Bekijk originele versie : Big brother versus allah
celine_4ever
06-06-2004, 19:19
Big Brother versus Allah
Het plan klonk spannend. Een dozijn mannen en vrouwen uit twaalf verschillende Arabische landen zouden samen honderd dagen in een huis in het Arabische staatje Bahrein doorbrengen. Met achter de schermen een groot islamitisch team, aangestuurd door de Nederlandse Anouska Bàn ('godmother' van het Big Brother-concept) en haar vrouwelijke Saoedische co-producer. Tegenlicht kreeg toestemming om te filmen bij de voorbereidingen en de ‘screenings’ van kandidaten.
Afgelopen februari startte de serie. Negen dagen lang konden miljoenen mensen in het Midden-Oosten kijken naar dit voor hen unieke televisiefenomeen, voordat het programma van het scherm werd gehaald. Ondanks de voorbereidingen en de vergaande aanpassingen bleek Big Brother te revolutionair; de conservatieve geestelijkheid in Baghrein sprak zijn veto uit.
Voor Nederlanders is het moeilijk te begrijpen waarom deze zeer gekuisde versie van Big brother werd geboycot. Maar Arabische vrouwen die ongesluierd en opgemaakt rondlopen, voor de camera vrijuit spreken over hun slechte echtgenoten, in één kamer vertoeven met mannen: het zijn zaken die conservatieve islamieten niet kunnen bekoren. De boycot van het programma geeft dan ook vooral aan hoe beperkt de vrijheid van vrouwen in de Arabische wereld nog altijd is.
De documentaire biedt een intrigerend inzicht in de islamitische do's en don'ts, maar wekt ook weerzin op. Tegen de arrogante houding van de betrokken westerlingen, die geen rekening houden met Arabische gevoeligheden, maar vooral weerzin tegen het hele concept van Big Brother. Het bij-effect van al dat gefilm achter de schermen, is dat nu pas goed duidelijk wordt hoe schaamteloos commercieel het programma in elkaar steekt. Kandidaten zijn niets meer dan entertainment-poppetjes, ingezet in de grote run op macht, succes en geld. Of Big Brother nu het programma is dat de Arabische tv moet liberaliseren, is maar geheel de vraag. (I.K.)
Nederland 3 om 20:55
Tja steeds meer moslims doen de kuffar na.
Ik had al een hekel aan de Nederlands Big Brother (heb ik geboycot). En dan komen de Arabieren ook met zoiets smakeloos.
Azzzizzz
06-06-2004, 19:48
ik vind te titel al aanstoot gevend.. Versus Allah..
daarmee al zou je me als kijker moeten missen..
Origineel gepost door Azzzizzz
ik vind te titel al aanstoot gevend.. Versus Allah..
daarmee al zou je me als kijker moeten missen..
Het programma hebben ze gemaakt om te shoqueren. De tijd dat men respect had voor de islam is allang voorbij. Sterker nog: moslims gaan de kuffar nadoen.
Azzzizzz
06-06-2004, 19:52
Origineel gepost door Najib26
Het programma hebben ze gemaakt om te shoqueren. De tijd dat men respect had voor de islam is allang voorbij. Sterker nog: moslims gaan de kuffar nadoen.
Allah Jslah.
Mchina fiha
Dreamlover
06-06-2004, 19:54
:jammer:
Niet normaal.
DaNGeRouZLy
07-06-2004, 00:00
ik had het eerste gedeelte gezien vanavond maar vond het echt niet de moeite om het tweede gedeelte ook nog te zien.
een meisje vertelde met een lach op dr gezicht dat dr vader overleden/vermoord was.
en toen vroegen ze: zou je daar over praten in het huis? toen zij ze lachend ja als jullie drama nodig hebben waarom niet :rolleyes:
Lucky_Star
07-06-2004, 00:03
Origineel gepost door DaNGeRouZLy
ik had het eerste gedeelte gezien vanavond maar vond het echt niet de moeite om het tweede gedeelte ook nog te zien.
een meisje vertelde met een lach op dr gezicht dat dr vader overleden/vermoord was.
en toen vroegen ze: zou je daar over praten in het huis? toen zij ze lachend ja als jullie drama nodig hebben waarom niet :rolleyes:
J adat zag ik ook van die meisje :rolleyes: ik d8 bij mezelf Die spoort echt niet..
Trouwens al die mensen kwamen volgens mij om een een huwelijkpartner te zoeken want dat was het enige waar ze het over hadden
DaNGeRouZLy
07-06-2004, 00:07
Origineel gepost door Lucky_Star
J adat zag ik ook van die meisje :rolleyes: ik d8 bij mezelf Die spoort echt niet..
Trouwens al die mensen kwamen volgens mij om een een huwelijkpartner te zoeken want dat was het enige waar ze het over hadden
nou inderdaad:jammer:
ja dat leek er wel op ja, hoezo hopeloos
Origineel gepost door celine_4ever
Kandidaten zijn niets meer dan entertainment-poppetjes, ingezet in de grote run op macht, succes en geld.
Inderdaad!! Die mensen die daar aan meedoen zijn blijkbaar niet snugger genoeg om dit te beseffen....ik begrijp dat niet hoor. Hoe triest kun je zijn.
Ik vind het jammer dat het is stop gezet. Die tunesische leek me heel leuk en de jongen waren allemaal sympathiek. Echt jammer!
Vond het wel grappig toen men zei.. America always supports us. Thank God!
La hawli leh waar gaat t heen~~
oOBentagadirOo
07-06-2004, 00:58
Ik zat zo :schok:
toen er eentje zei: Het maakt mij niet uit of mijn vader me doodmaakt/ mishandeld of wat dan ook.. als ik maar trouw voordat ik sterf..:jammer:
DaNGeRouZLy
07-06-2004, 01:00
Origineel gepost door oOBentagadirOo
Ik zat zo :schok:
toen er eentje zei: Het maakt mij niet uit of mijn vader me doodmaakt/ mishandeld of wat dan ook.. als ik maar trouw voordat ik sterf..:jammer:
die was ook triest ja:jammer:
Vele op deze site hebben diezelfde denkbeeld als zij!
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.