Bekijk originele versie : vreemdelingendocument
Wat ik niet begrijp is dat een verblijfsdocument in verhouding tot een paspoort bijna 10 maal zo duur is.
Kan mij iemand uitleggen waarom de kosten zo hoog zijn ?
In mijn kennisen kring en veel meer mensen kunnen niet geloven dat een vervanging of verlenging van een verblijfsvergunning zo duur moet zijn!!!!!!!! en zolang moet wachten !!!??
Als je belt naar de I.N.D. (als je ze tepakken krijgt na een uur) krijg je geen duidelijkheid , zeggen ze dat het heel druk is.
Moeten we daar dan voor betalen.
Ik zou eigelijk iedereen die een verblijfsvergunning heeft en voor deze kosten te komen staan aanraden om niet te betalen (dus massaal , iedereen bedoel ik dan ) want het is een beetje absurt om 235 euro te betalen voor een document. 5 jaar geldig)
Min.Verdonk heeft een nieuwe regel gemaakt en weet niet wate gevolgen zijn.
Ik zou dan geneigd zijn om te zeggen geef mij dan maar een Nederlandse paspoort is veel goedkoper (ook 5 jaar geldig)
Ik heb dit probleem nu ook en ik woon hier nu al 30 jaar .
Ik wacht nu al 2 jaar op een vervanging , ja ja 2 jaar voorheen was het binnen een week geregeld.
Verdonk Verdonk Verdonk , waar ben je mee bezig!!!!!!!!!!!!!!!.
Origineel gepost door azzy_riffi
Wat ik niet begrijp is dat een verblijfsdocument in verhouding tot een paspoort bijna 10 maal zo duur is.
In mijn kennisen kring en veel meer mensen kunnen niet geloven dat een vervanging of verlenging van een verblijfsvergunning zo duur moet zijn!!!!!!!! en zolang moet wachten !!!??
Als je belt naar de I.N.D. (als je ze tepakken krijgt na een uur) krijg je geen duidelijkheid , zeggen ze dat het heel druk is.
Ik zou eigelijk iedereen die een verblijfsvergunning heeft en voor deze kosten te komen staan aanraden om niet te betalen (dus massaal , iedereen bedoel ik dan ) want het is een beetje absurt om 235 euro te betalen voor een document. 5 jaar geldig)
Ik zou dan geneigd zijn om te zeggen geef mij dan maar een Nederlandse paspoort is veel goedkoper (ook 5 jaar geldig)
Ik wacht nu al 2 jaar op een vervanging , ja ja 2 jaar voorheen was het binnen een week geregeld.
Verdonk Verdonk Verdonk , waar ben je mee bezig!!!!!!!!!!!!!!!
Je kunt beter maar de Nederlandse nationaliteit aanvragen en daarna een Nederlands paspoort aanvragen.
Ben je meteen voor altijd van de IND af :D , en het scheelt je wat eurootjes.
Trouwens, die lange wachttijden komen door een reorganisatie waarbij de rol van de vreemdelingendienst gedeeltelijk door de gemeenten zijn overgenomen.
zinne_dinne_nr1
02-06-2004, 09:42
En dus moeten wij voor de kosten opdraaien? We betalen toch ook belastingen, laat ze het daar maar van bekostigen.
tangia21
02-06-2004, 09:46
tegenwoordig als je wilt schijten dan betaal je 50 cent
AAAbracadaver
02-06-2004, 09:56
Origineel gepost door tangia21
tegenwoordig als je wilt schijten dan betaal je 50 cent
Is dat de eco-tax of de verwijderingsbijdrage ? :D
Origineel gepost door grendel
Je kunt beter maar de Nederlandse nationaliteit aanvragen en daarna een Nederlands paspoort aanvragen.
Trouwens, die lange wachttijden komen door een reorganisatie waarbij de rol van de vreemdelingendienst gedeeltelijk door de gemeenten zijn overgenomen.
Klopt het waarom kan ik niet beantwoorden(de kosten) maar wel dat er van de x aantal verwerkingskantoren voor zulke aanvragen er maar 2 kantoren over zijn nm Rijswijk en Zwolle.
Tja en hoeveel(weinig) mensen die hebben weet ik niet.
Maar dat de oorzaak is waarom het zo lang duurt voordat er wat gebeurd met jouw papiertje :kwaad:
Tenzij je een goede fax heb en bijna dagenlijks bombardeer met faxen kunnen ze niet om je heen :D :D
Origineel gepost door gaviel
Klopt het waarom kan ik niet beantwoorden(de kosten) maar wel dat er van de x aantal verwerkingskantoren voor zulke aanvragen er maar 2 kantoren over zijn nm Rijswijk en Zwolle.
Tja en hoeveel(weinig) mensen die hebben weet ik niet.
