Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : 'Remigratie niet langer een optie'

Pagina's : [1] 2

Deliana
02-06-2004, 14:29

DEN HAAG | IN MAROKKO 'Remigratie niet langer een optie' door Maarten Brakema OUJDA | MELILLA | Nederlandse bestuurders moeten een punt zetten achter het idee dat in ons land wonende Marokkanen ooit nog terugkeren naar hun geboorteland. "Gezien de omstandigheden hier is dat geen optie meer. Het verschil tussen wat men in Nederland gewend is en hoe het leven hier in Marokko is, is te groot.". Dat concludeert de Haagse wethouder Heijnen (PvdA, integratie) na afloop van een ruim drie dagen durend werkbezoek aan het noordoosten van Marokko, een streek waar veel van de Marokkaanse gastarbeiders in Nederland vandaan komen. Volgens Heijnen is het Nederlandse beleid soms nog een beetje halfslachtig en dacht ook hij vóór de reis nog dat een deel van de Marokkanen zou terugkeren. Onder dat idee zet hij nu voorgoed een streep. "Hierdoor kun je nog meer druk zetten op de plicht tot integratie", aldus Heijnen. De wethouder zegt in Marokko ook geschrokken te zijn van het grote analfabetisme en het geringe aantal kinderen dat naar school gaat. Ook wijst hij op de achtergestelde positie van vrouwen. Volgens hem kunnen deze elementen een grote beperking vormen bij de economische ontwikkeling van het Rifgebied. Heijnen en burgemeester Deetman signaleren na hun bezoek echter tevens dat de streek ieder moment tot grotere bloei kan komen, zowel in economisch als in cultureel opzicht. Volgens Deetman is zijn beeld daarom 'drastisch bijgesteld'. "Het is geweldig in ontwikkeling." Deetman acht het daarom noodzakelijk dat Den Haag meer gaat samenwerken met de streek. Dat moet echter gebeuren op basis van 'gelijkwaardigheid'. De gemeente gaat daarom niet een vorm van ontwikkelingshulp in het leven roepen door het beschikbaar stellen van geld. Hoe de samenwerking dan wel moet worden vormgegeven, is nog niet duidelijk. Deetman wil daarover eerst nog verder nadenken. Bron: Haagsche Courant Mogelijkheden genoeg lijkt mij.

grendel
02-06-2004, 14:36
Origineel gepost door Deliana DEN HAAG | IN MAROKKO 'Remigratie niet langer een optie' door Maarten Brakema OUJDA | MELILLA | Nederlandse bestuurders moeten een punt zetten achter het idee dat in ons land wonende Marokkanen ooit nog terugkeren naar hun geboorteland. "Gezien de omstandigheden hier is dat geen optie meer. Het verschil tussen wat men in Nederland gewend is en hoe het leven hier in Marokko is, is te groot.". Dat concludeert de Haagse wethouder Heijnen (PvdA, integratie) na afloop van een ruim drie dagen durend werkbezoek aan het noordoosten van Marokko, een streek waar veel van de Marokkaanse gastarbeiders in Nederland vandaan komen. Volgens Heijnen is het Nederlandse beleid soms nog een beetje halfslachtig en dacht ook hij vóór de reis nog dat een deel van de Marokkanen zou terugkeren. Onder dat idee zet hij nu voorgoed een streep. "Hierdoor kun je nog meer druk zetten op de plicht tot integratie", aldus Heijnen. De wethouder zegt in Marokko ook geschrokken te zijn van het grote analfabetisme en het geringe aantal kinderen dat naar school gaat. Ook wijst hij op de achtergestelde positie van vrouwen. Volgens hem kunnen deze elementen een grote beperking vormen bij de economische ontwikkeling van het Rifgebied. Heijnen en burgemeester Deetman signaleren na hun bezoek echter tevens dat de streek ieder moment tot grotere bloei kan komen, zowel in economisch als in cultureel opzicht. Volgens Deetman is zijn beeld daarom 'drastisch bijgesteld'. "Het is geweldig in ontwikkeling." Deetman acht het daarom noodzakelijk dat Den Haag meer gaat samenwerken met de streek. Dat moet echter gebeuren op basis van 'gelijkwaardigheid'. De gemeente gaat daarom niet een vorm van ontwikkelingshulp in het leven roepen door het beschikbaar stellen van geld. Hoe de samenwerking dan wel moet worden vormgegeven, is nog niet duidelijk. Deetman wil daarover eerst nog verder nadenken. Bron: Haagsche Courant Mogelijkheden genoeg lijkt mij. Er zijn genoeg Marokkaanse jongeren die graag terug willen en een bedrijf willen beginnen. Misschien dat ze daar in kunnen investeren.

a3ir
02-06-2004, 14:44
Origineel gepost door grendel Er zijn genoeg Marokkaanse jongeren die graag terug willen en een bedrijf willen beginnen. Misschien dat ze daar in kunnen investeren. Alleen het geld ontbreekt nog.

