Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Bedrijf overnemen. Hoe?

Pagina's : [1] 2

Louisa08
10-10-2009, 23:14

Hallo, Mijn broer wil binnenkort een bedrijf van iemand overnemen, maar waar moet hij nou precies op letten? Het gaat om een garagebedrijf waar auto´s verkocht worden. De overname contracten zijn nog niet opgemaakt. Wie heeft zelf ook een bedrijf overgenomen en weet waar hij op moet letten? Alle adviezen zijn welkom! Louisa

Louisa08
11-10-2009, 11:46
up Bedankt voor het uppen!

R.Abdel
11-10-2009, 21:05
Het is te adviseren om tijdens de overname in ieder geval aan deze zaken te denken; - hoe staat het bedrijf in de KvK ingeschreven; - ga via de KvK na, welke personen er bevoegd zijn om te onderhandelen of overeenkomsten zoals overnames aan te gaan; - wat is de huidige rechtsvorm, sluit dit aan op jouw gewenste/geplande rechtsvorm; - maak een ondernemingsplan, en bekijk of je de overname dient te financieren; - raadpleeg via de KvK de omzet historie van het bedrijf; - bekijk de fiscale consequenties, omzetbelasting, inkomstenbelasting etc; - wat is de waarde van het bedrijf (goodwill/inventaris/goederen/plaats/bereikbaarheid); - wat is de reden dat de verkoper het bedrijf wilt verkopen; - maak een overname overeenkomst op en laat deze ondertekenen door beide partijen, zet hier vooral de belangrijkste zaken in (prijs, overdrachtsdatum, concurrentiebeding, aansprakelijkheid en verborgen gebreken); - bekijk indien van toepassing de huidige huurovereenkomst en andere overeenkomsten die je over dient te nemen; - is het bedrijf ergens aangesloten, bijvoorbeeld BOVAG; - bekijk het personeelsbestand, zijn er personeelsleden die je over dient te nemen. Zoja, bekijk de verplichtingen die op de arbeidsovereenkomst(en) staan; - zijn er andere overeenkomsten met andere bedrijven/leveranciers; - wat is de staat van het pand, is deze nog goed of is het een en ander aan vervanging/reparatie toe. Als ondernemer bouw je niet automatisch een pensioen op. Hierdoor heb je te maken met een pensioengat na je pensioendatum, aangezien je alleen een (gedeeltelijke) AOW pensioen ontvangt. Dit kun je fiscaal vriendelijk repareren met een lijfrente. Hiervoor kun je ook bij mij terecht voor kosteloos advies, aangezien ik werkzaam ben als Financieel Adviseur. Bovendien heb je ook geen overheidsvoorzieningen met betrekking tot arbeidsongeschiktheid. Als de ondernemer dit risico wil afdekken dient hij zelf een Arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten. Ook hiervoor kun je bij mij terecht. Daarnaast zijn er nog meer risico's die verzekerbaar zijn. Zoals een garagebedrijf verzekering, een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven, rechtsbijstandverzekering en een bedrijfsschade verzekering. Groet, Abdel

Louisa08
12-10-2009, 08:29
Het is te adviseren om tijdens de overname in ieder geval aan deze zaken te denken; - hoe staat het bedrijf in de KvK ingeschreven; - ga via de KvK na, welke personen er bevoegd zijn om te onderhandelen of overeenkomsten zoals overnames aan te gaan; - wat is de huidige rechtsvorm, sluit dit aan op jouw gewenste/geplande rechtsvorm; - maak een ondernemingsplan, en bekijk of je de overname dient te financieren; - raadpleeg via de KvK de omzet historie van het bedrijf; - bekijk de fiscale consequenties, omzetbelasting, inkomstenbelasting etc; - wat is de waarde van het bedrijf (goodwill/inventaris/goederen/plaats/bereikbaarheid); - wat is de reden dat de verkoper het bedrijf wilt verkopen; - maak een overname overeenkomst op en laat deze ondertekenen door beide partijen, zet hier vooral de belangrijkste zaken in (prijs, overdrachtsdatum, concurrentiebeding, aansprakelijkheid en verborgen gebreken); - bekijk indien van toepassing de huidige huurovereenkomst en andere overeenkomsten die je over dient te nemen; - is het bedrijf ergens aangesloten, bijvoorbeeld BOVAG; - bekijk het personeelsbestand, zijn er personeelsleden die je over dient te nemen. Zoja, bekijk de verplichtingen die op de arbeidsovereenkomst(en) staan; - zijn er andere overeenkomsten met andere bedrijven/leveranciers; - wat is de staat van het pand, is deze nog goed of is het een en ander aan vervanging/reparatie toe. Als ondernemer bouw je niet automatisch een pensioen op. Hierdoor heb je te maken met een pensioengat na je pensioendatum, aangezien je alleen een (gedeeltelijke) AOW pensioen ontvangt. Dit kun je fiscaal vriendelijk repareren met een lijfrente. Hiervoor kun je ook bij mij terecht voor kosteloos advies, aangezien ik werkzaam ben als Financieel Adviseur. Bovendien heb je ook geen overheidsvoorzieningen met betrekking tot arbeidsongeschiktheid. Als de ondernemer dit risico wil afdekken dient hij zelf een Arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten. Ook hiervoor kun je bij mij terecht. Daarnaast zijn er nog meer risico's die verzekerbaar zijn. Zoals een garagebedrijf verzekering, een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven, rechtsbijstandverzekering en een bedrijfsschade verzekering. Groet, Abdel Abdel, Ontzettend bedankt voor al je informatie. :goedzo: Nog één vraagje...waar vind hij zo'n overname overeenkomst? Groetjes, Louisa

