Bekijk originele versie : Islam in de Moderne tijd!
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
Sweetmocro1
26-05-2004, 14:49
Islam in de Moderne tijd!
Islam, tegenwoordig een godsdienst die aan het wegvagen is En ik weet zeker, ik heb het echt niet mis
Mensen houden zich bezig met drugs, drank en nog meer verboden dingen zoals uitgaan, gokken en voor een publiek zingen
Meiden met hoofddoek. En daaronder een ontzettend strakke broek
Jongens die altijd en overal meiden achterna gaan Ze denken er nooit aan om voor 1 minuut voor Allah te gaan staan
Mannen, heb respect voor vrouwen Zodat zij de mannen weer kunnen vertrouwen en op hun kunnen bouwen
O mensen dit leven is niet voor altijd, en zal stoppen En we zullen geen plek vinden om voor Allah te verstoppen
Elke fout die we maken word genoteerd En niemand die van zijn fouten leert
Als we niet veranderen wacht ons een pijnlijke straf En niet meteen denken van: Jij bent de maffia
Neem de tijd om je godsdienst te bestuderen En doe je best om het aan je kinderen te leren
Denk aan de gunsten die Allah ons heeft gegeven En probeer naar zijn vergiffenis te streven
O mensen vergeet de gunsten van Allah niet En onthoud dat Allah alles ziet
Niks blijft voor hem verborgen Hij weet al wat jij gaat doen, morgen!!!
Sweetmocro1
26-05-2004, 14:58
thanx!!
babyvanbelisma
26-05-2004, 16:12
Ja, als we niet uitkijken gebeurt dat, maar je kent het gezegd: verbeter de wereld, begin bij jezelf. Als iedereen het tenminste voor zichzelf probeert, dan komen we een heel eind.
Sweetmocro1
26-05-2004, 16:44
ja dat is waar
arabchrstn
26-05-2004, 17:02
Waarom zou islam en de moderne tijd tegengesteld aan elkaar zijn.
Wat mij zo intrigeerd is waarom moslims hun GEBRUIKEN (lees: niet de inhoud dus) niet aanpassen aan de moderne tijd.
Is de islam een geloof van 1500 jaar geleden, of is de islam vandaag even actueel? Zo ja, waarom zou je dan niet de islam, met de inhoud van 1500 jaar geleden, niet qua uiterlijk aanpassen aan de moderne tijd.
Waarom hebben christenen christelijke popmuziek en bv christelijke heavy metal. Muziek dus waar op een ultramoderne manier, de relatie met God bezongen wordt. Waarom is dat binne de islam niet, zuiver islamitische moderne muziek (of heb ik die gemist).
Wat te denken van Qur'anrecitaties in een hardcore rockversie.
Waarom imams in djellaba, die monotoon hun preken voorlezen. Waarom niet zoals binnen veel christelijke gemeenstes, de dominee (voorganger) in zijn t-shirtje, een toegankelijke preek geven, waarin openheid en discussie het belangrijkst zijn.
Waarom zie je uiterst vrome moslims, hun kledingstijl aanpassen aan arabische historische kledingstijl.
Als de islam niets met nationaliteit van doen heeft, als islam voor alle mensen is in alle landen, waarom verschijnen overal ter wereld met Saoudisch geld, Arabisch geconstrueerde moskeëen.
Wil je de islam volgens mij aantrekkelijk houden, dan dien je NIET je inhoud aan te passen, maar WEL je uitingsvorm naar de moderne tijd.
That's my opinion
extremiste_4eva
26-05-2004, 17:20
aantrekkelijk houde?? het is geen hobby ofzo juist door de oude tradities te handhaven blijft onze cultuur voortbestaan en ik ben het inderdaad met je eens dat de islam aan het vervagen is!!
arabchrstn
26-05-2004, 17:25
Termen als 'cultuur' en 'traditie' zijn menselijke dingen. Ik praat over geloof en religie. Als het goed is heeft dat toch niets met 'cultuur' en 'traditie' te maken?
Dat zou betekenen dat iedere westerling die moslim wil worden, ook van cultuur zou moeten veranderen. Dat is niet de bedoeling volgens mij... Laat ieder op ZIJN manier het geloof beleven.
Wat is mooier: eenheidsworst en veelkleurigheid?
hbohuisvrouw
26-05-2004, 18:10
Ten eerste Islamitische zang is er wel degelijk in het Arabisch, Engels (wel 's van Yusuf Islam gehoord?, die kan heel mooi in het Engels over de Islam zingen) en laatst hoorde ik zelfs een Nederlandse Anasheed: religieue zang!
Ten tweede: Imams preken niet alleen. Je kunt altijd bij een Imam te recht met persoonlijk vragen, problemen, ja, zelfs met vragen over sex. Discussies zijn altijd mogelijk, anders is het geen goede Imam.
