Bekijk originele versie : Weg Met Die Eetbuien
WIE HEEFT ER OOK ZO EEN LAST VAN , DIE EETBUIEN, VREETBUIEN. HET ETEN IS OP DAT MOMENT JE BESTE/ENIGE VRIEND MAAR INTUSSEN OOK JE ERGSTE VIJAND. JE SCHRIKT STEEDS MEER VAN JE ZELFBEELD IN DIE SPIEGEL.
KOM WE KUNNEN ER NU IETS AAN DOEN EN EENS EN VOORALTIJD VAN DIE EETBUIEN AF ZIJN.
HIER MIJN VERHAAL:
Nu wil er ook voor gaan, ik wil vooral een gezond eetpatroon aanleren en van de eetbuien af.
Mijn gewicht schommelt erg, maar is de laatste tijd alleen maar toenemend.
Ik begin vandaag, mijn gewicht was vanochtend 79 kilo.
Het is echt erg pas bijna al mijn kleren niet meer en ik wil geen grotere maten kopen. Vorig jaar woog ik nog 65 kilo rond deze tijd, ik wil in ieder geval terug naar dat gewicht en het liefts nog naar de 60 kilo.
Ik ben 1.64 m.
Ik hoop we elkaar hier kunnen steunen in de moeilijke tijden en elkaar tips kunnen geven.
Ik ben het echt zo zat het gaat al jaren zo, ik eet als ik verdrietig ben, blij ben, beloon mijzelf ermee, uit verveling enz enz.
En het helpt echt niet want ik voel mij er niet beter door, als ik in de spiegel kijk schrik ik echt.
Meer info en wat er tegen te doen:
Nooit meer te veel
Wie kent níet die neiging om door te eten als je eigenlijk al vol zit? Waarom stoppen we niet met onszelf vol te stoppen? Laten we eerst vaststellen dat het niet om echte honger gaat. Het gaat vooral om (lekkere) trek. Trek in eten wordt vaak in gang gezet door negatieve gevoelens als stress, depressie, verveling, angst, eenzaamheid of emotionele leegheid. Je pakt bij wijze van troost een lekker tussendoortje, waardoor je uiteindelijk nog meer stress, depressieve gedachten en misschien ook schuldgevoelens ervaart, en dan pak je nog maar weer wat lekkers. Zo ontstaat een vicieuze cirkel. Als je er te dik van wordt, ga je misschien een goed dieet zoeken. Diëten kunnen helpen je gewicht op peil te krijgen, maar wanneer je geplaagd wordt door negatieve emoties wordt het wel heel erg moeilijk om de benodigde dieetdiscipline op te brengen. Het is slimmer om na te gaan waarom je zo’n spontane vreetbui niet kunt onderdrukken. Als je dat weet, kun je die cirkel vermoedelijk wél doorbreken.
Oorzaak 1: invloeden van buitenaf
Je zit op de bank te zappen en je ogen blijven rusten op een scène waarin iemand een stuk pizza zit te eten. Opeens snak je naar een pizza (of ander lekkers)! Je hebt helemaal geen honger, maar je zou ter plekke een moord voor een stuk pizza doen. Dit bedoelen ze dus met zien eten doet eten! Maar het is niet waar. Het is de trigger van iets anders! In vroeger tijden is de mens vaak geplaagd door voedselschaarste; je volstoppen als er voldoende eten was, was dé oplossing, ook al had je geen honger. Zo kweekte men reserves voor slechte tijden. Die neiging zit nog steeds in ons, dus loop je na die tv-scène naar de koelkast. Iets in onze hersenen geeft die eetprikkel door. Eetverleidingen liggen ook buitenshuis overal op de loer, van benzinestations en candybars tot snackbars en sportkantines. Overal lonkt lekkers. Hoewel de verleidingen op zich niet tegen zijn te houden, kun je er wel beter mee leren omgaan.
Tip: weersta de verleidingen door :
Beweging! Ga een eind wandelen, touwtjespringen of met de hond om als je die eetneiging op voelt komen.
