Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Hoe kan het eigenlijk?

Pagina's : [1] 2 3

LZN
19-06-2004, 21:43

Dat de moslims een steen aanbidden? Dat mag toch helemaal niet van de Koran? Of zie ik dat fout? :confused: :confused: :confused:.

dArc
19-06-2004, 21:45
Wat voor steen?

misz_bella
19-06-2004, 22:04
Origineel gepost door dArc Wat voor steen? ja precies, wat voor steen????

CitriC
19-06-2004, 23:15
Die in de Ka'aaba ligt neem ik aan. Dat is geen beeld van god of een profeet, we aanbidden alleen Allah(swt).

dArc
20-06-2004, 01:20

Nou, waarom keuren jullie 't zo af dat mensen een beeldje van Jezus of een boeddha vereren als je zelf ook een materialistisch aandenken hebt wat belangrijk is voor je geloof?

KING_ZITA
20-06-2004, 14:24
Origineel gepost door Corrie Tja, die steen ;) Die steen is overgebleven uit de oude arabische traditie's... Net zoals in het christendom oude europeese traditie's en oergeloven in zitten geweven vind je deze ook terug bij de islam... Wil je mensen op een nieuw geloof over krijgen dan moet je ze hun dingetjes niet al teveel afpakken, het in het nieuwe geloof intergreren is makkelijker, zo zit er toch wat bekends aan het nieuwe geloof en zijn mensen minder geneigd om terug te vallen op oude gebruiken... Een hele slimme zet die bij het christendom ook al bleek te werken, want alleen dwang was niet genoeg gebleken, mensen bleven terugkeren naar oude gewoonte's, pas toen wat "heidense" rituelen en kenmerken geintergreert waren in het nieuwe geloof kon het "heidendom" echt uitgeroeid gaan worden... Corrie.. Je bent terug... Die steen was er overigens al voordat er Arabieren waren. Hij is afkomstig van de Hemel. Dat is de reden dat deze daar ligt. Absoluut niet wordt deze aanbeden. Stenen werden overigens alleen door schooiers aanbeden. In het pre-islamitische tijdperk op het Arabisch schiereiland hadden alle mensen thuis een afgodsbeeld dat ze streelden elk moment dat ze hun huis verlieten of binnentraden. De mensen die geen geld hadden voor een afgodsbeeld gebruikten een steen. Nu zijn al die afgodsbeelden afgepakt. Er is er niet 1 over. De Islam toonde in geen enkel opzicht een compromis in deze. Die steen waar het hier om gaat is nooit aanbeden geweest door moslims. Zita.

