Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : ex-belg terug naar belgie?

Pagina's : [1] 2

misnedchar
29-11-2009, 00:43

hallo allemaal, ik zit met een best moeilijke en onbeantwoorde vraag, het gaat om het volgende: In marokko, mijn vader is een huis aan het bouwen daar en op straat wordt hij aangesproken door een 20 jarige jongen, hij wou graag werken. Mn vader zegt is goed, regel een woonplek en kom morgen terug? hij wou graag werken en heeft de hele nacht buiten doorgebracht om te werken. Hij woont namelijk in temsamane, en we bouwden in nador. Ik vond dat best zielig maarja. We raakten verder aan de praat, en het bleek te zijn dat de jongen tot zijn 10e jaar in belgie heeft gewoond, en toen pas door zijn vader met al zijn broertjes in marokko zijn gedropt om religieuze redenen. Zijn vader was dus een streng iemand. Deze gaat trouwens nog heen en weer naar belgie. We geloofden hem niet maar hij kwam toch echt met zijn familieboekje aan waar staat geboorteplaats Gent, en hij kan geen ID krijgen in marokko omdat hij wordt gezien als Belg. Abderrahim is vertieft en wilt graag terug naar Belgie. Nu is mij door mensen verteld dat het kan, en ik zou die jongen ook graag willen helpen. Weten jullie (misschien ook juristen?) of hij het recht heeft om terug naar Belgie te komen? Ik heb het verhaal erg samengevat, want bijvoorbeeld na de eerste werkdag lieten we hem bij ons slapen en heeft hij me meer verhalen verteld, o.a. is hij daar 2 broertjes verloren, en heeft jaren in een moskee in tanger gezeten met klappen waar bloed bij kwam kijken.

Loving_Islam
29-11-2009, 01:01
hallo allemaal, ik zit met een best moeilijke en onbeantwoorde vraag, het gaat om het volgende: In marokko, mijn vader is een huis aan het bouwen daar en op straat wordt hij aangesproken door een 20 jarige jongen, hij wou graag werken. Mn vader zegt is goed, regel een woonplek en kom morgen terug? hij wou graag werken en heeft de hele nacht buiten doorgebracht om te werken. Hij woont namelijk in temsamane, en we bouwden in nador. Ik vond dat best zielig maarja. We raakten verder aan de praat, en het bleek te zijn dat de jongen tot zijn 10e jaar in belgie heeft gewoond, en toen pas door zijn vader met al zijn broertjes in marokko zijn gedropt om religieuze redenen. Zijn vader was dus een streng iemand. Deze gaat trouwens nog heen en weer naar belgie. We geloofden hem niet maar hij kwam toch echt met zijn familieboekje aan waar staat geboorteplaats Gent, en hij kan geen ID krijgen in marokko omdat hij wordt gezien als Belg. Abderrahim is vertieft en wilt graag terug naar Belgie. Nu is mij door mensen verteld dat het kan, en ik zou die jongen ook graag willen helpen. Weten jullie (misschien ook juristen?) of hij het recht heeft om terug naar Belgie te komen? Ik heb het verhaal erg samengevat, want bijvoorbeeld na de eerste werkdag lieten we hem bij ons slapen en heeft hij me meer verhalen verteld, o.a. is hij daar 2 broertjes verloren, en heeft jaren in een moskee in tanger gezeten met klappen waar bloed bij kwam kijken. Hoe of wat je juist moet doen om hem hier te krijgen weet ik niet, maar als hij hier tot zijn 10de heeft gewoond dan moet hij normaal gezien zeker terug kunnen komen. Ik begrijp niet waarom die vader hem terug naar Marokko brengt, zeker als hij tot zijn 10de in Belgie heeft gewoond. Allah ie sehel 3leeh

misnedchar
29-11-2009, 01:18
bedankt voor de reacties! Ik woon zelf gewoon in NL. Toen hij voor het laatste belgie uit en marokko in ging, stond hij bij zijn vader in paspoort en de rest van de papieren. Hij heeft verder helemaal niks gekregen behalve een kopie van het familieboek waar zijn woonplaats Gent staat en moet gebruiken omdat hij geen ID kan krijgen in Marokko. Daarnaast heeft hij natuurlijk ook zijn vader gevraagd mag ik een paar weken terug waarbij die met een harde nee antwoord en zegt dat europa slecht is (hypocriet). Ik zal dan maandag contact opnemen met de juiste afdeling van het stadsbestuur van Gent en het hun eerst vragen, mocht het niet lukken dan rijd ik er zelfs heen. Ik zal proberen erachter te komen of hij ook in het bevolkingsregister staat ingeschreven voor de zekerheid. Dat van de visum wist ik niet eens, met welke reden vraag je de visum dan aan?