Priester (of Paus) in een T-shirt? Moet ik nog zien. En het gaat om wat er uit de mond van een Imam komt en niet hoe hij eruit ziet.
Als laatste moet je toch echt goed naar de verschillende Islamitische landen kijken en dan ga je me toch echt niet vertellen dat de mensen in Marokko en in Saoudie-Arabie of de Moslims hier in Nederland er allemaal hetzelfde uitzien.
Het is misschien in jouw ogen allemaal vormeloos en wijd, maar
toch houdt ieder land zijn eigen kledingstijl.
Ten slotte, wij mensen moeten ons aanpassen aan Allah (SWT) en niet Allah (SWT) moet zich gaan aanpassen aan mensjes die hij zelf gecreerd heeft.
Origineel gepost door arabchrstn
Wat mij zo intrigeerd is waarom moslims hun GEBRUIKEN (lees: niet de inhoud dus) niet aanpassen aan de moderne tijd.
Is de islam een geloof van 1500 jaar geleden, of is de islam vandaag even actueel? Zo ja, waarom zou je dan niet de islam, met de inhoud van 1500 jaar geleden, niet qua uiterlijk aanpassen aan de moderne tijd.
D Islam en hoe hij wordt uitgevoerd zijn wel degelijk aangepast, we leven nu in een hele andere situatie dan 1500 jaar geleden en het geloof wordt zeer zeker niet het zelfde als toen gepraktiseerd. Dat is simpelweg onmogelijk.
arabchrstn
26-05-2004, 18:48
Origineel gepost door hbohuisvrouw
Ten eerste Islamitische zang is er wel degelijk in het Arabisch, Engels (wel 's van Yusuf Islam gehoord?, die kan heel mooi in het Engels over de Islam zingen) en laatst hoorde ik zelfs een Nederlandse Anasheed: religieue zang!
Uiteraard ken ik Yusuf Islam (aka Cat Stevens). Het overgrote deel heeft hij na zijn bekering in het arabisch gezongen. Ik heb een cd liggen, en daar staat geen een Engels nummer op. Ik ken maar één nummer van na ijn bekering in het Engels.
Natuurlijk zullen ze er tussen zitten, Engelse nummers. Maar het is buitensporig zeldzaam. Maar denk ook aan Nederlandse muziek. Christenen hebben Elly en Rikkert (christelijke kinderliedjes) en christelijke dancemuziek.
Wat heeft het arabisch met islam te maken, behalve dat het de taal van de profeet was. Niets toch?
Ten tweede: Imams preken niet alleen. Je kunt altijd bij een Imam te recht met persoonlijk vragen, problemen, ja, zelfs met vragen over sex. Discussies zijn altijd mogelijk, anders is het geen goede Imam.
Uiteraard weet ik dat, ik kom ook wel eens in een moskee. Natuurlijk zijn er altijd positieve uitzonderingen
Priester (of Paus) in een T-shirt? Moet ik nog zien. En het gaat om wat er uit de mond van een Imam komt en niet hoe hij eruit ziet.
Zeg, ik neem aan als intelligente HBO-huisvrouw, dat jij de Paus niet representatief stelt voor het christendom. Ik ben zelf protestant en heb niets met die bejaarde in Rome (zoals het overgrote deel van de katholieken trouwens ook)
Ik kom elke week in een 'kerk', waar de voorganger hetzelfde gekleed gaat als zijn publiek. En zo is dat in steeds meer kerken in Nederland en het buitenland.
Enkele malen per jaar kom ik in New York en daar zijn zeer veel kerken waar het publiek en voorgangers bestaat uit (qua UITERLIJK) echte gangstah's. Het is echt kicken om je geloof dan te belijden met mensen die een volledig andere traditie en uitingsvorm hebben...!
Als laatste moet je toch echt goed naar de verschillende Islamitische landen kijken en dan ga je me toch echt niet vertellen dat de mensen in Marokko en in Saoudie-Arabie of de Moslims hier in Nederland er allemaal hetzelfde uitzien.
Het is misschien in jouw ogen allemaal vormeloos en wijd, maar
toch houdt ieder land zijn eigen kledingstijl.
Uiteraard. Mijn punt echter is dat we in anno 2004 leven. Een tijd waarin moslimjeugd (in Nederland, maar ook arabische en Perziche landen) op een moderne manier gekleed gaat, naar moderne muziek luistert, moderne omgangsvormen heeft. En daar hoef je geen knieval voor te maken, maar de islam kan het wel in haar eigen voordeel uitbuiten. Waarom niet dezelfde vorm, maar met de oorspronkelijke inhoud?
Ten slotte, wij mensen moeten ons aanpassen aan Allah (SWT) en niet Allah (SWT) moet zich gaan aanpassen aan mensjes die hij zelf gecreerd heeft.