KING_ZITA
20-06-2004, 15:54
Origineel gepost door Corrie Waarom loopt men dan 7 keer rond die steen bij een bedevaart in mekka??? Men loopt niet rond die steen. Men loopt rond de Kaa'ba. En waarom is deze steen dan hetgeen waarop gericht wordt in een gebed???(beter gezegd, het gebouw waarin de steen ligt)??? Haal die haakjes rondom je bijzin gerust weg. De steen speelt geen enkele rol in het gebed. Het is tamelijk flauw om in je vragen, suggestiee vragen, aan te komen met de verklaring dat die steen een rol speelt in het gebed... We hebben het er al over gehad. Het is volmaakte nonsens. Klein stukje erover... De ka'aba wordt omhuld door de kiswah, een zwarte doek die jaarlijks vernieuwd wordt. In een hoek van de ka'aba bevindt zich de Hadjar al-Aswad, een zwarte meteoriet. Volgens de Islamitische overlevering werd deze door de engel Djibril (Gabriël) aan Ibrahim (Abraham) gegeven, en waren het Ibrahim en Ishma'il (Ismaël) die de ka'aba gebouwd hebben. Het beroeren van deze steen wordt geacht iemand te reinigen van zonden. Ik weet niet waar je deze tekst vandaan haalt maar ik kan je zonder enige ongein verzekeren dat de laatste zin volmaakte nonsens is. Het is ten strengste verboden om wat dan ook naast Allah goddelijke eigenschappen toe te kennen danwel te aanbidden. Het beroeren van de steen is iets dat optioneel is tijdens de bedevaart, welke je zonden door Allah kwijt kan doen schelden. Van die beroering is uitdrukkelijk gezegd dat als je niet bij de steen kan komen door de drukte dat het ook goed is. En altijd wordt er op gehamerd dat de steen geen enkele heilige waarde kent. Dat het voor de koran vanuit een andere godsdienst kwam(godsdiensten) is ontzettend duidlijk, zelfs de koran is daar duidelijk over.... Je kletst jezelf hier klem Corrie. Wat is ontzettend duidelijk? Dat die steen er al stond voor er Arabieren bestonden? Dat heb ik zojuist ook al verklaard. Waar het om ging naar aanleiding van de openingspost is dat die steen ook in andere godsdiensten niet aanbeden is geweest. Ik durf te beweren dat jij onmogelijk kunt beargumenteren naar aanleiding van hetgeen je hier gepost hebt dat die steen waar we het over hebben ooit aanbeden is geweest. Ik wil het eigenlijk niet eens zozeer hebben over andere godsdiensten. De Koran erkent Abraham en Ismael beiden als profeten. Je zult het 1 en ander van de Koran moeten begrijpen om te weten dat het feitelijk om dezelfde godsdenst gaat. Het voert mij nu te ver om het toe te lichten. Hierop voortbordurend zou ik overigens kunnen verklaren dat het niet om een andere godsdienst gaat en dat je bewering onjuist is waarna we zijn uitgesproken.... Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling omdat ik zo graag met je praat. Wat ik nog wel kwijt wens... Abraham was noch Israeliet noch Arabier. Zijn zonen Izaak, stamvader van de Isrelieten en Ismael, stamvader van de Arabieren maakten dat verschil pas. Ondersteuning dmv de volgende tekst... Voor de tijd van Mohammed was de ka'aba een centrum van cultische godendienst. Honderden afgodsbeelden stonden rond en op de ka'aba, waar zowel doortrekkende handelaren als pelgrims op afkwamen. Het centrum werd beheerd door de Qoeraish, die er een goede boterham aan hadden. In 632, na Mohammeds inname van Mekka, werd het gewijd tot islamitisch heiligdom. Het heersende veelgodendom werd door Mohammed vervangen door de monotheïstische aanbidding van Allah. De Koran noemt drie van de godinnen die bij de ka'aba vereerd werden expliciet, namelijk al-Lât, al-Oezzâ en Manât. In de bijbehorende cultus werden zij gezien en vereerd als dochters van Allah, het opperwezen. Het is dus oude pre islamitische traditie die is geintergreerd in de islam... En voor iets wat niet geeerd wordt wordt er snerterig veel aandacht aan besteed ;) De inname van Mekka gebeurde al wat eerder dan in 632 en onmiddelijk werden toen de afgodsbeelden vernietigd. Nogmaals, waar heb je die tekst vandaan? Er stonden overigens ook afgodsbeelden binnen in de Kaa'ba. 360 welgeteld. Je tekst maakt duidelijk dat de God Allah al wel bekend was. Er is niet zozeer sprake van een overname maar van een perfectionering van een boodschap.... De Islam wordt daarom wel eens aangeduid als 'de zegel'. Wil je voorzichtig zijn met het woordje dat ik hierboven rood heb gemarqueerd? Er volgt niet uit je tekst dat de steen in het pre-islamitisch tijdperk aanbeden werd. Vooralsnog was dat waar de topic over ging nietwaar? Het is verder ook niet iets dat tegenwoordig gebeurd. Zita.

dArc
20-06-2004, 16:27
Nog zoiets: waarom moet je bidden met je hoofd naar Mekka gericht? Dat is toch maar gewoon een locatie hier op aarde terwijl God/Allah zich ergens boven in de hemel bevindt? Eigenlijk zou je alle traditionele gebruiken in eender wat voor geloof dan ook met elkaar kunnen vergelijken. Een puur geloof zou enkel gaan tussen jou en rechtstreeks op je god gericht zonder tussenkomst van wat voor regelgeving of symboliek dan ook.

KING_ZITA
20-06-2004, 17:08
Origineel gepost door dArc Nog zoiets: waarom moet je bidden met je hoofd naar Mekka gericht? Dat is toch maar gewoon een locatie hier op aarde terwijl God/Allah zich ergens boven in de hemel bevindt? Eigenlijk zou je alle traditionele gebruiken in eender wat voor geloof dan ook met elkaar kunnen vergelijken. Een puur geloof zou enkel gaan tussen jou en rechtstreeks op je god gericht zonder tussenkomst van wat voor regelgeving of symboliek dan ook. Waarom dit waarom dat.. Waarom mag je geen varkensvlees waarom geen seks voor het huwelijk. Laat mij de moeite nemen al jullie vragen met 1 antwoord te bevredigen: OMDAT ALLAH HET WIL. Zita.