Maar dat de oorzaak is waarom het zo lang duurt voordat er wat gebeurd met jouw papiertje :kwaad:
Tenzij je een goede fax heb en bijna dagenlijks bombardeer met faxen kunnen ze niet om je heen :D :D
Dat klopt helemaal :D
Verlengingen van verblijfsvergunningen worden nu alleen door de IND behandeld in die 2 of 3 vestigingen. In tegenstelling tot vorig jaar waar je het bij de vreemdelingendienst moest doen.
Voor een eerste aanvraag voor een verblijfsvergunning moet je thans bij de gemeente zijn.
Origineel gepost door zinne_dinne_nr1
En dus moeten wij voor de kosten opdraaien? We betalen toch ook belastingen, laat ze het daar maar van bekostigen.
http://www.ind.nl/nl/algemeen/brochures/Downloaden/Klachtenformulier.asp
:D
zinne_dinne_nr1
02-06-2004, 10:15
Ja heb ik vorige week de vergunning van mijn dochter opgehaald bij de gemeente krijg ik een brief dat ik die moet inleveren en een andere moet komen ophalen bij de vreemdelingenpolitie. Op mijn vraag waarom dit moet krijg ik als antwoord: ja geen idee ik denk dat ze twee pasjes hebben aangevraagd (En dat dan voor de prijs van een) maar waarom weet ik niet. Maar het is nu in orde zo. Ja tuurlijk. En ik heb niks beters te doen dat de stad af te reizen om een vergunning op te halen om hem vervolgens bij de vreemdelingenpolitie af te geven. Ik ben geen koerier.
Origineel gepost door grendel
daar heb je gelijk in maar dan moet je wel eerst je vernieuwde verblijfsdocument krijgen, zonder v.d kun je geen aanvraag doen voor naturalisatie.
Origineel gepost door hayar
daar heb je gelijk in maar dan moet je wel eerst je vernieuwde verblijfsdocument krijgen, zonder v.d kun je geen aanvraag doen voor naturalisatie.
Dat klopt, zonder geldige verblijfstitel zou ik het niet doen.
Wordt een standaard-afwijzing en je hebt nog de kans dat je 's-morgens uit je bed wordt gelicht :D
Origineel gepost door azzy_riffi
Verdonk Verdonk Verdonk , waar ben je mee bezig!!!!!!!!!!!!!!!
Minister verdoemd maakt er een spelletje van, velen kunnen dat bedrag niet betalen maar er zijn instanties die het wel kunnen voorschieten maar dat wordt voornamelijk gedaan voor asielzoekers, ze moeten die kosten wel weer terug betalen maar dat kan in termijnen. (onze Somalische vriend heeft via respons in Leeuwarden € 430 te leen gekregen en het bedrag in april jl betaald aan de IND, we zijn nu begin juni en nog heeft het IND niks laten weten, hij was uitgeproduceert maar mag nu een VVTV voorlopige vergunning tot verblijf van een half jaar tot maximum een jaar kopen voor € 430 eurootjes daarna wordt ie alsnog uitgezet naar Somalië die zijn mensen niet terugneemt.)
-----------------------------------------------------------------------------------
Nieuwe verhoging leges voor verblijfs vergunningen:
wederom onredelijk, onverstandig en onrechtmatig
Een gezin van twee ouders met twee kinderen boven de 12 jaar en een kind jonger dan 12 jaar moet voortaan voor de eerste verblijfsvergunningen in totaal 2005 euro betalen. Elke verlenging kost dat gezin voortaan 1425 euro, ook als de aanvraag wordt afgewezen. Met twee recente verhogingen van de leges voor verblijfsvergunningen loopt Nederland uit de pas ten opzichte van de buurlanden en belemmert het de integratie van hier langdurig legaal gevestigde immigranten.
Per 1 januari 2003 zijn de leges voor de afgifte van reguliere verblijfsvergunningen voor de tweede maal binnen een jaar verhoogd. Toen de NS onlangs aankondigde de tarieven binnen een jaar twee keer met circa 5% te gaan verhogen, was het land te klein. Maar nu praktisch alle vreemdelingen, uitgezonderd asielzoekers en EG-burgers, binnen een jaar worden getroffen door tariefsverhogingen, variërend van bijna 300% tot ruim 1.150%, maken alleen organisaties die voor belangen van buitenlandse studenten en wetenschappers opkomen, publiekelijk bezwaar. Enkele kamerleden volstaan met het stellen van schriftelijke vragen.1 Intussen heeft ook de Minister van Onderwijs bij haar collega voor Vreemdelingenzaken en Integratie bezwaar aangetekend.2 Het gaat echter om meer dan alleen studentenuitwisseling en wetenschapsbeoefening. De maatregel is een graadmeter voor de wijze waarop bewindslieden en kamerleden sinds 2002 met migranten omgaan.
