Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Islam en Feestdagen?

Mouradinho
04-01-2010, 16:54

Salaam. IK zit al een tijd met een vraag. Het zit zo, ik ben van oorsprong Marokkaans maar ben op redelijk jonge leeftijd in een Nederlands Christelijk pleeggezin gekomen. Mijn pleegouders hebben mij altijd verzorgd alsof ik hun eigen kind was, en hebben mij in contact met het Christelijk geloof gebracht. Uiteindelijk dacht ik dat dat het voor mij was, tot ik toch meer begon na te denken waar mijn roots lagen en heb de Islam onderzocht en ik ondervond dat dit de ware godsdiens was. Mijn pleegouders hebben mij altijd gerespecteerd in mijn keuze Hamdoullilah. Ze hebben altijd gezegd wij helpen je en respecteren alles zolang je ons ook respecteert. Zo maakte mijn pleegmoeder maaltijden voor mij in de Ramadan, kocht ze Islamitische boeken enz. Maar recent heb ik gelezen dat het verboden is om met mensen te zijn die Niet Islamitische feesten vieren. Mijn pleegouders doen natuurlijk aan kerst vieren aangezien ze Christelijk zijn, en ook aan nieuwjaar vieren. Ik weet dat ik er niet bij mag zijn, maar ik vind niet dat ik na al dat respect dat ik heb gekregen kan zeggen jullie mogen dat niet meer doen. Ik zit hier nu al een lange tijd mee, ik heb het op Al-Yaqeen gevraagd en het antwoord wat ik daar kreeg was: een Moslim mag geen religeuze feestdagen van een ongelovige of anders gelovige mee maken. Maar er stond niet bij hoe ik het in mijn situatie aan moest pakken en dit heb ik er toen wel bij verteld. Ik hoop dat een van jullie antwoord op mijn vraag heeft Inschallah. Alvast Choukran.

Mouradinho
04-01-2010, 17:06
Is er niemand diemijn vraa kan beantwoorden.

awayger
04-01-2010, 17:17
Salaam. IK zit al een tijd met een vraag. Het zit zo, ik ben van oorsprong Marokkaans maar ben op redelijk jonge leeftijd in een Nederlands Christelijk pleeggezin gekomen. Mijn pleegouders hebben mij altijd verzorgd alsof ik hun eigen kind was, en hebben mij in contact met het Christelijk geloof gebracht. Uiteindelijk dacht ik dat dat het voor mij was, tot ik toch meer begon na te denken waar mijn roots lagen en heb de Islam onderzocht en ik ondervond dat dit de ware godsdiens was. Mijn pleegouders hebben mij altijd gerespecteerd in mijn keuze Hamdoullilah. Ze hebben altijd gezegd wij helpen je en respecteren alles zolang je ons ook respecteert. Zo maakte mijn pleegmoeder maaltijden voor mij in de Ramadan, kocht ze Islamitische boeken enz. Maar recent heb ik gelezen dat het verboden is om met mensen te zijn die Niet Islamitische feesten vieren. Mijn pleegouders doen natuurlijk aan kerst vieren aangezien ze Christelijk zijn, en ook aan nieuwjaar vieren. Ik weet dat ik er niet bij mag zijn, maar ik vind niet dat ik na al dat respect dat ik heb gekregen kan zeggen jullie mogen dat niet meer doen. Ik zit hier nu al een lange tijd mee, ik heb het op Al-Yaqeen gevraagd en het antwoord wat ik daar kreeg was: een Moslim mag geen religeuze feestdagen van een ongelovige of anders gelovige mee maken. Maar er stond niet bij hoe ik het in mijn situatie aan moest pakken en dit heb ik er toen wel bij verteld. Ik hoop dat een van jullie antwoord op mijn vraag heeft Inschallah. Alvast Choukran. Beste broeder mischien kan ik je hiermee helpen, allah zegt in de koran dat zelf al zijn je ouders kufar (in dit geval dus pleegouders) dat je hun in "al ma3ruf" mee met hun moet leven , al ma3ruf betekent in dit geval iets als in vrede , rust , het goede. beter vertaal in Goedheid , doe hun geen kwaad aan en wees goed voor ze, wat betreft die feesten , je kan er natuurlijk wel bij zijn maar je mag niet mee doen met de feest, dus niet naar de kerk gaan of tijdens een feestje mee drinken of een enorme belangerijke gebeurtenis van maken. ik hoop je hiermee geholpen te hebben.

Mouradinho
04-01-2010, 17:51
Beste broeder mischien kan ik je hiermee helpen, allah zegt in de koran dat zelf al zijn je ouders kufar (in dit geval dus pleegouders) dat je hun in "al ma3ruf" mee met hun moet leven , al ma3ruf betekent in dit geval iets als in vrede , rust , het goede. beter vertaal in Goedheid , doe hun geen kwaad aan en wees goed voor ze, wat betreft die feesten , je kan er natuurlijk wel bij zijn maar je mag niet mee doen met de feest, dus niet naar de kerk gaan of tijdens een feestje mee drinken of een enorme belangerijke gebeurtenis van maken. ik hoop je hiermee geholpen te hebben. Choukran broeder, je hebt me hier erg mee geholpen, en ik zal voor de zekerheid nog langs gaan bij een Imam.