Bekijk originele versie : ’Marokkanen zijn paria’s aan het worden’
Artikel uit Utrechts Nieuwsblad van 07-05-2004
’Marokkanen zijn paria’s aan het worden’
Door Aad Nekeman
CULEMBORG - ,,Hoe kun je van Nederlanden als je steeds maar wordt aangevallen?’’ Aziz Samoud (29) is een Marokkaanse Culemborger die in het sociaal-cultureel werk zit.
Over de aanval van een grote groep Marokkaanse stadgenoten op 1 mei op de exploitanten van de Oranjekermis in zijn woonplaats, wil hij wel praten -als een van de weinigen. Maar hij wil meer kwijt dan een simpel commentaartje op de gebeurtenissen.
Want hij zit vol verontwaardiging en woede en is bang dat het nog verder mis zal gaan tussen Marokkanen en Nederlanders als ’men’ niet van houding verandert, vooral de Nederlanders. In het eerste uur van het gesprek met hem en een groep andere Marokkanen overheersen wantrouwen en vijandigheid. ,,Toen er in Tiel drie mensen doodgeschoten werden, stond er toch ook niet in de krant dat het Nederlanders waren.’’ ,,Zaterdagavond was het hier in Culemborg een akkefietje, dat opgeblazen is in de pers. Hoe kan het trouwens dat het zo gauw op de televisie was?’’
,,Journalisten krijgen de opdracht tegen de Marokkanen te schrijven.’’
,,Jullie hebben het steeds over de koran, maar zullen we jullie bijbel eens doorlichten en zien wat er over homofielen, vrouwen en geweld geschreven wordt?’’GrenzenAls de ergste stoom afgeblazen is, verandert het verhaal van Aziz Samoud enigszins van inhoud en toon. We zitten in de kantine van de Marokkaanse voetbalvereniging Fair Play, waar hij bestuurslid is. ,,Ik ben van de generatie van een pak slaag als je iets uithaalde. Een generatie die weet waar de grenzen liggen. Gaandeweg werd in Nederland, in het algemeen gezien, de aanpak softer. De welzijnswerkers, de geitenwollensokken. Ook binnen de Marokkaanse gezinnen werd bekend dat je naar de kinderbescherming kon stappen als je geslagen werd. Ik zal maar niet vertellen wat voor lijfstraffen ik in de loop der tijd gekregen heb.’’ ,,Dat daar verandering in kwam, had ook invloed op de Marokkaanse gezinnen en dat bracht verwarring. Er is veel stress binnen Marokkaanse gezinnen. Bij de ouders vooral. Ze zitten niet zo geweldig bij kas. En ze willen graag een tijdje naar Marokko. Ik noem maar iets. Kinderen voelen die stress.’’ ,,Als je dan ook nog eens alles hoort wat ze over Marokkanen en hun geloof zeggen en schrijven. Pim Fortuyn, laatst weer Theo van Gogh. Die schrijft dat de profeet Mohamed pedofiel was. Die man weet niet dat voor veel mensen Mohamed belangrijker is en hoger aangeschreven staat dan hun ouders. Dat geldt ook voor mij.’’
,,Veel jongens zijn lastig, ontspoord, dat weet ik. Ze hebben gekozen voor een carrière in de criminaliteit. Heb je moeite met die uitdrukking? Tja, misschien zou ik me anders moeten uitdrukken. Maar eigenlijk is het simpel: ze moeten ze harder aanpakken. De pakkans groter maken. Een dief hoort in de gevangenis.’’Meerderheid,,Met de grote meerderheid van ons gaat het goed. Dat vergeten de Nederlanders. De groep hier in de kantine om ons heen, daarvan is bijna niemand werkloos. De meesten zitten op school of hebben een baan. Vrij veel jongeren hebben hbo of universiteit, maar ze komen niet aan de bak, niet gauw in ieder geval. Uiteindelijk krijgen ze wel een baan,maar het kan lang duren, langer dan bij Nederlanders. Of ze moeten op eenlager niveau aan de slag.’’ ,,We worden steeds bozer. Ook na al die NOVA-uitzendingen waarin we steedsaan de kaak gesteld worden. Jullie willen niet dat we integreren maar dat we ássimileren, dat we opgaan in de Nederlanders. Je ziet het aan de Marokkanen die zich als Nederlanders gaan gedragen, schrijvers, artiesten, politici; als ze maar tegen de islam tekeer gaan is het goed, dan worden ze omármd. Ik heb me ook een tijd afgezet tegen veel dat Marokkaans was en toen had ik zo veel Nederlandse vrienden. Maar als je je als Marokkaan opstelt, is dat gauw over. Waarom mag dat niet? Geëmigreerde Nederlanders proberen in Amerika en Australië ook hun gebruiken te handhaven.’’,,Wij integreren volop. Bij de voetbalclub Vriendenschaar hiernaast lopen veertig Marokkanen en bij andere verenigingen zitten ze ook. Wij van Fair Play hebben tachtig leden, maar niet één niet-Marokkaan. Waarom komen ze niet?’’
