Bekijk originele versie : vrijheid
He , heb 'n vraagje
waarom denken 90 % van de marokanen dat vrijheid
en geen hoofdoek, je zelfrespect kan beschadigen....
ik snap het niet , ik denk juist dat als je thuis wordt onderdrukt de slechte kant opgaat,NIET IEDEREEN,
ik heb namelijk zelf altijd van me ouders vrijheid gehad en hoefde geen hoofddoek te dragen ben elhamdoullah nooit op het slechte pad terecht gekomen.. heb zelfs nooit zin om naar buiten te gaan...heb geen misbruik gemaakt van me vrijheid..
en ik zie vaak in me omgeving meisjes die thuis onderdrukt worden en hoofdoek omhebben van alles stiekem doen en dan lopen zeggen , vrijheid is slecht.
i
Groetjess :D
Lady_moi
26-05-2004, 19:08
Omdat ge alle slechte dingen al hebt gedaan zekers hahahaha nene grapje
Ja ik begrijp u. Maar een hoofddoek is verplicht in de islam het is voor een vrouw fard om hem te dragen. Maarja ik vind da ge em beter voor Allah swt gaat dragen dan voor je ouders. Want u ouders zijn ook maar mensen. En wat ik ook vind is da eigenlijk u ouders wel gelijk hebben om u nie te dwingen maar ik vind wel da ze u erop aan mogen wijzen om er ene te gaan dragen. Want als ze da nie doen dan vind ik het weer wat minder..En vrijheid ahja het is maar wat jij onder vrijheid verstaat. Ik mag ook wel naar buiten van me ouders maar niet te vaak. En ook moet ik altijd zeggen naar waar ik ga je weet maar nooit allah yehfed. Maar alhamdoulilah ik ben blij met het leven die ik leid. Vrijheid of nie. Zolang ik leef volgens de islamitische wijze komt me niks te kort en zo hoort iedereen het te doen. Zelfrespect moet je hebben maar vergeet nie dat een meid met hoofddoek meer gerespecteerd word door de anderen. Ewa thalla zina
Origineel gepost door ntisara
He , heb 'n vraagje
ik snap het niet , ik denk juist dat als je thuis wordt onderdrukt de slechte kant opgaat,NIET IEDEREEN,
ik heb namelijk zelf altijd van me ouders vrijheid gehad en hoefde geen hoofddoek te dragen ben elhamdoullah nooit op het slechte pad terecht gekomen.. heb zelfs nooit zin om naar buiten te gaan...heb geen misbruik gemaakt van me vrijheid..
en ik zie vaak in me omgeving meisjes die thuis onderdrukt worden en hoofdoek omhebben van alles stiekem doen en dan lopen zeggen , vrijheid is slecht.
i
alhoceimachaima
26-05-2004, 20:49
jah meschien heb je gelijk maar wat heb je aan een hoofdoek als je hem niet uit het diepste van je hart draagt als je hem draagt moet je het voor jezelf doen niet voor je ouders want ik ken wel wat meisjes die draguh hem voor hun ouders en:jammer: je wilt egt niet wetn
socialedienst
27-05-2004, 15:12
geen hoofddoek dragen getuigt ook niet van het misbruik maken van je vrijheid...
het is een handeling die HARAM is...ik denk dat je daarom beter een hoofddoek kan dragen..
denk aan allah en zijn afrekening..denk niet aan wat anderen..doen of zeggen of denken.. :)
Lady_moi
27-05-2004, 18:41
Ik snap eigenlijk het verband nie. Wat heeft hoofddoek nu met vrijheid te maken?
HaninAEL
28-05-2004, 03:35
Ja pcies beste zuster. Vrijheid is zo'n relatief en moeilijk begrip. Waarschijnlijk is het voor een ieder anders. Het gaat erom dat je kunt doen wat je wilt (mits je anderen niet schaadt). Ik ben moslim en doe bepaalde dingen niet en anderen wel omdat ik ervoor kies (lees; ik wil) moslim zijn.
Een hoofddoek kan onderdrukkend werken zoals zoveel andere dingen. Maar wanneer je ervoor kiest de Hijaab te dragen ben je toch zeker vrij? Straks kunnen zusters er niet meer voor kiezen de hoofddoek te dragen en dat noem ik nog eens een inperking van de vrijheid van moslima's.
Als jij bijvoorbeeld liever geen hoofddoek draagt en iemand draagt jou dat op dan zou dat een inbreuk op je vrijheid kunnen zijn. Ik ken zusters die wel een hoofddoek willen dragen, uit geloofsovertuiging, een geloof waar zij voor hebben gekozen. Zij zijn vrijer met hoofddoek dan zonder omdat zij hun keuze kunnen uitvoeren.