http://njb.juriforum.nl/NJB/images/njb030701.gif
Volgens de minister is de verhoging bedoeld om de afgifte van verblijfsvergunningen kostendekkend te maken. Dat doel klinkt redelijk, maar de uitwerking ervan in deze maatregel is dat niet. Via de leges worden voortaan de kosten van de toelatingsprocedure op een deel van de immigranten afgewenteld. Van asielzoekers en EU-burgers worden geen of zeer geringe leges gevraagd. Bij de toelating zijn echter niet alleen de betrokken vreemdelingen gebaat. Daarbij zijn ook uiteenlopende Nederlandse belangen in het geding. Waarom zou een deel van de immigranten de kosten van het afwegingsproces moeten betalen?
De zeer hoge leges zijn onredelijk, omdat de feitelijke kosten van behandeling van de meeste aanvragen voor reguliere verblijfsvergunningen gering zijn en omdat de inkomensgevolgen voor veel van de betrokken vreemdelingen verstrekkend zijn.
Zo moet bijvoorbeeld een gezin van twee ouders met twee kinderen boven de 12 jaar en een kind jonger dan 12 jaar voortaan voor de eerste verblijfsvergunningen in totaal 2005 euro betalen (4 x 430 = 1720 + 285).11 Elke verlenging kost dat gezin voortaan 5 x 285 = 1425 euro, ook als de aanvraag wordt afgewezen. Per begin 2003 bedraagt het netto-minimumloon 1027 euro per maand.12 Het ministerie van Justitie vraagt van een gezin dat van het minimumloon moet rondkomen, dat het twee maal een maandsalaris voor de eerste aanvraag en voor elke verlenging bijna anderhalf maandsalaris betaalt.13 Als iemand voor twee verblijfsdoelen toelating vraagt (bijvoorbeeld voor studie en voor arbeid of voor medische behandeling en wegens humanitaire gronden) is hij volgens de Vreemdelingencirculaire verplicht twee aanvragen in te dienen en ook twee keer leges te betalen.14 Voor de eerste toelating zijn bovendien nog de kosten voor de machtiging tot voorlopig verblijf en de kosten van legalisatie van alle documenten vereist. Straks komt daar nog de waarborgsom voor de kosten van de inburgeringscursus bij.15 Vrouwen zullen de leges nog moeilijker kunnen opbrengen dan mannen, omdat zij veel vaker in deeltijd werken. Hoe moeten vreemdelingen die op grond van hun verblijfsvergunning niet mogen werken, deze kosten opbrengen?
De minister is zich van deze inkomenseffecten kennelijk bewust. De toelichting op het Besluit meldt onder het kopje 'neveneffect' dat te verwachten valt dat vreemdelingen als gevolg van de legesverhoging in toenemende mate een beroep op bijzondere bijstand zullen doen. Zij voegt daaraan toe dat het niet waarschijnlijk is dat zulke beroepen zullen slagen. De beoordeling van bijstandsaanvragen geschiedt echter niet door de minister van Justitie maar door Burgemeesters en Wethouders. Die moeten beoordelen of de betrokkenen deze hoge legeskosten konden voorzien en of ze in staat zijn voor die kosten tijdig een voorziening te treffen. Voor elke verlenging moeten zij soms meer dan een maandinkomen per jaar opzij leggen.
Een ander voorbeeld. Na vijf jaar rechtmatig verblijf heeft een vreemdeling die vast werk en geen strafblad heeft, aanspraak op een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd (vroeger: vestigingsvergunning). Hij hoeft dan niet langer periodiek naar de vreemdelingendienst om verlenging van zijn vergunning te vragen. De vergunning voor onbepaalde tijd vormt het juridisch fundament voor een oriëntatie op permanent verblijf en integratie in Nederland. Kinderen van migranten hebben recht op die vergunning als zij 18 jaar worden en hier vijf jaar wonen. Voortaan kost de aanvraag van die vergunning echter 890 euro (omgerekend f 1961). Het minimumloon van een 18-jarige bedraagt nu 518 euro netto per maand. Zal de overheid met het stellen van dit soort eisen bij immigranten de indruk wekken dat de uitspraken over hun integratie in Nederland oprecht zijn gemeend? Overigens is de vreemdeling de leges kwijt, als zijn aanvraag wordt afgewezen. Dit maakt dat het selectieproces bij de toelating van vreemdelingen meer het karakter van een loterij met dure loten krijgt.
