Bekijk originele versie : 'Een goede moslim bidt en drinkt, punt uit'
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
arabchrstn
07-06-2004, 10:37
'Een goede moslim bidt en drinkt, punt uit'
door onze correspondente Fidan Ekiz
ISTANBUL - Wie alcohol drinkt is een ongelovige, volgens de islam. Daarover zijn alle moslims het eens. Tenminste, dat is de bedoeling. Kadri Gündüz vormt een uitzondering. De oud-imam en caféhouder bidt vijf keer per dag en is veertien keer op bedevaart geweest naar Mekka. Maar Kadri 'houdt van een borreltje' en 'drinkt 365 dagen in het jaar'.
Maakt dat hem een ongelovige? Onzin vindt Kadri. ,,Ik ben een goede moslim, die bidt en drinkt wanneer hij wil, punt. Moslims vervloeken mij, terwijl ze eigenlijk hetzelfde willen doen.''
De glazen gaan de lucht in: 'Serefe!' proosten de vrouwen en mannen. In de beroemde 'Cinar' meyhane (kroeg) komen de Turken al jaren bijeen om raki (Turkse vodka) en kleine hapjes te nuttigen. Er is altijd een sazspeler (langhalsluit) aanwezig die de gasten met zijn melancholische liederen dronken voert. Turkije kent talrijke cafés zoals de Cinar. De meeste Turken die hier komen zijn islamitisch, maar zien zichzelf als parttime moslim. Ze vasten in de ramadan, maar bidden niet vijfmaal per dag. Ze slachten op het offerfeest, maar gaan niet naar Mekka.
Kadri Gündüz doet alles wat een moslim zou moeten volgens de vijf zuilen van de islam. Toch wordt hij door medemoslims met scheve ogen aangekeken. ,,Ah'', zucht de café-eigenaar. ,,Hoeveel vrienden me wel niet de rug hebben gekeerd toen ik deze kroeg kocht. Hoeveel mensen me wel niet hebben uitgemaakt voor ongelovige en voor duivel.'' De mannen in zijn café knikken bevestigend. Of meelevend. Kadri is een charismatisch man met een rode kop en een groot postuur. Met zijn volksliederen en anekdotes weet hij zijn gasten goed te onderhouden.
Tien jaar terug was Kadri nog buschauffeur. Duizenden pelgrims heeft hij naar Mekka gereden, de geboortestad van profeet Muhammed in Saudie-Arabië. De eerste keer ging hij alleen voor zijn werk. De keren daarna ging hij als pelgrim. Onderweg werd slechts gestopt om te bidden, herinnert hij zich. ,,Ik altijd voorop, want in die tijd was ik imam.'' Een imamopleiding heeft hij niet gedaan. Maar de mensen in zijn omgeving vonden dat hij goed kon preken over de islam.
,,Aan het begin van de avond heb ik mijn gasten hier nog een preek gegeven. Vervolgens heb ik achter in de kroeg gebeden. Waarom zou dat niet kunnen?'', zegt Kadri. Alcohol is geen haram (wettelijk verbod volgens de islam) meent Kadri. ,,Ze zeggen dat het haram is, omdat het schadelijk is voor het lichaam en omdat je nuchter moet zijn als je bidt. Maar het is toch mijn lichaam? En ik word nooit dronken. De rest is tussen Allah en mij, dat gaat niemand wat aan. Ik zie genoeg moslims die niet drinken, maar wel met vieze sokken bidden in de moskee. Terwijl hygiëne het belangrijkste is van ons geloof.''
Kadri stopte tien jaar geleden met busrijden, omdat hij te veel dronk. Hij doet alsof het hem weinig kan schelen wat anderen over hem denken. Toch wil hij niet met zijn echte naam in de krant. ,,Ben je gek? Straks stenigen ze me nog.'' Toen hij de Cinar kocht, had hij er wel moeite mee, geeft Kadri toe. ,,Tegen mijn ouders zei ik dat ik een winkel ging openen. Na mijn eerste werkdag kwam ik 's ochtends om vijf uur thuis. Mijn moeder was net klaar met het ochtendgebed. Ze vroeg of ik niet moest werken. Ik zei dat ik dat net had gedaan. Toen ze hoorde wat voor zaak ik had geopend, zei ze: 'Moge Allah je vervloeken'. Nu zijn ze eraan gewend. Ik heb ze gemoderniseerd. Als alle moslims zoals ik waren, had de Europese Unie Turkije allang lid gemaakt.'' Hij schenkt nog een raki in: 'Daar drinken we op. Serefe!'
