Bekijk volle/desktop versie : Wat doe jij met de rente die je van de bank ontvangt?



Pagina's : [1] 2

04-06-2004, 09:57
Wat doe jij met de rente die je van de bank ontvangt?

Ik ben heel benieuwd. Ik wil graag ook jullie redenering/verklaring horen.

04-06-2004, 10:11


Rente is haram in elk opzicht, daar het de kloof tussen arm en rijk groter maakt. Sommigen beweren dat je rente WEL mag betalen, maar ze vergeten daarbij dat je het gehele rente-proces stimuleert en daarbij dus ook verantwoordelijk bent voor die onnodige kloof.

04-06-2004, 13:27
Ik geef het weg... maar dit is dan geen sadaka

04-06-2004, 19:24
Van mijn gewone bankrekening krijg ik geen rente. Van mijn spaarrekening wel. Net na 1 januari krijg ik dan een overzicht. Het rentebedrag kun je dan goed zien. Dat haal eraf en schenk ik aan een goed doel. Zoals iemand eerder zei: dat geldt dan niet als sadaqa, maar je mag het zelf ook niet uitgeven. Daarom kun je het beter weggeven.

04-06-2004, 20:38


sorry dat ik meee bemoei maar je moet wel bij zeggen dat het rente is

04-06-2004, 21:19

Citaat:
Origineel gepost door hajdar
sorry dat ik meee bemoei maar je moet wel bij zeggen dat het rente is

04-06-2004, 21:28

Citaat:
Origineel gepost door hajdar
sorry dat ik meee bemoei maar je moet wel bij zeggen dat het rente is
je bedoelt toch niet dat je het moet zeggen aan degene aan wie je het geeft????? Oela wel!!!

04-06-2004, 23:34

Citaat:
Origineel gepost door Berberia83
Wat doe jij met de rente die je van de bank ontvangt?

Ik ben heel benieuwd. Ik wil graag ook jullie redenering/verklaring horen.
Ik heb dat probleem niet, sta altijd rood.

05-06-2004, 00:31

Citaat:
Origineel gepost door Ziezo
Ik heb dat probleem niet, sta altijd rood.
Het is niet alleen haram om rente te ontvangen, maar het is ook haram om het te betalen. Ik hoop dat Allah ons vergeeft.

05-06-2004, 18:04
Salaam,
Het is het beste om te proberen een andere bankrekening te laten openen zonder rente.
Ik heb zelf nu ook nog eeen bankrekening waarop ik rente ontvang en dit bedrag geef ik dan aan een goed doel, maar dit wordt niet tot sadaka berekent.Maar ik ga zelf ook een nieuwe bankrekening openen zonder rente insallah.
Ik hoop dat Allah ons vergeeft.
Beslama.

05-06-2004, 19:32
als je geen rente wil uitgeven moet je gewoon een rekenining openen die geen rente geeft. heeft mijn vader ook....

05-06-2004, 20:12
Lang leve de Postbank..

05-06-2004, 20:33


Ik heb ontvang geen rente. Wel schrijven ze af en toe debet-rente van mijn rekening af. Dit laatste omdat ik een aantal keren rood stond op mijn bank.

07-06-2004, 15:05
waarom is rente haram? denk het nie hoor :watte?: . rente krijg je van de bank omdat je geld investeert (net zoals aandelen, en dat is ook nietb haram of wel? ) dat moet je dus als een investering zien, hiermee help je alleen de cirkel van de economie

07-06-2004, 16:52
het is haram: heb t gehoord geef mij een citaat uit de koran please niet om het een of ander.

ik werk met hyphotheken
en ben bezig met beleggen dus in aandelen
en doe een economische studie

dit draait om geld.geld .geld..
simpel simpel simpel
simpel zat ik krijg en ik geef het uit
ik geef het uit en ik krijg

Pagina's : [1] 2