Bekijk originele versie : Cohen: geen verbod moslimscholen
appie666
01-06-2004, 23:35
1-06-'04
Burgemeester Cohen van Amsterdam heeft gewaarschuwd tegen een verbod van moslimscholen en moskeeën. In de Willem van Oranje-lezing in Delft zei hij dat maatregelen die moslims in het defensief drukken een averechts effect kunnen hebben. Moslims zullen zich dan meer dan nu in eigen kring op de islam oriënteren, aldus de burgemeester.
Volgens Cohen willen de meeste moslims in Nederland bij het Westen horen. Maar als het Westen beloftes niet nakomt en minachting toont voor de islam, kan dat gevoel omslaan, vreest Cohen.
Cohen hamerde op de uitgangspunten van de seculiere rechtsstaat. Het verbieden van moskeeën of islamitische scholen door een "godsdienstpolitie" staat daarmee op gespannen voet, zei Cohen. "Gooi de uitgangspunten van onze seculiere, democratische rechtsstaat niet weg uit angst voor religie en in het bijzonder de islam", zei Cohen.
Verkeerde antwoorden
De Amsterdamse burgemeester keerde zich ook tegen een verbod op islamitische scholen, zoals de VVD in de Tweede Kamer wil. "Wie dat wil, moet de grondwet willen veranderen en moet zich realiseren dat dat de uitgangspunten van onze seculiere, democratische rechtsstaat kan aantasten", zei Cohen. Pleidooien voor sluiting van islamitische scholen of moskeeën zijn volgens Cohen "de verkeerde antwoorden op op zichzelf relevante vragen".
De overheid beschikt volgens Cohen over voldoende middelen om tegen de fundamentalistische islam op te treden "als die zich op onaanvaardbare wijze afkeert van onze samenleving".
Eindelijk een Politicus die inziet dat het sluiten van islamitsiche scholen alleen een averechts effect heeft.
zinne_dinne_nr1
01-06-2004, 23:39
Nou maar hopen dat er wordt geluisterd.
Hoogervorst
01-06-2004, 23:59
Origineel gepost door appie666
1-06-'04 Eindelijk een Jood die inziet dat het sluiten van islamitsiche scholen alleen een averechts effect heeft.
Lekker kortzichtig weer. De enige echte oprechte politicus van Nederland wordt zo denigrerend afgeschilderd. Cohen probeert nog met hart en ziel de stad leefbaar te houden en doet dat met nuance en respect, waar jij nog blijkbaar kan van leren.
Sellatin
02-06-2004, 00:22
Cohen is een goede burgemeester die altijd al goed is geweest voor ons marokaans gemeenschap... En het feit dat ie Joods is, maakt bij mij het verschil niet hoor. Dus hou op met verschillen maken tussen Jood en niet jood
AAAbracadaver
02-06-2004, 09:38
Origineel gepost door goddeloos
Ook Cohen komt er nog wel eens achter dat de tijd van zoete broodjes bakken voorbij is......straks, als burgemeester in oorlogstijd.
Inderdaad, als ik hoor met hoe weinig respect er wordt gesproken over iemand die zich positief uitlaat over Islamitische scholen, vraag ik me af waarom Cohen nog de moeite neemt.
Als het aan figuren zoals Appie666 ligt gaat Cohen als beloning bij de grote "islamitische" revolutie niet als eerste maar als tweede tegen de muur. :rolleyes:
DaNGeRouZLy
02-06-2004, 10:09
Origineel gepost door Abracadaver
Inderdaad, als ik hoor met hoe weinig respect er wordt gesproken over iemand die zich positief uitlaat over Islamitische scholen, vraag ik me af waarom Cohen nog de moeite neemt.
Als het aan figuren zoals Appie666 ligt gaat Cohen als beloning bij de grote "islamitische" revolutie niet als eerste maar als tweede tegen de muur. :rolleyes:
Waarom hij de moeite neem? Omdat hij burgermeester is misschien:idee:
2 mensen zeggen dat ze Cohen niet moeten en jij komt meteen met dit betoog aan :rolleyes:
Ik vind Cohen wel een goede burgermeester:ego:
Origineel gepost door Hoogervorst
Lekker kortzichtig weer. De enige echte oprechte politicus van Nederland wordt zo denigrerend afgeschilderd. Cohen probeert nog met hart en ziel de stad leefbaar te houden en doet dat met nuance en respect, waar jij nog blijkbaar kan van leren.
