Bekijk originele versie : Freelance...ZZP..voordelen en nadelen?
singleprins
08-10-2009, 11:15
hoi iedereen... ik wil graag voor mezelf beginnen in freelance of zzp-vorm...
alleen ben ik me nog aan het verdiepen hier in.. het gaat om freelance/zzp in de finance wereld.
is er iemand die al in deze vorm voor zichzelf is begonnen en me wat meer kan vertellen over de voor en nadelen..
hoe het zit met belastingen, premies, pensioenen, leaseauto etc etc..
wat je netto ongeveer over houdt als salaris nadat alle kosten en belastingen af zijn...
misschien dat iemand een rekensommetje kan voor doen met als factuurbedrag 8000 euro in de maand... dus dat je 8000 bruto factureert aan de opdrachtgever... hoeveel hou je uiteindelijk netto over als salaris?
graag serieuze en duidelijke uitleg gevraagd.
al vast bedankt.
mvg ;)
http://www.esset.nl/brutonetto2009.htm
eker3ie_100
08-10-2009, 14:00
kvk.nl
of maak een afspraak, ze leggen je alles uit.
eker3ie_100
08-10-2009, 14:05
nadeel = geen opdrachten geen inkomsten
alles zelf regelen, auto, verzekeringen
voordeel
je bent eigen baas, geen gezeik, je beslist alles zelf.
ga naar google en type freelance of zzper in en je krijgt 10 miljoen website met info
singleprins
08-10-2009, 16:43
thnx... meer info is zeker welkom.. vooral van mensen die al freelance of zzp doen..
singleprins
08-10-2009, 22:28
wie heeft er meer info
QueenBee
09-10-2009, 01:27
LebsaMaghrabia
14-10-2009, 11:42
Hieronder de link van de belastingdienst, daar kun je bijna alle info vinden, die je nodig hebt.....
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/overig2009/overig2009-09.html
stilverlangen
14-10-2009, 11:50
ben zelf zzp-er, je moet rekening houden met het vragen van VAR/WUO-verklaring bij de belastingdienst. Voorwaarde is het hebben van minimaal 3 opdrachten per jaar. Maar vaak doen ze niet moeilijk als het minder is.
Denk aan voorwaarden hoe een factuur opgesteld moet worden (standaard is te vinden via internet).
De periodieke afdracht van de btw en verrekening betaalde btw. En uiteraard jaarlijkse aangifte en het betalen van inkomstenbelasting (je kan daar ook uitstel voor vragen).
Kosten die met het werk te maken hebben kan je aftrekken (reclame, auto, studie enz enz). Bij lease moet je rekening houden met de bijtelling.
Van de bruto inkomsten per maand excl. btw is het handig om minimaal 40% te reserveren voor de aangfite.
singleprins
14-10-2009, 12:33
ben zelf zzp-er, je moet rekening houden met het vragen van VAR/WUO-verklaring bij de belastingdienst. Voorwaarde is het hebben van minimaal 3 opdrachten per jaar. Maar vaak doen ze niet moeilijk als het minder is.
Denk aan voorwaarden hoe een factuur opgesteld moet worden (standaard is te vinden via internet).
De periodieke afdracht van de btw en verrekening betaalde btw. En uiteraard jaarlijkse aangifte en het betalen van inkomstenbelasting (je kan daar ook uitstel voor vragen).
Kosten die met het werk te maken hebben kan je aftrekken (reclame, auto, studie enz enz). Bij lease moet je rekening houden met de bijtelling.
Van de bruto inkomsten per maand excl. btw is het handig om minimaal 40% te reserveren voor de aangfite.
dus hoe zit het als ik 50 euro per uur ontvang, dat x 160 uur in een werkmaand = 8000 euro...
wat blijft er gemiddeld netto over van die 8000 euro bruto wat als '' netto'' salaris gerekend mag worden ??
en wat wordt er nou bedoeld met minimaal 3 opdrachten per jaar? wat als ik 1 opdracht heb waarmee ik een contract voor een heel jaar heb getekend en daar dus gewoon een heel jaar lang werk? wat dan?
en hoe zit het met leaseauto? wat kan je daar van aftrekken bij de aangifte dan? en hoe zit het met de bijtelling? waar moet ik voor opletten?
al vast bedankt.
stilverlangen
14-10-2009, 13:10
dus hoe zit het als ik 50 euro per uur ontvang, dat x 160 uur in een werkmaand = 8000 euro...
wat blijft er gemiddeld netto over van die 8000 euro bruto wat als '' netto'' salaris gerekend mag worden ??
en wat wordt er nou bedoeld met minimaal 3 opdrachten per jaar? wat als ik 1 opdracht heb waarmee ik een contract voor een heel jaar heb getekend en daar dus gewoon een heel jaar lang werk? wat dan?
en hoe zit het met leaseauto? wat kan je daar van aftrekken bij de aangifte dan? en hoe zit het met de bijtelling? waar moet ik voor opletten?
al vast bedankt.