Volhouden! Er zit een golfbeweging in die plotselinge behoeftes aan eten. Het zwelt aan en zakt weer af. Als je sterk genoeg bent om je eetneiging te weerstaan, zul je zien dat de intensiteit van de ‘golven’ afneemt.
Afleiding! Bel een vriendin, ga in bad, pak een boek, zet je favoriete cd op.
Een gezond alternatief. Pak als de trek absoluut onweerstaanbaar is een lekker stuk fruit. Of drink een groot glas water. De vreetbui vlakt dan af.
Confrontatie. Stel jezelf vragen als: heb ik (écht) honger? Is het gezond voor me om deze snack te eten? Is dit waar ik echt trek in heb? Wat gebeurt er als ik het níet neem?
Een persoonlijke strategie. Als je eenmaal een strategie hebt waarmee je je eetverleidingen kunt onderdrukken, schrijf deze dan op. De eerste de beste keer dat je ’s avonds laat naar de frituurpan of koelkast wordt getrokken, kijk dan eerst op je lijstje. Hang het op een ‘strategische plaats op.
Oorzaak 2: het geloof in het dieet
Lekker eten, geen hongergevoel en flink afvallen. Tal van diëten beloven het. En zó veel vrouwen geloven het. In feite bevorderen diëten de vreetbuien tussendoor. De trek blijft – vooral in dingen die je niet mag – en de behoefte even te ontsnappen aan de strakke regels van het dieet ook. Dat moment van zwakte wil je optimaal benutten. Het gevolg: je eet in één keer veel te veel. En daar krijg je weer spijt van, dus ga je nog strakker diëten en zo jojo je verder…
Tips: stop je dieet en luister naar je lichaam
Koop eten, geen vulling! Laat junkfood staan en haal gezond en voedzaam eten in huis, zoals meergranen producten, fruit, groente, noten, yoghurt. Je zult zien dat je regelmatiger gaat eten en de vreetbuien tussendoor afnemen. Je kunt er als je weinig in huis hebt ook minder gemakkelijk aan toegeven.
Stop met eten als je genoeg hebt. Dat klinkt gemakkelijk, maar velen van ons blijven dooreten als aan de trek al lang voldaan is. Hoed je voor restjes in de schalen, schep niet nog een keer op om anderen een plezier te doen of om welke andere psychologische reden dan ook.
Luister en vertrouw op de signalen van je lichaam! Dat is niet gemakkelijk – zeker niet voor langdurige dieetvolgers – maar als je goed leert luisteren naar je eigen behoeften weet je wanneer je honger hebt en wanneer de trek over is.
Laat niet de klok, maar je lichaam bepalen wanneer (en hoeveel) je moet eten.
Oorzaak 3: stress
Als je gestrest bent, maakt je lichaam stresshormonen aan, zoals cortisol en adrenaline. Die stellen je in staat in noodsituaties snel en adequaat te reageren (vechten of vluchten). Als de stress te lang aanhoudt, blijft deze hormoonspiegel te hoog. Een veelvoorkomend gevolg: eten en nog eens eten. Alsof het lichaam de spanning interpreteert als ínspanning en eten de geest troost biedt. Bij chronische stress is de behoefte aan vetten en koolhydraten groot, zeker ’s middags en ’s avonds. En dat zijn nou net de verkeerde momenten om je vol te proppen.
Tips: doorbreek de stress-eten-stress cirkel
Zoek uit waardoor je gestrest raakt! Zorgen? Vervelende baas? Je relatie? Praat erover, zoek er een oplossing voor, hoe moeilijk die ook kan zijn.
Wees je vreetbui een slag voor! Als die doorgaans om een uur of vijf komt opzetten, eet dan rond half vijf een of twee crackers met pindakaas (jawel, heel voedzaam!) of neem wat yoghurt met aardbeien. Aanval is de beste verdediging.
Beweeg. Ga naar buiten. Bewegen is een bewezen goede remedie tegen stress! Zelfs met een wandelingetje van vijf minuten herstelt de hormoonspiegel zich al en zakt het stressy gevoel. Adem diep door en kijk naar boven: licht en lucht doen wonderen.