RitaMaria
20-06-2004, 18:09
Origineel gepost door Ononono Dat de moslims een steen aanbidden? Dat mag toch helemaal niet van de Koran? Of zie ik dat fout? :confused: :confused: :confused: Je ziet het fout.. :)

RitaMaria
20-06-2004, 18:22
Origineel gepost door dArc Nog zoiets: waarom moet je bidden met je hoofd naar Mekka gericht? Dat is toch maar gewoon een locatie hier op aarde terwijl God/Allah zich ergens boven in de hemel bevindt? Eigenlijk zou je alle traditionele gebruiken in eender wat voor geloof dan ook met elkaar kunnen vergelijken. Een puur geloof zou enkel gaan tussen jou en rechtstreeks op je god gericht zonder tussenkomst van wat voor regelgeving of symboliek dan ook. Dit is een punt dat betrekking heeft op de organisatie zoals door God bevolen in 2:125. God wil dat alle onderworpenen in dezelfde richting kijken als ze de Salaat (het gebed) verrichten.. Dat Ibrahiem en Ismaïel de Kaäba moesten bouwen staat in Koran2:125. ‘En Wij gaven als verbondsplicht aan Ibrahiem en Ismaïel: Reinigt Mijn Huis voor hen, die ommegang verrichten en er in tot aanbidding vertoeven en die buigen en zich nederwerpen.’ In Koran22:26,27 en 29 wordt dat ook gezegd en daar wordt duidelijk dat Ibrahiem al de opdracht had de bedevaart af te kondi_gen: ‘En kondig onder de mensen de Bedevaart af, dat zij tot u komen te voet en op elk afgemagerd dier, aankomende langs elke diepe bergpas... Laten zij daarna zich van hun onreinheid ontdoen en laten zij hun gelofte vervullen en laten zij rondgang doen om het eerwaardige Huis"

RitaMaria
20-06-2004, 18:23
Origineel gepost door KING_ZITA Waarom dit waarom dat.. Waarom mag je geen varkensvlees waarom geen seks voor het huwelijk. Laat mij de moeite nemen al jullie vragen met 1 antwoord te bevredigen: OMDAT ALLAH HET WIL. Zita. Alle antwoorden zijn in de Koran te vinden..

KING_ZITA
21-06-2004, 00:33
Origineel gepost door Corrie Zo he, heb je al bij de katholieke kerk voor een hoge functie gesolliciteerd, hoe je praat lijkt daar bar veel op namelijk.... Alles wordt bedekt met, ja maar het was wel van ons geloof, het werd alleen even misbruikt door een ander geloof, altijd weer dat netje dat eroverheen wordt gegooit waardoor je met ontzettend veel zijstraten e.d. het met veel gedoe nog een beetje recht kan praten. Dat hele gebouw staat daar om 1 enkele reden en dat is die steen.... Dat hele gebouw staat daar alleen om die steen, om het aanbidden van die steen... Dat gebouw was een bolwerk van de pre islamitische geloven en is in de islam geintergreerd omdat je mensen niet zomaar alles kan afnemen, dat was goed opgemerkt vanuit het christendom... Dat er daarvoor ook al een godsbeeld was is duidelijk, dat weet iedere gek, alleen heeft elk nieuw geloof(christendom en islam) dat oude godsbeeld geintergreerd... Heb je je nooit afgevraagd waarom je 7 keer om dat gebouw heen moet? 7 circels???? Weet je waar dat vandaan komt, vanuit de magische traditie... Oh nee dat kan niet want magie is toch verboden in de islam???? Welnee, wat een nonses, het staat net als de bijbel(wat niet gek is omdat die geloven broertjes van elkaar zijn) bol van magie en alles eromheen, alleen is er dan bij verzonnen dat het door god komt om het in het geloof te laten vallen... Nee, ik heb nooit bij een kerk gesolliciteerd. Vooralsnog heb je niet weten aan te geven dat die steen aanbeden werd. Veel geblaat zal daar niks aan veranderen. Dat gebouw stond daar al lang voordat die steen kwam... Misschien een idee je eens in de materie te verdiepen in plaats van uit je gat te praten? Zita.

dArc
21-06-2004, 00:43
Dat vreemde gevoel zit vast tussen de oren :D

dArc
21-06-2004, 00:44

Want als het op een andere plaats zou zitten, zou het denk ik haram zijn :D

Pagina's : [1] 2 3