Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Relletjes in Antwerpen na doodschieten Marokkaan

Pagina's : [1] 2

LZN
27-11-2002, 09:57

Relletjes in Antwerpen na doodschieten Marokkaan ANTWERPEN - In Antwerpen zijn dinsdagavond relletjes uitgebroken nadat een 66-jarige man op straat van dichtbij een 27-jarige allochtoon van Marokkaanse afkomst doodschoot. De dader kon snel door de politie worden overmeesterd. Onduidelijk is of zijn motieven van racistische aard zijn of dat hij misschien psychisch gestoord is. Het slachtoffer was de zoon van een buurman van de dader, zo zei een woordvoerster van justitie. De schietpartij gebeurde in de deelgemeente Borgerhout waar veel allochtonen wonen. Na de schietpartij verzamelden zich enkele tientallen jongeren, maar al snel werden dat er enkele honderden. Zij hinderden aanvankelijk alleen het verkeer, maar later gooiden zij ook enkele etalages en autoruiten in. Volgens de VRT-radio werd de stemming grimmiger toen Aboe Jahjah van de militante Arabisch-Europese Liga kwam opdagen. Voor burgemeester Leona Detiége van Antwerpen was dat reden om de AEL-voorman ervan te beschuldigen dat hij de jongeren ophitste. De Liga kwam onlangs in het nieuws omdat zij met eigen mensen de politie in Antwerpen, die beschuldigend van discriminatie van jonge Marokkanen, 'schaduwt'. De politie slaagde er na enkele uren in de gemoederen te bedaren. De chef van de politie was samen met de wethouder veiligheid naar Borgerhout gekomen. De jonge betogers trokken zich terug in een wijkmoskee, waar een imam ze zou toespreken..

Morgaine
27-11-2002, 10:15
BORGERHOUT (eigen berichtgeving, belga) -- Manifestanten hebben gisteravond een spoor van vernieling getrokken in Borgerhout (Antwerpen). Etalages en autoruiten sneuvelden. De rellen braken uit na het neerschieten van een jonge Marokkaan. Omstreeks 16.30 uur schoot een 66-jarige Belg in de Borgerhoutse Schapenstraat de 27-jarige zoon van zijn Marokkaanse onderbuur met verschillende kogels neer. De dader stond in de buurt bekend als een racist en leefde volgende verschillende getuigen al maanden in onmin met het slachtoffer. De 27-jarige man strompelde naar buiten en zeeg op straat neer. Een medisch urgentieteam (Mug) trachtte hem te reanimeren, maar hij overleed even later. Agenten konden de dader onmiddellijk overmeesteren. Hij maakte volgens de politie en het gerecht een verwarde indruk. De schietpartij zorgde meteen voor een grimmige sfeer in de buurt. Tientallen jonge migranten stroomden samen en scandeerden slogans voor de Arabisch-Europese Liga (AEL) en haar voorman Abou Jahjah. De politie trommelde alle aanwezige manschappen op om te proberen de rellen in de kiem te smoren. De Antwerpse hoofdcommissaris, Luc Lamine, trachtte persoonlijk de heethoofden tot bedaren te brengen. Wat eerst leek te lukken. Maar een groep van zo'n honderd migranten trok later woedend in de richting van het politiebureau. Ze hoopten daar de dader te kunnen aanpakken. De politie kon ze tegenhouden, maar het protest liep rond 20.15 uur helemaal uit de hand. De groep liet een spoor van vernieling achter in de Turnhoutsebaan en de politie sloot de betogers in. Tussen agenten en manifestanten deden zich schermutselingen voor, die uitmondden in een gevecht in regel. De amokmakers bekogelden de agenten met stenen en projectielen. De ordehandhavers probeerden de manifestanten met pepperspray uit elkaar te drijven. De politie trommelde al haar reserves op. Elke aanwezige agent, in welk politiebureau dan ook, moest ter plaatse komen. Enkele kopstukken van de AEL -- onder anderen Abou Jahjah -- waren naar de betoging afgezakt. Abou Jahjah trachtte te bemiddelen tussen de jongeren en de politie. Die weigerde echter de AEL-mensen naar de betogers te leiden. Later verzamelde een grote groep allochtone jongeren in de moskee aan de Van Montfoortstraat, waar een imam de gemoederen zou pogen te bedaren. http://www.standaard.be/nieuws/binnenland/index.asp?ArticleID=DST27112002_001

Morgaine
27-11-2002, 12:45
http://forums.marokko.nl/showthread.php?s=&threadid=29995&perpage=15&display=&pagenumber=1 In deze topic kun je mijn persoonlijk commentaar lezen abdelsamad. Ik had het krantenartikel geplaatst omdat het meer informatie gaf dan het eerste geplaatste artikel. Morgaine

