd NOL uit.....
jongen... word altijd jonken.. (zeg maar zacht K... dus als je d -ng klank een beetje een k in stopt zeg maar)
lidwoorden natuurlijk bij de meeste talen is het makkelijk wnnr een woord mannelijk is of vrouwelijk weetje bijna meteen welk woord erachter hoort te staan. hier niet!!
mijn stiefvader begrijpt nog steeds niet waarom wij "waarom" zeggen.. en geen "voorwat" (letterlijk vertaald vanuit pourqoui)
en het kloklezen.....
BentNess
11-01-2010, 13:34
Ik hoor nog best veel fouten met de lidwoorden de/het om mij heen.
ik denk dus dat wel moeilijk is voor sommige mensen.
Ook is de grammatica van de Nederlandse taal best moeilijk.
wat jij nu zegt is in het algemeen!
daar kan hij zelf ook opkomen, volgens mij hebben zelfs sommige nederlanders moeite met lidwoorden en grammatica laat staan de eerste generatie!
wees specifieker, is veel leuker voor zijn project.
wat jij nu zegt is in het algemeen!
daar kan hij zelf ook opkomen, volgens mij hebben zelfs sommige nederlanders moeite met lidwoorden en grammatica laat staan de eerste generatie!
wees specifieker, is veel leuker voor zijn project.
Dan heb ik een hele waslijst voor hem hahaha..
Nou, ik zal wat opnoemen:
1. verwijsvoornaamwoorden : die/dat, deze/dit..welke hoort bij welk zelfstandig naamwoord??
2. werkwoorden als kunnen/kennen, leggen/zetten/ hebben/zijn vooral de verledentijd hiervan etc..
BentNess
11-01-2010, 16:43
Dan heb ik een hele waslijst voor hem hahaha..
Nou, ik zal wat opnoemen:
1. verwijsvoornaamwoorden : die/dat, deze/dit..welke hoort bij welk zelfstandig naamwoord??
2. werkwoorden als kunnen/kennen, leggen/zetten/ hebben/zijn vooral de verledentijd hiervan etc..
ik ga straks even met mijn moeder praten ze kan inprincipe voldoende nederlands maar TOCH een aantal dingen blijven moeilijk ga ik het op schrijven...
"heel veel" zegt ze trouwens ook op een bepaalde manier...
vragendekaaskop
11-01-2010, 17:00
Bedankt voor de hulp.
Grammatica vind ik zelf ook moeilijk :hihi:
vragendekaaskop
07-02-2010, 10:21
Om even terug te komen op dit onderwerp en naar aanleiding van enkele reacties hier: Zijn er nog meer mensen die wat kwijt kunnen over wat zij/hij moeilijk vindt aan de Nederlandse taal, of kent men iemand waarvan men weet wat hij/zij moeilijk er aan vindt?
Laat het nog even weten, dan kan ik dat mooi gebruiken voor mijn verslag welke bijna klaar moet zijn.
Alvast bedankt!
Ik-ram-je
07-02-2010, 17:03
Lidwoorden en uitspraak is denk ik waar meeste mensen moeite mee hebben.
Butterflyy_
07-02-2010, 17:19
De grammatica blijft lastig met nadruk op de lidwoorden. Als het gaat om onze ouders, de echte immigranten, die hebben vooral moeite met de uitspraak en zinsvolgorde, denk ik.
amira_maroc
07-02-2010, 17:51
de/het dit/ deze die/dat
Vreselijk! Kunnen we niet gewoon overstappen op het Engels. Veel makkelijker!
reduana1
07-02-2010, 22:13
ou en au is erg moeilijk uit te leggen , met een d of een t , ei en ij enz
Hallo,
Groeten,
Niels
Hallo Niels,
Jij bent bij de Marokkanen daarvoor aan het verkeerde adres, neem de Turken :hihi:
Dag Niels!!
vragendekaaskop
08-02-2010, 17:16
Hallo Niels,
Jij bent bij de Marokkanen daarvoor aan het verkeerde adres, neem de Turken :hihi:
Dag Niels!!
Het gaat niet om Marokkanen. Het gaat om immigranten.
Min of meer bedoel ik jullie ouders of grootouders, en dat hebben sommigen hier goed begrepen. Bedankt voor je bijdrage...
Het gaat niet om Marokkanen. Het gaat om immigranten.
Min of meer bedoel ik jullie ouders of grootouders, en dat hebben sommigen hier goed begrepen. Bedankt voor je bijdrage...
Als het je specifiek om migranten gaat, waarom zoek jij als voorkeurskeuze dan de Marokkanen uit??
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.