Je stuurt een factuur van de werkelijke gewerkte periode (dat kan per week, per 2 weken of per maand, hangt van afspraken af, wel opnemen in contrat. Je declareert dus de gewerkte uren (excl. btw, daarbij de btw berekenen van 19% erbij en dan totaalbedrag incl. btw ontvangen. De btw dient gereserveerd worden voor de aangifte omzetbelasting (btw). Eventueel zakelijk zelf betaalde btw mag je bij aangifte atrekken en restant aan de belastingdienst betalen.
Als je dus 8000 incl. btw factureert, verschil van 19% reserveren voor belastingdienst ivm btw, dat is dan 1277.31 (8000,00 x 100/119). Het bedrag is dus excl. btw 6722,69. Hiervan kan je dus 40% als netto-inkomen vrij besteden. Bij de aangifte houdt je dan nog genoeg over als winst, want de inkomstenbelasting zal nooit uitkomen op meer dan 40% ivm andere aftrekposten, zakelijk plus zelfstandigenaftrek.
Als je maar 1 opdracht hebt langer dan 1 jaar zal de belastingdienst niet echt zaak van maken. Met de VAR is er nl bevestigd dat de opdrachtgever vrijgesteld is van de loonbelastingplicht. Het wordt anders als het jarenlang gaat duren.
Je kan leasen en de kosten opvoeren als zakelijke kosten. Bij de aangifte heb je te maken met de bijtelling. Na vaststelling van winstbedrag (jaarloon) moet je dan 25% van de nieuwwaarde auto bij optellen en daarover ook belasting betalen. Rond de 250,00 per maand aan belasting extra betalen. Je kan ook kiezen voor een auto particulier (dus niet alle kosten van aanschaf, benzine en onderhoud zakelijk betalen maar prive. Je mag een km-vergoeding onbelast in rekening brengen. Bij een oudere auto is dit veel voordeliger, omdat je dan geen bijtelling hebt.
Suc6
je gaat in de finance branche werken je weet niet eens hoe je een berekening kan maken, kifesh? naar mijn weten moet je van alle markten thuis zijn wat betreft finance.
succes met je plan
Als je dus 8000 incl. btw factureert, verschil van 19% reserveren voor belastingdienst ivm btw, dat is dan 1277.31 (8000,00 x 100/119). Het bedrag is dus excl. btw 6722,69. Hiervan kan je dus 40% als netto-inkomen vrij besteden. Bij de aangifte houdt je dan nog genoeg over als winst, want de inkomstenbelasting zal nooit uitkomen op meer dan 40% ivm andere aftrekposten, zakelijk plus zelfstandigenaftrek.
In je eerdere post zeg je dat je 40% moet reserveren voor inkomstenbelasting, terwijl je hierboven stelt dat je 40% als netto inkomen kunt zien, om daaronder vervolgens te stellen dat de inkomstenbelasting nooit op meer dan 40% zal uitkomen ivm aftrekposten en zelstandigenaftrek. Is hier sprake van een verwarring bij het stellen dat 40% als netto inkomen gezien kan worden of snap ik iets niet?
En naast inkomstenbelasting kun je je ook verzekeren tegen (langdurige) arbeidsongeschiktheid en iets weg leggen voor je pensioen. Kun je deze zaken als aftrekposten opvoeren? En hoeveel procent zullen deze 2 posten gemiddeld genomen gaan kosten? Is 10% van het gefactureerde bedrag (minus de btw) realistisch?
je gaat in de finance branche werken je weet niet eens hoe je een berekening kan maken, kifesh? naar mijn weten moet je van alle markten thuis zijn wat betreft finance.
succe met je plan
mischien wil hij bij de debiteuren/crediteuren afdeling werken
mischien wil hij bij de debiteuren/crediteuren afdeling werken
zelfs voor debiteuren/crediteuren moet in bezit zijn van een degelijk opleiding. in die opleiding zitten alle aspecten mbt finance administratie, dus ook berekeningen kunnen maken. heb zelf 1 jaar bedrijfseconomie en administratie gedaan, vandaar dat ik het nog weet. t was nix voor mij vandaar dat ik er mee gestopt ben.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.