Bekijk originele versie : Wat versta jij onder de JIHAD?
Salaam
Ik weet niet of dit onderwerp eerder is behandeld maar ik ben benieuwd wat jullie onder jihad verstaan....
xxx :zwaai:
Morgaine
21-11-2002, 08:15
Wat ik er als niet Moslima van begrepen heb, is dat het in de allereerste plaats om een soort 'innerlijke strijd' gaat, een strijd van goed tegen kwaad als het ware. Een soort voortdurend zelfonderzoek, een kritisch stilstaan bij zichzelf. Een zich afvragen: ben ik wel op de goede weg? Hoe kan ik mezelf verbeteren.
In die zin vind ik Jihad een voor mij begrijpbaar begrip. Elke mens zou geregeld moeten stilstaan bij zijn daden.
Wat ik verder begrepen heb is dat Jihad ook gewelddadig kan zijn maar dat dit slechts toegestaan is wanneer alle ander middelen zijn uitgeput, dit ter verdediging van eigen land of gebied. En daar heb ik het veel moeilijker mee wanneer blijkt dat het zeker niet altijd om eigen land of gebied gaat. Wanneer mensen met een bepaalde nationaliteit die ergens wonen, naar een ander land reizen om daar de zogenaamde Jihad te gaan voeren. Wanneer mensen bijvoorbeeld de halve wereld afreizen om ver van hun eigen bed een aanslag uit te voeren.
Maar goed, dit is slechts mijn bescheiden mening.
Morgaine
Dus als je familie, religie, eigendom en vrienden bedreigd zijn/worden... mag je ze bestrijden dor de Jihad uit te roepen.
Die punten zijn wel ruim en voor interpretatie vatbaar. Wat doe je met het rechtssysteem van een bepaald land ?
Voor diegene die zich wensen te verdiepen, hier een link met een goede uitleg !
http://www.oneummah.net/jihad.html
Hey Fargh,
Ik heb je link bekeken en daarin staat dus inderdaad zoals ik al dacht dat het was, dat de Jihad een INNERLIJKE strijd is!!
Bedankt
Ma3a Salama!!!
masria,
Morgaine heeft het trouwens ook vermeld.
Indien het een innerlijke strijd is, waarom word het dan te pas en te onpas verklaard ?
.Jihad tegen Salman Rushie
.Jihad van de Taliban
Jihad van de Palestijnen
Het is moeilijk om elke situatie te kunnen inschatten of een strijd gerechtvaardigd is. De jihad is mi. niet alleen een innerlijke strijd, omdat dit figurrlijk geinterpreteerd kan worden. Dus kan je je inbeelden dat het een strijd is tussen het goede en het kwade.
Je kunt elk woord in de koran eigenlijk wel op 1000 verschillende manieren interpreteren, maar hoe jij het interpreteerd is aan jou, dus hier nog een link
http://www.moslim.org/islam/djihaad.htm
miss_amal
01-12-2002, 01:58
jihad zie ik als zelfverdediging.....
jihad zie ik als voor de Islam vechten....
jihad zie ik als eerbied voor Allah....
jihad zie ik als opkomen voor je moslims broeders en zusters...
veel mensen hebben dit woord misbruikt......want als je nu jihad hoort dan denken de meeste niet moslims gelijk aan het kwade.....
ik hoop dat er veel mense zijn die mij begrijpen en het begrip jihad positief zien en niet negatief!
elikom salam
SweetCheeks
01-12-2002, 02:24
Ik zal het maar kort en krachtig houden:
HEILIGE OORLOG
DINIM3AK
02-12-2002, 20:46
Origineel gepost door Vlad
Jihad betekent het uitmoorden en tiranniseren van niet islamitische volkeren.
als jij het zo wil begrepen, dan kijk maar uit zou ik zeggen!
Oem_zackaria
02-12-2002, 20:55
Bismiellahie Arahmanie Rahiem
Salaam aleikoem wr wb
Jihad kan van alles zijn de innnerlijke strijd. Hoe je omgaat met the struggels in live. En dat je je land en je familie en je bezittingen beschermd tegen iemand die het van je af wil nemen. Maar dat is toch niet zo gek dat je je famillie je bezitting en land wil beschermen dat is toch menselijk ik zou het onmenselijk vinden als iemand dat niet zou doen.
Maar dat de media er gelijk de heilige oorlog van maakt terwijl het zoveel meer kan zijn vind ik jammer. Dat sommige het anders interpeteren dat is aan hun maar ik denk er zo over.
wa salaam aleikoem wr wb
miss_amal
05-12-2002, 00:01
salam elikom zusters en broeders
Islam is voor vele mensen iets moois, een geschenk uit de hemel..
dus als jij de Koran beledigt beledig je vele mensen...
dat heet respectloos>respectloos leid tot racisme> racisme leid tot onwetenheid........en dat is heel goed te horen aan jouw mening
want jij weet en daar ben ik 1000% cker van dat jij niks van de Islam weet ....
het enige wat jij weet is wat je elke 6 uur nieuws ziet en dan moet ik je helaas teleur stellen dan kun je beter niet met deze discussi mee doen
en begrijp me niet verkeerd ik vind het goed als je je mening geeft maar ik vind het slecht als rascistisch beledeginge geeft.
en zo te horen aan jou heb jij allen de kant van israel gehoord of gezien maar nog geen 1% van de andere partij.....en dat komt cker heel dom over vooral als je zegd dat alleen isrealers de slachtoffers zijn, want dan moet je nog eve ver informatie zoeken voor dat je hier zomaar mensen onterecht kunt beledigen.
en wie zegd dat moslims voor de wtc aanslag zijn, en al helemaal als excuus gebruiken.
zo te horen heb jij een heel negtief beeld van moslims dat vind ik erg jammer want dat komt vooral door ontwetendheid.
ik hoop dat je in het vervolg eerst meer infornatie weet voor dat je zomaar iets roept want dat komt echt super DOM over!!!
elikom salam mijn broeders en zusters
miss_amal
05-12-2002, 14:49
heb je nooit gehoord van islamitisch volk of van een christelijk volk of een joden volke en ga zo maar door......
maar met ras bedoel ik mensen die minderwaardig worden gezien, dan andere mensen....
ik hoop dat je het nu wat beter begrijpt:)
miss_amal
05-12-2002, 14:51
met ras bedoel ik rasicme!!!
mimi3000
05-12-2002, 15:44
JIHAD=HEILIGE OORLOG????? of heb ik het fout???
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.