Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : tuberculose

Pagina's : [1] 2

Shaimaa
27-05-2004, 16:43

Salaam alaikoum, Heeft iemand informatie over tbc? Heeft iemand van jullie deze ziekte? Deel jullie ervaringen hier gerust mee. Een dierbare persoon van me heeft deze ziekte en ik had graag geweten hoe jullie hiermee overweg gaan Bedankt Wasalaam

ClassyCasaouia
27-05-2004, 16:46
Origineel gepost door Shaimaa Salaam alaikoum, Heeft iemand informatie over tbc? Heeft iemand van jullie deze ziekte? Deel jullie ervaringen hier gerust mee. Een dierbare persoon van me heeft deze ziekte en ik had graag geweten hoe jullie hiermee overweg gaan Bedankt Wasalaam Dit is een longontsteking veroorzaakt door een bacterie. Er zijn medicijnen en behandelingen voor. Ik heb een scriptie over deze ziekte gemaakt, als je iets wilt weten vraag je het maar. Allah ye shafie die persoon. Insha Allah komt alles goed. Beslama.

Shaimaa
27-05-2004, 21:05
Origineel gepost door ClassyCasaouia Dit is een longontsteking veroorzaakt door een bacterie. Er zijn medicijnen en behandelingen voor. Ik heb een scriptie over deze ziekte gemaakt, als je iets wilt weten vraag je het maar. Allah ye shafie die persoon. Insha Allah komt alles goed. Beslama. Is het mogelijk mij deze scriptie op te sturen ofso? Ik had er graag zoveel mogelijk over geweten JazaakAllah voor je hulp!

Shaimaa
27-05-2004, 21:05
je kan het me ook mailen naar: shaimaatje82@hotmail.com Tnxx

nadorlady15
27-05-2004, 22:10

wat ik wel weet over die ziekte is dat het besmettelijk is

ClassyCasaouia
27-05-2004, 22:22
Mijn scriptie gaat meer over het onderzoek en het stellen van de diagnose. Op internet kan je veel info vinden. http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1071 Op deze site kan je wel een en ander erover lezen. Succes.

Shaimaa
27-05-2004, 22:42
Origineel gepost door ClassyCasaouia Mijn scriptie gaat meer over het onderzoek en het stellen van de diagnose. Op internet kan je veel info vinden. http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1071 Op deze site kan je wel een en ander erover lezen. Succes. Bedankt voor de info :zwaai:

najlae_tanger
27-05-2004, 23:51
Mijn moeder heeft ook tbc Je hebt gesloten tbc en open tbc Als je gesloten tbc hebt, dan is het niet besmettelijk, maar me moeder heeft open tbc.. Ze moet gewoon heeeel veel medicatie slikken. Voelt zich moe, ziekjes, misselijk enz enz..

Shaimaa
28-05-2004, 10:56
Origineel gepost door najlae_tanger Mijn moeder heeft ook tbc Je hebt gesloten tbc en open tbc Als je gesloten tbc hebt, dan is het niet besmettelijk, maar me moeder heeft open tbc.. Ze moet gewoon heeeel veel medicatie slikken. Voelt zich moe, ziekjes, misselijk enz enz.. Hoe leef jij daar mee om? Moeten jullie zelf ook medicatie inemen ofzo?

hayar
28-05-2004, 11:06
afgekort met tbc, wordt veroorzaakt door een bepaald type bacterie. Vooral patiƫnten met zogenaamde open tbc kunnen door hoesten, zingen of praten de bacterie verspreiden. Bijna alle organen kunnen door de tbc-bacterie worden aangetast, maar de meest bekende vorm is de longtuberculose. Vroeger heette tbc in de volksmond vliegende tering, waarmee de ernst van de ziekte duidelijk wordt aangegeven. Tegenwoordig (2004) zijn er ongeveer 1500 TBC-patienten per jaar in Nederland, bijna de helft hiervan wordt gevonden in de 4 grote steden. Iets minder dan 2 / 3 van de Nederlandse patienten is van buitenlandse afkomst. Dit is niet vreemd aangezien tbc vooral buiten de Westerse landen voorkomt en toeneemt. Van de ca. 10 miljoen tbc-patienten wereldwijd sterven er jaarlijks ca. 2-3 miljoen. Dit zijn ca. 6.000 tuberculose-doden per dag. Ongeveer 1/3 van de wereldbevolking is besmet met tbc-bacterien, deze mensen zijn daar niet ziek van.

hayar
28-05-2004, 11:07
Tbc is normaliter te behandelen met een combinatie van medicamenten, dat zijn meestal Isoniazide (INH), Rifampicine, Pyrazinamide en Ethambutol. Maar de behandeling duurt minmaal 6 maanden en kan bijwerkingen hebben. De behandeling vindt meestal thuis plaats met isolatiemaatregelen. Een minderheid van de tbc-patienten wordt voor behandeling opgenomen in een sanatorium. De bacterie is de laatste jaren voor sommige medicamenten minder gevoelig of zelfs resistent geworden. Berucht is de Multi-resistente tuberculose die erg moeilijk te behandelen is. Die wordt vooral gevonden in gedeelten van Oost-Europa, in Israel en ondermeer Haiti. Als een TBC-bacterie resistent wordt is dat het gevolg van een verkeerde behandeling. De arts kan verkeerde medicijnen voorschrijven, de apotheek kan de verkeerde medicijnen afleveren of de patient kan de medicijnen verkeerd innemen. Niet alle mensen die besmet worden met de tbc-bacterie krijgen ook de ziekte tuberculose. Ter voorkoming van de ziekte tbc kunnen de mensen die nog alleen besmet zijn preventief medicijnen gaan slikken. Meestal komt dat neer op INH-tabletten gedurende 6 maanden. Mensen die een slechte afweer hebben (door AIDS, kanker, sommige medicijnen, na orgaantransplantaties enz.) lopen meer risico op het ontwikkelen van tbc na besmetting dan gezonden. Ook is dan de test om besmettingen aan te tonen, de mantouxtest, minder betrouwbaar geworden.

hayar
28-05-2004, 11:08
Dit is alles wat ik voor je kon vinden.

Shaimaa
28-05-2004, 11:45
Origineel gepost door hayar Dit is alles wat ik voor je kon vinden. JazaakAllah Ghairan voor je informatie!

Liloesh
28-05-2004, 16:27
Origineel gepost door Shaimaa Salaam alaikoum, Heeft iemand informatie over tbc? Heeft iemand van jullie deze ziekte? Deel jullie ervaringen hier gerust mee. Een dierbare persoon van me heeft deze ziekte en ik had graag geweten hoe jullie hiermee overweg gaan Bedankt Wasalaam Salaam Aleykoem Ougti, Toen ik 10 was heb ik TBC gekregen.... :( Mijn klieren in mijn nek waren opgezwollen, het was net een grote appel of tennisbal in mijn nek. Ik ben meteen naar de dokter geweest, en die heeft het ook meteen kunnen ontdekken en verhinderen dat het zich verspreide. De grote appel in mijn nek werd weggehaalt bij...een operatie ( een snee in mijn nek...)Nu hamdoelilah 9jaar later, heb ik er nooit meer last van gehad. Ik heb ook een zeer lange tijd na mijn operatie medicijnen moeten inslikken *Slik :s*......Er bestaat wel een oplossing voor dergelijke problemen ---- ---------- -----------------------------> VERTROUW OP ALLAH subhana wata3ala ;) ...Meer kan je niet doen ma3asalaam, Liloesh

Shaimaa
28-05-2004, 22:20

Alhamdulillah dat het nuu beter met je gaat!

Pagina's : [1] 2