Zoals ik al een paar keer aangegeven hebt, en jij blijkbaar niet snapt: ik praat niet over de religie, maar over de uitingsvormen van vandaag de dag.
Ik snap enkele punten niet (samenvattend):
Waarom betekent islam zo vaak arabisme? Ik wijs op landen als Soudan, Somalië, Indonesië, Middenaziatische landen, waar de oorspronkelijke uitingen van islam steeds meer vervangen worden door de arabische cq. wa'abitische. En dan te bedenken dat slechts 15 % van de moslims uit Arabieren bestaat...!!!
Zie bijvoorbeeld Iran. Vroeger had men moskeëen die een typisch Iraanse uitstraling hadden (dwz: laag, vierkant en lage torens) De laatste tientallen jaren zijn steeds meer Arabische joekels verschenen. Maar kijk ook naar Rotterdam, waar straks weer een ARAbische moskee gaat verrijzen. Wha the hell: dit is Nederland, waarom eens geen pannendaken en bakstenen muren?
Waarom kan je niet moslim worden, maar in je eigen traditie blijven staan?
Ik snap als mensen (alloch- en autochtonen) zeggen: de islam is niet van deze tijd. Want men ziet uitingsvormen die hopeloos achterlopen bij de huidige tijd.
Waarom niet diezelfde inhoud, in een modern jasje. Wil je als islam die leeglopende moskeëen weer vullen met afgedwalde jongeren vullen, dan moet je concessies doen aan je TRADITIE en OORSPRONKELIJKE cultuur. Nogmaals: NIET de inhoud.
hbohuisvrouw
26-05-2004, 19:09
In welke taal is de Koran geschreven? Juist!
Wil je de Koran echt lezen en begrijpen, dan moet je
hem toch echt in het Arabisch lezen, anders gaat de boodschap totaal verloren. De Koran is in zo'n mooi Arabisch geschreven, die is eigenlijk ook niet te vertalen.
Als Moslims bidden, doen ze dat ook in het Arabisch, dat staat nou eenmaal vast.
Dua (smeekbeden tot Allah (SWT)) kun je in je eigen taal doen.
Ik ben zelf ook niet-Arabisch. Mijn Arabisch is van lager school niveau. Voor mij is dat geen enkel probleem. En het is ook niet zo dat ik me ge-arabiseerd voel omdat ik Moslim ben.
En waar zie dat Moskeeen leeglopen?
Ik zie juist het tegenovergestelde. Meer mensen die
zich verdiepen in hun eigen geloof. Meer mensen die Moslim worden. Volgens mij lopen de kerken leeg.
En, so what, als die moskeeen allemaal op elkaar lijken?
Kerken in Westerse landen of Islamitische landen lijken toch ook op elkaar. Ze hebben allemaal toch een klok en een kruis erboven of niet?
Nogmaals: Het gaat toch om de Boodschap en niet om het uiterlijk?! Ik zie het probleem niet!
Als laatste: Moslims horen er ook allemaal hetzelfde uit te zien, want dan worden ze ook herkend als Moslim zijnde.
P.s: Yusuf Islam heeft wel degelijk meer Engelse Anasheed en hij niet alleen.
Moet je 's op Kazaa Lite kijken wat je allemaal tegenkomt.
arabchrstn
26-05-2004, 19:32
Origineel gepost door hbohuisvrouw
In welke taal is de Koran geschreven? Juist!
Wil je de Koran echt lezen en begrijpen, dan moet je
hem toch echt in het Arabisch lezen, anders gaat de boodschap totaal verloren. De Koran is in zo'n mooi Arabisch geschreven, die is eigenlijk ook niet te vertalen.
Als Moslims bidden, doen ze dat ook in het Arabisch, dat staat nou eenmaal vast.
Dua (smeekbeden tot Allah (SWT)) kun je in je eigen taal doen.
Ja, en? Jij spreekt hier toch over de inhoud? En ik zeg toch (al vele malen) nergens dat men die inhoud moet veranderen? Wat jij zegt, daar heb ik het nu net NIET over.
Ik ben zelf ook niet-Arabisch. Mijn Arabisch is van lager school niveau. Voor mij is dat geen enkel probleem. En het is ook niet zo dat ik me ge-arabiseerd voel omdat ik Moslim ben.
Dan ben jij dus die uitzondering. Ik zie om mij heen veel bekeerde moslima's arabische gebruiken en tradities overnemen.
En waar zie dat Moskeeen leeglopen?
Ik zie juist het tegenovergestelde. Meer mensen die
zich verdiepen in hun eigen geloof. Meer mensen die Moslim worden. Volgens mij lopen de kerken leeg.
