Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Aandelen, obligaties,...?

Berberia83
14-06-2004, 15:25

Ik heb vernomen dat aandelen hebben toegestaan is maar dat obligaties niet mogen worden gehouden. Mijn vraag aan jullie is of dit wel klopt.

PowerQueen
14-06-2004, 16:07
Zou ik echt niet weten :confused:

Farkoessa
14-06-2004, 19:32
Origineel gepost door Berberia83 Ik heb vernomen dat aandelen hebben toegestaan is maar dat obligaties niet mogen worden gehouden. Mijn vraag aan jullie is of dit wel klopt. :wow: jij ook met je moeilijk vragen... :jeweetog:

MuzzyAA
16-06-2004, 00:38
aandelen was ook niet toegestaan, bewijs volgt.....

loubla
16-06-2004, 11:07

Volgens mij is lijkt het wel logisch. aangezien obligaties intresten uit keren en intrest ontvangen nog steeds haram is maar aandelen toch geen intresten uit keren dus aan aandelen lijkt me dan toch niks harams aan

achie25
16-06-2004, 17:22
Origineel gepost door loubla Volgens mij is lijkt het wel logisch. aangezien obligaties intresten uit keren en intrest ontvangen nog steeds haram is maar aandelen toch geen intresten uit keren dus aan aandelen lijkt me dan toch niks harams aan Maar je vergeet dat aandelen kopen min of meer gokken is. Je kunt verliezen of winnen. Dat is afhankelijk van de beurzen..

Dorita
16-06-2004, 20:20
Ik denk dat Achie gelijk heeft. Gokken is haraam. En daar kun je beleggen mee vergelijken.

Hoogervorst
17-06-2004, 01:07
Origineel gepost door Dorita Ik denk dat Achie gelijk heeft. Gokken is haraam. En daar kun je beleggen mee vergelijken. Ik (als niet-Islamiet hoor) vind gokken en beleggen totaal verschillende zaken. Bij beleggen koop je een deel van een bedrijf. Je wil daar een zeker rendement op en je krijgt die ook meestal. Zo is het beginnen van een eigen zaak ook met een zeker risico verbonden. Dat is wel toegestaan. Ook met meerdere mensen een zaak beginnen, zou dus kunnen. Dan zie ik niet waarom aandelen dan niet zou mogen. Aandlen hebben is best rendabel, als je maar spreidt en lang genoeg wacht. Gokken is wezenlijk anders. Bij gokken betaal je niet voor iets tastbaars. Bij gokken geef je een toestemming dat je een kans hebt een bepaald bedrag te krijgen. Die kans is zeer slecht te beïnvloeden. Sterker nog: ik zou liever aandelen hebben dan geld op de bank zetten. Bij aandelen weet je nog waar je geld naar toe gaat, bij geld op de bank kan het overal terecht komen.

MuzzyAA
17-06-2004, 09:14
Origineel gepost door Hoogervorst Ik (als niet-Islamiet hoor) vind gokken en beleggen totaal verschillende zaken. Bij beleggen koop je een deel van een bedrijf. Je wil daar een zeker rendement op en je krijgt die ook meestal. Zo is het beginnen van een eigen zaak ook met een zeker risico verbonden. Dat is wel toegestaan. Ook met meerdere mensen een zaak beginnen, zou dus kunnen. Dan zie ik niet waarom aandelen dan niet zou mogen. Aandlen hebben is best rendabel, als je maar spreidt en lang genoeg wacht. Gokken is wezenlijk anders. Bij gokken betaal je niet voor iets tastbaars. Bij gokken geef je een toestemming dat je een kans hebt een bepaald bedrag te krijgen. Die kans is zeer slecht te beïnvloeden. Sterker nog: ik zou liever aandelen hebben dan geld op de bank zetten. Bij aandelen weet je nog waar je geld naar toe gaat, bij geld op de bank kan het overal terecht komen. http://www.motor-forum.nl/forum/images/smilies/stupid.gif Bij aandelen heb je een bezit, die kan stijgen of dalen. Bij gokken is het alles of niks, dus deze 2 hebben totaal niks met elkaar te maken. Zo zie je maar dat jullie domme logica niet klopt en het denken dus niet aan jullie is weggelegd. Hier is wat verduidelijking. Klik hier (http://www.fatwa-online.com/fataawa/buyingandselling/buying/buy005/0000203_6.htm)

achie25
17-06-2004, 09:30
Origineel gepost door Hoogervorst Ik (als niet-Islamiet hoor) vind gokken en beleggen totaal verschillende zaken. Bij beleggen koop je een deel van een bedrijf. Je wil daar een zeker rendement op en je krijgt die ook meestal. Zo is het beginnen van een eigen zaak ook met een zeker risico verbonden. Dat is wel toegestaan. Ook met meerdere mensen een zaak beginnen, zou dus kunnen. Dan zie ik niet waarom aandelen dan niet zou mogen. Aandlen hebben is best rendabel, als je maar spreidt en lang genoeg wacht. Gokken is wezenlijk anders. Bij gokken betaal je niet voor iets tastbaars. Bij gokken geef je een toestemming dat je een kans hebt een bepaald bedrag te krijgen. Die kans is zeer slecht te beïnvloeden. Sterker nog: ik zou liever aandelen hebben dan geld op de bank zetten. Bij aandelen weet je nog waar je geld naar toe gaat, bij geld op de bank kan het overal terecht komen. Als je aandelen hebt wil niet zeggen dat je wat te zeggen hebt in dat bedrijf. Dus de winst of verlies die je daarmee maakt heb je zelf niet in de hand. Zoals je een gokkast ook niet zelf in de hand hebt. Dus jou beredenering is een beetje krom...

MuzzyAA
17-06-2004, 09:31
Origineel gepost door achie25 Als je aandelen hebt wil niet zeggen dat je wat te zeggen hebt in dat bedrijf. Dus de winst of verlies die je daarmee maakt heb je zelf niet in de hand. Zoals je een gokkast ook niet zelf in de hand hebt. Dus jou beredenering is een beetje krom... Als je bananen op de markt wil verkopen heb je het ook niet zelf in de hand

achie25
17-06-2004, 10:04
Origineel gepost door MuzzyAA Als je bananen op de markt wil verkopen heb je het ook niet zelf in de hand Jawel want je ziet wat je koopt. Je kunt aan de kleur, vorm en door te voelen weten of het goed is of niet. Dus je hebt het zeker in de hand

MuzzyAA
17-06-2004, 10:40
Origineel gepost door achie25 Jawel want je ziet wat je koopt. Je kunt aan de kleur, vorm en door te voelen weten of het goed is of niet. Dus je hebt het zeker in de hand Bij aandelen weet je ook wat je koopt :confused: J ekijkt naar de publicaties van het bedrijf, jaarverslageving, management rapporten, nieuws berichten. Je gaat toch niet zomaar aandelen kopen zonder dat je weet wat je koopt