Loving_Islam
29-11-2009, 01:22
bedankt voor de reacties! Ik woon zelf gewoon in NL. Toen hij voor het laatste belgie uit en marokko in ging, stond hij bij zijn vader in paspoort en de rest van de papieren. Hij heeft verder helemaal niks gekregen behalve een kopie van het familieboek waar zijn woonplaats Gent staat en moet gebruiken omdat hij geen ID kan krijgen in Marokko. Daarnaast heeft hij natuurlijk ook zijn vader gevraagd mag ik een paar weken terug waarbij die met een harde nee antwoord en zegt dat europa slecht is (hypocriet). Ik zal dan maandag contact opnemen met de juiste afdeling van het stadsbestuur van Gent en het hun eerst vragen, mocht het niet lukken dan rijd ik er zelfs heen. Ik zal proberen erachter te komen of hij ook in het bevolkingsregister staat ingeschreven voor de zekerheid. Dat van de visum wist ik niet eens, met welke reden vraag je de visum dan aan? Je kan zeggen dat het een familielid is die op bezoek komt.

misnedchar
29-11-2009, 01:32

Je kan zeggen dat het een familielid is die op bezoek komt. Ja dan ben ik bang dat het gaat mislukken, hij heeft namelijk geen vaste baan o.i.d. mijn broer probeerde dat bij mijn neef, maar door onvoldoende bewijs dat hij teruggaat naar marokko heeft hij geen visum gekregen.

Loving_Islam
29-11-2009, 01:40
Ja dan ben ik bang dat het gaat mislukken, hij heeft namelijk geen vaste baan o.i.d. mijn broer probeerde dat bij mijn neef, maar door onvoldoende bewijs dat hij teruggaat naar marokko heeft hij geen visum gekregen. Tante van mijn nicht is onlangs ook naar België gekomen en zij werkt ook niet. Ze is 32 en woont nog thuis bij haar ouders en is probleemloos hier in België geraakt.

maroccian_lady
29-11-2009, 01:47
Aangezien hij in Belgie is geboren maakt hem dat automatisch lid van de europese unie. Zijn afkomst is gewoon Belg. Hij zou zelf bijv naar het consulaat in Tanger kunnen gaan of waar ze nog meer een Belgische consulaat hebben of naar de Belgische ambassade in Rabat kunnen gaan en daar het verhaal uitleggen. Als ik het verhaal zo lees moet het dus gewoon kunnen! Succes en Insha'Allah komt het allemaal goed.

leilabeauty
29-11-2009, 12:52
het kan zeker maar ik denk dat het beter via zijn vader kan gebeuren dan duurt de procedure ook veel korter.

Amra
29-11-2009, 13:13
Je kan zeggen dat het een familielid is die op bezoek komt. Maar deze zijn toch van tijdelijke aard. Meestal 3 maanden en dan moet deze jongen terug wat niet de bedoeling is, denk ik. Je kan ook als student een visum aanvragen maar dan gaan er vele dingen vooraf, en meesal zijn ze hier echt streng in met gevolg dat je visum wordt geweigerd. Hoe oud is deze jongen nu?

Amra
29-11-2009, 13:15
dit is heel eenvoudig... alles heeft te maken met de nationaliteit die hij meedraagt: - is hij officieel belg (dus belgische nationaliteit), dan volstaat het om naar de Belgische ambassade in Rabat te gaan en daar kan hij alle nodige papieren opvragen zoals geboorte-akte, paspoort en zelfs belgische id-kaart!! hij is in deze situatie dan gewoon "belg die in het buitenland woont" en hij mag vrij de EU in en uit! - is hij officieel marokkaan (dus alléén marokkaanse nationaliteit en geen belgische), dan is het veel moeilijker maar niet onmogelijk om in België te geraken. in België word je namelijk als vreemdeling na 1 jaar ambtelijk geschrapt als je geen officieel adres in België hebt. m.a.w. als je geen Belgische nationaliteit hebt (maar wel een geldige verblijfsvergunning) en je verhuist weg uit Belgie, dan ben je na 1 jaar niet meer welkom omdat men je uit het bevolkingsregister schrapt. dit is vaak het geval bij mensen (vreemdelingen) die hier tijdelijk wonen en dan ophoepelen. in het geval van deze jongen, denk ik echter dat het iets tussen de twee situaties in is: aangezien zijn vader nog steeds over en weer reist, betekent dat dat zijn vader ofwel de belgische nationaliteit bezit, ofwel nog steeds een officieel adres in Belgie heeft. op basis van de wet op gezinshereniging kan die vader dan een aanvraag indienen bij de gemeente om zijn kinderen terug naar Belgie te halen. als de kinderen zélf nog steeds ingeschreven zijn op een officieel adres in Belgie, dan heeft de jongen in kwestie zijn vader niet nodig, maar dan kan hij via de marokkaanse overheid een reispaspoort (groene boekje) aanvragen, waarmee hij dan naar de belgische ambassade gaat. en aangezien hij dus bij de belgische ambassade bekend is als "inwoner van Belgie met andere nationaliteit", kan hij zonder problemen naar Belgie met zijn marokkaans paspoort en kan hij zelfs op de belgische ambassade een belgische identiteitskaart voor vreemdelingen aanvragen (zijn officiele adres is immers in Belgie) het beste wat je doet, is eerst informeren bij de dienst bevolking van het gemeentebestuur van Gent of die jongen nog officieel een adres in Belgie heeft en welke zijn officiele nationaliteit is. naargelang deze twee zaken, kun je ofwel de belgische ambassade in Rabat aanspreken, ofwel de vader proberen te overhalen om de documenten voor gezinshereniging in te dienen (hetgeen ik begrepen heb, is dat mission impossible) een derde optie is om deze jongen illegaal naar België te halen en een regularisatie-dossier voor hem op te starten. aangezien hij hier tot zijn 10de geleefd heeft, zal de taal geen echt probleem zijn en sowieso worden zo'n dossier (voor mensen die hier geboren zijn en terug willen komen na afwezigheid) sneller goedgekeurd, tenzij er ernstige criminele feiten ten laste gelegd worden. je kunt ook altijd kijken op: http://www.diplomatie.be daar vind je alles netjes terug. in sha Allah lukt het je om die jongen te helpen Dit heb je netjes uitgelegd! Ik denk dat de TP nu wel zeker verder kan!

