Bekijk volle/desktop versie : Waarom bestaat iblies? waarom schakelt allah hem niet uit!



Pagina's : [1] 2 3 4 5

05-06-2004, 14:23
salaam oe halekoem,


Ik zit best wel ik een moeilijke situatie. Ik bid en dan stop ik weer. Ik wil echt een goede moslima zijn. En soms vraag ik me dan af, Allah swt hij is toch de almachtige waarom schakelt hij dan niet iblies uit en zijn hele leger. Elke keer stop ik met bidden, omdat ik geen zin heb om te bidden omdat ik letterlijk in slaap val tijdens het laatste gebed. Wat leid dat ik die dan vaak niet bid en dan in slaap val. Mij lukt het nooit opm op tijd te bidden, zelfs niet in het weekend. Iets houd me tegen en het is gewoon sjetan! Ik ben blijkbaar gewoon een slappeling. Ik moet gapen, ik dwaal weg tijdens het bidden. Soms voel ik me echt een slecht mens, omdat ik op zo een manier met mijn geloof om ga. Maar dan ga ik weer lezen en dan lees is dat sjetan en Iblies de oorzaak zijn. want diep in mijn hart wil ik deze pad wel volgen, alleen lukt het mij niet altijd. Ik voel me een moslima en ik geloof ik Allah en in zijn profeten en in de koran. Maar ik bid niet altijd. Ben ik nu een kufir??

soms denk ik echt dat ik hopenloos ben... Gelukkig hou ik altijd wel in mijn achterhoofd dat allah vergevingsgezind is, maar toch als ik me zelf vergelijk met mensen die constant Allah aanbidden dan, voel ik me gewoon slecht en denk ik dat ik nooit zou kunnen worden...

ma salaam, OUissam

05-06-2004, 20:17


salaam zuster ......... je moet de fout echt wel bij jezelf zoeken want jouw imaan , godsvrees en godsliefde zijn heel zwak
volgens mij weet jij niet eens waarom jij de salaat verricht ...????

om dit te verhelpen en te voorkomen dien jij je meer te verdiepen in de islam waarom de islam , waarom de salaat , waarom de soenna van mohammad (vzmh) wat houd imaan precies in , wat is taqwa, etc etc

je zult zien hoe meer je weet over de islam en de qoran...hoe groter jouw imaan en jouw motivatie tijdens de salaat ...en dus hoe meer jij trots op jezlef zult zijn als moslima ....

trouwens de reden dat de satan bestaat is heel simpel ......daarmee beproeft allah iedereen op deze aarde ...wie zich laat verleiden door de satan tot ongeloof en ongehoorzaamheid , dood en verderf .....hij/zij gaat naar de hel

wie in allah gelooft , en in zijn engelen , boodschappers , het hiernamaals , de dag des oordeels etc etc ...en de satan beschouwd als zijn vijand , hij/zij vind welbehagen bij allah de almachtige ..de schepper van alles wat ooit geschapen is

05-06-2004, 21:19
Iblies is verslagen ouissam_girl! Hij is slechts nog aan het uitrazen tot de terugkomst van Christus.

De God nu des vredes zal weldra de satan onder uw voeten vertreden. De genade van onze Here Jezus zij met u!

06-06-2004, 00:34
Ik weet dat ik fout zit! Ik probeer nu meer kennis op te doen. Zal ik ondertussen weer beginnen met bidden. Of toch eerst er voor zorgen dat mijn imaan groter wordt. Zal dat ik dit keer nooit meer zal stoppen.

Trouwens heb je goede tips: waar ik kennis op kan zoeken. Bijvoorbeeld mooie boeken om te lezen, site etc

bijvoorbaat dank

06-06-2004, 13:23



Citaat:
Origineel gepost door ouissam_girl
Zal ik ondertussen weer beginnen met bidden. Of toch eerst er voor zorgen dat mijn imaan groter wordt.