Oorzaak 4: hou emoties en honger uit elkaar
Grote emoties als eenzaamheid, angst of depressie doen pijn en dan vlucht je gemakkelijk de keuken in: eten om te vergeten. Als je eet, vergeet je even waaróm je eigenlijk aan ’t eten bent. Het eten voelt goed, dus eet je nog wat en nog wat. Weer terug in de werkelijkheid zit je niet alleen met die negatieve emotie die je daarvoor ook voelde, maar barst je ook nog eens van zelfverwijt en schuldgevoelens. De zoveelste emotionele vreetbui is een feit.
Tips: probeer de reden van je vreetbui te begrijpen
Denk bij voorkeur vóór, maar anders ná een eetaanval na over de diepere oorzaak van je vreetbehoefte. Was je down? Is het die ruzie met een vriendin of familie? Geldzorgen? Verveling? Voel je je nutteloos? Schrijf het van je af of praat met iemand die je aardig vindt en vertrouwt.
Zoek als je er niet uit komt professionele hulp. Die vreetbuien zijn geen medicijn, je weet zelf ook wel dat ze niet echt helpen. Het goede gevoel dat ze opleveren, is erg kort, het nare gevoel duurt veel langer.
Hou van jezelf. Je doet je lijf en je geest geen plezier met die vreetbuien, dat weet je en toch tuin je er elke keer weer in. Vraag jezelf steeds af: is dit (v)reten wat ik écht wil en zeg dan ook: ‘Ik hou te veel van mezelf om me dit elke keer weer aan te doen.’
Vergeef jezelf. Het helpt je de vicieuze cirkel te doorbreken als je jezelf na een vreetbui niet te hard valt. Morgen is er weer een nieuwe dag met nieuwe kansen.
Erken je gevoelens. Probeer tijdig – vóór een vreetbui – aan te voelen hoe je in je vel steekt. Ga dieper dan je durft. Erken verdrietige emoties, ze zijn niet ‘verkeerd’. Die erkenning kan bevrijdend werken. Vreetbuien helpen maar kort.
Train positieve gevoelens. Je kunt blijven hangen in je negatieve gevoelens, maar je kunt ze ook actief aanpakken. Positieve gedachten leiden tot positieve gevoelens en die kun je trainen. Dat hoeft niet op z’n ‘Ratelbands’, maar een positieve instelling kun je jezelf wel degelijk eigen maken.
Uit de kast
De relatie tussen negatieve emoties en vreetbuien is onbetwist. Maar dat betekent niet dat je er dús niets aan kunt doen dat je af en toe aan het ‘vreten’ slaat. Je doet het zelf! En er is er maar één die dat patroon kan doorbreken en dat ben je zelf. Jíj neemt het besluit het gevecht aan te gaan. Anderen kunnen je daar wel bij helpen. Aarzel niet ze daarvoor te vragen. Als ze om je geven, doen ze dat graag. Maar je moet wel eerst zelf ‘uit de kast komen’.
Islamya_
08-01-2010, 12:30
Ik heb vandaag & gister ook ontzettende last van vreetbuien..
Niet normaal! :eek:
Maar ik begin vanaf vandaag aan een crashdieet.
Ja sorry dames, ik weet dat het slecht is maar ik val heel snel af daardoor.
Ik weeg nu 68 en ben 1 m 74
Ik wil 8 kilo afvallen z.s.m.
Islamya_
08-01-2010, 14:06
Doet Niemand mee?
Ik heb vandaag & gister ook ontzettende last van vreetbuien..
Niet normaal! :eek:
Maar ik begin vanaf vandaag aan een crashdieet.
Ja sorry dames, ik weet dat het slecht is maar ik val heel snel af daardoor.
Ik weeg nu 68 en ben 1 m 74
Ik wil 8 kilo afvallen z.s.m.
Je kunt beter gezonder gaan eten, echt . door die crash dieeten ga je alleen maar jojo en.