==============================================
Nou dames en heren, het is vrij schieten... (hoewel ik het wel een humoristisch artikel. Doet mij denken aan de illegale Iraanse straathandel in Vodka, levendige business)
Nr1 Komt natuurlijk omdat het een Turk is, Turken belijden de islam niet goed.
Nr2 Dat komt natuurlijk door de invoed van het grote complot van Amerikanen en zionisten in Turkije
Nr3...........
DonAgewan
07-06-2004, 10:46
Drinken is bij mijn weten niet toegestaan. Je kan toch ook niet zeggen ik ben vegetarier maar eet 365 dagen per jaar door lams kotteletjes :D
Origineel gepost door arabchrstn
door onze correspondente Fidan Ekiz
ISTANBUL - Wie alcohol drinkt is een ongelovige, volgens de islam. Daarover zijn alle moslims het eens. Tenminste, dat is de bedoeling. Kadri Gündüz vormt een uitzondering. De oud-imam en caféhouder bidt vijf keer per dag en is veertien keer op bedevaart geweest naar Mekka. Maar Kadri 'houdt van een borreltje' en 'drinkt 365 dagen in het jaar'.
Maakt dat hem een ongelovige? Onzin vindt Kadri. ,,Ik ben een goede moslim, die bidt en drinkt wanneer hij wil, punt. Moslims vervloeken mij, terwijl ze eigenlijk hetzelfde willen doen.''
De glazen gaan de lucht in: 'Serefe!' proosten de vrouwen en mannen. In de beroemde 'Cinar' meyhane (kroeg) komen de Turken al jaren bijeen om raki (Turkse vodka) en kleine hapjes te nuttigen. Er is altijd een sazspeler (langhalsluit) aanwezig die de gasten met zijn melancholische liederen dronken voert. Turkije kent talrijke cafés zoals de Cinar. De meeste Turken die hier komen zijn islamitisch, maar zien zichzelf als parttime moslim. Ze vasten in de ramadan, maar bidden niet vijfmaal per dag. Ze slachten op het offerfeest, maar gaan niet naar Mekka.
Kadri Gündüz doet alles wat een moslim zou moeten volgens de vijf zuilen van de islam. Toch wordt hij door medemoslims met scheve ogen aangekeken. ,,Ah'', zucht de café-eigenaar. ,,Hoeveel vrienden me wel niet de rug hebben gekeerd toen ik deze kroeg kocht. Hoeveel mensen me wel niet hebben uitgemaakt voor ongelovige en voor duivel.'' De mannen in zijn café knikken bevestigend. Of meelevend. Kadri is een charismatisch man met een rode kop en een groot postuur. Met zijn volksliederen en anekdotes weet hij zijn gasten goed te onderhouden.
Tien jaar terug was Kadri nog buschauffeur. Duizenden pelgrims heeft hij naar Mekka gereden, de geboortestad van profeet Muhammed in Saudie-Arabië. De eerste keer ging hij alleen voor zijn werk. De keren daarna ging hij als pelgrim. Onderweg werd slechts gestopt om te bidden, herinnert hij zich. ,,Ik altijd voorop, want in die tijd was ik imam.'' Een imamopleiding heeft hij niet gedaan. Maar de mensen in zijn omgeving vonden dat hij goed kon preken over de islam.
,,Aan het begin van de avond heb ik mijn gasten hier nog een preek gegeven. Vervolgens heb ik achter in de kroeg gebeden. Waarom zou dat niet kunnen?'', zegt Kadri. Alcohol is geen haram (wettelijk verbod volgens de islam) meent Kadri. ,,Ze zeggen dat het haram is, omdat het schadelijk is voor het lichaam en omdat je nuchter moet zijn als je bidt. Maar het is toch mijn lichaam? En ik word nooit dronken. De rest is tussen Allah en mij, dat gaat niemand wat aan. Ik zie genoeg moslims die niet drinken, maar wel met vieze sokken bidden in de moskee. Terwijl hygiëne het belangrijkste is van ons geloof.''