Nou nou, het gebed is er juist om je Imaan je versterken. Dus daar moet je zeker gelijk mee beginnen.

En het punt waarom Allah Satan niet uitschakelt is denk ik eenvoudig. Als Satan niet zou bestaan waarom heeft Allah dan een Hel geschapen?

Wasalaam


P.S. ik had dat vroer ook ouissam. Ik bidde een maand, dan een paar weken niet, dan weer wel. Maar Alhamdoelilah bid ik nu constant, en ik voel dat mijn Imaan op dit moment echt sterk is.

Gewoon doorzetten meid, hoe langer je het volhoudt om te bidden hoe langer je er over gaat nadenken om ermee te stoppen

06-06-2004, 13:46
Ik ben blij dat jullie me niet gelijk gaan beoordelen, voor een slecht persoon. Want ik voel me wel zo. Al hamdoeillah ben ik nu begonnen met bidden, en ik voel me nu al een stuk beter, al hamdoeillah, inshallah zal ik nooit meer stoppen. Maar ik ben nu wel vanplan om inshallah me echt veel dieper op de islam te verdiepen. En ik ga ook op vakantie dit jaar en ik wil heel veel boeken kopen over de islam, zodat ik ze in marokko kan lezen, inshallah. Echt ik wil nooit meer stoppen... Ik hoop dat ik het vol hou, want ik ben echt bang dat ik weer stop. Ik heb de vorige keer ook gezegt dat ik nooit meer zou stoppen en tochw as ik gestopt, ik merk gewoon bij me zelf dat ik dan heel moeilijk weer kan beginnen.

Inshallah gier en bedankt voor jullie steun

djazzakoem gieran

06-06-2004, 14:42

Citaat:
Origineel gepost door ouissam_girl
Ik ben blij dat jullie me niet gelijk gaan beoordelen, voor een slecht persoon. Want ik voel me wel zo. Al hamdoeillah ben ik nu begonnen met bidden, en ik voel me nu al een stuk beter, al hamdoeillah, inshallah zal ik nooit meer stoppen. Maar ik ben nu wel vanplan om inshallah me echt veel dieper op de islam te verdiepen. En ik ga ook op vakantie dit jaar en ik wil heel veel boeken kopen over de islam, zodat ik ze in marokko kan lezen, inshallah. Echt ik wil nooit meer stoppen... Ik hoop dat ik het vol hou, want ik ben echt bang dat ik weer stop. Ik heb de vorige keer ook gezegt dat ik nooit meer zou stoppen en tochw as ik gestopt, ik merk gewoon bij me zelf dat ik dan heel moeilijk weer kan beginnen.

Inshallah gier en bedankt voor jullie steun

djazzakoem gieran
Ja dat moet je zeker doen, de basis voor Imaan is kennis zeg ik altijd maar.

Sura 36:22 ( Sura Yassien)

22. En welke reden heb ik, dat ik Hem, Die mij schiep en tot Wie gij zult worden teruggebracht, niet zou aanbidden?

Denk aan de het feit dat je ook ooit in je graf moet gaan liggen en je eigen moet verantwoorden

06-06-2004, 16:59

Citaat:
Origineel gepost door Y0unes
A salamoe 3alaikoum,

Ik wil niet diep op dit onderwerp in gaan. Maar onthoud dat het allemaal draait om een test. Allah wil ons testen, in moeilijke situaties. Hij wil testen of we standvastig zijn en of we ons vast blijven houden aan ons geloof. Dus ook als de satan je komt lastig vallen, moet je sterk blijven.
Werk aan je Imaan, dat is wat ik je kan adviseren.

Voor meer informatie kan ik je verwijzen naar: http://www.Al-islaam.com

Wa salaamoe 3alaikoum,

Younes
Als God ons op deze manier zou testen dan was het een wrede grap van hem(exuses voor het taalgebruik) en schuif je de verantwoordelijkheid van het kwaad in deze wereld in de schoenen van God.

