Bekijk originele versie : Hoofddoek, bescherming of belemmering?!
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
In '89 deed zich in een stadje in Frankrijk een "affaire" voor die belangrijk genoeg was om er, zoals bleek uit een studie van 8 nationale en 2 regionale kranten en 10 tijdschriften, in één trimester 1200 artikels aan te besteden1. De hevigheid in de pers weerspiegelde (en was medebepalend voor) de opschudding die hetzelfde feit teweegbracht in de politieke wereld. Dit alles werd veroorzaakt door 3 Marokkaanse meisjes in Creil die na de zomervakantie weigerden hun hoofddoek af te nemen in de klas. Gelijkaardige feiten deden zich voor in andere landen van Europa, onder andere in België. De vraag of een dergelijke daad moet geminimaliseerd worden dan wel of het een symptoom is van het oprukkende moslim 'fundamentalisme'2 in Europa, gaf tevens een nieuwe impuls aan de discussie onder juristen, academici en politici over de islam in Europa, in de Arabische wereld en vaak een ongenuanceerd amalgaam van beide. In hoeverre dit debat zich vertaalt in politieke maatregelen betreffende de moslims in België zal de toekomst moeten uitwijzen. Het lijkt ons echter niet overbodig om in afwachting daarvan en nu de controverse geluwd is, een overzicht te geven van de feiten en deze te plaatsen in een historische en sociale context.
Hoewel in het Westen de islamitische wereld nog vaak beschouwd wordt als een monolithisch blok, is het zo dat een grote diversiteit van opinies bestaat, ook wat betreft het dragen van hoofddoekjes. Het debat daaromtrent gaf in Europa een staalkaart van belangen- en ideologische tegenstellingen, diversiteit in wetenschappelijke methodes, denkbeelden over laïciteit en religiositeit en dergelijke meer. Aan de verschillende reacties in enkele Europese landen op het ogenschijnlijk futiel fenomeen blijken oorzaken ten gronde te liggen die minder te maken hebben met de islam op zich dan met het gebrek aan coherentie in het bepalen van een standpunt bij de betrokkenen.
ãäト ÇáãÑßÒ ÇáÌÇãÚíáÏÑÇÓÉ ÇáÅÓáÇã
Ýí ÃæÑæÈÇ
1 Ü ãÞÏãÜÜÉ :
Åä ÅÕÑÇÑ ÚÏÏ ßÈíÑ ãä ÇáÃÍÒÇÈ ÇáÓíÇÓíÉ ÇáÈáÌíßíÉ Úáì ÚÏã ãäÍ ÍÞ ÇáÊÕæíÊ áãä íÓãæä ÈãæÇØäí ÇáÏæá ÛíÑ ÇáÃÚÖÇÁ Ýí ÇáÇÊÍÇÏ ÇáÃæÑæÈí áåæ ÍÞíÞÉ ÊËÈÊ Ãä ÇáÊÕæÑÇÊ ÇáÃæÑæÈíÉ Ýí åÐå ÇáÓäæÇÊ ÇáÃæáì ãä ÇáÞÑä ÇáÍÇÏí æÇáÚÔÑíä ãÇÒÇáÊ ÊÓíØÑ ÚáíåÇ Åáì ÍÏ ßÈíÑ äÙÑíÇÊ ÇáÞÑä ÇáÊÇÓÚ ÚÔÑ ÇáÞæãíÉ. ÝÝßÑÉ " ÃæÑæÈÇ " ãËáåÇ ãËá ÝßÑÉ "ÇáÞæãíÉ" ãÇÒÇáÊ ÊÞæÏåÇ äÙÑÉ ÐÇÊíÉ ÊÛÐí ÇáÚäÕÑíÉ æÊÞæí ÊíÇÑ ÇáÚÏÇÁ ááÃÌÇäÈ¡ Ýåí ÃæÑæÈÇ "ÈíÖÇÁ" "ãÓíÍíÉ" æÑíËÉ áÍÖÇÑÉ ÇáÑÌá ÇáÃÈíÖ ÇáÊí ÊÍÏË ÚäåÇ ÇáÅÛÑíÞ.
