Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : verblijf in maroc

Mikael
07-10-2009, 19:51

hallo, na 4 jaar hier in Marokko blijft het nog steeds een raar land, ik kan begrijpen als je Marokkaan bent dat je hierheen verlangt, maar tijdens mijn verblijf hier vind ik alles nog steeds dubieus gaan.betalen met flessen drank voor een kenteken bewijs van een nieuwe auto is maar 1 geval en dan heb ik niet over alle ander verdachte administratieve handelingen. Wat ik niet begrijp is dat al die landgenoten die in nl of eu wonen hier eens actie gaan ondernemen, dit kan toch zo niet doorgaan? in het zuiden pikken ze vrijwel alles van de autoriteiten maar in het machtige noorden staat echt alles op scherp. waarom komen die hier vandaan komen niet eens iets veranderen, jullie hebben alle steun hier als er maar iets gebeurt.ik heb het over legale revolutie van vrijheid in religie, meningsuiting, handel en mensen lees;vrouwen.tegengaan van bureaucratie en irriterende machtswellust van families die nog onder de vader de dienst uitmaakt. enige lichtpunt wat ik hier zie is de prinses, hopende dat God haar helpt om dit land onder haar een echte koers te varen in tegenstelling tot hen die nu denken dat ze het goed doen. mijn vraag; waarom komen jullie niet terug om het land van je (voor)ouders te bevrijden van dit gekapitaliseerde regime.

tide
07-10-2009, 22:28
heb je spijt dat je terug bent gegaan ofniet in mijn ogen is marokko positief bezig wat je op nieuws ziet en van mensen hoort okay niet alles maar er is positive vooruitgang

Mikael
07-10-2009, 22:37
ik ben geen marokkaan dus ik ben niet terug gegaan maar erna toe gegaan om te kijken of er te leven was.heb lang in andere landen gewoond in het zuiden dus ik dacht een nieuwe ervaring. wel een ervaring is het zeker, ik zit er nog steeds. de berichten die je leest is propaganda,de werkelijkheid dagelijks is anders. schreef vaak over de situatie hier en soms filmde ik wat genante gebeurtenissen, het gevolg was dat ik totaal werd geblokkeerd. tot op de dag vandaag , met alle handelingen goed gemaakt , goed gedrag, word ik nog steeds niet geaccepteerd door administratieve buraucratie. of ze willen me gewoon niet ,dat kan ook?

Hayat_Kiekeboe
07-10-2009, 22:42
hallo, na 4 jaar hier in Marokko blijft het nog steeds een raar land, ik kan begrijpen als je Marokkaan bent dat je hierheen verlangt, maar tijdens mijn verblijf hier vind ik alles nog steeds dubieus gaan.betalen met flessen drank voor een kenteken bewijs van een nieuwe auto is maar 1 geval en dan heb ik niet over alle ander verdachte administratieve handelingen. Wat ik niet begrijp is dat al die landgenoten die in nl of eu wonen hier eens actie gaan ondernemen, dit kan toch zo niet doorgaan? in het zuiden pikken ze vrijwel alles van de autoriteiten maar in het machtige noorden staat echt alles op scherp. waarom komen die hier vandaan komen niet eens iets veranderen, jullie hebben alle steun hier als er maar iets gebeurt.ik heb het over legale revolutie van vrijheid in religie, meningsuiting, handel en mensen lees;vrouwen.tegengaan van bureaucratie en irriterende machtswellust van families die nog onder de vader de dienst uitmaakt. enige lichtpunt wat ik hier zie is de prinses, hopende dat God haar helpt om dit land onder haar een echte koers te varen in tegenstelling tot hen die nu denken dat ze het goed doen. mijn vraag; waarom komen jullie niet terug om het land van je (voor)ouders te bevrijden van dit gekapitaliseerde regime. Het hangt er vanaf wat je daar doet in Marokko. Waar je verblijft etc etc. Als je bijvoorbeeld een eigen zaak hebt een eigen onderneming dan zou het misschien heel anders zijn geweest denk ik. Kijk veel mensen die ik ken die willen echt terug naar Marokko. Ik ook later insha allah. Ik wil dan ook iets ondernemen in me eigen land. Ik ken Marokko alleen van zomervakantie. Na mijn studie das over 1 jaar wil ik inhsa allah in de herfst en winter gaan. Ik wil dan weten hoe het daar is. want iedereen zegt dat alles dan veranderd na de zomervakantie. Dat je bijvoorbeeld je terplettter studeerd en moeilijk aan een baan komt. Als je aan een baan komt verdien je echt heel weinig, minder dan wat je behoort te verdienen. Dat je alles kan krijgen daarzo door bmiddeling van bekende mensen en anders mag je op hoekje van de straat staan. Jou vraag was dus waarom we niet terug komen. Nou eerlijk Mikael veel willen terug echt waar, maar het is een grote stap in je leven.. Maar waarom ben jij dan terug gekeerd als ik vragen mag?

