Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Donor?

Pagina's : [1] 2

Berberia83
14-06-2004, 10:24

Mag je nadat je overleden bent je lichaamsdelen afstaan? En als je leeft? Mag je bloed afstaan of een nier? Er zijn andere mensen die het heel erg nodig hebben. Stel dat ik overlijd wat heb ik dan nog aan mijn lichaam? In dit leven gaat het meer om de NAFS (ziel) en die is dan door Allah swt meegenomen. Is het niet beter of een paar lichaamsdelen af te staan aan mensen die in nood zijn?

Farkoessa
14-06-2004, 10:37
Origineel gepost door Berberia83 Mag je nadat je overleden bent je lichaamsdelen afstaan? En als je leeft? Mag je bloed afstaan of een nier? Er zijn andere mensen die het heel erg nodig hebben. Stel dat ik overlijd wat heb ik dan nog aan mijn lichaam? In dit leven gaat het meer om de NAFS (ziel) en die is dan door Allah swt meegenomen. Is het niet beter of een paar lichaamsdelen af te staan aan mensen die in nood zijn? lieve schat eerst ff een tip, verdiep je je in geloof... want het is overduidelijk dat je je lichaam van ALLAH swt in bruikleen hebt.. en je ziel is idd van jou... maar je lichaam hoor je in goede staat, mits het nog kan ( er zijn mensen die ongelukken hebben en die dit dus niet kunnen) weer tot de Eigenaar terug te brengen... lees dit stuk hieronder .. berberia83... In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle Beste broeder in de islam Islam beveelt de moslims respect te tonen voor de mensheid in hun levensomloop en ook respect voor moslims en de mensheid in hun dood. De lichaam van een moslim is geen spel of een test-object waarbij de mensheid ermee kan spelen zoals zij willen. We hebben uw vraag gesteld aan sheikh Abdourrahman AbdoulKhaleq, waarbij hij ons antwoordde met: Het is verboden om de lichaamsdelen van een moslim te gebruiken voor welke onderzoek dan ook. Hij noemde toen de hadith die overgevelerd is door 'Aicha (moge Allah tevreden met haar zijn): "Het breken van een bot van een dode is hetzelfde als het breken daarvan tijdens zijn leven." (Aboe Daawoed 2792, Ibn Maadjah 1605 en Ahmed 23545). Verder heeft het islamitische comittee van jurisprudentie bepaalde voorwaarden gesteld voor het transplanteren of het gebruik van lichaamsdelen. Om hierover meer te lezen zie vraag: (0123) Wat is het Islamitisch oordeel over donor transplantatie? En Allah weet het beste. Cyber-imam Het team van al-Islaam.com hoop dat het een beetje duidelijk is voor je :rolleyes: kus kaw

Berberia83
14-06-2004, 10:44
Origineel gepost door Farkoessa lieve schat eerst ff een tip, verdiep je je in geloof... want het is overduidelijk dat je je lichaam van ALLAH swt in bruikleen hebt.. en je ziel is idd van jou... maar je lichaam hoor je in goede staat, mits het nog kan ( er zijn mensen die ongelukken hebben en die dit dus niet kunnen) weer tot de Eigenaar terug te brengen... lees dit stuk hieronder .. berberia83... In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle Beste broeder in de islam Islam beveelt de moslims respect te tonen voor de mensheid in hun levensomloop en ook respect voor moslims en de mensheid in hun dood. De lichaam van een moslim is geen spel of een test-object waarbij de mensheid ermee kan spelen zoals zij willen. We hebben uw vraag gesteld aan sheikh Abdourrahman AbdoulKhaleq, waarbij hij ons antwoordde met: Het is verboden om de lichaamsdelen van een moslim te gebruiken voor welke onderzoek dan ook. Hij noemde toen de hadith die overgevelerd is door 'Aicha (moge Allah tevreden met haar zijn): "Het breken van een bot van een dode is hetzelfde als het breken daarvan tijdens zijn leven." (Aboe Daawoed 2792, Ibn Maadjah 1605 en Ahmed 23545). Verder heeft het islamitische comittee van jurisprudentie bepaalde voorwaarden gesteld voor het transplanteren of het gebruik van lichaamsdelen. Om hierover meer te lezen zie vraag: (0123) Wat is het Islamitisch oordeel over donor transplantatie? En Allah weet het beste. Cyber-imam Het team van al-Islaam.com hoop dat het een beetje duidelijk is voor je :rolleyes: kus kaw Dit weet ik al! Aleen ik heb zo iets van: Waarom niet als ik levens ermee red? Meid stel dat je moeder ziek wordt (lah i7fed). Ze heeft een nier nodig anders red ze het niet. Wat ga je doen? Kijk je naar je moeder hoe ze haar dood tegemoet komt? Of neem je de stap om een nier aan haar te geven? Dat geldt ook voor iemand die bloed of beenmerg nodig heeft. Ik zelf heb al zo'n "Bewijs van registratie". Heb voor keuze 2 gekozen. Dat betekent: "U stelt uw organen en weefsels na uw overlijden niet beschikbaar voor transplantatie".

