Bekijk originele versie : Hulp Bij Schulden
yassmien
30-11-2009, 21:26
Dag allemaal,
ik ben al een aantal jaar werkzaam in de schuldhulpverlening en ik merk dat het echt een taboe is. Vaak durven mensen er niet voor uit te komen en melden zich pas als het echt helemaal te laat is.
Dit gedrag zie ik vooral bij marokkanen. Niet om iedereen over een kam te scheren maar het is wel een duidelijk patroon. Vaak zitten mensen tot over hun oren in de schulden. Ik probeer mensen op hun gemak te stellen en aan te geven dat het ook niet allemaal zo makkelijk is. In deze maatschappij ben je een soort van verplicht om te sparen en reserveres op te bouwen anders gaat het vaak mis.
Ook zie ik dat mensen totaal geen inzicht hebben in hun inkomsten/uitgaven plaatje. Mensen gaan dan meer uitgeven dan ze daadwerkelijk hebben door bv. te lenen.
Daarom is het altijd raadzaam op tijd aan de bel te trekken als het mis dreigt te gaan. Hoe eerder iemand zich meld, des te meer de schade beperkt kan worden.
Mocht je vragen/hulp/begeleiding nodig hebben bij dit onderwerp of ken je iemand die dat nodig heeft pm me dan. Ik zal je proberen op weg te helpen.
Ik doe dit eigenlijk omdat ik graag mensen verder wil helpen met de ervaring die ik in de loop der jaren heb opgebouwd. Juist omdat het zo een veelvoorkomend probleem waar zo een groot taboe op heerst.
Khebjefietsniet
30-11-2009, 22:44
zeker een UP waard
_Isslamia_
30-11-2009, 22:48
Salam,
Ik heb op dit moment ook zo mijn schulden hier en daar.
zou graag wat meerdere informatie daarover willen hebben.
Hoe gaat dat in zijn werk?
En wat betreft het niet durven of schamen om hulp te vragen, daar zit ik ook altijd mee. Het lijkt net alsof je te trots bent om hulp te vragen.
Ma3a salama
SweetTangaouia
01-12-2009, 01:22
Yasmien,
Een hele goeie zet van je om deze onderwerp aan te kaarten. Ik weet precies wat je bedoeld en het is degelijk een hoge drempel voor ze..
Voor jou is het ook frustrerend omdat je ze wilt helpen maar geen hoogte krijgt, heb er zelf ook ervaring meegehad..
Wens je echt heel veel succes met je baan en moge Allah je belonen voor je goede intensie.
Liefs SweetTangaouia
SweetTangaouia
01-12-2009, 01:24
Salam,
Ik heb op dit moment ook zo mijn schulden hier en daar.
zou graag wat meerdere informatie daarover willen hebben.
Hoe gaat dat in zijn werk?
En wat betreft het niet durven of schamen om hulp te vragen, daar zit ik ook altijd mee. Het lijkt net alsof je te trots bent om hulp te vragen.
Ma3a salama
Selam wa3leikom meid,
Om van je schulden af te komen moet je er open voor staan dat iemand bijwijze van jou prive leert kennen. En bij vele is het degelijk een schaamte en stukje hoge trots omdat je denkt dat je hetzelf wel aankan.
Ik raad je aan om echt alle hulp die je aangeboden krijgt met beide handen te nemen, want het is een begin van je oplossing voor je schulde.
Moge Allah je z.s.m helpen bij het afsluiten van je schulden..
liefs
brooklyn
01-12-2009, 01:33
Ik heb 1000 euro schuld, kan je mij helpen ?
ZEEPAREL_24
01-12-2009, 01:52
Yasmien,
Een hele goeie zet van je om deze onderwerp aan te kaarten. Ik weet precies wat je bedoeld en het is degelijk een hoge drempel voor ze..
Voor jou is het ook frustrerend omdat je ze wilt helpen maar geen hoogte krijgt, heb er zelf ook ervaring meegehad..
Wens je echt heel veel succes met je baan en moge Allah je belonen voor je goede intensie.
Liefs SweetTangaouia
Lijkt me ook heel frustrerend, doe je je best voor iemand wordt het niet gewaardeerd, maar goed geduld loont en men moet beetje trots op zij zetten wat betreft jezelf in de problemen brengen terwijl eigenlijk alles wel op te lossen is toch :)
P.s. topicstarter, hoop dat je veel mensen zal bereiken met dit boodschap :kus:
ik heb na me scheiding dankzij me ex veel schulden gehad:( , dankzij de schulhulpverlening ben ik via de rechter de schuldsanering ingegaan.
wat wel uitzonderlijk is dat me bewindvoerder me na 1 jaar via de rechter me heeft kwijtgescholden.( bijna 100.000 euro):hihi:
het was een zware jaar ik moest het rooien met 50 euro per week:maf: maar het is me gelukt ik ben nu schuldvrij en eerlijk ik heb er geen spijt van ;)
want stel je voor dat schulhulpverlening er niet was dan zat ik me hele leven aan een schuldvast die ik nooit heb gemaakt:kwaad:
me inkomen laat ik nog steeds beheren door humanitas en ze zorgen ervoor dat alles betaald wordt en leren je hoe je ermee moet omgaan.:cool:
en sparen kan nu weer:banana:
schroom niet om hulp te vragen, mensen hebben verschillende verslavingen kleren eten drank en gokken
waardoor ze dieper en dieper de schulden in gaan.:nerd:
regels zijn er maar de kunst is tussen de regels lezen daar ligt je voordeel:hadj:
yassmien
01-12-2009, 19:46
ik heb na me scheiding dankzij me ex veel schulden gehad:( , dankzij de schulhulpverlening ben ik via de rechter de schuldsanering ingegaan.