,,Zeventig procent van deze wijk Terweijde is Marokkaans.Als er iets gebeurt, heeft een Marokkaan dat gedaan. Mijn ouwe Nederlandse buurvrouw vond mij vroeger altijd heel aardig, met van die leuke krulletjes. Nu gaat ‘t moeilijk, een groet kan er amper van af. Want ik ben een Marokkaan. Na 11 september is er veel veranderd, we zijn paria’s aan het worden.’’
Origineel gepost door Jassino
wat nou paria's? Marokkanen zijn heilig, wij zijn een heilige volk. Men probeert al door de eeuwen heen heilige volkeren te bestrijden, maar tevergeefs, elk plan dat tegen ons wordt beraamd is gedoemd tot mislukking. HEILIG.......voel je je wel goed Jassino?Ze zijn als ieder ander mens punt uit.Ma3a salaama en Thalla
BurkaMania
04-06-2004, 14:40
Origineel gepost door Jahrules
De boodschap is duidelijk; jullie komen hierheen en WIJ moeten ons aan jullie aanpassen.
Dus als ik naar Marokko zou verhuizen dan moeten ze daar maar accepteren dat ik met m'n schoenen aan houd als ik bij iemand op bezoek ga, of een moskee in loop.
Of zouden jullie dan zoiets hebben van 'hee als je hierheen komt dan heb je je wel aan te passen aan de gebruiken HIER, dus schoenen uit!'
Het enige dat kan gebeuren als wij ons aan jullie zouden aanpassen dat het hier net zo'n pokkezooi als in de islamitische landen! (en dat het daar een pokkezooi is zijn zelfs de meesten hier het over eens).
Jahrules, aparte denkwijze houd jij na op integratie! Interessant dat integratie voor jou inhoudt gewoon je schoenen aanhouden als je naar de moskee gaat? Ik vraag me dan ook ten zeerste af wat jij in moskee daar te zoeken hebt.
En wat betreft 'jullie' en 'wij', mag je lekker bij je houden aangezien ik net als de rest van de Marokkaantjes hier in Nederland in Nederland woon onder de Nederlandse vlag en lekker gerekend wordt tot Nederlandse staatsburger. Dat doet er niet aan af dat ik op persoonlijke vlak wel mijn eigen normen en waarden(geloof) op nahoud.
Ik denk eerlijk gezegd dat integratie niet bestaat net zo min als de multiculturele samenleving, het betreft eerder een multiETNISCHE samenleving. Ik vind het van belang dat allochtonen die hier zijn komen wonen de nederlandse taal moeten bemachtigen om zo een volwaardig lid van de samenleving te worden. Daarnaast kan je niet verlangen van hun om haring te gaan eten of een koekentrommel te kopen en bij bezoek aanbieden met de opmerking; JE MAG 1 KOEKJE PAKKEN..
ciao
Origineel gepost door BurkaMania
Daarnaast kan je niet verlangen van hun om haring te gaan eten of een koekentrommel te kopen en bij bezoek aanbieden met de opmerking; JE MAG 1 KOEKJE PAKKEN..
:confused:
Origineel gepost door Jassino
Ik voel me heerlijk schat, jij beseft nog niet dat je heilig bent, je komt er nog wel een keer achter. :giechel: Jassino, mischin verander je van gedachten als ik je vertel dat ik half maroc half kaas ben :D ;) Ma3 salaama en thalla
Hoogervorst
04-06-2004, 17:52
Origineel gepost door 3aksha
Artikel uit Utrechts Nieuwsblad van 07-05-2004
’Marokkanen zijn paria’s aan het worden’
Door Aad Nekeman
CULEMBORG - ,,Hoe kun je van Nederlanden als je steeds maar wordt aangevallen?’’ Aziz Samoud (29) is een Marokkaanse Culemborger die in het sociaal-cultureel werk zit.
