Bekijk originele versie : Veel doden door noodweer in Marokko
Redactie
26-11-2002, 18:56
RABAT - Noodweer heeft in Marokko al zeker 35 mensen het leven gekost. Ook is er veel materiƫle schade. Een grote brand in een olieraffinaderij die deels onder water kwam te staan, is dinsdagochtend geblust. Bij de brand vielen geen gewonden.
Bij het overstromen van de rivier Bengueribi bij Settat (ten zuiden van Casablanca) verdronken dertig mensen en zijn er nog acht vermist. Nabij Fez stierf een 36-jarige man samen met vier van zijn kinderen toen hun huis instortte bij een landverschuiving. Een doorgebroken dam heeft delen van de provincies Benslimane en Khouribga onder water gezet.
Koning Mohammed VI heeft de nabestaanden van de slachtoffers zijn medeleven betuigd. Grote delen van het westen en midden van Marokko kampen al een week met hevige regenval. Volgens weerkundigen is het einde daarvan in zicht.
Bij het overstromen van 's lands grootste raffinaderij, bij Mohammedia, ontstond brand na kortsluiting. Brandweer was de hele nacht bezig en wist het vuur dinsdagochtend te blussen. Het vuur kwam niet in de nabijheid van de grote olietanks, aldus het Marokkaanse persbureau MAP.
Morgaine
26-11-2002, 21:03
Origineel gepost door masrawi
haha.. ik had ook eentje geopend daarover maar ook nul reacties gekregen.. volgens mij vind niemand dit interessant..
Ik vind het wel interessant. Hoewel, interessant is niet het juiste woord. Ik vind het erg voor de mensen daar. Maar ik weet ook niet goed wat ik er verder op moet zeggen.
Het lijkt me wel alsof er de laatste jaren meer natuurrampen voorkomen dan voordien.
Morgaine
Morgaine
26-11-2002, 21:08
Origineel gepost door masrawi
kan best hoor.. met dat broeikaseffect enzo.. ik begrijp daar niet zoveel van maar weet wel dat het ten nadele van het natuur komt..
of misschien werd er vroeger minder aandacht aan besteedt??
Vroeger, toen er nog geen televisie en internet bestond, kreeg men niet het nieuws uit de hele wereld. Men hoorde nieuws uit de direkte omgeving.
Het is dus gemakkelijker geworden om mensen op de hoogte te brengen van natuurrampen, ook aan de andere kant van de wereld.
Maar afgezien daarvan heb ik toch het idee dat de frequentie toeneemt.
Morgaine
Amira010
26-11-2002, 21:16
Arme mensen, ik hoop dat de koning hen dan ook financieel tegemoet zal komen.
En dan bedoel ik niet alleen een lullig Eid geschenkje maar echt een nieuw huis enz. enz.
Want als je P. Diddy kan sponseren moet dit ook wel kunnen.
DINIM3AK
26-11-2002, 21:20
Origineel gepost door tha_pope
NOU..IK HAD HETN KUNNEN DOEN
hebben ze je papa van je afgepakt?? :(
Veel van mijn familie woont in Settat. Er zijn reeds tal van overstromingen gebeurt in dat gebied. 15 jaar geleden hebben ze de rivier in Settat overdekt, met als gevolg dat de overstromingen zich nu in landbouw gebied voordoen ipv in het stadsdeel. Met minder fatale gevolgen van dien. Doch, zo los je het probleem niet op.
Maar hoe los je het probleem structureel op ? Voor iets dat 1 maal in de 3/4 jaar gebeurt ?
Morgaine
26-11-2002, 21:27
Origineel gepost door Fargh
Veel van mijn familie woont in Settat. Er zijn reeds tal van overstromingen gebeurt in dat gebied. 15 jaar geleden hebben ze de rivier in Settat overdekt, met als gevolg dat de overstromingen zich nu in landbouw gebied voordoen ipv in het stadsdeel. Met minder fatale gevolgen van dien. Doch, zo los je het probleem niet op.
Maar hoe los je het probleem structureel op ? Voor iets dat 1 maal in de 3/4 jaar gebeurt ?
Mja Fargh, dat is een goede vraag. Ingrijpen in de natuur gebeurt ook niet altijd ongestraft. Misschien wil de mens wel de natuur TE veel naar zijn hand zetten?
Men kan ook niet altijd voorzien wat de gevolgen zijn van zulk een ingrijpen in de natuur. Een moeilijke kwestie.
Ik vind persoonlijk dat de mens wel eens wat meer respect voor de natuur mag hebben.
Morgaine
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.