Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Verhalen

NaDoR.ZiNa
22-11-2002, 15:10

Er zat eens een arme man op een kleine rotsbrok. Hij dacht na over het leven, en hij kwam er achter dat een leven zonder geld heel moeilijk is. Hij keek naar boven en zei: "ya sitharabi zorg dat ik wat krijg, maar ik wil wel minimaal 2 miljoen (Marokkaans geld) en geen Franc minder anders neem ik het niet en laat ik het staan". Toevallig kwam er een rijke Jood aanlopen en hoorden die arme Berber Allah om geld vragen. Hij dacht na en vroeg zich af of de Berber echt meende wat hij zei toen hij zei: "geen franc minder anders neem ik het niet". Dus wat doet de Jood... Hij pakt 2 miljoen min 1 Franc en gooit het naar de arme Berber zonder dat deze het heeft gemerkt. De Berber was blij en begon Allah te bedanken. Nu is de Berber begonnen met tellen. Hij kwam er achter dat het 2 miljoen min 1 Franc is. Hij bleef even stil en toen keek hij weer naar boven en zei: "Nou vooruit omdat jij het bent e sitharabi zal ik niet moeilijk doen om die Franc, ik zal maar genoegen moeten nemen met wat ik heb gekregen". De Jood begon te lachen en zei: "stommerik, ik ben degene die jou het geld heeft gegeven. Ik wou weten of je het zou nemen of niet, dus geef het maar weer terug". De Berber: "Ben je gek!? Ik heb het van Allah gekregen en als jij ook geld wilt dan moet je dat ook maar aan Allah vragen". Na veel gelul besloten ze om naar de kaid (soort rechter) te gaan. Maar de berber zag er niet uit en de Jood bood hem wat schone kleding aan en schone schoenen om naar de rechtzaak te gaan met de bedoeling die daarna terug te krijgen. Bij de kaid begon de Berber uit te leggen dat hij Allah vroeg om geld en dat hij heeft gekregen wat hij vroeg op 1 frank na, maar dat was volgens de Berber iets tussen hem en sitharabi en niet tussen hem en de Jood. Hij zei: "Die Jood is gek! Ik ken hem niet en hij zegt dat mijn geld zijn geld is". De Jood heeft ook alles uitgelegd. Dan zegt de Berber tegen de Jood: "Ga je ook nog vertellen dat de kleding die ik aan heb ook van jou zijn?". "Ja", zei de Jood, "die zijn ook van mij!". De berber tegen de kaid: "Nu zegt hij ook nog dat mijn kleding van hem is en hoe zit het met mijn schoenen? Die zijn zeker ook van jou nou goed?" "Ja", zei de Jood weer, "die zijn ook van mij". De berber: "E si erkaid, deze man is gek, hij denkt dat alles van hem is. Verklaar hem gek en laat mij gaan." En zo is dat ook gebeurd. De Jood is gek verklaard eb de Berber mocht het geld houden. Hahahahaha we krijgen altijd gelijk :giechel: :giechel: :zwaai:

NaDoR.ZiNa
22-11-2002, 15:15
Er was een rijke man en het werd tijd om te trouwen. Hij zocht dus een vrouw. Hij kon iemand die een dochter had. Ook zij waren rijk. Voor de vader van de bruid was deze persoon de ideale schoonzoon. Want hij was rijk en zijn dochter zou dus niets te kort komen. En ja ze trouwden, groot feest iedereen was welkom. Zo ging de eerste week van hun huwelijk om. De tweede week begon, die vent stond vroeg op en vroeg aan zijn vrouw of ze soep wou klaar maken voor honderd personen. Ze zei: natuurlijk doe ik dat ik maak wel voor twee honderd mensen soep als je dat wilt. Goed zei die vent straks kom ik terug. later op de dag kwam hij terug en zei ik heb honger is de soep al klaar. ja zei ze. En ze dronken soep. Die zelfde avond vroeg ze aan haar man zal ik beginnen met het avond eten? Hij keek haar verbaast aan en zei: waarom is de soep al op dan? nee zei ze. Nou dan zorgen we toch eerst dat de soep op is. Ze aten elke dag soep. die vrouw kon het niet aan, ze werd mager en zwak. die vent daar en tegen kon er tegen en zo werd hij steeds rijker door een gierig bestaan. Tot op een dag de broer van de vrouw langs kwam. In eerste instantie schrok hij, hij herkende zijn eigen zus niet eens. Hij vroeg haar wat is er zus? en ze legde hem uit dat ze niets anders eten dan soep terwijl ze genoeg geld hebben. O zit het zo, zei de broer. dan weet ik wel iets voor hem, ik heb hier een drankje en die moet je in zijn soep doen, dan zal hij in een diepe slaap vallen, het zal lijken alsof hij dood is maar dat is niet zo. (denk maar aan Romeo en juliët) Maar als hij slaapt moet je net doen alsof hij wel dood is en schreeuw hard tot dat heel de buurt hier bij is. Dat deed ze, hij viel op de grond, het leek alsof hij dood is. Ze huilde en schreeuwde, de buren kwamen snel om hulp aan te bieden, en ze zagen de hopeloze man. Hij is dood zeiden ze en ze droegen om hem te begraven in een begraafplaats. Ondertussen had de broer een witte laken om zich heen gedaan een knuppel meegenomen en ging hem opgraven en heeft hem wakker gemaakt. de man werd wakker en vroeg waar ben ik wat is er gebeurd wie ben jij? Hij lachte en zei: jij bent dood zie je dat niet kijk om je heen dit is een begraafplaats. Dit is de dag der oordeels. Ik heb een vraag voor jou WAT EET JIJ DAGELIJKS? Soep zei de man niets anders dan soep. Opeens begon de broer hem te knuppelen met de knuppel je weet toch dat soep HARRAM is en dat het verboden is! Nee zei de man dat wist ik niet echt niet geef me nog een kans om het goed te maken smeekte de man. Goed zei de broer ik geef je een jaar voorwaardelijk om te kijken of je je leven verbeterd, Denk er om geen soep drinken. Zodoende kwam hij weer thuis, hij zei tegen zijn vrouw ik heb een tweede kans gekregen maar soep mogen we niet eten omdat het harram is. Vanaf toen aten ze van alles behalve soep. Tot op een dag hij naar de moskeen ging en de refki (imam) begon te vertellen dat ze zich aan de regels van de islam moesten houden en niet moesten gokken en drinken want dat was harram. Opeens stond die vent op en zei: LEUGENAAR, DRINKEN EN GOKKEN IS HELEMAAL NIET HARRAM, SOEP DRINKEN DAT IS PAS HARRAM, IK HEB HET ZELF MEEGEMAAKT IK BEN ZELF DAARVOOR GESLAGEN EN JIJ VERTELD ONS HELEMAAL NIETS OVEN SOEP E.D. DE GROOTSTE HARRAM IN HET LEVEN IS SOEP!!!! Zo is hij voor gek verklaard. :haha:

NaDoR.ZiNa
22-11-2002, 15:19
Het waren moeilijken tijden in het Rif, en vooral de traditionele boeren hadden het moeilijk. Nou was er een boer die hard werkte om te leven. De ramadan naderde dus alles wat hij in huis haalde, bewaarde hij een gedeelte voor de ramadan. Als zijn vrouw vroeg waarom, dan zei hij dit gedeelte is voor de ramadan die binnenkort nadert. En dat deed hij al een tijd en zijn voorraad werd steeds groter. Tot er op een dag twee mannen aanklopten. De vrouw deed open en vroeg wat kan ik voor jullie doen? Ze zeiden wij zoeken aalmoezen of wat voedsel. Ze zei nou sorry, allah hi sahhel, we hebben ook bijna niets. Opeens zegt de ene tegen de andere 'yallah e sidi Ramadan, deze vrouw kan ons niets geven'. Zei hoort Ramadan en vroeg heet jij Ramadan? Ja zei die kerel. Zij heel blij, mijn man had het al over jou dat jij binnenkort zou komen, we hebben wat voor jou bewaard. Wat goed dat je vriend je naam noemde. En ze gaf die man alles wat ze in voorraad hadden. Die zelfde avond toen haar man thuis kwam, vertelde zij heel blij haar verhaal wat ze gedaan had. haar man werd razend en zei: hoe kan je zo dom zijn dat je niet eens weet wat ramadan is. Alles wat ik heb bewaard is weg. Ik ga ook weg en ik ga rond zwerven, ik kom pas terug als ik een persoon heb gevonden die nog dommer is dan jij. En zo trok hij rond en vroeg mensen om aalmoezen. Tot op een dag hij bij een huis aankwam en vroeg naar een glas water. De vrouw die daar was bracht hem een glas water en ze keek hem aan. Hij zag er niet uit en had zwarte vlekken op zijn gezicht. Ze vroeg hem waar kom je vandaan? Hij zegt waar ik vandaan kom? waar denk je zegt hij, ik kom uit het hiernamaals ( el aggirra) nou goed. Zij zegt echt waar, kom je echt uit het hiernamaals, hoe is het daar, heb je mijn vader daar gezien, vertel eens hoe is het met mijn vader in het hiernamaals. Hij schrok er een beetje van en gaf als antwoord ja, met je vader gaat het goed hij doet je de groeten. O ja leuk zegt ze, maar voor dat je weggaat ik heb hier nog een pakketje van mij vader die had hij mij achter gelaten, maar als je terug gaat dan kan je het gewoon terug geven niet waar? Tuurlijk zegt hij en ze gaf hem haar erfgoed die ze had gekregen van haar vader. Als extra deed ze ook een tas vol met lekkernij er bij. En doe hem de groeten zei ze. En zo is de man toch terug gekomen bij zijn vrouw met een hoop geld van de erfgoed van de vrouw. Hij zei tegen zijn vrouw, er zijn in deze wereld genoeg domme mensen jij bent nog niets vergeleken met anderen. En ze leefden lang en gelukkig. :haha:

NaDoR.ZiNa
22-11-2002, 15:22
Er was eens een arme eenvoudige boer die wilde weten of zijn vrouw hem lief had of niet. Nu zat het Offerfeest eraan te komen, en het is dan de plicht van iedere moslim, maakt niet uit hoe arm, een schaap te slachten. Het jaar was dan wel niet zo goed geweest, maar de boer had genoeg geld voor een schaap. Hij ging dus naar de markt en kocht daar, zonder dat zijn vrouw het wist, een schaap. Hij nam het schaap mee en verstopte het vervolgens bij zijn buurman. Toen ging hij naar huis en sprak tegen zijn vrouw: "Liefste, het jaar was zo slecht dat we ons geen schaap kunnen veroorloven.". Maar zijn vrouw begon meteen te klagen: "Dat gaat niet, we moeten een schaap slachten. Bedenk maar iets, anders lacht iedereen ons uit.". De volgende dag, laat in de avond, kwam de boer weer thuis, en zei tegen zijn vrouw: "De koning heeft laten weten dat degene die 100 stokslagen verdraagt een schaap krijgt. Wat vind jij, moet ik me laten slaan om zo aan een schaap te komen?". "Doe je plicht", zei zijn vrouw, "zodat ook wij een schaap kunnen slachten dit jaar." De arme man stond op en sprak, "Dan zal ik nu gaan en mijn rug laten bewerken.". De man verliet het huis en liep al de richting uit van zijn buurman toen hij zijn vrouw hoorde. Ze riep dat hij terug moest komen. Verheugd draaide de man zich om keerde weer thuis, blij dat zijn vrouw hem terug riep, kennelijk hield ze meer van hem dan van een schaap. Bij zijn huis aangekomen sprak zijn vrouw: "Mij viel net in dat mijn moeder ook geen schaap heeft, laat je dus 200 keer slaan en neem twee schapen mee!". :haha: ewa leuk geweest voor vandaag niemand reageert weer lekker aardig :( maar jah

NaDoR.ZiNa
22-11-2002, 15:57

Geen Dank!! Moet helaas nu weg maar ik plaats zo snel mogelijk weer nieuwe verhalen!! Beslema en eet smakelijka allemaal voor strax :zwaai:

GekkeTurk
22-11-2002, 15:58
Jaja mijn lieve vriendin :cool: luv ya dushi

NaDoR.ZiNa
23-11-2002, 12:47
Op een ochtend werd een arme boer wakker. Hij stond op en keek het raam uit. Tot zijn verbazing ontdekte hij dat zijn ezel niet op het land stond. De arme boer schrok zich een ongeluk. Zonder te ontbijten rende hij naar buiten. En zo begon hij zijn ezel te zoeken. Hij zocht en zocht en zocht. Aan het eind van de dag was hij zo vermoeid dat het te ver was om terug te keren naar huis. In de buurt zag hij een klein afgelegen hotel. Hij ging naar binnen en zag dat er nog een kamer vrij was. Hij ging op het bed liggen en dacht aan zijn ezel. De boer dacht: Ik lig hier nu wel lekker warm in bed, maar mijn arme ezel ligt nu vast ergens op de grond te bibberen van de kou. De boer besloot onder het bed te gaan liggen, want hij kon het niet verdragen dat zijn ezel het koud had en hij warm. Na een tijdje kwamen er een vrouw en man de kamer binnen. Dit paar was net getrouwd en dacht dat de kamer leeg was, want ze zagen de man onder het bed niet. De man en de vrouw gingen liggen en opeens zei de man tegen zijn vrouw:"Liefste, als ik in jouw ogen kijk dan zie ik de hele wereld". De man onder het bed hoorde dit en kwam onder het bed vandaan en zei:"Zou je dan alsjeblieft willen kijken of je mijn ezel ook ziet?" Hahahahah :haha:

NaDoR.ZiNa
23-11-2002, 12:55
Op een dag, toen het marktdag was ging een man vlees kopen voor het avondeten. Hij wist dat zijn vrouw erg van kalfspoten hield. Bij een aardige marktkoopman kocht hij vier kalfspoten en een kalfskop. Thuis aangekomen vroeg hij zijn vrouw het eten te bereiden, terwijl hij weer naar de moskee vertrok. De vrouw maakte er een ware delicatesse van. Ze kon het dan ook niet helpen dat ze steeds meer van een kalfspoot snoepte tot de poot helemaal op was. 's Avonds toen de man thuiskwam zette de vrouw het bord met eten op tafel. Met drie kalfspoten en een kalfskop. De man keek geschrokken naar het bord. 'Ik had toch vier kalfspoten gekocht?' Vroeg hij zijn vrouw. 'Welnee,' antwoordde deze, 'je hebt maar drie kalfspoten meegenomen.' De man begon ernstig aan zichzelf te twijfelen. Kon hij zich zo vergist hebben? Van schrik kreeg hij een beroerte en viel dood neer. De volgende dag werd gelijk alles in gereedheid gebracht voor de begrafenis. Hij werd naar de begraafplaats gedragen, de mensen konden het maar moeilijk geloven. Zo'n jonge man, nog in de kracht van zijn leven. De marktkoopman was er ook bij. 'Ongelooflijk,' sprak deze,' gisteren heb ik de goede man nog vier kalfspoten en een kalfskop verkocht en nu is hij dood.' Hierop sprong de doodgewaande man op en greep de marktkoopman vast: 'zie je wel, ik had toch gelijk. Het waren echt vìer kalfspoten.' Hierbij viel de marktkoopman op zijn beurt dood neer van schrik. De man keerde gerustgesteld terug naar huis en de marktkoopman werd begraven.

NaDoR.ZiNa
23-11-2002, 12:57
Op een mooie dag liep een doodgewone kip naar voedsel te zoeken. De kip kwam terecht op een plaats waar heel veel graankorrels waren en een hele grote kan met vloeistof. De kip vroeg zich zelf af wat er in die kan zit, wat voor een vloeistof? de kip besloot eerst te eten en daarna te drinken ongeacht wat het was. Na het eten begon de kip te drinken, de kip heeft best wel veel gedronken. Na het drinken kwam de kip er achter dat de drank wijn was, dus de kip was dronken. Zij besloot een dutje te doen tot zij weer nuchter was. Er kwam een vos langs lopen en zag de kip voor zijn neus een dutje doen. De vos was blij dat hij eindelijk eten had, maar hij besloot eerst wat te drinken. Na een tijdje was ook de vos dronken en ook hij begon te slapen. Het zelfde gold voor panter, tijger en de leeuw. Allemaal werden ze dronken en gingen slapen. De eerste die wakker werd was natuurlijk de kip. Zij gaapte en keek om zich heen. Ze schrok zich een hoedje. Zij zei: potverjandorie, als ik dronken ben dan weet ik niet wat ik doe. Ik heb net nota bene 4 gevaarlijke roofdieren bewusteloos geslagen!!!

NaDoR.ZiNa
23-11-2002, 13:00
Luid kakelend kwamen de kippen van de boer de ren in rennen. 'Wat is er met jullie aan de hand', vroeg de haan geïrriteerd. 'Pok pok, de arend valt ons lastig', zei één van de kippen. 'Hij probeert onze jongen te pakken', verduidelijkte een van de andere kippen. 'Is dat zóóó?' Reageerde de haan verontwaardigd. 'Laat dat maar aan mij over, ik reken wel met hem af.' Met opgeheven snavel en uitgestoken sporen ging de haan naar buiten. Bewonderend keken de kippen hem na. Eenmaal uit het zicht van de ren riep de haan: ' arend, kom naar beneden. Vandaag ga ik met je afrekenen'. De arend kwam in duikvlucht naar beneden. Hij beet zich vast in de haan en trachtte deze mee te sleuren. De haan was echter te zwaar waardoor deze na enkele meters naar beneden viel. Geschrokken keerde de haan terug naar de ren. 'Wat is er gebeurd,' vroegen de kippen door elkaar kakelend. 'Ik heb met de arend onderhandeld (sha akannegh an tedgh ashre3h),' antwoordde de haan. 'Wat hebben jullie dan afgesproken?' Vroegen de kippen. 'We hebben de volgende afspraak gemaakt: voortaan moeten jullie onder het afdakje blijven of langs de muur lopen.'

NaDoR.ZiNa
23-11-2002, 13:01
Jah Jah egte de drooge verhalen uit de bergen!!! :D

NaDoR.ZiNa
23-11-2002, 19:07
Hmmm ik moest tog meer verhalen plaatsten!!! Dan moeten jullie wel lezen :huil:

Dreamlover
23-11-2002, 19:54
Ik lees ze!!! :goedzo: Plaats er nog een paar svp! :) xxxx Dreamlover.