Nee, wij mensen zijn zelf verantwoordelijk voor het feit dat satan zoveel macht in deze wereld heeft en ons leven op de proef stelt.

In de bijbel wordt satan op een hele treffende manier omschreven:

1 Petrus 5:8
Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden.

Gelukkig vinden we ook troost in het volgende:

9 Wederstaat hem, vast in het geloof, wetende, dat aan uw broederschap in de wereld hetzelfde lijden wordt toegemeten.
10 Doch de God van alle genade, die u in Christus geroepen heeft tot zijn eeuwige heerlijkheid, Hij zal u, na een korte tijd van lijden, volmaken, bevestigen, sterken en grondvesten .


God beproeft mensen niet, satan beproeft mensen door ze te verleiden. God verlost mensen.

06-06-2004, 17:11

Citaat:
Origineel gepost door isaia
Als God ons op deze manier zou testen dan was het een wrede grap van hem(exuses voor het taalgebruik) en schuif je de verantwoordelijkheid van het kwaad in deze wereld in de schoenen van God.

Nee, wij mensen zijn zelf verantwoordelijk voor het feit dat satan zoveel macht in deze wereld heeft en ons leven op de proef stelt.

In de bijbel wordt satan op een hele treffende manier omschreven:

1 Petrus 5:8
Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden.

Gelukkig vinden we ook troost in het volgende:

9 Wederstaat hem, vast in het geloof, wetende, dat aan uw broederschap in de wereld hetzelfde lijden wordt toegemeten.
10 Doch de God van alle genade, die u in Christus geroepen heeft tot zijn eeuwige heerlijkheid, Hij zal u, na een korte tijd van lijden, volmaken, bevestigen, sterken en grondvesten .


God beproeft mensen niet, satan beproeft mensen door ze te verleiden. God verlost mensen.
mag ik je een vraag stellen? Ben je christen, want ik zie dat je stukjes uit de bijbel haalt en niet uit de koran. Je weet wel dat ik moslim ben. Ik wil je wel erg bedanken voor je reacties. Maar ik vroeg het me gewoon af en viel me op... mischien kan je het nader uitleggen..?

vriendelijk gegroet OUissam

06-06-2004, 18:26
Ik begrijp je verwarring, ja ik ben inderdaad christen en discussieer met jullie mee aan de hand van wat de bijbel ons verteld afgezet tegen wat de koran ons verteld.

Ik wil je wel nader uitleggen wat ik bedoel met het bovenstaande.

Ik als christen geloof dat het kwaad macht heeft gekregen omdat wij als mensen satan die kans gegeven hebben en niet omdat God ons zou beproeven.

Ik zal je uitleggen waarom ik dat geloof en zal je aanwijzen waarop ik dat baseer vanuit de bijbel.

Allereerst wil ik het met je over zonde hebben.

Iemand zondigt wanneer hij/zij iets doet wat tegen Gods gebod ingaat. Dit kan zijn door daadwerkelijk iets te doen, maar het kan ook door verkeerde gedachtes, immers de wens is de vader der gedachten.

Zoals ik al zei is een zonde een daad of gedachte die tegen de wil van God ingaat. Op het moment dat je een zonde pleegt, verraad je God omdat je niet Hem volgt op dat moment, maar Satan. Het klinkt hard en dat is het ook.

Wanneer we het begrip zonde onder de loep nemen dan komen we automatisch op de vraag over het hoe en waarom van de zonde, we stuiten op de vraag hoe het komt dat Satan bestaat en op de vraag waarom we zondig zijn.