Ben blij dat ik in Amsterdam woon en niet in Den Haag :D
Toch maar toch heeft dit ook dubbele bodem.
Het is goed dat hij wakker is geworden en zegd dit kan niet.
Aan de anderen kant hoeveel scholen zijn er die ook door anders gelovigen worden bedreven. Waar houdt het dan op.
Geen Joodse school meer geen jehovas geen zwarte kousen geen katholieken of protestanten maar allemaal openbaren scholen.
Op de manier gelijke monniken gelijke kappen.
(oeps misschien een beetje schuin vergelijk :D )
appie666
02-06-2004, 12:31
Origineel gepost door Hoogervorst
Ik ben gewoon van mening dat Cohen een van de weinige Joden is die geen haat koestert tegen de Islam en de Islam niet als een gevaar ziet, vandaar!
Ik begrijp daarom ook niet waarom je mijn eerdere opmerking als respectloos en denigerend kwalificeert?
appie666
02-06-2004, 12:34
Origineel gepost door Abracadaver
Nogmaals ook voor jou de volgende vraag: wat is er zo respectloos aan mijn eerdere opmerking?
En spreek en denk niet voor mij ;)
DonAgewan
02-06-2004, 12:37
1-06-'04
Eindelijk een Jood die inziet dat het sluiten van islamitsiche scholen alleen een averechts effect heeft.
Cohen is geen Jood en het heeft totaal niks met zijn geloof te maken of zoiets. En nu suggereer jij dat Joden wat tegen moslims hebben in het algemeen wat niet zo is.
Je wijst met je vinger en als je lang genoeg loopt in de richting waarin die vinger wijst kom je op de plek waar je bent begonnen met lopen ;)
Cohen slaat terug na aanvallen
BERT STEINMETZ
DELFT - Het gesprek aangaan met de gelovigen, in het bijzonder met de moslims. Burgemeester Job Cohen van Amsterdam, in januari 2002 verketterd om dit pleidooi, herhaalde het gisteravond met kracht. En hij verdedigde zich fel tegen zijn aanvallers.
Cohen sprak in Delft de jaarlijkse Willem van Oranjelezing uit, met als thema 'Kerk en staat in een turbulente samenleving'.
''Toen ik bij mijn eerste nieuwjaarstoespraak als burgemeester van Amsterdam de suggestie deed bij contacten van de overheid met de bewoners ook gebruik te maken van de religieuze infrastructuur in de stad, verklaarde menigeen me voor gek,'' riep hij in herinnering.
''Velen hebben het gevoel dat de aanwezigheid van de islam zich niet verdraagt met de grondslagen van onze moderne samenleving. De Verlichting wordt op hoge toon van stal gehaald,'' schetste hij.
Hij noemde van zijn meest geharnaste opponenten Paul Cliteur niet met name, maar VVD-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali wel. De Verlichting, aldus Cohen, staat meer voor 'de manier waarop men in het leven staat dan voor vastomlijnde ideeen'. De Verlichting is de in de achttiende eeuw gelegde grondslag voor onze democratische rechtsstaat en de scheiding van kerk en staat.
Als de Verlichting nog zo belangrijk is, moeten we ook nu kritisch naar onze samenleving kijken, concludeerde Cohen. Hij had in zijn nieuwjaarstoespraak van 2002 ook niet moslims voor ogen, verklaarde hij, maar de Evangelische Broerdergemeenschap van Surinamers en Antillianen.
Religie 'werkt' voor haar gelovigen, 'dat kunnen wij maar beter onderkennen dan ontkennen', aldus Cohen. ''We moeten waken voor de misvatting van Hirsi Ali dat de ware moslim de orthodoxe moslim is met fundamentalistische opvattingen. Zij schaart zich daarmee in het kamp van de moslimfundamentalisten, want juist zíj willen ons doen geloven dat alle ware moslims fundamentalisten zijn.''
