Bekijk originele versie : Doodstraf???
Missrapster
22-11-2002, 21:33
Wat vinden jullie van de doodstraf??
De doodstraf wordt nog steeds in een paar landen ingevoerd.En tal van mensen die onschuldig zijn worden geexecuteerd.Wat is het nut er van???
Wie is er voor de doodstraf en wie niet??
Beargumenteer waarom je voor bent en waarom niet.
Het is een belangerijke actuele onderwerp !!!
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening...;)
Missrapster
22-11-2002, 21:54
Stel je eens voor.......je broer,zus,moeder of vader of wie dan ook die je kent vermoord wordt door iemand.....probeer je zelf eens in zon persoon te verplaatsen....ik weet zeker dat je dan zou willen dat ie de doodstraf moet krijgen en of je gaat wreken......
De dader rooft het leven van een ander....die moet gestrafd worden.Een gevangenisstraf van een paar jaar is niets.Hij/zij zal door de gevangenisstraf niets leren van zn fout,want wees eens eerlijk.....de gevangenis in Nl is een luxe,je hebt een bed,je kunt een tv krijgen,je krijgt goed te eten.De dader kan bij zn vrijlating weer opzoek gaan naar het volgende slachtoffer....misschien ben jij wel de volgende....
De doodstraf zou dan een goede straf zijn.....ze zullen het nooit meer doen.......maar een je moet wel goede bewijsstukken vinden om iemand te straffen......
Missrapster
22-11-2002, 22:44
Ik vind het niet kunnen hoor sorry.....moet ik iemand vergeven die het leven van andere rooft wie is hij/zij????Diegene moet gestraft worden,wie weet doet ie het nog eens.....en ben jij zn volgende slachtoffer...
Ik heb een paar artikels gelezen van daders die ''gestoord'' waren/zijn.....er stond dus in een artikel dat er een man was(alhoewel je het geen man meer kan noemen na zon daad)pillen slikte en niet wist wat hij deed....waardoor hij mensen vermoorde....hij werd vrijgesproken,maar geen sprake van tbc of wat dan ook...
Hoe kun je zon persoon nog vrijlaten in de maatschappij...???Ik weet dat je niet over iemand mag oordelen......maar waarom ''mag'' hij/zij wel iemand zomaar doden....
En als ze een gevangenisstraf geven,waarom dan zon luxe.....zet haar/hem in een cel afgesloten van de rest,zonder bed...het voedsel moet niet al te goed zijn(niet al teveel geven)....geen tv niets....laat haar/hem lijden....
Je mag/kan niet bij voorbaat stellen dat de doodstraf niet kan.
Er moeten duidelijk aan strenge voorwaarden voldaan worden om tot een dergelijke straf over te gaan. Ik kan me best voorstellen dat velen ertegen zijn, een mensenleven is veel waard. Echter een recidivist moordenaar, is een gevaar voor de maatschappij. Wanneer er geen kans bestaat tot rehabitilitatie, wat doe je dan .... ? Hem in de gevangenis laten tot hij er zelf de brui aan geeft ?
Missrapster
22-11-2002, 22:54
juist fargh....!!!
Moonlight25
22-11-2002, 23:14
Volgens de islam geldt, geloof ik het principe van een leven voor een leven. Maar er wordt ook nadrukkelijk achteraan vermeld, en natuurlijk hoor je dit zelden, dat het beter is om in bepaalde gevallen genade te hebben met de dader.
Toch ben ik tegen de doodstraf (en volg hiermee ook zeker het pad van de islam) omdat het justitieel apparaat niet waterdicht kan zijn en dit in de praktijk bij vele gevallen al is bewezen. We kennen allemaal het verhaal van de puttense moordzaak waarbij de daders jaren onterecht hebben vast gezeten.
Moonlight25
22-11-2002, 23:15
Natuurlijk bedoel ik met genade een vervangende straf.
Missrapster
23-11-2002, 22:41
ja maar de vervangende straf is helemaal niets.....15 jaar cel en dan zijn ze weer vrij....
Mijn vraag is wat is er nou zo leuk aan om iemand te zien lijden....je ziet de persoon smeken,ze huilen en schreeuwen om hulp....ze bedenken zelfs alternatieven om maar niet dood te gaan......en dan maken die moordenaars er tog een einde aan......het bloed dat stroom,de blauwe plekken....het doet ze niets.....hebben ze geen gevoel???
Persoonlijk kan ik er absoluut niet tegen om iemand te zien lijden....als ik mn zusjes sla en ze zie huilen,dan bied ik mn excuses aan voor wat ik heb gedaan.....