De oorsprong van het kwaad en dus ook de zonden zijn Satan. De bijbel verteld weinig over Satan, echter wel het volgende wat alles zegt over de oorsprong van satan. Het volgende over satan is door God geopenbaard aan de profeet Ezechiël:

Ezechiël 28
11 Het woord des HEREN kwam tot mij: 12 Mensenkind, hef een klaaglied aan over de koning van Tyrus en zeg tot hem: zo zegt de Here HERE:


Volmaakt zijt gij van gestalte,
vol van wijsheid, volkomen schoon.
13 In Eden waart gij, Gods hof;
allerhande edelgesteente overdekte u:
rode jaspis, chrysoliet en prasem,
turkoois, chrysopraas en nefriet,
lazuursteen, hematiet en malachiet.
Van goud was het werkstuk, waarin zij waren gevat
en aan u vastgehecht;
toen gij geschapen werdt, waren zij gereed.
14 Gij waart een beschuttende cherub met uitgespreide vleugels;
Ik had u een plaats gegeven:
gij waart op de heilige berg der goden,
wandelend te midden van vlammende stenen.
15 Onberispelijk waart gij in uw wandel,
vanaf de dag dat gij geschapen werdt,
totdat er onrecht in u werd gevonden:
16 door uw uitgebreide handel zijt gij vervuld geraakt
met geweldenarij en kwaamt gij tot zonde.
Van de berg der goden verbande Ik u
en deed u weg, gij beschuttende cherub,
van tussen de vlammende stenen.
17 Trots was uw hart op uw schoonheid –
met uw luister hebt gij ook uw wijsheid teniet doen gaan.
Ter aarde wierp Ik u neer,
en maakte u tot een schouwspel voor koningen
om met leedvermaak naar u te zien.
18 Door uw vele ongerechtigheden,
door het onrecht bij uw koophandel,
hebt gij uw heiligdommen ontwijd.
Vuur deed Ik oplaaien uit uw midden
– dat verteerde u!
Ik maakte u tot as op de grond
voor de ogen van allen die u zagen.
19 Allen die onder de volken u kennen,
ontzetten zich over u;
een verschrikking zijt gij geworden,
verdwenen zijt gij – voor altijd!

Satan was dus niet slecht geschapen maar volwaardig geschapen. Dit houdt in dat hij vrijheid van keuze had en dus ook de vrijheid tegen God te kiezen. En dat dus met alle gevolgen van dien want zoals je in deze profetie kunt lezen keerde hij zich tegen God en werd op aarde geworpen.

Toen schiep God de aarde en al haar levende wezens waaronder ook de mens. Dit kun je lezen in Genesis, dat is het eerste hoofdstuk van de bijbel.

De mens was de parel op Gods schepping en ook een volwaardig schepsel, volmaakt en zonder zonde, en aangesteld tot koningen van de aarde. Mensen waren volwaardig geschapen en dat houdt in dat de mens de vrijheid had tegen God te kiezen. Om deze keuzevrijheid te symboliseren plaatste God midden in de hof waar de eerste mensen leefden een boom. God noemde deze boom ´de boom van kennis van goed en kwaad´. God gaf de mens het volgende mee over deze boom: ´U mag van alle bomen eten in deze hof, echter van deze boom mag u niet eten, want als u hiervan eet zult u sterven´(Genesis 2:15).

Er zijn nu twee aspecten die meespelen in het kwaad dat ook op dit moment in deze wereld heerst:

-Keuzevrijheid van de mens tegen God te kiezen
-satan die op aarde geworpen is.

Want wat gebeurde er…..