Kadri stopte tien jaar geleden met busrijden, omdat hij te veel dronk. Hij doet alsof het hem weinig kan schelen wat anderen over hem denken. Toch wil hij niet met zijn echte naam in de krant. ,,Ben je gek? Straks stenigen ze me nog.'' Toen hij de Cinar kocht, had hij er wel moeite mee, geeft Kadri toe. ,,Tegen mijn ouders zei ik dat ik een winkel ging openen. Na mijn eerste werkdag kwam ik 's ochtends om vijf uur thuis. Mijn moeder was net klaar met het ochtendgebed. Ze vroeg of ik niet moest werken. Ik zei dat ik dat net had gedaan. Toen ze hoorde wat voor zaak ik had geopend, zei ze: 'Moge Allah je vervloeken'. Nu zijn ze eraan gewend. Ik heb ze gemoderniseerd. Als alle moslims zoals ik waren, had de Europese Unie Turkije allang lid gemaakt.'' Hij schenkt nog een raki in: 'Daar drinken we op. Serefe!'
Nou dames en heren, het is vrij schieten... (hoewel ik het wel een humoristisch artikel. Doet mij denken aan de illegale Iraanse straathandel in Vodka, levendige business)
Nr2 Dat komt natuurlijk door de invoed van het grote complot van Amerikanen en zionisten in Turkije
Nr3...........
Nr.3........tis gewoon lekker :D
(nou niet alles dan, maar het meeste wel)
“The Many Wines”
God has given us a dark wine so potent that,
drinking it, we leave the two worlds.
God has put into the form of hashish a power
to deliver the taster from self-consciousness.
God has made sleep so that
it erases every thought.
God made Majnun love Layla so much that
just her dog would cause confusion in him.
There are thousands of wines
that can take over our minds.
Don't think all ecstacies
are the same!
Jesus was lost in his love for God.
His donkey was drunk with barley.
Drink from the presence of saints,
not from those other jars.
Every object, every being,
is a jar full of delight.
Be a connoisseur,
and taste with caution.
Any wine will get you high.
Judge like a king, and choose the purest,
the ones unadulterated with fear,
or some urgency about "what's needed."
Drink the wine that moves you
as a camel moves when it's been untied,
and is just ambling about.
http://www.blissbat.net/images/pog1.jpg
Rumi , I like that guy :D
hbohuisvrouw
07-06-2004, 10:53
Origineel gepost door arabchrstn
Nou dames en heren, HET IS VRIJ SCHIETEN...
Nr3 .......DE REST IS TUSSEN ALLAH EN MIJ, DAT GAAT NIEMAND WAT AAN .........
Waar gaat het toch met je heen Arabchristn ??????
Origineel gepost door DonAgewan
Drinken is bij mijn weten niet toegestaan. Je kan toch ook niet zeggen ik ben vegetarier maar eet 365 dagen per jaar door lams kotteletjes :D
Tja, dan is dat zo.
Maar ik heb een vraag, als onwetende. Net als in iedere godsdienst en levensovertuiging zijn er ook binnen de Islam zaken die niet zijn toegestaan. Alcohol drinken is er dus 1 van, en homoseksualiteit ook. Maar ik heb ook wel eens gehoord dat een Moslim eigenlijk geen rente mag betalen/vragen, en dat een Moslim niet in een niet-Islamitisch land mag wonen. Nu is mijn vraag: zijn er bepaalde regels die zwaarder tellen dan andere, en waarop is dat oordeel dan gebaseerd?
Dus is een rente betalen een minder zware "overtreding" dan alcohol drinken? En waarom?
Amused.
arabchrstn
07-06-2004, 10:59
Origineel gepost door hbohuisvrouw
Waar gaat het toch met je heen Arabchristn ??????
Hoe bedoel je?
By the way. Deze persoontje drinkt zelden en is vegetariër.
LadyBerkania
07-06-2004, 11:00
Origineel gepost door HubalDeEerste
Als alle gelovigen nu zo dachten was het een stuk prettiger leven in deze wereld.
:rolleyes:
wat een onzin.......
Makkelijk is dat he met de vinger naar ander wijzen......
Ken je deze zin........
Een goede wereld begin bij jezelf (iets in die geest)
Denk daar maar aan.........en stop met dat wijzen naar andere.... :rolleyes:
LadyBerkania
07-06-2004, 11:01
Origineel gepost door Ononono
:)
De enige échte moslim is een vrije moslim.
Da hebbie mooi gezegd.