Morgaine
23-11-2002, 23:34
Lees hier het verhaal van enkele gevangenen die de tot de doodstraf veroordeeld waren en waarvan bleek dat ze onschuldig in 'death row' zaten.
http://www.law.northwestern.edu/wrongfulconvictions/
En deze mensen werden dan nog op tijd gered. Er zijn ook onschuldigen voor wie hulp te laat kwam.
Morgaine
Morgaine
23-11-2002, 23:44
The United States is the only western democracy that continues to use the death penalty. The U.S. stands with countries like China, Iran, Iraq, and Pakistan in its continued use of the death penalty. We are third only to China and the Democratic Republic of the Congo in total number of executions since 1998.
Innocent people are are sentenced to die. Over 100 innocent Americans have been exonerated from death row in just the last two decades, but not before losing a total of over 800 years of their lives on death row for crimes they didn't commit.
The death penalty costs more than life in prison. Various state governments estimate that a single death penalty case from arrest to execution ranges from $1 million up to $7 million. Cases resulting in life imprisonment average around $500,000 each, including incarceration cost.
The death penalty is racially inequitable. Over 82 percent of those on death row were convicted of killing a white person, though people of color make up more than 50 percent of all homicide victims in the U.S. Where is the outrage for their deaths? Do we value people of color less? In addition 43 percent of those on death row are black, though only 12 percent of the U.S. population is black.
The United States leads the world in killing kids. The U.S. is one of only six countries since 1990 that have executed people for crimes they committed before the age of 18. We have executed more juvenile offenders than any other country.
The death penalty does not deter crime. States that do not have the death penalty have an average murder rate that is actually lower than states that do have the death penalty. In 1995 the police chiefs across the United States were polled by a bi-partisan polling firm and ask to rank the ten things that reduce crime - the death penalty was almost unanimously ranked last.
Overwhelmingly it is poor people who are chose for death. The American Bar Association (ABA) has reported that over 90% of those on death row couldn't afford their own attorney at trial and were appointed counsel. International attention was brought to the United States system of appointing counsel to indigent defendants last year when a 3 judge panel of the 5th Circuit Court of Appeals ruled that death row inmate Calvin Burdine did not deserve a new trial even though his attorney slept through most of the original trial. No state has met the 1990 standards developed by the ABA for the training and appointment of counsel for indigent defendants.
The execution of the mentally retarded is still an issue in the U.S. Since the death penalty was reinstated in 1976, at least thirty-five people with mental retardation have been executed. Because of their mental retardation, these men and women cannot understand fully what they did wrong and many cannot even comprehend the punishment that awaits them. In June 2002, the Supreme Court decided in Atkins v. Virginia that the execution of the mentally retarded is a violation of 8th Amendment protections against cruel and unusual punishment. In making this decision, the court generally defined mentally retarded as having an IQ below 70 and adaptive behavioral problems that were identified before the age of 18. The Supreme Court did not decide how this ruling would affect each state. Instead, individual states are ordered to make necessary provisions to comply with the ruling. The exact number of people with this disability who are awaiting execution is not known; experts believe there may be two or three hundred. Many states are scrambling to react, and will need to be monitored to ensure proper compliance with the Court's decision.
http://www.moratorium2000.org/facts/stats.lasso
tegen de doodstraf. Waarom zie topic bij forum marokkaanse jongeren en relaties. daar staan meer mensen die het met mij een waren en dat alleen god recht heeft om iemands leven te ontnemen.
Missrapster
24-11-2002, 14:46
ik heb binnenkort een debat over de doodstraf.....ik ben er echt op tegen,maar ik moest van de leraar er voor zijn....dus ja....ik d8 misschien dat er wel goeie argumenten waren waarbij ik gemakkelijk win....;)
sad_eyes
24-11-2002, 19:22
het is veel te vaak voorgekomen dat iemand ter dood veroordeeld is en dat daarna bleek dat deze onschuldig is dus ik ben TEGEN.
Overspel
25-11-2002, 12:51
He Missy,
Wij mensen, willen het liefst altijd hebben hoe het ons uitkomt...
Wat ik bedoel is dat we in bepaalde momenten best wel voor de doodstraf zouden kiezen, maar aan de andere kant weer niet.
Vergeet niet dat je zelf misschien ook ooit in beide situatie terecht zou komen...
Ps. Ik heb ergens tussen de regels door gelezen dat de prison in NL een luxe is... nou, ik hoop niet dat je daar ooit onschuldig binnen komt...
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.