Inderdaad, daar heb je gelijk in. Ik doel echter meer op de jongeren. Zoals veel onderzoeken uitwijzen, slechts een paar procent van de Marokkaanse jongeren (vooral jongens) slechts bezoekt de moskee. En wat daaruit naar voren komt, is dat de moskee een traditie vertegenwoordigt waarin zij zich niet meer thuisvoelen.
Dus als je hart voelt voor de jongeren die NIET naar de moskee gaan (en dat is het overgrote deel) dan moet je er misschien an denkne de moskee in haar uitingsvormen moderner te maken.
En, so what, als die moskeeen allemaal op elkaar lijken?
Kerken in Westerse landen of Islamitische landen lijken toch ook op elkaar. Ze hebben allemaal toch een klok en een kruis erboven of niet?
Nee. In Nederland misschien.
Hoewel ik niet heel de wereld gezien heb, zie je in afrika een kerk in bouwvallige hutten, terwijl in Iran de kerk bijna niet van de moskee te onderscheiden is (hoewel daar ook dwang achter zit)
Nogmaals: Het gaat toch om de Boodschap en niet om het uiterlijk?! Ik zie het probleem niet!
Als laatste: Moslims horen er ook allemaal hetzelfde uit te zien, want dan worden ze ook herkend als Moslim zijnde.
Ik zie het probleem wel. In veel landen zijn moslims ongelukkig met de arabische dominantie/invloed. Het gaat over het recht jezelf te zijn, en het recht om je geloof op je eigen manier te belijden. En kijkend naar de jongeren van vandaag, dan zien zij de huidige moskeecultuur zwaar verschillen met hun eigen.
Over jouw 'als laatste': Nu kan ik (idd heel flauw) tegenwerpen 'het gaat toch niet om het uiterlijk?'. Overigens: dan zondigen wel zeer veel moslims in Nederland. Wnat van de huidige jongeren (jongens) daar kan jet het aan de buitenkant niet zien. Hoe zouden zij volgens jou gekleed moeten gaan.
P.s: Yusuf Islam heeft wel degelijk meer Engelse Anasheed en hij niet alleen.
Moet je 's op Kazaa Lite kijken wat je allemaal tegenkomt.
Even gecheckt via Kazaa. En wat zie ik? Ik zie slechts twee engelse nummers, en de rest allemaal arabisch.
Origineel gepost door arabchrstn
[B]Waarom hebben christenen christelijke popmuziek en bv christelijke heavy metal. Muziek dus waar op een ultramoderne manier, de relatie met God bezongen wordt. Waarom is dat binne de islam niet, zuiver islamitische moderne muziek (of heb ik die gemist). Wat te denken van Qur'anrecitaties in een hardcore rockversie.
Waarom imams in djellaba, die monotoon hun preken voorlezen. Waarom niet zoals binnen veel christelijke gemeenstes, de dominee (voorganger) in zijn t-shirtje, een toegankelijke preek geven, waarin openheid en discussie het belangrijkst zijn.
Waarom zie je uiterst vrome moslims, hun kledingstijl aanpassen aan arabische historische kledingstijl.
Als de islam niets met nationaliteit van doen heeft, als islam voor alle mensen is in alle landen, waarom verschijnen overal ter wereld met Saoudisch geld, Arabisch geconstrueerde moskeëen.
Wil je de islam volgens mij aantrekkelijk houden, dan dien je NIET je inhoud aan te passen, maar WEL je uitingsvorm naar de moderne tijd.
That's my opinion [/ B]
Waarom Islam niet aanpassen "inhoud" "verpakking" met het christendom?
Je vergelijkingen slaan op niets.
By the way, your opinion is for me shit.
Gegroet,
arabchrstn
26-05-2004, 21:33
Origineel gepost door Aman
dat is jeugd van tegenwoordig he. en de schuld ligt niet bij de nederlandse maatschappij want zelfs in marokko raken de jongeren aan lager wal. dansclubs, jointjes roken, coke snuiven, sex, hoererij, noem het maar op, zijn onder jongeren in marokko ook geen taboe meer. ik heb met eigen ogen gezien afgelopen vakantie hoe hard ook marokko achteruit gaat!!!
...en wat is de oplossing volgens jou?
Één ding is zeker: de tijd kan je niet meer terugdraaien.
arabchrstn
26-05-2004, 21:37
Origineel gepost door amina01
Waarom Islam niet aanpassen "inhoud" "verpakking" met het christendom?
Je vergelijkingen slaan op niets.
By the way, your opinion is for me shit.
Gegroet,
Holy shit zeg. Asjeblieft niet: pas je qua gebruiken niet aan aan het christendom. Wees jezelf.De 'jezelf' van de moslimjongeren van tegenwoordig.
Ik had het ook met een andere godsdienst kunnen vergelijken, ware het niet dat ik daar niet veel verstand van heb.
Ik heb gewoon vragen. Als jij daar niet op wil antwoorden, dan vind ik dat jammer.
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.