åÐå ÇáÕæÑÉ ÇáÊí ÑÓãÊåÇ ÃæÑæÈÇ áäÝÓåÇ ßÇäÊ æãÇÒÇáÊ äæÚÇð ãä ÎÏÇÚ ÇáäÝÓ æÞÏ ÑõÓãÊ Ýí ÇáÞÑä ÇáÊÇÓÚ ÚÔÑ¡ ãÚ Ãä ÊÇÑíÎ ÃæÑæÈÇ ãä æÌåÉ äÙÑ ÍÖÇÑíÉ æÚÑÞíÉ ÔÇåÏ Úáì Ãä ÃæÑæÈÇ ßÇäÊ æÓÊÈÞì ÏÇÆãÇð ããíÒÉ ÈÊÚÏÏíÉ ÇáÊÞÇáíÏ æÇáãÚÊÞÏÇÊ¡ æÚáì ÃäåÇ äÊÇÌ åÌÑÇÊ ãÊÚÏÏÉ. ÝãÇ ÃÕÏÞ ÇáÃÓØæÑÉ ÇáÅÛÑíÞíÉ Ýí ÊÕæíÑ ÃæÑæÈÇ Úáì åíÆÉ ÇÈäÉ ãáß ÝíäíÞí Ü Ãí ÝáÓØíäí Ü æÞÏ ÇÎÊØÝåÇ ÇáÅáå ÇáÃæáíãÈí ÒíæÓ ÇáãÊÎÝí Ýí Ôßá ËæÑ.
Åä ÇáÅÓáÇã Ü ÏíäÇð æÍÖÇÑÉð Ü ÈæÌå ÎÇÕ ßÇä ãä ÇáÈÏÇíÉ ÚäÕÑÇð ãßæäÇð Ýí ÌãíÚ ãÑÇÍá ÇáÍÖÇÑÉ ÇáÃæÑæÈíÉ ÌäÈÇð Åáì ÌäÈ ãÚ ÇáÍÖÇÑÇÊ æÇáÊÞÇáíÏ ÇáåáíäíÉ æÇáãÓíÍíÉ æÇáíåæÏíÉ æÇáÚáãÇäíÉ¡ ÝßÇä ÇÈä ÑÔÏ ÇáÝíáÓæÝ ÇáãÓáã ÇáÞÑØÈí ÃæÑæÈíÇð ÈäÝÓ ÇáÏÑÌÉ ãËá ÇáÝíáÓæÝ ÇáãÓíÍí ÊæãÇÓ ÇáÃÞæíäí¡ ßãÇ ßÇä ÇáãÓÌÏ ÇáßÈíÑ Ýí ÞÑØÈÉ æÇáÍãÑÇ Ýí ÛÑäÇØÉ æÌÓÑ ãæÓÊÇÑÜ ÇáÐí åõÏã Ü ÌãíÚåã íäÊãæä Åáì ÇáÊÑÇË ÇáÍÖÇÑí ÇáÃæÑæÈí ÊãÇãÇð ãËá ÇáÈÇÑËíäæä Ýí ÃËíäÇ ÃæßÇÊíÏÑÇÆíÉ íæÑß. æãÚ åÐÇ ÝÚäÏ ÊÃÓíÓ ÇáÏæáÉ ÇáÞæãíÉ ÇáÃÓÈÇäíÉ Ýí ÇáÞÑäíä ÇáÓÇÏÓ ÚÔÑ æÇáÓÇÈÚ ÚÔÑ ÊÚÑÖÊ ßá ÇáÂËÇÑ ÇáÛÑÈíÉ ÇáÈÇÞíÉ ããÇ ßÇä ÅÓáÇãÇð ÔÚÈíÇð "áÅÈÇÏÉ ÚÑÞíÉ" Ëã ÍõÕÑ ÇáÅÓáÇã ÇáÃæÑæÈí Ýí ÌäæÈ ÔÑÞ ææÓØ ÃæÑæÈÇ áÞÑäíä ãä ÇáÒãÇä.