Samara27
27-11-2002, 13:10
Heksenjacht van traditionele partijen leidt tot moord! Dinsdag 26 novemeber werd Mohamed Achrak neergeschoten met een nekschot , dat gebeurde thuis bij zijn ouders in een woonblok in Borgerhout, volgens de media en de politie zou de dader een psychiaterische patient zijn, dit is enkel gebeurd na dat de man van alle kanten hoorde dat islam de vijand is en dat zou bij hem de stoppen hebben doorslaan, volgens bewoners was de man wel degelijk een racist! Volgens de Antwerpse burgemeester Leona Detiége" we kennen het motief niet, maar het is zeker geen racistische moord". Als dit geen racistische moord is Mevrouw de burgemeester wanneer is het dan wel? Na de feiten kwamen hondervijftig jonderen de straten op in borgerhout, direct daarna werden ze omslingeld door een politiecordon de politie gebruikte pepperspray om jongeren uit te drijven, en hitste zo de gemoederen op, een tiental jongeren werd door de politie opgepakt aan het gemeente huis in borgerhout, onder gelach van de aanwezige fascisten van het vlaams blok met gemeenteraadslid Rob Verreycken. bron/gedeelelijk pvda Stuur uw solidariteitsboodschappen aan de familie Achrak op naar/ Zohra.othman@pi.be

Morgaine
27-11-2002, 14:04

Origineel gepost door achmad weet niet of je een marokkaan ben maar wees eens blij dat er iemand op komt voor de belangen van de marokkaanen. altijd lopen blèren over de politiek en media dat zij negatieve weergave van berichten over marokkanen tentoonspreid, de wereld was te klein bij het incident van venlo waar er een marokkaan wel degelijk de dader was. nu word er een marokkaan dood geschoten, er is een politiekus die opkomt voor jullie rechten en nu is het een extremist? ik begin jullie zo zagjes aan niet helemaal meer te begrijpen hoor De heer Jahjah volgt dezelfde weg als de heer Dewinter. Inspelen op angsten, provocerende uitspraken doen, zeggen dat het hem geen bal kan schelen wat er met de rest van Antwerpen gebeurt, dat hij alleen maar opkomt voor de EIGEN gemeenschap (dewelke dan als ik vragen mag?), enz. enz. Het is niet dat er niemand mag opkomen voor de rechten van Marokkanen, het is de manier waarop. Morgaine Ps. en nee, ik neem het woord extremist vooralsnog niet in de mond.

nehedar
27-11-2002, 16:35
Het komt bij mij over dat de rellen interessanter zijn als de moord zelf! Maar goed, dat wou ik maar even zeggen.

said76
27-11-2002, 17:57
Origineel gepost door bezoeker99182 Ik vind de reaktie van de politie niet zo vreemd, gezien andere rellen en vooral gezien de relbelustheid van een groot aantal marokkaanse jongeren de laatste tijd. En dan vraagt 'broeder' JahJah om het toelaten van een 'spontane betoging' tijdens een zeer explosieve situatie ? Agenten in gevechtskledij: een reglrechte provocatie, hoe komt ie erbij ? Als iedereen gewoon thuis blijft en de wet zijn werk laat doen valt er niets te provoceren. De provocatie na de moord kwam dus in eerste instantie van deze jongeren die zich verzamelden. Misschien had een aantal van hen wel een lynchpartij in gedachten. ik vind ook dat 'broeder' Dyab Abu Jahjah wel erg veelvuldig het woord 'broeder' gebruikt in deze verklaring. Bovendien is de veroordeling van deze moordenaar al uitgesproken door het AEL, compleet met motief etcetera. Een mogelijke lynchpartij heeft gelukkig niet plaatsgevonden, anders had deze 'broeder' Jahjah eindelijk zijn rassenrellen gehad, die hij al zo lang wil. Deze jongeren dienen niet onder commando van de heer Jahjah te staan, maar zich gewoon te verspreiden of naar huis te gaan op aandrang van politie: DAT is burgerschap. Dyab Abu Jahjah is NIET de wet enhad zich beter afzijdig kunnen houden. Maar rellen zijn nou eenmaal koren op de molen van deze rotzak, die het niets interessert of Antwerpen in brand staat, als hij zijn eigen doelstellingen maar kan verwezenlijken. Terughoudendheid was beter geweest. en wat als de zogenaamde "wet" het werk laten doen door vlaams blok sympathisanten word uitgevoerd dan kan je niet meer over objectieve overheidsdienaren spreken maar over beschermd met twee maatstaven de wet uitvoeren en "discrimineren met de overheidspet op"en dat onder het mom van het orde en gezag handhaven??