Mikael
08-10-2009, 00:02

nogmaals ,ik ben niet terug gegaan, ben er heen geëmigreerd, zaak geopend, auto gekocht, zelfs een maandelijks inkomen die gelijk staat aan een 'normale' kantoor baan in nl. en toch maken ze het je moeilijk dat het erop lijkt dat ze alleen in je geld zijn geïnteresseerd, maar niet dat je geld van hun verdiend. dit is duidelijk een geval van vele buitenlanders die heb meegemaakt. oh ja, mijn woonplaatsen waren fes, tawnate, wadlaw, Rabat.en vele plaatsen ertussen. zaken ingekocht vaak in het zuiden. begin ging ok totdat het bedrijf in het noorden kwam, toen kwam de ellende en ging alles bijna ten onder aan onder andere transport naar de eu. en de daarbij horende douanekliek waarbij ik toch echt weiger om te betalen al is alleen maar uit principe. overigens zal in de toekomst vrij weing perspectief zijn in inderdaad, de arbeids aanbod.en dan hebben we nog niet eens over de miljoenen studenten die over een paar jaar klaar zijn. in mijn ogen een verloren zaak en een voorbeeld van grootheidswaanzin. het uiterlijk lijkt mooi en het wordt mooi voorgesteld, maar in werkelijkheid isde armoede te groot om het langer te regeren door een kleine elitaire macht. dan heb ik nog niet eens over de nieuwe leeuwen op de boulevard in fes. te belachelijk voor worden, terwijl de kinderen rond het spoor alleen maar kunnen leven met hun zakje lijm en de verkoop van tempozakjes. nee wil je wat maken moet je beginnen met het stoppen van in mijn ogen kindermishandeling. en dan heb je nog het leven buiten de grote steden, daar word je al helemaal draaierig van binnen.Als ik marokkaan was zal ik terug ,ook zonder een cent te makken maar te protesteren want er is geld genoeg voor iedereen, zo duur is het nou ook weer niet in je levensonderhoud.

Abdars86
08-10-2009, 00:14
dan ga je toch weg ...

Mikael
08-10-2009, 00:21
tuurlijk, net alsof dat zo gemakkelijk gaat,voor je alles hebt verkocht ben je ook weer jaar verder, trouwens in de jeugd heb ik nog vertrouwen zeker hen die zich ook willen inzetten. tevens ga ik voor het paspoort zo dat ik ook makkelijker in bepaalde landen kan komen waar een eu lid moeilijker komt. tevens ben ik geen opgever al mag ik wel eens klagen of onrecht openbaren