Lees dit citaat uit de bijbel en lees wat er gebeurde:
Genesis 3
1 De slang nu was het listigste van alle dieren des velds, die de HERE God gemaakt had; en zij zeide tot de vrouw: God heeft zeker wel gezegd: Gij zult niet eten van enige boom in de hof? 2 Toen zeide de vrouw tot de slang: Van de vrucht van het geboomte in de hof mogen wij eten, 3 maar van de vrucht van de boom, die in het midden van de hof staat, heeft God gezegd: Gij zult daarvan niet eten noch die aanraken; anders zult gij sterven. 4 De slang echter zeide tot de vrouw: Gij zult geenszins sterven, 5 maar God weet, dat ten dage, dat gij daarvan eet, uw ogen geopend zullen worden, en gij als God zult zijn, kennende goed en kwaad. 6 En de vrouw zag, dat de boom goed was om van te eten, en dat hij een lust was voor de ogen, ja, dat de boom begeerlijk was om daardoor verstandig te worden, en zij nam van zijn vrucht en at, en zij gaf ook haar man, die bij haar was, en hij at. 7 Toen werden hun beider ogen geopend, en zij bemerkten, dat zij naakt waren; zij hechtten vijgebladeren aaneen en maakten zich schorten.
8 Toen zij het geluid van de HERE God hoorden, die in de hof wandelde in de avondkoelte, verborgen de mens en zijn vrouw zich voor de HERE God tussen het geboomte in de hof.
9 En de HERE God riep de mens tot Zich en zeide tot hem: Waar zijt gij? 10 En hij zeide: Toen ik uw geluid in de hof hoorde, werd ik bevreesd, want ik ben naakt; daarom verborg ik mij. 11 En Hij zeide: Wie heeft u te kennen gegeven, dat gij naakt zijt? Hebt gij van de boom gegeten, waarvan Ik u verboden had te eten? 12 Toen zeide de mens: De vrouw, die Gij aan mijn zijde gesteld hebt, die heeft mij van de boom gegeven en toen heb ik gegeten. 13 Daarop zeide de HERE God tot de vrouw: Wat hebt gij daar gedaan? En de vrouw zeide: De slang heeft mij verleid en toen heb ik gegeten. 14 Daarop zeide de HERE God tot de slang: Omdat gij dit gedaan hebt, zijt gij vervloekt onder al het vee en onder al het gedierte des velds; op uw buik zult gij gaan en stof zult gij eten, zolang gij leeft. 15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en de vrouw, en tussen uw zaad en haar zaad; dit zal u de kop vermorzelen en gij zult het de hiel vermorzelen. 16 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermeerderen de moeite uwer zwangerschap; met smart zult gij kinderen baren en naar uw man zal uw begeerte uitgaan, en hij zal over u heersen. 17 En tot de mens zeide Hij: Omdat gij naar uw vrouw hebt geluisterd en van de boom gegeten, waarvan Ik u geboden had: Gij zult daarvan niet eten, is de aardbodem om uwentwil vervloekt; al zwoegende zult gij daarvan eten zolang gij leeft, 18 en doornen en distelen zal hij u voortbrengen, en gij zult het gewas des velds eten; 19 in het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aardbodem wederkeert, omdat gij daaruit genomen zijt; want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren.

De mensen keerden Zich tegen God door satans advies te volgen en Gods gebod te negeren. De mens is volledig verantwoordelijk gesteld voor zijn daden. Het is niet God die de mensen verzocht heeft, het is satan die dat deed. En zo ook nu. En de schuld van de mensen ligt in het feit dat zij satan volgen.

Gelukkig kun je lezen in vers 14 dat God satan de kop zal gaan vermorzelen wat inhoud dat satan vernietigd zal worden.

Nu, dit is dus waarom ik geloof dat God ons niet test en dit nooit in Zijn bedoeling ligt.

Groetjes Isaia

06-06-2004, 18:38
Het is geloof ik ongeveer precies het zelfde zoals wij moslims erin geloven. Zo zie je maar weer dat onze geloven dichter bij elkaar liggen dan dat de meesten denken? mag ik vragen waarom kom je eigenlijk naar een islam site, terwijl je eigenlijk een christen bent. Dat vraag ik me toch wel af... Als je daar niet op wilt reageren dan hoeft het niet hoor, het was een vraag uit nieuwschierigheid. Nog 1 klein vraagje ben je marokkaans=

groetjes Ouissam

06-06-2004, 18:56
Is dat zo? Ik krijg de indruk dat moslims geloven dat Allah het kwaad geschapen heeft om een test te zijn voor de mens. Ik geloof dat het een wrede grap zou zijn als dat echt zo was.

