Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Lounès Matoub

Pagina's : [1] 2 3

Bonita
09-06-2004, 10:17

Amazigh rebel Lounès Matoub 5 jaar geleden vermoord Op 25 juni 1998 is Lounès Matoub op een lafhartig wijze vermoord. Lounès Matoub, een Amazigh uit Kabylie in Algerije, stond bekend als een strijder voor de erkenning van het Tamazight in Algerije. Als Amazigh zanger heeft Lounès Matoub in enkele van zijn liederen het dictatoriale Algerijnse regering met haar leger en de Fundamentalisten (de GIA), de veroorzakers genoemd voor de chaos waarin Algerije zich in verkeerd. In een nummer genaamd Lettre ouvert (Open brief aan de moordenaars van Algerije) van zijn album ALGERIAssic Park haalt hij fel uit naar de Algerijnse regering, het leger en de Fundamentalisten (GIA) . Zowel de regering, leger als de fundamentalisten moesten niets hebben van het Tamazight en critici zoals Lounès Matoub. De Amazigh rebel genoot veel respect van Imazighen en stonden ook altijd achter hem. De regering, het leger en de fundamentalisten moesten hoe dan ook van de Amazigh rebel af. De vele doodsbedreigingen en een ontvoering hebben niet geholpen, om de Amazigh rebel te dwingen tot het stoppen met zijn inzet voor de erkenning van het Tamazight en gerechtigheid in Algerije. http://www.tawiza.nl/images/amaynu/LounesMatoub200200.jpg Album `Algeriassic Park` (vernoemd naar Jurassic Park film van Spielberg) Links van Lounes Matoub staan de arabisch nationalistische regering en het leger afgebeeld. En rechts van Lounes Matoub staan de fundamentalisten afgebeeld. Voordat de Amazigh rebel vermoord werd op 25 juni 1998, werd hij in 1994 ontvoerd (door GIA of de geheime dienst). Na enkele dagen zag de Amazigh rebel de kans om zichzelf te bevrijden van zijn ontvoerders. Na zijn bevrijding hervatte hij weer zijn inzet voor de erkenning van het Tamazight. Op de fatale dag van 25 juni 1998 werd Lounès Matoub op weg naar zijn huis beschoten. Zijn auto werd doorzeefd met kogels. De regering en de fundamentalisten waren af van hun vijand: de Amazigh rebel. Tot op heden is niet bewezen wie de moordenaars waren. De daders kunnen alleen uit de richting komen van de Fundamentsalistische GIA, of de regering en anders een combinatie van beiden. Wat opvalt is dat er tijdens de sporen onderzoek door de recherche, er belangrijke bewijsstukken vermist werden. De belangrijkste bewijsstukken waren de afgevuurde kogels die per ongeluk zoek waren. Blijkbaar konden de daders achterhaald worden middels de afgevuurde kogels. De dood van Lounès Matoub heeft de Imazighen in Kabylie alleen maar sterker gemaakt. Zijn inzet voor de erkenning van het Tamazight en gerechtigheid in Algerije heeft een belangrijke bijdrage geleverd in de geschiedenis van Imazighen. Lounès Matoub kan daarom nooit vergeten worden. Lounès Matoub, de Amazigh rebel. Tannemirt i uma tt negh Lounès Matoub

doc25
10-06-2004, 23:06
moraal van het verhaal ?

Bonita
11-06-2004, 09:06
Mag je er lekker zelf uit halen wijsneus

doc25
11-06-2004, 17:23
ik zie geen moraal

Tamza_Thirli
11-06-2004, 18:37

Origineel gepost door doc25 ik zie geen moraal :rolleyes: Het moraal is duidelijk: je kan een protestzanger doden die de stem van het onderdrukte volk vertolkt, maar de sterke geest van het volk zul je nooit kunnen breken. Lounes Matoub zullen wij nooit vergeten. Moge zijn Ziel in vrede rusten.

doc25
11-06-2004, 19:29
Origineel gepost door Tamza_Thirli :rolleyes: Het moraal is duidelijk: je kan een protestzanger doden die de stem van het onderdrukte volk vertolkt, maar de sterke geest van het volk zul je nooit kunnen breken. Lounes Matoub zullen wij nooit vergeten. Moge zijn Ziel in vrede rusten. ander moraal: heisa om een zanger die erop los danste en plezier maakte. En we moeten hem ook nog herdenken en om vergiffenis voor hem vragen. Maar ik zie jullie nooit druk maken om een ander onderdrukt volk, die dagelijks tientallen doden moet betreuren :rolleyes:

Tamza_Thirli
11-06-2004, 19:39
Origineel gepost door doc25 ander moraal: heisa om een zanger die erop los danste en plezier maakte. En we moeten hem ook nog herdenken en om vergiffenis voor hem vragen. Maar ik zie jullie nooit druk maken om een ander onderdrukt volk, die dagelijks tientallen doden moet betreuren :rolleyes: Heisa? Eigen volk eerst. En zo is het.

doc25
11-06-2004, 19:43
inderdaad, eigen volk eerst. Ik dacht dat we moslims waren en dat die verbondenheid op de eerste plaats komt. Maar nee, men voelt zich meer verbonden met een groep 500 km verderop die openlijk varkens fokt en erop los drinkt, dan dat men zich verbonden voel met moslims die bij ze om de hoek wonen. Ga vooral zo door. PS: de palestijnen mogen verrekken dus ?

Tamza_Thirli
11-06-2004, 19:48
Origineel gepost door doc25 inderdaad, eigen volk eerst. Ik dacht dat we moslims waren en dat die verbondenheid op de eerste plaats komt. Maar nee, men voelt zich meer verbonden met een groep 500 km verderop die openlijk varkens fokt en erop los drinkt, dan dat men zich verbonden voel met moslims die bij ze om de hoek wonen. Ga vooral zo door. PS: de palestijnen mogen verrekken dus ? Ze hoeven niet te verekken. Ze komen voor mij simpelweg niet op de eerste plaats. Ook niet op de tweede plaats. Ik houd mij op de eerste plaats bezig met de Amazighzaak. Daarnaast zijn er nog tal van haarden op de wereld die erger zijn dan wat er in Palestina gebeurd, geloof het of niet. Heeft het helpen van moslims werkelijk iets te maken met het moslim-zijn, dan zou je de Tjetjenen wel eerder aandacht geven dan de Palestijnen. Maar nee, het jou meer om verbondenheid met de Arabieren. Net zoals ik meer verbondenheid voel met Imazighen. Alleen ik geef het toe. En zo zal ik zeker doorgaan.

doc25
11-06-2004, 20:04
ik voel verbondenheid met de MOSLIMS, en dus ook de amazigh. Jij niet. en inderdaad: wat de amazigh doormaken is vele malen erger dan wat de palestijnen en tsjetsjenen doormaken :rolleyes: Maar ja, de fransen en amerikanen lachen in hun vuistje. Nog meer verdeeldheid bij ons. Zo kunnen zij ons blijven misbruiken.

Tamza_Thirli
11-06-2004, 20:18
Origineel gepost door doc25 ik voel verbondenheid met de MOSLIMS, en dus ook de amazigh. Jij niet. en inderdaad: wat de amazigh doormaken is vele malen erger dan wat de palestijnen en tsjetsjenen doormaken :rolleyes: Maar ja, de fransen en amerikanen lachen in hun vuistje. Nog meer verdeeldheid bij ons. Zo kunnen zij ons blijven misbruiken. Heb deze discussie misschien wel duizend keer gevoerd. Tis een gebed zonder end. Altijd dezelfde discussies met dezelfde starre mensen die niet willen begrijpen. Ik word niet misbruikt voor 1 of ander racistische ideologie zoals het zionisme of het pan-arabisme, nocht misbruik ik mensen. Mij kun je nergens van betichten.

doc25
11-06-2004, 20:22
inderdaad, discussie met starre mensen die niet willen begrijpen. ik word niet misbuikt voor 1 of ander racistische ideologie zoals het zionisme of het extreem-amazighisme, nocht misbruik ik mensen. Mij kun je nergens van betichten.

Tamza_Thirli
11-06-2004, 20:35
Origineel gepost door doc25 inderdaad, discussie met starre mensen die niet willen begrijpen. ik word niet misbuikt voor 1 of ander racistische ideologie zoals het zionisme of het extreem-amazighisme, nocht misbruik ik mensen. Mij kun je nergens van betichten. Wat houdt het 'extreem-Amazighisme' precies in?

doc25
12-06-2004, 10:13
ik denk dat je dat wel weet, net zo goed als je weet wat zionisme en pan-arabisme zijn.

Bonita
15-06-2004, 09:23

eeeeeeeeh mensen dit is info dus als jullie willen discuseren over dingen waar ik het niet eens over heb, mag je je eigen topic openen. Ik had andere bedoelingen met dit verhaal. Maar mensen graaien weer eens te ver in het zand. Typisch weer. :confused:

Pagina's : [1] 2 3