Morgaine
27-11-2002, 18:18
Origineel gepost door said76 en wat als de zogenaamde "wet" het werk laten doen door vlaams blok sympathisanten word uitgevoerd dan kan je niet meer over objectieve overheidsdienaren spreken maar over beschermd met twee maatstaven de wet uitvoeren en "discrimineren met de overheidspet op"en dat onder het mom van het orde en gezag handhaven?? Ik ben het met je eens dat DAT met alle mogelijke middelen bestreden moet worden. Als in Antwerpen 1/3 van de inwoners op het Vlaams Blok stemt, stemt logisch gezien ook in het Antwerpse politiekorps 1/3 op het Vlaams Blok. Nu wil ik niet beweren dat elkeen die op het Vlaams Blok gestemd heeft ook daadwerkelijk bij het uitoefenen van het ambt van politie, zaken doet die niet door de beugel kunnen. Ook een groot aantal Vlamingen heeft op het Vlaams Blok gestemd uit ongenoegen met de andere politieke partijen. Het zijn niet allemaal hard-core racisten. Maar tegen misbruik van het ambt moet ZEKER opgetreden worden en wat mij betreft hard ook. Morgaine

Amira010
27-11-2002, 18:22
Wat mij echt pijn doet is dat de overheid niet de DADER gaat onderzoeken. Maar Abou Jahjah. Wie heeft nou een zwaar misdrijf gepleegd Abou Jahjah of die oude Belgische man.

Amira010
27-11-2002, 19:45
Ja morgaine Abou Jahjah is niet racistisch en dat kan je van filip de winter niet zeggen.

saleheim2
27-11-2002, 20:05
Wat Abou Jahjah doet is populistisch bezig zijn. Mensen bespelen. Ik vind hem dan ook te vergelijken met Fortuyn.

Morgaine
27-11-2002, 21:10
Origineel gepost door Amira010 Ja morgaine Abou Jahjah is niet racistisch en dat kan je van filip de winter niet zeggen. Abdou Jahjah zegt dat heel Antwerpen wat hem betreft mag ontploffen, dat hij enkel en alleen opkomt voor zijn gemeenschap. Hij kan zo de slogan van Dewinter overnemen: eigen volk eerst. En ik vraag me af: wat is dat, zijn gemeenschap? Waarom de Arabisch-Europese liga terwijl een groot gedeelte van de Marokkanen van Berberse origine is? En hijzelf is niet eens van Marokko afkomstig. Dat er iemand opkomt voor de rechten van migranten vind ik heel goed. Het is de manier waarop die me stoort. Het enige wat hij doet is kritiek leveren. De Federatie van de Marokkaanse Verenigingen is volgens hem een teleurstelling. Alle mensen in de politiek die van Marokkaanse afkomst zijn, zijn volgens hem slechts geassimileerde Belgen. Een van de redenen dat Filip Dewinter zo populair is, is omdat hij nooit de kans gehad heeft om deel te nemen aan het beleid. Hij hoefde alleen maar kritiek te leveren. Als hij deelgenomen had, zouden de stemmers gezien hebben dat ook hij niet voor een paradijs op aarde kan zorgen en zou zijn populariteit volgens mij afnemen. Waneer men de heer Jahjah ook in zo'n isolement brengt, zal ook zijn aanhang misschien groter worden. Maar ik heb de heer Jahjah vanalles horen beweren maar ECHT nuttige voorstellen? Wie het weet, mag het me zeggen. Morgaine

said76
27-11-2002, 23:14
Origineel gepost door Morgaine Ik ben het met je eens dat DAT met alle mogelijke middelen bestreden moet worden. Als in Antwerpen 1/3 van de inwoners op het Vlaams Blok stemt, stemt logisch gezien ook in het Antwerpse politiekorps 1/3 op het Vlaams Blok. Nu wil ik niet beweren dat elkeen die op het Vlaams Blok gestemd heeft ook daadwerkelijk bij het uitoefenen van het ambt van politie, zaken doet die niet door de beugel kunnen. Ook een groot aantal Vlamingen heeft op het Vlaams Blok gestemd uit ongenoegen met de andere politieke partijen. Het zijn niet allemaal hard-core racisten. Maar tegen misbruik van het ambt moet ZEKER opgetreden worden en wat mij betreft hard ook. Morgaine Precies Morgaine want ik ken een enigszins de agenten in antwerpen en sommigen zijn niet bepaald echte objectieve ordehandhavers....en dan druk ik het nog zacht uit.... Ik zit niemand te verdedigen hier maar ik bepleit voor het principe gelijke monniken gelijke kappen en dat houd in dat als het vlaams blok het recht heeft om actief te zijn en in de gemeente raad mag plaatsnemen dan moet men ook het AEL toelaten.........en in tegensteliing tot de discriminerende slogan die het vlaams blok heeft (EIGEN VOLK EERST)heeft het AEL de slogan EIGEN VOLK OOK en dat is niet racistisch tov de Belgen