Lady_moi
28-05-2004, 17:48
Hele wijze woorden mashallah en volledig mee eens :goedzo:
Origineel gepost door HaninAEL
Ja pcies beste zuster. Vrijheid is zo'n relatief en moeilijk begrip. Waarschijnlijk is het voor een ieder anders. Het gaat erom dat je kunt doen wat je wilt (mits je anderen niet schaadt). Ik ben moslim en doe bepaalde dingen niet en anderen wel omdat ik ervoor kies (lees; ik wil) moslim zijn.
Een hoofddoek kan onderdrukkend werken zoals zoveel andere dingen. Maar wanneer je ervoor kiest de Hijaab te dragen ben je toch zeker vrij? Straks kunnen zusters er niet meer voor kiezen de hoofddoek te dragen en dat noem ik nog eens een inperking van de vrijheid van moslima's.
Als jij bijvoorbeeld liever geen hoofddoek draagt en iemand draagt jou dat op dan zou dat een inbreuk op je vrijheid kunnen zijn. Ik ken zusters die wel een hoofddoek willen dragen, uit geloofsovertuiging, een geloof waar zij voor hebben gekozen. Zij zijn vrijer met hoofddoek dan zonder omdat zij hun keuze kunnen uitvoeren.
tazaghiniagirl
28-05-2004, 17:57
Origineel gepost door Lady_moi
Omdat ge alle slechte dingen al hebt gedaan zekers hahahaha nene grapje
Ja ik begrijp u. Maar een hoofddoek is verplicht in de islam het is voor een vrouw fard om hem te dragen. Maarja ik vind da ge em beter voor Allah swt gaat dragen dan voor je ouders. Want u ouders zijn ook maar mensen. En wat ik ook vind is da eigenlijk u ouders wel gelijk hebben om u nie te dwingen maar ik vind wel da ze u erop aan mogen wijzen om er ene te gaan dragen. Want als ze da nie doen dan vind ik het weer wat minder..En vrijheid ahja het is maar wat jij onder vrijheid verstaat. Ik mag ook wel naar buiten van me ouders maar niet te vaak. En ook moet ik altijd zeggen naar waar ik ga je weet maar nooit allah yehfed. Maar alhamdoulilah ik ben blij met het leven die ik leid. Vrijheid of nie. Zolang ik leef volgens de islamitische wijze komt me niks te kort en zo hoort iedereen het te doen. Zelfrespect moet je hebben maar vergeet nie dat een meid met hoofddoek meer gerespecteerd word door de anderen. Ewa thalla zina
precies...:goedzo:.....
Saidat0en
28-05-2004, 18:09
Origineel gepost door ntisara
He , heb 'n vraagje
i
Ik mag zelf ook van mijn ouders beslissen of ik een hoofddoek wil dragen of niet. Alleen vind ik het fout als meisjes te veel vrijheid krijgen waardoor ze bijv. korte rokjes gaan dragen en de hele dag achter jongens aan zitten. Zelf zit ik altijd thuis en heb ik er geen behoefte aan om de hele tijd buiten te hangen en achter jongens aan te zitten. Ook zou ik nooit van mijn leven een korte rokje dragen. Zelfs geen rok net boven mijn knie. Ik voel me er zelf niet goed bij dus waarom zou ik het dan dragen? Zelf vind ik bedekte kleding erg mooi. :)
Boessa van Saida.
TenderHeart
30-05-2004, 15:00
Ik ben van mening dat ouders hun dochter de nodige vrijheid moeten geven om bepaalde keuzes zelf te maken, maar als het dreigt mis te gaan moeten ze uiteraard op tijd ingrijpen. Ik ben van mening dat vooral in een samenleving als deze moslim ouders hun dochters niet moeten dwingen om een hoofddoek te dragen, want vanuit dwang ontstaat afkeer. Ze gaan zich op hun eigen manier er tegen verzetten en dingen doen die verkeerd zijn. Aan de andere kant moeten de ouders de dochters niet zoveel vrijdheid geven dat ze alle grenzen te buiten gaat. De ouders zijn immers verantwoordlijk voor hun kinderen.
Kortom ik ben van mening dat moslim meisjes voldoende vrijheid gegeven moet worden om zich te ontwikkelen. Je ziet vaak dat het dan juist goed gaat. Ze gaan op zoek naar hun eigen identiteit en vinden deze meestal in het zijn van een moslima. Ze gaan zelf hun grenzen stellen en weten wat wel en niet mag.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.