Over de aanval van een grote groep Marokkaanse stadgenoten op 1 mei op de exploitanten van de Oranjekermis in zijn woonplaats, wil hij wel praten -als een van de weinigen. Maar hij wil meer kwijt dan een simpel commentaartje op de gebeurtenissen.
Want hij zit vol verontwaardiging en woede en is bang dat het nog verder mis zal gaan tussen Marokkanen en Nederlanders als ’men’ niet van houding verandert, vooral de Nederlanders. In het eerste uur van het gesprek met hem en een groep andere Marokkanen overheersen wantrouwen en vijandigheid. ,,Toen er in Tiel drie mensen doodgeschoten werden, stond er toch ook niet in de krant dat het Nederlanders waren.’’ ,,Zaterdagavond was het hier in Culemborg een akkefietje, dat opgeblazen is in de pers. Hoe kan het trouwens dat het zo gauw op de televisie was?’’
,,Journalisten krijgen de opdracht tegen de Marokkanen te schrijven.’’
,,Jullie hebben het steeds over de koran, maar zullen we jullie bijbel eens doorlichten en zien wat er over homofielen, vrouwen en geweld geschreven wordt?’
Het Christendom is in de jaren '60 en 70 hard aangevallen, en daaruit zijn vele hervormingen in Nederland doorgevoerd. Daarbij zijn bijvoorbeeld homo-huwelijken lang door het CDA tegengehouden. De Islam staat zeker NIET alleen in zijn kritiek.
’GrenzenAls de ergste stoom afgeblazen is, verandert het verhaal van Aziz Samoud enigszins van inhoud en toon. We zitten in de kantine van de Marokkaanse voetbalvereniging Fair Play, waar hij bestuurslid is. ,,Ik ben van de generatie van een pak slaag als je iets uithaalde. Een generatie die weet waar de grenzen liggen. Gaandeweg werd in Nederland, in het algemeen gezien, de aanpak softer. De welzijnswerkers, de geitenwollensokken. Ook binnen de Marokkaanse gezinnen werd bekend dat je naar de kinderbescherming kon stappen als je geslagen werd.
Het is goed dat hij de softe aanpak deels de schuld geeft aan de ellende vandaag de dag. Dat is ook mijn mening. Gelukkig lijkt dit voorbij te zijn.
Ik zal maar niet vertellen wat voor lijfstraffen ik in de loop der tijd gekregen heb.’’ ,,Dat daar verandering in kwam, had ook invloed op de Marokkaanse gezinnen en dat bracht verwarring. Er is veel stress binnen Marokkaanse gezinnen. Bij de ouders vooral. Ze zitten niet zo geweldig bij kas. En ze willen graag een tijdje naar Marokko.
Natuurlijk, maar Marokkanen staan daar echt niet alleen in. Er zijn zat arme Nederlandse gezinnen.
Ik noem maar iets. Kinderen voelen die stress.’’ ,,Als je dan ook nog eens alles hoort wat ze over Marokkanen en hun geloof zeggen en schrijven. Pim Fortuyn, laatst weer Theo van Gogh. Die schrijft dat de profeet Mohamed pedofiel was. Die man weet niet dat voor veel mensen Mohamed belangrijker is en hoger aangeschreven staat dan hun ouders. Dat geldt ook voor mij.’’
Niets van aantrekken is mijn mening. Daarbij is de kritiek op de Islam een tegenreactie op de ontwikkeling van de jaren '90 toen kritiek op de Islam taboe was verklaard door de 'linkse kerk'. In 1994 kon de lijsttrekker van GroenLinks doodleuk beweren dat hij de Duivelsverzen van Rushdie wil verbieden. Ja, die tijden zijn voorbij.
,,Veel jongens zijn lastig, ontspoord, dat weet ik. Ze hebben gekozen voor een carrière in de criminaliteit. Heb je moeite met die uitdrukking? Tja, misschien zou ik me anders moeten uitdrukken. Maar eigenlijk is het simpel: ze moeten ze harder aanpakken. De pakkans groter maken. Een dief hoort in de gevangenis.
Helemaal mee eens. En ook harder straffen.
