Bekijk originele versie : HELP: Stelling emancipatie
Elegancelady
27-05-2004, 19:57
Dames en heren,
zouden jullie zo vriendelijk willen zijn om te reageren op een stelling die ik voor school moet uitwerken.
Ik moet namelijk zoveel mogelijk tegenargumenten verzamelen om uiteindelijk een essay erover te kunnen schrijven.
Dit is m dan:
Importbruiden remmen de emancipatie, omdat het inburgeringsproces niet genoeg serieus wordt genomen in hun thuisland én in Nederland.
Iemand iets op te reageren please?
Als iemand vind dat mn stelling beter anders geformuleerd kan worden.....feedback altijd welkom.
Alvast bedankt !!!
Ma3a salam
Er zijn "inmportbruiden" die ongeschoold hier verder leven,en er zijn "importbruiden" met een academische graad(of soortgelijk geschoold)die het hele emancipatie-proces in het land van herkomst al hebben belopen,en die dus al redelijk geemancipeert zijn....verschilt natuurlijk of je uit de stad of een dorp komt.
En het hangt natuurlijk af van wat je onder emancipatie verstaat...daar zijn de meningen nog over verdeeld,gezien in Nederland vrouwen nog steeds niet hetzelfde betaal krijgen als mannen(in dezelfde functie),en vrouwen nog steeds niet kunnen doorstromen tot de top.
sneakynawal
27-05-2004, 22:05
Oneens! 'Importbruiden' is niet een homogeen segment.
Elegancelady
28-05-2004, 13:35
en als ik nou zeg, dat in deze stelling de defintie van emancipatie is: onafhankelijkheid en zelfstandigheid en mondigheid.
ze kunnen dus hun taal beheersen om zo binnen de maatschappij zich zelf kunnen redden, zonder dat hun man overal mee moet gaan om de simpelste dingen.
volgens mij moet ik het tweede gedeelte veranderen.
want of het nou serieus genomen wordt of niet is niet in cijfers en feiten uit te drukken. Hmm.
omdat ze de nieuwe taal niet kunnen beheersen, kunnen ze dus ook niet makkelijk contact maken met de autochtonen. ze durven niet en sommigen leven helemaal op in hun traditionele gebeuren waardoor ze het onzin vinden om een andere taal te leren.
wat dus wel uit onderzoek blijkt dat er vele vrouwen zijn rond de 40 die slechts de lagere school hebben doorstaan. Ze hebben vaak geen werk en weinig sociale contacten vooral met de autochtonen.
en nu?
hebben jullie suggesties over het formuleren van mn stelling?
heeeeeeeeeeel erg bedankt voor jullie moeite hiervoor.
Origineel gepost door Elegancelady
en als ik nou zeg, dat in deze stelling de defintie van emancipatie is: onafhankelijkheid en zelfstandigheid en mondigheid.
ze kunnen dus hun taal beheersen om zo binnen de maatschappij zich zelf kunnen redden, zonder dat hun man overal mee moet gaan om de simpelste dingen.
volgens mij moet ik het tweede gedeelte veranderen.
want of het nou serieus genomen wordt of niet is niet in cijfers en feiten uit te drukken. Hmm.
omdat ze de nieuwe taal niet kunnen beheersen, kunnen ze dus ook niet makkelijk contact maken met de autochtonen. ze durven niet en sommigen leven helemaal op in hun traditionele gebeuren waardoor ze het onzin vinden om een andere taal te leren.
wat dus wel uit onderzoek blijkt dat er vele vrouwen zijn rond de 40 die slechts de lagere school hebben doorstaan. Ze hebben vaak geen werk en weinig sociale contacten vooral met de autochtonen.
en nu?
hebben jullie suggesties over het formuleren van mn stelling?
heeeeeeeeeeel erg bedankt voor jullie moeite hiervoor.
Ikzelf ben hier geboren en opgegroeid en ik (met mij vele anderen) heb ook geen contact met de autochtoon.
Ik ben zelf ook traditioneel, en ben er trots op.
De meeste allochtonen vrouwen hebben een best grote vriendinnenkring, dus hebben ze naar mijn mening best wel veel sociale contacten.
Trouwens waarom moet je perse contact hebben met de autochtoon? Een normaal antwoord graag
Je hoeft niet PERSE contact te hebben met autochtonen ...maar waarom zou je je alleen toespitsen op allochtone (marokkanen)?