Je doet er dan langer over om het gewicht te verliezen maar het zal ook langer wegblijven.
maroc_dame
09-01-2010, 12:26
Zo dat heb ik meestal in de avond, echt erg...die vreetbuien.
Maar goed, ik ben nu bezig met een ziekenhuisdieet, streng maar wel haalbaar om veel af te vallen in een korte tijd, wil 8 kilo's kwijt voor mn wedding inshAllah.
Sisa, ik voel je helemaal! Dit is mijn 3e dag dat ik aan de lijn ben. Ik was het echt helemaal zat. Ik ben ontzettend veel aangekomen want deze periode is echt niet goed voor me. Ik laat het gewoon niet toe dat het erger wordt!!
Ik doe niet aan crashdieten want dat hou ik toch niet vol en het zit er zo weer aan. Ik doe gewoon aan gezond eten. Het beste resultaat op langere termijn.
Eindelijk iemand die ook zegt dat die dieeten niet werken.
En ja gezond eten is het beste.
Hoeveel kg wil jij kwijt, hoeveel weeg je?
Heb je ook erg last van eetbuien.
TeaSpoon
09-01-2010, 12:45
Zo dat heb ik meestal in de avond, echt erg...die vreetbuien.
Maar goed, ik ben nu bezig met een ziekenhuisdieet, streng maar wel haalbaar om veel af te vallen in een korte tijd, wil 8 kilo's kwijt voor mn wedding inshAllah.
Weet je wat het risico hiervan is, ben je slank op je bruiloft en de weken erna ben je weer op je oude gewicht..
Ziekenhuisdieet, crashdieten, been there, done that. Was ik echt zo snel die 5 kilo kwijt, had er echt maar een week of 3 plezier van.
TeaSpoon
09-01-2010, 12:48
Eindelijk iemand die ook zegt dat die dieeten niet werken.
En ja gezond eten is het beste.
Hoeveel kg wil jij kwijt, hoeveel weeg je?
Heb je ook erg last van eetbuien.
Ik heb het zelf ervaren. Dus ja.. dan weet je wel dat het echt maar een tijdelijk effect heeft.
Ik wil 10 kilo kwijt. Ik weeg nu 67, en ik ben echt op mijn zwaarst nu. Ik ben vrij kort, dus dan is het niet een gezond gewicht. Ik zie er niet vreselijk uit, want in kleding kan je veel verdoezelen, maar ja, in je ondergoed zie je de naakte waarheid. :maf:
Vreetbuien, vreseliiiiiiiiiiiiiiiiiiijk! Elke dag snaaide ik van alles naar binnen, chips, chocolaatjes, elke dag buiten eten. En dan vooral 's avonds..
Het zal ons zeker gaan lukken om die kilos kwijt te raken , maar belangerijker vind ik vooral dat ik normaal met eten om kan gaan. niet die hele pak koek of zak chips die op moet, maar gewoon kunnen stoppen na 1. En dat stiekeme eten, is echt zielig als ik er aan denk.
Ik denk dat veel meiden het dieeten niet willen opgeven, ze denken dat dat hun enige redmiddel is. het is een grote teleurstelling om erachter te komen dat je toch echt gewoon gezond moet eten om blijvend een gezond gewicht te houden. Vaak duurt het jaren voordat je daarachter komt of je blijft je hele leven crashdieeten met als gevolg jojoen en slechte stofwisseling.
Ik praat er nu wel makkelijk over, maar ik vind het ook erg moelijk maar het is mij nu wel duidelijk dat gezond eten de enige optie is die zal werken.
TeaSpoon
09-01-2010, 13:03
Het zal ons zeker gaan lukken om die kilos kwijt te raken , maar belangerijker vind ik vooral dat ik normaal met eten om kan gaan. niet die hele pak koek of zak chips die op moet, maar gewoon kunnen stoppen na 1. En dat stiekeme eten, is echt zielig als ik er aan denk.