’Meerderheid,,Met de grote meerderheid van ons gaat het goed. Dat vergeten de Nederlanders. De groep hier in de kantine om ons heen, daarvan is bijna niemand werkloos. De meesten zitten op school of hebben een baan. Vrij veel jongeren hebben hbo of universiteit, maar ze komen niet aan de bak, niet gauw in ieder geval. Uiteindelijk krijgen ze wel een baan,maar het kan lang duren, langer dan bij Nederlanders. Of ze moeten op eenlager niveau aan de slag.’’
Dit is inderdaad een verontrustende ontwikkeling. Pasklare oplossingen zijn niet voorhanden. Ik denk zelf dat dit goedkomt als de ecnonomie aantrekt en Marokkanen (en andere minderheden) ook in de topfuncties komen.
,,We worden steeds bozer. Ook na al die NOVA-uitzendingen waarin we steedsaan de kaak gesteld worden. Jullie willen niet dat we integreren maar dat we ássimileren, dat we opgaan in de Nederlanders. Je ziet het aan de Marokkanen die zich als Nederlanders gaan gedragen, schrijvers, artiesten, politici; als ze maar tegen de islam tekeer gaan is het goed, dan worden ze omármd.
Ik heb me ook een tijd afgezet tegen veel dat Marokkaans was en toen had ik zo veel Nederlandse vrienden. Maar als je je als Marokkaan opstelt, is dat gauw over. Waarom mag dat niet? Geëmigreerde Nederlanders proberen in Amerika en Australië ook hun gebruiken te handhaven.
Alsof je eigen gebruiken niet mag behouden, kom nou zeg. De overheid vraagt echt niet op je compleet te assimileren. Ik denk dat het uiteindelijk wel goed komt. Maar het is vooral de overheid die onder het mom van multicultie grote fouten heeft gemaakt. Hopen dat iedereen iets ervan leert.
Alsof je eigen gebruiken niet mag behouden, kom nou zeg. De overheid vraagt echt niet op je compleet te assimileren. Ik denk dat het uiteindelijk wel goed komt. Maar het is vooral de overheid die onder het mom van multicultie grote fouten heeft gemaakt. Hopen dat iedereen iets ervan leert.
Assimileren is inderdaad helemaal nergens voor nodig. Vind niemand 't eigenlijk vreemd dat Chinezen het minst integreren in de landen waarin zij zich vestigen, maar dat men daar toch nauwelijks tot geen problemen mee heeft door de wijze waarop zij zich gedragen in de maatschappij?
Origineel gepost door freedomfighter
Nou het is algemeen bekend dat nederlanders naar slachtoffers zoeken onder de minderheden. Eerst waren het de molukkers dan de antalianen\surinamers dan waren het de turken en nu de marokanen. Om de 10 jaar een andere story
Nu vertel je toch niet helemaal de waarheid :eek:
Het is namelijk iedere 10 jaar het ZELFDE verhaal, alleen dan met andere hoofdrol spelers :D
Origineel gepost door Jahrules
De boodschap is duidelijk; jullie komen hierheen en WIJ moeten ons aan jullie aanpassen.
Dus als ik naar Marokko zou verhuizen dan moeten ze daar maar accepteren dat ik met m'n schoenen aan houd als ik bij iemand op bezoek ga, of een moskee in loop.
Of zouden jullie dan zoiets hebben van 'hee als je hierheen komt dan heb je je wel aan te passen aan de gebruiken HIER, dus schoenen uit!'
Het enige dat kan gebeuren als wij ons aan jullie zouden aanpassen dat het hier net zo'n pokkezooi als in de islamitische landen! (en dat het daar een pokkezooi is zijn zelfs de meesten hier het over eens).
Niemand vraagt je om je aantepassen, we vragen je alleen om ons niet meer te zien als werkpaarden. De tijden van bek houden en doen wat we zeggen is voorbij.
We zijn er We blijven er en raak er maar aan gewend.
Ondertussen hebben mijn opa en oma, mijn ouders en ik ons prima staande weten te houden in de Nederlandse maatschappij samen met vele andere gezinnen, iets dat jij hier ontkent door te stellen dat wij ons niet hebben aangepast. Je bent blijven steken in de jaren ''70.. Die Islamitische landen waar het een pokkezooi is, in de christelijke afrikaanse landen is het tienmaal erger!!
Eerlijk gezegd kan ik me best voorstellen dat je een ban te pakken hebt. Je bent te kortzichtig en een zinnige discussie voeren met jou is onmogelijk.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.