--------------------------------------------------------------------------------.
Origineel gepost door RockaroundKaba
Misschien tijd om je af te vragen of het niet beter is om dat gene waar tegen je beschermt moet worden niet kan veranderen.
Wil jij veranderen dan?
Hij stelt jou in een vraag aan jou of anderen willen veranderen. Er bestaat niet voor niets de uitdrukking een beter milieu begint bij jezelf.
En als jij als persoon je veilig wilt voelen dan ga jij jezelf beschermen. Je gaat niet aan anderen vragen wil jij jezelf veranderen zodat ik mij niet hoef te beschermen.
Ik vind dat best krom.
neen abra dat zei ze niet je veronderstelt nu weer iets....wat ze niet eens gezegd heefd.....niet te veel nadenken is niet goed voor je :D
islamicgirl3
07-06-2004, 17:31
Niet moslims zullen nooit begrijpen waarom een hoofddoek voor ons belangrijk is (tenzij Allah hun hart vol laat lopen met imen). Misschien vinden ze het eng dat moslima's zoveel zelf-respect hebben, dat ze uit zichzelf een hoofddoek gaan dragen uit liefde voor hun Schepper. Hmmm, misschien is dat het wel. Een moslim geeft zich over aan Allah ta3la, ik denk dat dat nou juist voor veel niet-moslims een doorn in het oog is...
Ma3a Salama
:zwaai:
Origineel gepost door islamicgirl3
Niet moslims zullen nooit begrijpen waarom een hoofddoek voor ons belangrijk is (tenzij Allah hun hart vol laat lopen met imen). Misschien vinden ze het eng dat moslima's zoveel zelf-respect hebben, dat ze uit zichzelf een hoofddoek gaan dragen uit liefde voor hun Schepper. Hmmm, misschien is dat het wel. Een moslim geeft zich over aan Allah ta3la, ik denk dat dat nou juist voor veel niet-moslims een doorn in het oog is...
Ma3a Salama
:zwaai:
Gelukkig ze bestaat toch nog, mensen die zinvolle dingen zeggen en de waarheid ook nog.
Maak je niet veel mee. ;)
Origineel gepost door islamicgirl3
Misschien vinden ze het eng dat moslima's zoveel zelf-respect hebben, dat ze uit zichzelf een hoofddoek gaan dragen uit liefde voor hun Schepper. Hmmm, misschien is dat het wel. Een moslim geeft zich over aan Allah ta3la, ik denk dat dat nou juist voor veel niet-moslims een doorn in het oog is...
Zelfrespect staat er juist voor dat je dingen in de eerste plaats voor jezelf doet. Zodra je iets voor een ander doet, wat ik beslist niet wil afkeuren want ik doe ook graag een ander eens ergens plezier mee, dan is dat in elk geval geen teken van zelfrespect, maar soms eerder onderdanigheid als je er dingen voor moet laten.
Gezien de vaak gefrustreerde reacties hier op alle 'zondige' dingen waar niet-moslims ongestoord van mogen genieten, vraag ik mij juist wel eens af of het feit dat wij niet gehinderd worden door allerlei regeltjes en naar eigen goeddunken van ons leven mogen genieten, voor moslims een doorn in het oog is.
Onze eigen voorouders droegen vroeger ook hoofddoekjes om diezelfde reden; ook zij zwoegden vaak hele dagen op 't land tenslotte. Maar zij hielden niet vast aan die traditie toen het praktische gebruik ervan overbodig werd.
Oh krijgen we dat weer
Wat is dat met mensen? En ja ik word daar erg boos om.
En wat me het meest verbaast, dat mannen alles negatief zien wat betreft de hijaab. Net alsof hun het dragen.