De oplossing is: ruimte geven. ''Nederland kent een lange traditie van vrijheid van godsdienst en vrijheid van meningsuiting. Die moeten wij vasthouden, ook ten aanzien van de islam.''
Dus met een beroep op de beginselen van de Verlichting, waarschuwde Cohen: ''Pas op met het verbieden van moskeeën of islamitische scholen en stel geen godsdienstpolitie in. Gooi de uitgangspunten van onze seculiere, democratische rechtsstaat niet weg uit angst voor religie en in het bijzonder de islam.''
appie666
02-06-2004, 13:03
Origineel gepost door DonAgewan
Cohen is geen Jood en het heeft totaal niks met zijn geloof te maken of zoiets. En nu suggereer jij dat Joden wat tegen moslims hebben in het algemeen wat niet zo is.
Je wijst met je vinger en als je lang genoeg loopt in de richting waarin die vinger wijst kom je op de plek waar je bent begonnen met lopen ;)
Mensen, waarvan de ouders Islamitsch zijn en zelf de Islam niet praktiseren, worden ook gekwalificeerd als 'Moslim', misschien onterecht, maar het gebeurt wel.
Ik weet dat Cohen van Joods afkomst is, gemakshalve noem ik hem dan 'een Jood'. ;)
Als ik het bekijk vanuit mijn belevingswereld, dan hebben veel Joden wel degelijk een afkeer van de Islam.
AL_ZAWAHIRI
02-06-2004, 13:07
1-06-'04
Burgemeester Cohen van Amsterdam heeft gewaarschuwd tegen een verbod van moslimscholen en moskeeën. In de Willem van Oranje-lezing in Delft zei hij dat maatregelen die moslims in het defensief drukken een averechts effect kunnen hebben. Moslims zullen zich dan meer dan nu in eigen kring op de islam oriënteren, aldus de burgemeester.
Volgens Cohen willen de meeste moslims in Nederland bij het Westen horen. Maar als het Westen beloftes niet nakomt en minachting toont voor de islam, kan dat gevoel omslaan, vreest Cohen.
Cohen hamerde op de uitgangspunten van de seculiere rechtsstaat. Het verbieden van moskeeën of islamitische scholen door een "godsdienstpolitie" staat daarmee op gespannen voet, zei Cohen. "Gooi de uitgangspunten van onze seculiere, democratische rechtsstaat niet weg uit angst voor religie en in het bijzonder de islam", zei Cohen.
Verkeerde antwoorden
De Amsterdamse burgemeester keerde zich ook tegen een verbod op islamitische scholen, zoals de VVD in de Tweede Kamer wil. "Wie dat wil, moet de grondwet willen veranderen en moet zich realiseren dat dat de uitgangspunten van onze seculiere, democratische rechtsstaat kan aantasten", zei Cohen. Pleidooien voor sluiting van islamitische scholen of moskeeën zijn volgens Cohen "de verkeerde antwoorden op op zichzelf relevante vragen".
De overheid beschikt volgens Cohen over voldoende middelen om tegen de fundamentalistische islam op te treden "als die zich op onaanvaardbare wijze afkeert van onze samenleving".
Eindelijk een Jood die inziet dat het sluiten van islamitsiche scholen alleen een averechts effect heeft.
Ik vind die cohen een symphatieke man, een man met visie en weet wat die zegt dat kun je niet van veel politicie zeggen.
Van mij mag die blijven, mijn zege heeft die!!!!
GO COHEN GO COHEN GO GO!!!! :D
Hoogervorst
02-06-2004, 13:15
Nogmaals ook voor jou de volgende vraag: wat is er zo respectloos aan mijn eerdere opmerking?
En spreek en denk niet voor mij ;)
Ik spreek niet voor jou. Ik vind het wel denigrerend.
1. er is geen enkele Islamitische school gesloten, en het zal echt niet snel gebeuren. Je doet alsof de politiek de ene school sluit na de andere. Dat woord 'eindelijk' hoort er helemaal niet te staan.
2. denigrerend vind ik ook dat je Cohen met 'Jood' aanspreekt. Ik vind dat je een persoon als individu moet aanspreken.
Of ken jij veel Joden, die pleiten voor afschaffing van Islamitisch onderwijs?
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.