Origineel gepost door Marusa
Je hoeft niet PERSE contact te hebben met autochtonen ...maar waarom zou je je alleen toespitsen op allochtone (marokkanen)?
Ik heb er niet bewust voor gekozen ofzo, het is er gewoon van gekomen. Ik begrijp ze en zij begrijpen mij, het is gewoon makkelijker. tegenwoordig ga ik niet perse met marocs om, ik ga tegenwoordig liever met moslims om, ongeacht de nationaliteit.
Zolang je je maar niet opzettelijk afzijdig houdt van je medelanders :)
Elegancelady
31-05-2004, 20:19
juist die laatste zin vind ik nou een goede aanpassing voor de argument. niet zo en niet zo. als het maar niet opzettelijk gebeurt.
en wat verstaan jullie onder emancipatie voor de importbruiden?
erg bedankt
In de VN van 8 mei stond een heel leuk artikel over dit onderwerp.
Probeer nog steeds de hand te leggen op een digitale versie om hier te posten (De redactie van de VN heeft mij naar de auteur verwezen), misschien kan je deze Vrij NEderland in de bieb terug vinden...
...persoonlijk vond ik het zeer verhelderend en vond er meer antwoorden dan in 1.5 jaar lang zoeken maroc fora
Nounousa
01-06-2004, 06:09
Emancipatie staat niet gelijk aan het assimileren in de Nederlandse Cultuur
Origineel gepost door Elegancelady
Dames en heren,
zouden jullie zo vriendelijk willen zijn om te reageren op een stelling die ik voor school moet uitwerken.
Ik moet namelijk zoveel mogelijk tegenargumenten verzamelen om uiteindelijk een essay erover te kunnen schrijven.
Dit is m dan:
Importbruiden remmen de emancipatie, omdat het inburgeringsproces niet genoeg serieus wordt genomen in hun thuisland én in Nederland.
Iemand iets op te reageren please?
Als iemand vind dat mn stelling beter anders geformuleerd kan worden.....feedback altijd welkom.
Alvast bedankt !!!
Ma3a salam
Ik vind de stelling zelf onvolledig: "de emancipatie" waarom niet speciefieker? Gaat het hier om vrouwen-emancipatie, Moslim-emancipatie of allochtonen-emancipatie?
"Het inburgeringsproces" die van de allochtonen over het algemeen of die van de importbruiden?
"hun thuisland", naar wie verwijs je?
Let op je verwijswoorden, wees vollediger.
Verder zou ik als kanttekening een definitie en situatie-omschrijving maken, het liefst met een krantenartikel die hierop aansluit.
RitaMaria
01-06-2004, 11:13
Emancipatie..dan denk ik al gauw aan vrouwen die zich wegwijs
kunnen maken in een samenleving..
Gijs_Rijbewijs
01-06-2004, 16:49
Origineel gepost door Heiba
Ik vind de stelling zelf onvolledig: "de emancipatie" waarom niet speciefieker? Gaat het hier om vrouwen-emancipatie, Moslim-emancipatie of allochtonen-emancipatie?
"Het inburgeringsproces" die van de allochtonen over het algemeen of die van de importbruiden?
"hun thuisland", naar wie verwijs je?
Let op je verwijswoorden, wees vollediger.
Verder zou ik als kanttekening een definitie en situatie-omschrijving maken, het liefst met een krantenartikel die hierop aansluit.
:goedzo: meid!!! :hoedaf:
Dat is precies hetgeen wat ik miste in de betoogtrant.
Mijnerzijds advies: maak gebruik van concrete voorbeelden.
;)
Elegancelady
02-06-2004, 19:41
wow, thanx you peeps
ik stel het zeer op prijs echt waar dat jullie met me mee denken.
ik ga het nog allemaal goed verwerken in mn essay, al ben ik nog niet uit over hoe ik mn nieuwe stelling moet formuleren aan de hand van de nieuwe feedback die ik heb gekregen, dus moet nog ff alles nog goed doorlezen en ik ga zeker ff die artikel opzoeken van VN. Goed idee van je.
Mensen echt heel erg bedankt voor jullie moeite.
Ik ga vanavond er aan werken en morgen ga ik mn reactie plaatsen...so be there... :-)
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.