Bekijk originele versie : Wie heeft zo'n denkwijze? __Stelling:
Dreamlover
12-06-2004, 11:02
Ben jij het eens, of oneens met deze stelling? Formuleer je antwoord. :moe:
Mijn goede daden wissen mijn slechte daden.
Voorbeeld:
Je weet dat je wenkbrauwen epileren haraam is, maar je doet het toch. Met het idee dat deze zonde je vergeven zal worden met één van je goede daden.
En zo zijn er meerdere voorbeelden.
*D*
Dreamlover
12-06-2004, 11:11
Origineel gepost door MoEtJe_MoEtJe
ha !
?
Dreamlover
12-06-2004, 11:58
Origineel gepost door obl_for_ever
eens........een ander voorbeeld is. Muziek is haram. Maar ik ben een muziek freak :maf2: ben bezig met afkicken. Maar in deze wereld is dat moeilijk.
Het gaat erom dat je probeert een goede moslim te zijn. Ik probeer minder muziek te luisteren. Maar dat van epileren is niet per toepassing bij mij(ben man). Maar als vrouw zal je wel ermee moeten stoppen als je weet dat het haraam is. Want dan weet je dat het haram is en ga je er rustig mee door.
voldoende?
Maar jij bent bezig met afkicken. Jij loopt niet met het idee rond; dit is slecht, maar ik doe wel andere goeie dingen die het goedmaken.
In het voorbeeld is dat wel het geval.
Origineel gepost door Dreamlover
Voorbeeld:
Je weet dat je wenkbrauwen epileren haraam is, maar je doet het toch. Met het idee dat deze zonde je vergeven zal worden met één van je goede daden.
*D* Onjuist... Elke goede of slechte daad heeft een bepaalde weging. Jij weet niet of wenkbrauwen epileren gelijk staat aan het dragen van een hoofddoek. Dus je kunt ook niet weten of het goede het slechte compenseert...
Dreamlover
12-06-2004, 13:02
Origineel gepost door achie25
Onjuist... Elke goede of slechte daad heeft een bepaalde weging. Jij weet niet of wenkbrauwen epileren gelijk staat aan het dragen van een hoofddoek. Dus je kunt ook niet weten of het goede het slechte compenseert...
Inderdaad.
Dreamlover
12-06-2004, 16:31
Origineel gepost door Hoezo
ye onzin weer eens hoor!
Hoezo?
Waarschijnlijk ben jij het met deze stelling eens. :)
Ik vind niet dat je kunt zondigen met de achterliggende gedachte dat als ik goede daden verricht, mijn zonden worden vergeven.
Dat is toch bekrompen?!
AbaHoeCh
12-06-2004, 19:08
Origineel gepost door kaaatje
Ik vind niet dat je kunt zondigen met de achterliggende gedachte dat als ik goede daden verricht, mijn zonden worden vergeven.
Dat is toch bekrompen?!
Met jou ben ik het eens ! :goedzo:
Is heel slecht hoor als je zo denkt van mahliesh dat ik het doe, het word mij toch vergeven........dus je begaat die zonde terwijl je weet dat het NIET mag. :jammer:
:D
Mocro4eva
13-06-2004, 00:07
Origineel gepost door kaaatje
Dat is toch bekrompen?!
mee eens
Holy_Mafiosi
13-06-2004, 00:15
Domme stelling. :moe:
PowerQueen
13-06-2004, 15:39
Origineel gepost door Holy_Mafiosi
Domme stelling. :moe:
stardust
13-06-2004, 18:47
Nee, geen domme stelling.
Ik ben het niet eens met de stelling.
Ik denk er alsvolgt over: Je probeert je leven zo goed mogelijk te leiden naar de richtlijnen van je geloof en je eigen visie van goed en fout. Toch blijft een mens een mens, en zal hij verleid worden tot het maken van fouten. Ik denk wel dat als je een bepaalde afweging maakt bijv. wenkbrauwen epileren ipv drinken..ja iedereen maakt een zwaarteafeweging, voor mij is epileren minder zwaar en voor een ander drinken..maar ik snap je vragen hierover..het is wel moeilijk, maar k denk niet dat je een slechte daad met twee goede daden weg kan strepen..zo niet nee.
De mens is zwak.
Origineel gepost door Dreamlover
Voorbeeld:
*
D*
Niet mee eens. Voor elke zonde wat je begaat moet je vergiffenis vragen aan god of aan je medemens, ligt eraan tegen wie je fout bent geweest. Als je vergiffenis wil moet je ten eerste je zonde toegeven, ten tweede spijt hebben, ten derde de zonde nooit meer begaan en als laatste vergiffenis vragen!!!!!!!! Dan pas word je vergeven.
Origineel gepost door stardust
Nee, geen domme stelling.
Ik ben het niet eens met de stelling.
Ik denk er alsvolgt over: Je probeert je leven zo goed mogelijk te leiden naar de richtlijnen van je geloof en je eigen visie van goed en fout. Toch blijft een mens een mens, en zal hij verleid worden tot het maken van fouten. Ik denk wel dat als je een bepaalde afweging maakt bijv. wenkbrauwen epileren ipv drinken..ja iedereen maakt een zwaarteafeweging, voor mij is epileren minder zwaar en voor een ander drinken..maar ik snap je vragen hierover..het is wel moeilijk, maar k denk niet dat je een slechte daad met twee goede daden weg kan strepen..zo niet nee.
De mens is zwak. Hoe weet jij dat dat epileren zwaarder weegt dan drinken? Het gaat er niet om wat wij denken, maar wat Allah ons heeft opgedragen. Voorzover ik weet staat nergens of het 1 zwaarder weegt dan het een ander behalve Shirk. Er is namelijk niks dat zwaarder weegt dan Shirk...
Origineel gepost door SEMBABELLA
het is toch zo dat je goede en slechte daden gewogen worden
dus in principe wel worden gecompenseert
of heb ik et mis
Als je een goede of een slechte daad begaat weet je niet hoeveel deze weegt.
hoeveel goede daden moet je verrichten om de slechte te kunnen compenseren?
Ik denk dat intentie ook een belangrijke rol speelt. Als je enkel goede daden verricht zodat je slechte gecompenseerd worden, dan is het geen goede zaak.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.