De legesverhogingen zijn verder onredelijk omdat de werkelijke kosten van de behandeling van de aanvraag en van de documenten in de meeste gevallen veel lager zijn. De behandeling van een aanvraag van een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd zal gemiddeld nog geen uur werk vergen. Alle gegevens staan al vijf jaar in de computer van de vreemdelingendienst. Alleen het vaste werk en het justitiële documentatieregister moeten worden gecontroleerd. Zou dat echt bijna 900 euro kosten?16 Bij de aanvragen om verlenging geldt dat in nog sterkere mate. Vóór mei 2002 was de verlenging gratis.
Ook eerste aanvragen voor een verblijfsvergunning voor gezinshereniging zijn meestal een routineklus. De inhoudelijke beoordeling of de vreemdeling aan alle voorwaarden voldoet, vond immers kort tevoren plaats bij de beoordeling van de machtiging tot voorlopig verblijf (mvv). Voor die machtiging heeft de vreemdeling al apart betaald. Bij de eerste verblijfsvergunning voor arbeid geldt dat in nog sterkere mate: daar heeft de controle al bij de mvv-aanvraag plaats gevonden, terwijl de vraag of de arbeidsmarkt met toelating is gediend, door het ministerie van Sociale Zaken is gecontroleerd op grond van de Wet arbeid vreemdelingen. Voor de vreemdelingendienst of de IND resteert alleen het nogmaals controleren van de formulieren, een controle in de computer en de productie van het document.
Bij de verhoging in mei 2002 was, volgens de toelichting, het uitgangspunt dat de vreemdelingen de helft van de kosten zouden betalen, berekend op basis van het 'gemiddeld aantal arbeidsuren'. In november 2002 zegt de toelichting dat de leges niet alleen zijn gerelateerd aan de kosten van individuele aanvragen die worden ingewilligd, maar ook 'aan de kosten die zijn gemoeid met de behandeling van de reguliere aanvragen, inclusief die welke tot in de hoogste instantie zijn of worden afgewezen'. Dit betekent dat hier sprake is van een omslagstelsel en dat het dus een belastingheffing is.
Tot nu toe heeft niemand de minister gevraagd naar een specificatie van de werkelijke kosten van de afhandelingen van aanvragen. Worden via de leges ook de kosten van de landsadvocaat, het Gemeenschappelijk Centrum Procesvertegenwoordiging van de IND, de Vreemdelingenkamers en de Afdeling bestuursrechtspraak in rekening gebracht? Het in rekening brengen van dergelijke kosten is onredelijk, omdat de meeste reguliere aanvragen voor een verblijfsvergunning worden ingewilligd, zeker de verzoeken om verlenging of om vergunningen voor onbepaalde tijd. De inhoudelijke controle heeft immers al eerder of elders plaatsgevonden. Bovendien wordt een aanmerkelijk deel van de bezwaren en beroepen van vreemdeling gegrond verklaard.17 Is het redelijk dat een vreemdeling meebetaalt aan de administratieve kosten die de overheid ten onrechte in zaken van andere vreemdelingen veroorzaakt? Is het redelijk dat de IND met deze legesverhoging een deel van haar bureaucratisch onvermogen op haar 'cliënten' afwentelt? Overigens moeten vreemdelingen, als zij beroep bij de rechter instellen, evenals Nederlanders griffierecht betalen. Hoe zouden Nederlanders reageren als de overheid bij de afgifte van rijbewijzen ook de kosten van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen of die voor het onderhoud van wegen in rekening ging brengen?
Het eerste deel van de toelichting op het Besluit en de brief van de minister aan de Tweede Kamer van november 2002 doen vermoeden dat niet zozeer de werkelijke kosten van afgifte van de vergunningen, maar de sterke verhoging van de 'financiële taakstelling' van de IND tot de hogere leges heeft geleid. In de Justitiebegroting voor 2000 was een opbrengst van de leges van 2,5 miljoen euro voorzien. In de begroting voor 2001 stond aanvankelijk een bedrag van 4,8 miljoen, maar dat werd nog tijdens dat jaar verhoogd tot 9,3 miljoen euro. Voor 2002 werd een legesopbrengst van 20,5 miljoen geraamd. In de begroting voor 2003 is de opbrengst van de leges niet meer apart gespecificeerd. Ze wordt geraamd op 40,5 miljoen euro.18 In de laatste vier jaar is de 'financiële taakstelling' wat betreft de leges dus ieder jaar tenminste verdubbeld. Een dergelijk megalomaan begrotingsgedrag moet wel tot onredelijke effecten voor burgers leiden. De leges zijn zo verworden tot een verkapte verblijfsbelasting, zoals die vroeger in sommige landen van vreemdelingen werd geheven.
NAdiAtje123
04-06-2004, 15:45
leuke site er stond ook nog een leuk plaatje op van een russische journalis die een tekening gemaakt heeft over het intergratiebeleid van balkenende
http://www.buitenlandsepartner.nl/forum/files/images/WelcomeBalk.jpg
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.