wat wel uitzonderlijk is dat me bewindvoerder me na 1 jaar via de rechter me heeft kwijtgescholden.( bijna 100.000 euro):hihi:
het was een zware jaar ik moest het rooien met 50 euro per week:maf: maar het is me gelukt ik ben nu schuldvrij en eerlijk ik heb er geen spijt van ;)
want stel je voor dat schulhulpverlening er niet was dan zat ik me hele leven aan een schuldvast die ik nooit heb gemaakt:kwaad:
me inkomen laat ik nog steeds beheren door humanitas en ze zorgen ervoor dat alles betaald wordt en leren je hoe je ermee moet omgaan.:cool:
en sparen kan nu weer:banana:
schroom niet om hulp te vragen, mensen hebben verschillende verslavingen kleren eten drank en gokken
waardoor ze dieper en dieper de schulden in gaan.:nerd:
regels zijn er maar de kunst is tussen de regels lezen daar ligt je voordeel:hadj:
Asra,
ik ben blij voor je dat je helemaal bent uitgekomen, petje af!
De wettelijke schuldsanering is geen pretje.
Het is inderdaad heel frustrerend want vaak zie ik ook trots. Hoe moeilijk het ook is, die trots moet opzij anders wordt het alleen maar erger.
Het probleem bij financiele problemen is dat er nog meer problemen bijkomen. Vaak gaat het verder naar relationele problemen en worden de kinderen er ook bij betrokken.
Ik praat nu niet alleen over de 1e generatie maar bij de 2e / 3e generatie gaat het veel mis. Maar eigenlijk is dat niet zo gek. Je moet van huis uit bepaalde dingen meekrijgen om zo met je geld om te gaan dat je niet in de problemen komt. Een voorbeeld hiervan is sparen/reserveren. In dit land moet je sparen en eigenlijk ook begroten. Je moet je inkomsten naast je uitgaven zetten. De vaste lasten eraf. Daarna blijft er wat over voor boodschappengeld en sparen. Het klinkt misschien apart maar zo hou je het wel onder controle.
Je hebt mensen die blijven maar pinnen net zolang totdat het niet meer kan. Ze hebben totaal geen idee van wat er op de rekening gebeurd.
Ik wil iedereen zoveel mogelijk helpen om wat meer inzicht te verkrijgen en ook verder helpen waar nodig.
Afgelopen week met het offerfeest waren er clienten die zo graag geld wilde voor het offerfeest maar dat gewoon niet kon omdat ze diep in de schulden zaten. Er was amper geld om de vaste lasten te betalen. Dit doet mij pijn om te zien. Vandaar mijn initiatief.
PaRaSoNiCa
01-12-2009, 22:01
Goed initiatief!
Mijn broertje had ook een hoop rekeningen laten liggen en ben gekapt met het constant betalen voor hem. Ik heb alle rekeningen bij elkaar gezocht, de instanties opgebeld en regelingen getroffen en heb hem duidelijk gemaakt wat de gevolgen zijn als hij zich niet aan de afspraken houdt. Ik ben eindelijk tot hem doorgedrongen en hij betaalt nu netjes alles af. Eindelijk!!
yassmien
02-12-2009, 22:17
Goed initiatief!
Mijn broertje had ook een hoop rekeningen laten liggen en ben gekapt met het constant betalen voor hem. Ik heb alle rekeningen bij elkaar gezocht, de instanties opgebeld en regelingen getroffen en heb hem duidelijk gemaakt wat de gevolgen zijn als hij zich niet aan de afspraken houdt. Ik ben eindelijk tot hem doorgedrongen en hij betaalt nu netjes alles af. Eindelijk!!
goed van je om hem zo te helpen!
Zonde van alle extra kosten die er constant bovenop worden gegooid. Vaak zijn de extra kosten nog hoger opgelopen dan de daadwerkelijke vordering. Dan krijg je er nog rente bovenop. Allemaal zonde!
Spoorloos85
03-12-2009, 00:34
Goed initiatief!
Herkenbaar, heb je goed gedaan :goedzo:
yassmien
03-12-2009, 12:05
Ik heb inmiddels vele reacties gekregen en ik hoop dat ik inchaAllah iedereen op weg kan helpen. Meestal vraag ik om meer info om een beter beeld te kunnen schetsen. Helaas krijg ik niet van iedereen reactie hierop. Ik hoef geen naam/woonplaats te weten maar ik moet een beter beeld hebben anders kan ik je niet juist adviseren. Het is voor mij handig om te weten hoeveel de totale schuld is en hoe deze is opgebouwd/of er inkomsten zijn/ en de vaste lasten.
Sommige hebben schulden die wel te overzien zijn maar moeten anders met hun geld omgaan. Met wat tips die ik heb, zal je echt een heel eind komen. Het is omschakelen maar je zal er veel voor terug krijgen.
_Princes_
06-12-2009, 22:17
Ik heb ook heel veel schulden, maar kan geen schuldsanering krijgen helaas
Spoorloos85
06-12-2009, 23:13
Ik heb ook heel veel schulden, maar kan geen schuldsanering krijgen helaas
waarom niet als ik vragen mag ?
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.