DonAgewan
02-06-2004, 14:47
Ik denk dat hij zich flink vergist. De drang om terug te gaan is nog nooit zo groot geweest als nu alleen ontbreken de middelen bij de meeste.

minga
02-06-2004, 14:54

donagewan...ik denk dat je je vergist....als marokko verandert dan zou er zeker een mogelijkheid zijn dat de jongeren terug zouden gaan...maar aks ik mezelf bekijk en velen anderen die ik ken....zie ik die mogelijkheid niet en de meesten van ons zijn hier tevreden , want zodra ik in marokko ben dan mis ik nederland al best snel ongeveer na 4 weken wil ik weer terug...want, Nederland is toch onze geboorteland....ondanks het feit dat je ouders in marokko geboren zijn....

Deliana
02-06-2004, 15:00
Dat is dan toch opmerkelijk, er stond hier een tijdje geleden iets over een kaasboerderij beginnen in Marokko. Daar werd nogal lacherig en negatief op gereageerd. Maar Nederland heeft natuurlijk niet alleen kaas. In Zuid Afrika heeft een Nederlander een van de grootste rozen plantages opgezet. Veel Turken zijn in Turkije met hun Nederlandse connecties in het toerisme begonnen. In Griekenland hebben heel veel Grieken die jaren in Duitsland hebben gewerkt, een heel kassen project opgezet. Dat moeten Marokkanen in Marokko toch ook kunnen, zeker als ze Nederandse steun hebben hierin.

minga
02-06-2004, 15:21
Deliana ja dat kan....waar leid jij uit mijn tekst op dat ik zei dat het niet mogelijk is?.....

Deliana
02-06-2004, 15:25
Sorry Minga, jouw post stond er nog niet toen ik die van mij schreef. Mijn post was meer een reaktie op Don en A3ir, die het hebben over een tekort aan geld en middelen.

minga
02-06-2004, 15:31
ow okee mijn excuses deli ;)

DonAgewan
02-06-2004, 15:32
Ik ken veel mensen uit mijn omgeving die maar al te graag terug willen naar Marokko als ze eenmaal daar centen kunnen maken.

amused
02-06-2004, 15:35
Origineel gepost door DonAgewan Ik ken veel mensen uit mijn omgeving die maar al te graag terug willen naar Marokko als ze eenmaal daar centen kunnen maken. Maar dan zeg je dus precies wat Deetman zegt: juist de kloof tussen Marokko en hier - en dat is voor een groot deel ook een geldkwestie - weerhoudt mensen ervan om terug te keren.

Erwin
02-06-2004, 15:38
Mensen kwamen voor het geld, mensen blijven voor het geld. Uiteindelijk is het toch het belangrijkste dat je je kinderen welvarend op kunt laten groeien. Man, ik wilde dat ik de taal sprak van zo'n land. De lage lonen en goedkope stukken grond bieden enorm veel mogelijkheden. Zou een Nederlandse bank niet bereid zijn te investeren wanneer je een goed ondernemingsplan hebt? Zet daar mensen aan het werk om kleding te maken en slijt die hier goedkoop ofzo. Organiseer wat, kunnen wij van Marokko.nl preferente aandelen kopen?

DonAgewan
02-06-2004, 15:43
Origineel gepost door amused Maar dan zeg je dus precies wat Deetman zegt: juist de kloof tussen Marokko en hier - en dat is voor een groot deel een geldkwestie - weerhoudt mensen ervan om terug te keren. Nee ik zeg gewoon dat de mensen met een goede opleiding hier weg zullen trekken en daar wat voor zichzelf zullen gaan beginnen. Omdat de mogelijkheden er zijn. Wat je hier dan overhoudt zijn zijn vooral laag geschoolden die met geen enkele mogelijkheid terug kunnen op hun jongere dag.

minga
02-06-2004, 15:48
"Mensen kwamen voor het geld, mensen blijven voor het geld. Uiteindelijk is het toch het belangrijkste dat je je kinderen welvarend op kunt laten groeien." eindelijk zeg je iets waar ik het ook mee eens ben! hehe erwin werd tijd man :D maar, inderdaad Onze Marokko is een heel belovend land waar vrijwel alle grondstoffen nog intact zijn! dat moet je niet vergeten want, amerika profiteert ondertussen ook van onze olie met hun Shell boortorens! het ligt aan de regering dat we achter gesteld blijven qua economie maar als je weer naar de handel kijkt heeft Marokko een hele goede positie.....zelfs de chinezen vissen bij ons b.v..

sahira
02-06-2004, 16:01

Origineel gepost door DonAgewan Ik ken veel mensen uit mijn omgeving die maar al te graag terug willen naar Marokko als ze eenmaal daar centen kunnen maken. En dat is juist het probleem, het geld hier en de middelen is het probleem nog niet. Maar hoe ga je daar beginnen? (waar daar ook moge zijn)

Pagina's : [1] 2