Angel
14-06-2004, 10:46
wat je af mag staan is, huid, bloed kortom wat vanzelf herstelt en jezelf geen blijvende schade toebrengt.

Farkoessa
14-06-2004, 10:51

Origineel gepost door Berberia83 Dit weet ik al! Aleen ik heb zo iets van: Waarom niet als ik levens ermee red? Meid stel dat je moeder ziek wordt (lah i7fed). Ze heeft een nier nodig anders red ze het niet. Wat ga je doen? Kijk je naar je moeder hoe ze haar dood tegemoet komt? Of neem je de stap om een nier aan haar te geven? Dat geldt ook voor iemand die bloed of beenmerg nodig heeft. Ik zelf heb al zo'n "Bewijs van registratie". Heb voor keuze 2 gekozen. Dat betekent: "U stelt uw organen en weefsels na uw overlijden niet beschikbaar voor transplantatie". Is het qadr ALLAH ... mouktab en iets wat niet mag schat en duidelijk is in ons geloof doe ik dan ook niet.. behalve bloed... begrijp je.. En ALLAH weet het beste... kawtar

Angel
14-06-2004, 11:09
Origineel gepost door Berberia83 Dit weet ik al! Aleen ik heb zo iets van: Waarom niet als ik levens ermee red? Meid stel dat je moeder ziek wordt (lah i7fed). Ze heeft een nier nodig anders red ze het niet. Wat ga je doen? Kijk je naar je moeder hoe ze haar dood tegemoet komt? Of neem je de stap om een nier aan haar te geven? Dat geldt ook voor iemand die bloed of beenmerg nodig heeft. Ik zelf heb al zo'n "Bewijs van registratie". Heb voor keuze 2 gekozen. Dat betekent: "U stelt uw organen en weefsels na uw overlijden niet beschikbaar voor transplantatie". Iemand gaat pas dood als zijn dag is gekomen en eerder niet.

Berberia83
14-06-2004, 11:10
Origineel gepost door Angel21 Iemand gaat pas dood als zijn dag is gekomen en eerder niet. I know, Maar dit was gewoon een voorbeeld.

miss_kreta
14-06-2004, 14:35
Als de Islam donortransplantatie zou toestaan, zou ik het (denk ik) wel doen om evt. andere levens te redden. Aangezien het niet is toegestaan, is de beslissing gemakkelijk genomen; NEE dus. Het is trouwens niet bij alle doden mogelijk om donortransplantaties uit te voeren. Het is alleen mogelijk bij degenen die hersendood zijn dus waarvan de organen nog werken. Vaak zijn dat mensen die door een ongeluk om het leven zijn gekomen. Dat is tenminste wat ik heb begrepen van collega's.....

PowerQueen
14-06-2004, 19:43
Origineel gepost door Angel21 wat je af mag staan is, huid, bloed kortom wat vanzelf herstelt en jezelf geen blijvende schade toebrengt. :)

Dreamlover
14-06-2004, 19:53
Origineel gepost door Berberia83 Mag je nadat je overleden bent je lichaamsdelen afstaan? En als je leeft? Mag je bloed afstaan of een nier? Er zijn andere mensen die het heel erg nodig hebben. Stel dat ik overlijd wat heb ik dan nog aan mijn lichaam? In dit leven gaat het meer om de NAFS (ziel) en die is dan door Allah swt meegenomen. Is het niet beter of een paar lichaamsdelen af te staan aan mensen die in nood zijn? Bloedtransfusies en orgaantransplantaties. Deze zijn toegestaan in de Islam. De geleerden hebben dit vraagstuk lang geleden bediscussieerd en opgehelderd, maar moslims kunnen hier best verward over zijn. Vooral als ze niet eerder over de kwestie hebben nagedacht en plotseling een bloedtransfusie nodig hebben als gevolg van een ongeluk of ernstig bloedverlies tijdens een operatie of bevalling enz. Wees er gerust op dat het is toegestaan; je doet niets verkeerd door het accepteren van een bloedtransfusie. Orgaantransplantaties zijn ook toegestaan in de islam, omdat de behoeften van de levenden voorrang hebben boven die van de doden. Veel moslims maken zich zorgen over het verbod over het beschadigen van de doden. Dit slaat in feite op de barbaarse praktijken van het verminken van de doden op het slagveld, zoals werd gedaan door de heidense Arabieren in veldslagen tegen de eerste moslims. Niet op het geval waarin een getroffen familie een ander persoon wil helpen door het afstaan van de organen van hun geliefde familielied. Bureaus die orgaantransplantaties regelen, verzoeken altijd om donoren. Het is de moeite waard om de zaak nu goed te overdenken en als je ertoe bereid bent, maak dan je wensen kenbaar door een donorcodicil bij je te dragen. Bron: Het Handboek voor MOSLIMVROUWEN