Ik zeg hier het tegenovergestelde, God heeft Satan als engel goed geschapen maar wel met een vrije wil wat er uiteindelijk voor gezorgt heeft dat Satan zich tegen God keerde. En op die manier werd Satan onbedoeld een test voor de mens.

Verder kon je lezen in Genesis dat God voordat de mensen hun zonde begingen tussen de mensen was om te genieten van wat Hij geschapen had. Echter na de zondeval was er een kloof ontstaan tussen God en mens omdat de mens zijn volmaaktheid had ingeleverd voor onvolmaaktheid. God is te heilig om te vertoeven bij onvolmaakte mensen. Dit is ook de reden dat geen mens de schuld met God kan vereffenen omdat ieder mens, geeneen uitgezonderd te onrein en onvolmaakt is om uit zichzelf in het reine te komen bij God.

Verder kom ik op dit forum omdat ik mijn vreugde graag deel met jullie en ook omdat ik een goeie discussie nooit uit de weg ga!

Mensen die dat niet waarderen moeten dan maar zorgen dat ze mijn topics niet lezen en mij negeren haha. En nee, ik ben niet marokkaans.

06-06-2004, 19:16



Citaat:
Origineel gepost door isaia
Is dat zo? Ik krijg de indruk dat moslims geloven dat Allah het kwaad geschapen heeft om een test te zijn voor de mens. Ik geloof dat het een wrede grap zou zijn als dat echt zo was.

Ik zeg hier het tegenovergestelde, God heeft Satan als engel goed geschapen maar wel met een vrije wil wat er uiteindelijk voor gezorgt heeft dat Satan zich tegen God keerde. En op die manier werd Satan onbedoeld een test voor de mens.

Verder kon je lezen in Genesis dat God voordat de mensen hun zonde begingen tussen de mensen was om te genieten van wat Hij geschapen had. Echter na de zondeval was er een kloof ontstaan tussen God en mens omdat de mens zijn volmaaktheid had ingeleverd voor onvolmaaktheid. God is te heilig om te vertoeven bij onvolmaakte mensen. Dit is ook de reden dat geen mens de schuld met God kan vereffenen omdat ieder mens, geeneen uitgezonderd te onrein en onvolmaakt is om uit zichzelf in het reine te komen bij God.

Verder kom ik op dit forum omdat ik mijn vreugde graag deel met jullie en ook omdat ik een goeie discussie nooit uit de weg ga!

Mensen die dat niet waarderen moeten dan maar zorgen dat ze mijn topics niet lezen en mij negeren haha. En nee, ik ben niet marokkaans.
indruk krijgen door naar meningen van moslims te lusiteren is een slechte zaak. ga of op de feiten in de islam en nie top wat ahmed en ali zeggen

06-06-2004, 20:11
Wat zijn volgens jou vanuit moslimperspectief de feiten dan?

groeten Isaia

06-06-2004, 21:47
Ik zal morgen proberen optezoeken. Het is voor een moslim een slechte zaak, wanneer hij dingen zegt die hij niet 100% zeker weet. Hij mag pas iets zeggen wanneer hij het 100% zeker weer. De islam staat voor het geloof van de bewijsvoering. Ik zal voor je kijken of ik een hadiet( een overlevering) met bron (dilail)kan vinden, dus met bewijs/ bron.

gegroet najlae
ps inderdaad, wanneer je iets leest zonder overlevering/ of bron melding dan zou ik als ik jou was het niet gelijk geloven. Dit blijft een forum. En er is vrij toegang voor iedereen. Die persoon die die opmerking maakte is geen geleerd of imaam, het is zijn mening.

Pagina's : [1] 2 3 4 5