Amira2008
30-11-2009, 00:56
elk verhaal heeft zijn 2 kanten, dus beschuldig de vader niet van alles. de vader kan zijn redenen ervoor hebben om zijn zoon terug te brengen naar marokko. en vind het lief van je wat je doet, maar kijk uit marokkanen zijn over het algemeen niet te vertrouwen, tenminste die van marokko niet!!! ik weet niet of je nog jong bent, maar probeer je niet teveel in te diepen in zijn zaken, uiteindelijk zijn ze je toch niet dankbaar, en je krijgt er alleen maar narigheid mee! Je moet je schamen voor deze waardeloze opmerkingen. Als de topicstarter el khair wil doen is dat alleen maar goed. Die jongen heeft recht om in belgie te leven en heeft daar bewijzen voor en dan nog bestempel jij hem als ondankbaar en onbetrouwbaar. Dit zegt meer over jou zelf.

25Lady
01-12-2009, 22:55
elk verhaal heeft zijn 2 kanten, dus beschuldig de vader niet van alles. de vader kan zijn redenen ervoor hebben om zijn zoon terug te brengen naar marokko. en vind het lief van je wat je doet, maar kijk uit marokkanen zijn over het algemeen niet te vertrouwen, tenminste die van marokko niet!!! ik weet niet of je nog jong bent, maar probeer je niet teveel in te diepen in zijn zaken, uiteindelijk zijn ze je toch niet dankbaar, en je krijgt er alleen maar narigheid mee! Probeer nog es een aai over die glazen bol van je :maf:

login
02-12-2009, 00:42
als dit verhaal echt is dan vind ik het heel erg voor die jongen en dan zou ik hem persoonlijk als ik jou was ook graag willen helpen omdat het gewoon onrechtvaardig is wat die jongen overkomen is. Maaarr klopt het echt wat hij zegt want tegenwoordig kan iedereen een kopietje bemachtigen van iemand ander's paspoort dat is echt niet moeilijkn, maar Allah ou ahlam...

misnedchar
07-12-2009, 01:01
ik heb weer een week niet gereageerd, rotZiggo weer met internet. maar ik heb afgelopen week gebeld, maar ze willen niets vrijgeven over het bewonersbestand Gent tenzij er bewijzen zijn over die persoon. Ik heb een kopietje van zijn bladzijde van het familieboek, en ze vertelde me dat ik het beste een afspraak maak en langs kom om het allemaal te bespreken. ik wil dus in de kerstvakantie gaan, heb dan pas vrij doordeweeks. Ik heb die rit wel over voor het gesprek. en als die vader nou zijn kinderen brengt naar marokko, prima, maar die lijden er wel onder terwijl die vader nog naar belgie gaat. Deze jongen heeft jaren in moskeen gezeten en zijn vader alleen met el3id gezien. de jongen is nu ongeveer 21 en als hij het heeft over belgie krijgt hij hetzelfde verhaal. Als je een perceptie hebt als die ik heb, vind ik die vader dus echt een onredelijke, smerige hypocriet. Maar dat is dus hoe ik het zie.

Chaimav
07-12-2009, 03:38

mijn hart staat stil!! ik ken die jongen!, ik ken dat hele gezin! en alles wat je zegt klopt, ik sta perplex..... die kinderen hebben zoveel meegemaakt, ik krijg er spontaan tranen van, kan je mij met hen in contact brengen? dit maakt me zo emo :huil: :huil: al jaren ben ik op zoek naar hen, vooral naar de zusjes pm me aub aub aub aub tranen stromen over mijn wangen........

Pagina's : [1] 2