R.Abdel
12-10-2009, 15:05

Abdel, Ontzettend bedankt voor al je informatie. :goedzo: Nog één vraagje...waar vind hij zo'n overname overeenkomst? Groetjes, Louisa Graag gedaan, het was een enkele moeite. Die dien je zelf op te maken. Je kunt ook googlen door in het zoekveld ''voorbeeld overname overeenkomst'' te typen. Succes. Abdel

Louisa08
12-10-2009, 20:21
Graag gedaan, het was een enkele moeite. Die dien je zelf op te maken. Je kunt ook googlen door in het zoekveld ''voorbeeld overname overeenkomst'' te typen. Succes. Abdel :goedzo: Ik ga gelijk even googelen!

Louisa08
12-10-2009, 22:25
Graag gedaan, het was een enkele moeite. Die dien je zelf op te maken. Je kunt ook googlen door in het zoekveld ''voorbeeld overname overeenkomst'' te typen. Succes. Abdel Ik kan geen voorbeelden vinden?? :( Ben al de hele avond bezig. :( Is er iemand die mij daarmee kan helpen??

Louisa08
13-10-2009, 19:59
Niemand die me hier verder mee kan helpen en niemand met tips?? :(

R.Abdel
13-10-2009, 20:02
Niemand die me hier verder mee kan helpen en niemand met tips?? :( Ik heb je een prive bericht verstuurd.

tazaboy
13-10-2009, 20:19
zoekt ie geen partner??

Louisa08
13-10-2009, 20:30
zoekt ie geen partner?? Ik zal het hem vragen oké. Want ik heb geen idee eigenlijk.

Jamieee
14-10-2009, 12:29
Hallo, Mijn broer wil binnenkort een bedrijf van iemand overnemen, maar waar moet hij nou precies op letten? Het gaat om een garagebedrijf waar auto´s verkocht worden. De overname contracten zijn nog niet opgemaakt. Wie heeft zelf ook een bedrijf overgenomen en weet waar hij op moet letten? Alle adviezen zijn welkom! Louisa Eerst het belangrijkste, informeren bij de bank, de KVK, het jaarverslag en de boekhouding.... Kijk of alles financieel klopt...is dat niet zo, dan heb je en probleem..:)

Krimoo
14-10-2009, 13:50
Is het wel de juiste tijd om een autogarage te kopen of over te nemen?? ik zie heeel veel showrooms te huur/koop staan....

Louisa08
14-10-2009, 19:41
Eerst het belangrijkste, informeren bij de bank, de KVK, het jaarverslag en de boekhouding.... Kijk of alles financieel klopt...is dat niet zo, dan heb je en probleem..:) :goedzo: Bedankt voor de info... Ik zal het hem doorgeven...

Louisa08
14-10-2009, 19:43

Is het wel de juiste tijd om een autogarage te kopen of over te nemen?? ik zie heeel veel showrooms te huur/koop staan.... :rolleyes: Dat is wel weer zo, maar hij kon ´m overnemen van een bekende. En hij wil al heel lang iets voor zichzelf. En daar heeft hij zijn ervaring ook in.

Pagina's : [1] 2