Saartje20
14-06-2004, 21:02
Als ik meerdere mensenlevens kan redden door mijn hart af te staan, mijn nieren of mijn lever, dan doe ik dat met alle plezier. Na de dood word je ofwel gecremeerd en uitgestrooid ofwel word je enkele meters onder de grond door ondergrondse diertjes opgegeten, zonde van die organen zeg ik dan :D Zelfs al ben ik niet dood, zou ik geen seconde twijfelen bloedtransfusie te doen. En als een familielid zoals je moeder bv. een nier nodig heeft en je bent de geschikte donor, wat voor een onmens zou je dan zijn als je niet toezegt. ikzou geen milliseconde twijfelen, als ik haar leven ermee red, DIRECT! ciao :zwaai:

Farkoessa
14-06-2004, 22:41
Origineel gepost door Saartje20 Als ik meerdere mensenlevens kan redden door mijn hart af te staan, mijn nieren of mijn lever, dan doe ik dat met alle plezier. Na de dood word je ofwel gecremeerd en uitgestrooid ofwel word je enkele meters onder de grond door ondergrondse diertjes opgegeten, zonde van die organen zeg ik dan :D Zelfs al ben ik niet dood, zou ik geen seconde twijfelen bloedtransfusie te doen. En als een familielid zoals je moeder bv. een nier nodig heeft en je bent de geschikte donor, wat voor een onmens zou je dan zijn als je niet toezegt. ikzou geen milliseconde twijfelen, als ik haar leven ermee red, DIRECT! ciao :zwaai: als iets duidelijk vermeld staat in de hadith en sounnat rasoul... dan hoor je het ook niet te doen... en als je weet dat dit niet mag en je doet het toch dan zal je straf erger zijn... en ALLAH weet het beste kawtar

Saartje20
14-06-2004, 23:18
Dan maar gestraft worden. Liever dat dan te moeten toekijken hoe m'n lieve moeder sterft. Liever dat dan met het geweten rondlopen dat ik mijn moeder als een lafaard heb laten sterven, terwij ik haar evengoed had kunnen laten leven. Als je voor zo'n moment staat, dan zal je wel anders piepen. :zwaai:

Hoogervorst
14-06-2004, 23:28
Ik zou aan de mensen hier misschien twee vragen willen stellen: is het ethisch om organen te accepteren als je zelf altijd zou weigeren ze te geven? Stel: ik wil geen donor zijn. Op een zekere dag heb ik er toch één nodig. Mag ik dan zo'n orgaan accepteren? Moet een dokter niet zeggen: sorry, jij wil per se niet geven, dus jij mag ook niet krijgen? (kinderen uitgezonderd) is het ethisch om je eigen organen te verkopen? Organen zijn vaak goed, als je vroegtijdig komt te overlijden. Dit is vaak bij een verkeersongeval zo. Als ik verongeluk, maar mijn organen zijn intact, kan mijn familie niet de organen verkopen. Hiermee kunnen ze wellicht mijn begrafenis betalen en als ik studeer, mijn studieschulden inlossen.

Farkoessa
14-06-2004, 23:35

Origineel gepost door Hoogervorst Ik zou aan de mensen hier misschien twee vragen willen stellen: is het ethisch om organen te accepteren als je zelf altijd zou weigeren ze te geven? Stel: ik wil geen donor zijn. Op een zekere dag heb ik er toch één nodig. Mag ik dan zo'n orgaan accepteren? Moet een dokter niet zeggen: sorry, jij wil per se niet geven, dus jij mag ook niet krijgen? (kinderen uitgezonderd) is het ethisch om je eigen organen te verkopen? Organen zijn vaak goed, als je vroegtijdig komt te overlijden. Dit is vaak bij een verkeersongeval zo. Als ik verongeluk, maar mijn organen zijn intact, kan mijn familie niet de organen verkopen. Hiermee kunnen ze wellicht mijn begrafenis betalen en als ik studeer, mijn studieschulden inlossen. waaaaa meneer hoogervorst.. ik weet niet of je moslim bent.. maar in de islaam mag dit niet .. je hebt je lichaam bruikleen.. en mag dus niet zelf beslissen wat je ermee doet.. het is toch neit moeilijk te begrijpen oela wel???? en alles is mouktab dus ook wanneeer ik dood ga.. wil ik dat mijn lichaam kompleet blijft, klaar...

Pagina's : [1] 2