En dat toevallig een persoon in een moskee..die dat en dat zei dat het niet verplicht was. Ach man, zoek naar feiten en neem niets van een persoon aan..Want iedereen kan het anders interpreteren.
Ik draag de Hijaab met trots, en omdat ik het zo wil niemand heeft me ooit gedwongen..beter nog ik heb er zelf naar gezocht.
Joden dragen kepels, goed voor hun hoort bij hun geloof. Maar zodra mensen het hebben over de hoofddoek is het allemaal negatief en is het niet verplicht etc.
Nogmaals het is wel verplicht, zowel bij het bidden als buiten punt. En dan kan je wel leuk gaan zoeken naar mensen die het intressant interpreteren en beetje leuk meegaan met deze gare politiek van nu.
Maar kom vooral niet zeggen dat het niet verplicht is !
okee, maar dat is dan slechts jouw interpretatie...
Ik en miljoenen andere. Die weten dat het verplicht is.
En dan krijg je van die boeken die voornamelijk door vrouwen zijn geschreven, die ff koran verzen anders gaan interpreteren terwijl het zo duidelijk is als wat.
Alleen om een reden te geven waarom ze geen Hijaab dragen. En het is zeker geen belemmering ! Mensen doen ontzettend moeilijk hierover, terwijl het enige wat je doet is dat je bedekt. Zowel met kleding als je haar, oren en hals.
Waarom doet men moeilijk? Dan heb ik het over politiek, autochtonen en alsof het niet erger kan ook allochtonen die ff met deze shit maatschapij meegaan.
In 1 woord : Misselijk.
Origineel gepost door Ononono
Dat zei die imam die ik daar ter plekke ontmoette en die heel wijs was en gerespecteerd door zijn mensen. Daar hecht ik meer waarde aan dan een schim op het internet die me zegt dat het niet zo is en die vanalles kan schrijven omdat het toch niet kontroleerbaar is. Misschien ben je wel vieze Henkie die het leuk vind zich als moslim voor te doen. Laat mij dan maar vertrouwen op de woorden van die imam. Dat lijkt me verstandiger.
Oh ik ben zogenaamd de enige die tegen jou zegt, de hijaab is verplicht? Dan neem je natuurlijk niet aan nee.
Maar van en Imam die je ter plekke ontmoet, en die zogenaamd wijs overkomt..en die even zegt wat je wilt horen..dan neem je het natuurlijk wel snel aan.
Dat is het met mensen, als ze maar even te horen krijgen dat iets niet verplicht is..dan gaan ze erachter staan want dat komt goed uit.
Sorry, maar daar trap ik niet in. En wat betreft dat ik wel een vieze henkie ben..kan het ook zo zijn dat je alles wat die zogenaamd Imam zegt verzint.
Origineel gepost door RockaroundKaba
Dus jij past je aan onder druk van anderen. Als er s' nachts een keer een meisje wordt aangerand of verkracht in de buurt ga jij 's nachts niet meer over straat.
Gebeurt het een keer op klaarlichte dag dan blijf je voortaan maar helemaal binnen.
Wat krom is, is als je je gaat aanpassen en je denkt te moeten beschermen tegen andere personen die niet meer of minder mens zijn dan jij.
Dat zei ik inderdaad niet, als ik jou voorbeeld op zou moeten volgen dan zou ik helemaal niet naar buiten gaan ipv een hoofddoek, het is mijn bescherming, wanneer er verkrachtingen in mijn buurt plaatsvinden, dan zou ik xtra alert zijn, niet alleen lopen op plaatsen waar het gevaarlijk is, of ik zou iets meenemen waar mezelf mee kan beschermen of juist op een zelfverdediging sport gaan.
Maar waar bescherm jij je dan tegen met die hoofddoek, HaSoFa?
Origineel gepost door Ononono
Nee joh hij zei helemaal niet wat ik horen wilde. Dan had ie gezegd: okee jongens de tap is open, drinks are on the house.
:D
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.