Hayat_Kiekeboe
08-10-2009, 12:24
nogmaals ,ik ben niet terug gegaan, ben er heen geëmigreerd, zaak geopend, auto gekocht, zelfs een maandelijks inkomen die gelijk staat aan een 'normale' kantoor baan in nl. en toch maken ze het je moeilijk dat het erop lijkt dat ze alleen in je geld zijn geïnteresseerd, maar niet dat je geld van hun verdiend. dit is duidelijk een geval van vele buitenlanders die heb meegemaakt. oh ja, mijn woonplaatsen waren fes, tawnate, wadlaw, Rabat.en vele plaatsen ertussen. zaken ingekocht vaak in het zuiden. begin ging ok totdat het bedrijf in het noorden kwam, toen kwam de ellende en ging alles bijna ten onder aan onder andere transport naar de eu. en de daarbij horende douanekliek waarbij ik toch echt weiger om te betalen al is alleen maar uit principe. overigens zal in de toekomst vrij weing perspectief zijn in inderdaad, de arbeids aanbod.en dan hebben we nog niet eens over de miljoenen studenten die over een paar jaar klaar zijn. in mijn ogen een verloren zaak en een voorbeeld van grootheidswaanzin. het uiterlijk lijkt mooi en het wordt mooi voorgesteld, maar in werkelijkheid isde armoede te groot om het langer te regeren door een kleine elitaire macht. dan heb ik nog niet eens over de nieuwe leeuwen op de boulevard in fes. te belachelijk voor worden, terwijl de kinderen rond het spoor alleen maar kunnen leven met hun zakje lijm en de verkoop van tempozakjes. nee wil je wat maken moet je beginnen met het stoppen van in mijn ogen kindermishandeling. en dan heb je nog het leven buiten de grote steden, daar word je al helemaal draaierig van binnen.Als ik marokkaan was zal ik terug ,ook zonder een cent te makken maar te protesteren want er is geld genoeg voor iedereen, zo duur is het nou ook weer niet in je levensonderhoud. Echt teleurstellend om te horen hoe het daar werkelijk is. Ik dacht nou juist dat het telkens en iedere jaar het juist economisch goed gaat met Marokko. Ik raad je aan om bijvoorbeeld iets te beginnen in een klein stadje. Ietskleins in Al Hoceima bijvoorbeeld. Dat is een stadje in het Noorden van Marokko. Je zegt zelf als je een marokkaan was dan zou je terug keren. Maar zoals ik al eerder heb gezegd. het is niet 1 2 3 en hup je kan terug. Je moet zoveel regelen. grond kopen en iets opbouwen daarzo. of een garage huren en een eigen zaakje beginnen. Dat kost allemaal geld. een garage van 20m2 meter is gauw al 1500 dirham in Alhoceima. dat is maandelijks 130 euro. En als je een leuke plaats wilt in Alhoceima een grote straat bijvoorbeeld dan is het nog duurder. Daarom is het niet makkelijk voor ons om terug te keren. Ik geloof in de motto. Waar een wil is, is een weg.

Mikael
08-10-2009, 12:46
ken al hoceima ook, leuk strandje lekkere sandwich in de hoofdstraat , marokkanen zijn gezelschapsmensen dus, een cafe werkt altijd, ze eten graag en ze houden van alcohol. kleding en electronica zijn ook op de weg terug. aantrekkelijke zaak is het toerisme, mensen die het land willen ervaren als onvergetelijk en naar een oude visie van een arabisch land. rural toerisme . de nl overheid zou mee moeten meewerken door zulke projecten fin. te steunen, werk voor hen die terug willen en hen die er zijn. en ja de wil is de weg.

Hayat_Kiekeboe
08-10-2009, 13:25
ken al hoceima ook, leuk strandje lekkere sandwich in de hoofdstraat , marokkanen zijn gezelschapsmensen dus, een cafe werkt altijd, ze eten graag en ze houden van alcohol. kleding en electronica zijn ook op de weg terug. aantrekkelijke zaak is het toerisme, mensen die het land willen ervaren als onvergetelijk en naar een oude visie van een arabisch land. rural toerisme . de nl overheid zou mee moeten meewerken door zulke projecten fin. te steunen, werk voor hen die terug willen en hen die er zijn. en ja de wil is de weg. Klopt in marokko werkt echt een cafe of een restaurant. Je kan ook bijvoorbeeld les geven aan mensen die naar NL willen komen. Zo inburgeringslessen, dat betaald ook redelijk goed. Ik weet alleen niet of ze ook gek zijn op alcohol in Alhoceima, aangezien ze daar meer aan hun geloof doen dan het midden en zuiden van Marokko.