Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : 'Gedwongen spreidingsbeleid'

LZN
18-11-2002, 08:44

'Gedwongen spreidingsbeleid' Onderzoekers: Achterstanden en criminaliteit allochtonen worden blijvend door Kustaw Bessems 2002-11-16 ROTTERDAM - De grote maatschappelijke achterstand en hoge criminaliteit zullen in grootstedelijke achterstandswijken van generatie op generatie worden overgedragen, tenzij allochtonen gespreider komen te wonen en álle ouders in die wijken opvoedingsondersteuning krijgen. Dit concluderen wetenschappers van de GGD in Rotterdam en de Universiteit Leiden na onderzoek onder meer dan 4000 Rotterdamse middelbare scholieren. Vooral Marokkanen en Turken, in mindere mate ook Antillianen, wonen in slechte buurten. ,,De zwakke economische en maatschappelijke positie van veel ouders in deze buurten maakt hen tot inadequate opvoeders die niet in staat zijn hun kinderen goed voor te bereiden op een succesvolle deelname aan de Nederlandse samenleving'', schrijven de onderzoekers. Een aantal allochtone ouders kan hun kinderen niet zo opvoeden dat die buiten de criminaliteit blijven. Deze kinderen lopen daarnaast een groot risico op te groeien 'met precies dezelfde zwakke sociaal-economische status als hun ouders'. Antilliaanse, Kaapverdische en Marokkaanse jongens en Antilliaanse en Surinaamse meisjes plegen het vaakst misdrijven. Zij staan onvoldoende onder toezicht van hun ouders en de sociale controle van hun gemeenschap schiet tekort. Allochtone jongeren hebben aanzienlijk vaker een slechte relatie met hun ouders. Zij krijgen minder steun en worden vaker thuis geslagen. Zij hebben ook minder vaak een goede band met leraren. Ze zijn ongelukkiger dan hun Nederlandse leeftijdgenoten, wat zich met name bij jongens uit in normafwijkend gedrag. Allochtone jongeren die alleen vrienden binnen de eigen groep hebben en die afwijzend staan tegenover Nederlandse normen als tolerantie voor homoseksuelen, plegen meer delicten. De onderzoekers stellen een aantal rigoureuze maatregelen voor. Zij juichen het toe als in probleemwijken harde maatregelen worden genomen voor de veiligheid, maar leggen zelf de meeste nadruk op opvoeding en onderwijs. Álle ouders in achterstandswijken zouden opvoedingsondersteuning moeten krijgen. Daarnaast zouden allochtonen moeten worden verspreid over wijken. ,,Dwang moet daarbij niet worden geschuwd'', zegt onderzoeksleidster J. Junger Tas. http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1037340286680.html.

Morgaine
18-11-2002, 13:25
Mag ik dan vanuit Borgerhout verhuizen naar een villa in Schilde of Brasschaat? :D

Junkie
18-11-2002, 16:03
Volgens mij wordt dit onderzoek zo'n beetje jaarlijks gedaan. Denken ze nu echt dat mensen in achterstandswijken opeens significant succesvoller zijn. Ze onderzoeken alleen wat iedereen al 25 jaar weet, en uiteindelijk gebeurt en verbetert er niets.

tonk
18-11-2002, 16:44
Origineel gepost door Morgaine Mag ik dan vanuit Borgerhout verhuizen naar een villa in Schilde of Brasschaat? :D :D En dan wil ik verhuizen van Bos&Lommer naar de Apollolaan!

Morgaine
18-11-2002, 16:46

Origineel gepost door bezoeker99182 Jouw roeping ligt in Belgie. Dus dat mag niet ! Jouw aardrijkskundige kennis is niet optimaal: Brasschaat en Schilde liggen wel degelijk in Belgiƫ. :D

Morgaine
18-11-2002, 18:25
Origineel gepost door bezoeker99182 Ga maar eens een volkstelling houden ! In die optiek woon ik momenteel in Marokko.... *grijns*