Ik denk dat veel meiden het dieeten niet willen opgeven, ze denken dat dat hun enige redmiddel is. het is een grote teleurstelling om erachter te komen dat je toch echt gewoon gezond moet eten om blijvend een gezond gewicht te houden. Vaak duurt het jaren voordat je daarachter komt of je blijft je hele leven crashdieeten met als gevolg jojoen en slechte stofwisseling.
Ik praat er nu wel makkelijk over, maar ik vind het ook erg moelijk maar het is mij nu wel duidelijk dat gezond eten de enige optie is die zal werken.
Ik kan me heel erg vinden in de dingen die je zegt. Ik kon voorheen niet een koekje eten, maar moest er gelijk 6 eten. Ik praat ook heel makkelijk erover, maar ik voel nu gewoon zo'n discipline opborrelen na die confronterende waarheid.
Voorheen gaf een hongergevoel me het gevoel dat ik goed bezig was. Maar na 1.5 dag bezweek ik met dat onzettend sterke hongergevoel voor die vette frietjes. Dus ik eet nu goed, maar wel gezond.
Hoe wil je het aanpakken? Qua maaltijden en schema's?
Mocro-BH
09-01-2010, 13:25
K ben zelf ervaren in de sport wereld, meer als 10 jaar ervaring,
Het beste tegen vreetbuien kan verschillende oorzaken hebben
Of dat je te kleine porties eet, of je lichaam te weinig voed tijdens je porties dus te mager eet,
Zorg altijd dat je porties goed kloppen en genoeg bevatten voor wat je nodig hebt, vermijd dieet en light producten maar gebruik ipv light of dieet , magere producten,
eet genoeg en wanneer je bord leeg is wacht 20 min als je dan nog een hongergevoel hebt dan moet je wellicht iets meer opscheppen voortaan van je voeding, en zorg dat er genoeg proteine eiwitten in zitten zit je ook sneller vol;) eet langzaam en kauw goed, dan heeft je lichaam genoeg tijd om het te verwerken qua bloedspiegel suikerspiegel en je cholesterol !
ik was jaren geleden een keer bij een dieetiste geweest en toen kreeg ik zo een eetlijstje als hieronder, ik wil ongeveer dit aanhouden maar met veel variatie.
Eigenlijk gewoon gezond eten met af en toe iets lekkers. Maar dan wel voor de gezonde alternatieve kiezen qua beleg , tussendoortjes enz.
En voor de avondmaaltijd ga ik niet speciaal zo koken, maar wel minder vet en niet teveel eten vooral.
Ontbijt:
2 sneetjes bruin/volkorenbrood;
Beleg
Melk
1 thee.
Tussendoor:
2 kopjes koffie met halfvolle melk;
1 portie fruit of ontbijtkoek of zoiets.
Lunch:
2 bruine broodjes (beleg: magere vleeswaren/ magere smeerkaas/ halfzoete jam);
Thee of water.
Tussendoor:
Thee, koffie, bouillon of light frisdrank;
2 volkoren crackerbread met bijv. magere smeerkaas, halfzoete jam of chocopasta;
1 schaaltje vruchtenyoghurt zonder suiker.
Avondmaaltijd:
3 kleine aardappels of 2 opscheplepels rijst, macaroni, spaghetti of 1 opscheplepel patat (bij voorkeur ovenfrites);
Flinke portie groente;
Portie mager vlees of vis (± 100 gr.) bereiden in zo weinig mogelijk vet of zonder vet;
15 gr. margarine voor de bereiding;
1 schaaltje magere yoghurt of suikervrije vruchtenyoghurt.
In de loop van de avond:
Koffie of thee;
2 sneetjes volkoren crackerbread met beleg;
2 porties fruit.
maroc_dame
09-01-2010, 17:30
op de korte termijn zal datdieet misschien helpen maar helaas kom je er wel achter dat je echt je eetpatroon/eetgedrag moet veranderen.
Ja daar geef ik je gelijk in!! Maar ik heb geen tijd meer, dus moet het wel even STRENG doen, ik kies er ook niet graag voor, heb toch liever lekker gezond, af en toe wat lekkers en bewegen.:goedzo:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.