Amira010
27-11-2002, 23:44
MORGAINE, Dat wat jij zegt kan wel zo zijn, ik woon in Nederland en ik volg erg de actualiteiten. Zolas je al zou weten is de bericht geving over hem in Nederland minder dan in Belgie. Ik ga niet meteen van jouw woorden uit tot dat het tegendeel bewezen is. Die Abou is naar mijn mening niet racistisch, ik heb hem namelijk horen spreken bij Netwerk en bij dat debat met Filip Dewinter en hij kwam echt niet racistisch uit de bus.

gertje
28-11-2002, 00:04

Origineel gepost door TazirinArif Racistisch Moord In Antwerpen: Mohammed Achrak Moet in alle sereniteit en eerbied herdacht woren. AEL Persmededeling 27 november 2002 Antwerpen- Kort voor het verbreken van de vasten vandaag, werd Broeder Mohammed Achrak (27) voor het huis van zijn ouders in Antwerpen doodgeschoten. De dader is en Belgische autochtone man die bekend stond in de buurt als racist en sympathisant van het Vlaams Blok. De dader wou ook de vader van Mohammed vermorden maar werd overmeesterd. De bedoeling was zeker een racistische slachting te plegen zoals dat van 7 mei 2002 in Brussel waar een Marokkanse familie door een sympathisant van het Vlaams Blok werd omgebracht. Broeder Mohammed was bekend voor de meeste jongeren van de wijk als een rustig correcte jongeman met goede studies die met iedereen goed overeenkwam. Verontwaardigde jongeren liepen door de straten van Antwerpen kort na de moord om hun emoties te uiten. De jongeren gedroegen zich ook op een waardige manier tot het moment dat ze omsingeld werden door verschillende politie cordons met agenten in gevechtskledij: een regelrechte provocatie. Schermutselingen zijn dan begonnen tussen de politie en de jongeren. Een tijdje later is broeder Dyab Abou Jahjah ter plekke gearriveerd om de gemoederen te bedaren. Hij is in gesprek gegaan met politie chef Luc Lamine om de situatie te ontmijnen. De AEL vroeg de onmiddellijke terugtrekking van de politie cordons en het toelaten van een spontane betoging om de verontwaardiging van de jongeren te uiten en vooral hun sympathie met de familie van hun vermoorde broeder. Terwijl dat de korpschef toestemde met het verzoek van de AEL, chargeerde een andere groep politie agenten tegen de grootste groep jongeren onder toejuiching en goedkeuring van een aanwezige Vlaams Blok delegatie met als kop de bekende agitator Rob Verreijke. Racistisch taal en Vlaams Blok terminologie werden gebruikt door agenten. Toen dat broeder Abou Jahjah en een aantal andere leden nog probeerden om te interveniëren om iedereen tot rede te brengen, worden ze met peperspray aangevallen door een aantal Vlaams Blok Politie agenten. Toch slaagde de aanwezige AEL delegatie om de jongeren te overtuigen om naar de moskee te gaan bezinnen en voor hun vermoorde vriend bidden. Ondanks de talloze provocatie stemde de meerderheid van de jongeren toe. In De Moskee riep broeder Abou Jahjah tot kalmte en beheersing, en om zich als moslim te gedragen en zich niet te laten leiden door de blinde wraakzucht. " Actie komt, maar juiste Actie op het juiste moment, nu is de tijd om te bidden en bezinnen en de familie van onze vermoorde broeder te trosten" kondigde hij aan. De AEL Wil haar medelijden aan de familie Achrak meedelen. Wij hebben Mohammed als een voorbeeld gekend, veel jongeren keken naar hem op, niets kan zijn verlies goed maken, alleen het feit dat voor mensen als hem Allah zijn paradijs heeft geschapen. Morgen wordt Mohammed begraven, AEL roept al haar leden en sympathisanten tot kalmte. Onze broeder moet op een waardige en serene manier herdacht worden. Het is een helder artikel op enkele opmerkingen na. namelijk het woord racistisch is niet op de juiste plaats, eigenlijk niet van toepassing. Daarnast staan de woorden "in blinde wraakzucht".......... dat zal verwijzen naar wat in de standaard staat namelijk dat de jongeren het politie buro wilden bestormen om de dader iets aan te doen, tja en eigen rechter spelen gaat niet. Hier verliest een GOED artikel zijn kracht. Jammer. Maar ik leef mee met de nabestaande van mohammed, het is erg dat zulke dingen gebeuren. Zoiets heeft naar mijn idee niemand verdiend :confused:

Pagina's : [1] 2