LadyBerkania
07-06-2004, 11:06
Nou een hele standbeeld vind ik te ver gaan......besides.....als ie een heilige is doet ie het voor god en niet voor ons.......
Enne de enige wie ik bewonder is Allah swt hij heeft alles geschapen en niet een heilige Kadri ofzow......
Nie dat ik geen respect heb voor andere geloven of andere mensen die recitant zijn ofzo bijv een Imam.........
Snap je hem.....??
LadyBerkania
07-06-2004, 11:08
Origineel gepost door Ononono
Ja ik snap hem wel hoor :)
;) ok da is mooi tog
Origineel gepost door DonAgewan
Appels met peren.
Bij een vegetarier gaat 't er om dat hij dieren niet wil doden voor consumptiedoeleinden. Als hij toch vlees eet is het simpelweg geen vegetarier meer.
Bij het eren van een God die ons notabene zelf de vruchten en the brains heeft gegeven, vind ik het juist een mooi eerbetoon aan hem om te laten zien dat wij zijn giften ten volle weten te waarderen, middels het maken en drinken van een goddelijk wijntje. Het lijkt me eerder een belediging voor hem dat je zijn mooie schepping af zou zweren. :)
Sberdila
07-06-2004, 11:46
ik vind het onzin darc want je mag dat gewoon niet. je kan ook zeggen dat je jood christen en bodhist ben maar daar niet aanvoldoet. god heeft voor de moslim leer die regels gemaakt en als je ze echt met opzet overtreed dan ben je in mijn ogen geen moslim. de volgende gaat zeggen ik geloof in een koe maar ik ben moslim en dan komt er 1 die zegt ik bid geen 5 keer per dag en vast niet en ben moslim. zo werkt het niet in de islam. het is het hele pakket proberen na te komen of pakketloos blijven en een andere profider zoeken.
BurkaMania
07-06-2004, 11:53
Origineel gepost door dArc
Appels met peren.
Het lijkt me eerder een belediging voor hem dat je zijn mooie schepping af zou zweren. :)
:eek: ... :confused: ... :toink: .... :schok:...... :fucyc:.... :schrik2: :moe: PFFFFFFFFFFF
Dat waren zowat mijn reacties bij het lezen deze hele topic. Ik kan je nu wel vertellen dat ik zowat gesmolten ben bij voorgaande reacties.
In hoofdstuk 5, vers 90-91, zegt Allah , (Subhana wa ta 'ala):
"0 gelovigen! Alcohol, het kansspel, wijding van stenen (afgoden) en toekomstvoorspelling door middel van (tover) pijlen zijn een gruwel, het werk van de duivel. Vermijdt die dus, opdat het u goed zal gaan. Het plan van de duivel bestaat eruit vijandigheid en haat onder u te verwekken met alcohol en het kansspel en u af te houden van het gedenken van Allah en het gebed. Zult u dan ophouden?"
Er zijn weer wel andere verzen die het alcoholgebruik niet verbieden maar sterk afraden! Het vermijden ervan wordt als beter gezien dan het gebruik.
Kort gezegd: Alcoholische drank consumeren is niet verboden, maar afgeraden. Bidden terwijl men dronken is, is wel verboden. Dronkenschap in het algemeen is niet verboden, maar zeer afgeraden wegens de nadelige gevolgen en invloeden die het op de mens kan hebben.
Ik begrijp ook echt niet hoe iemand die zich moslim noemt nog overweegt zich hier mee in te laten(het consumeren ervan)...als moslim probeer je zoveel mogelijk in harmonie te leven met de Islamitische richtlijnen, waaronder het voorgenoemde.
En nog iets dArc, je kan nog enigzins 'faken' respect op te brengen voor het geloof van de ander door bijv God in derde persoon niet zo respectloos te gebruiken. ''een belediging voor hem dat je zijn mooie schepping'' :rolleyes:
Sberdila
07-06-2004, 11:55
Origineel gepost door 1st1
Nr3. Oh wat zijn die Palestijnen zielig!
moet je nou deze discussie ook willen verneuken kerel.
Origineel gepost door BurkaMania
En nog iets dArc, je kan nog enigzins 'faken' respect op te brengen voor het geloof van de ander door bijv God in derde persoon niet zo respectloos te gebruiken. ''een belediging voor hem dat je zijn mooie schepping'' :rolleyes:
Wat is er respectloos aan 'zijn mooie schepping'? :confused:
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.