Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Deskundigen vrezen 350.000 doden in Soedan

Pagina's : [1] 2 3

LZN
24-05-2004, 18:14

Deskundigen vrezen 350.000 doden in Soedan Het conflict tussen regering en rebellen in Soedan zal de komende maanden wellicht aan 350.000 mensen het leven kosten. Dat schrijven onafhankelijke experten van de International Crisis Group. Het aantal kan nog verder oplopen als de Arabische Janjaweed-militie niet gestopt wordt, die in opdracht van de Soedanese regering oprukt tegen de Zwart-Afrikaanse bevolking, luidt het. De vluchtelingenstroom zwelt intussen aan. Hulporganisaties stellen het cijfer van het aantal vluchtelingen telkens naar boven bij. Volgens de recentste schattingen zijn 1,2 miljoen Soedanezen op de vlucht. Sinds februari 2003 zouden 30.000 mensen omgekomen zijn. Alleen al in Darfur zijn intussen twee miljoen mensen aangewezen op humanitaire hulp. (dwm, belga).

amused
25-05-2004, 11:17
Zoals gebruikelijk: geen enkele reactie... En toch is het op dit moment vrijwel zeker de grootste humanitaire ramp op aarde. Tja, ik vrees dat de situatie in Sudan pas interessant gaat worden voor de mensen op dit forum indien de VN of Amerika zich ermee gaat bemoeien. Dan past het weer in het plaatje van de wereldwijde strijd tegen de islam. :(

appie666
25-05-2004, 12:00
De westerlingen zijn toch de kwansuise peacemakers, dus verwacht eerder een reactie van hun. ;)

sword
25-05-2004, 12:31
Proberen ze weer eens de aandacht af te leiden van Irak, Palestina met een burgeroorlog annex hongersnood in Sudan...................... Het Westen geeft geen ene moer om die negertjes en dat weten ze daar maar al te goed hoor !!! Dus stop die hypocriete bezorgheid in jullie reten en donder op uit Afrika want hadden die negers de middelen gehad om die roofzuchtige en moordzuchtige koloniale multinationals uit hun landen te kieperen dan hadden ze dat allang gedaan. :zwaai: Sword

HaninAEL
25-05-2004, 12:36

Origineel gepost door amused Zoals gebruikelijk: geen enkele reactie... En toch is het op dit moment vrijwel zeker de grootste humanitaire ramp op aarde. Tja, ik vrees dat de situatie in Sudan pas interessant gaat worden voor de mensen op dit forum indien de VN of Amerika zich ermee gaat bemoeien. Dan past het weer in het plaatje van de wereldwijde strijd tegen de islam. :( Je zet het bewust helemaal verkeerd neer boefje. Het is nu juist verbazingwekkend (of toch niet...) stil aan de kant van de VS - immers de grote 'vredesstichter' - en de westerse media. Hier in de Sudan worden duizenden mensen vermoord, maar omdat de regering WEL met het westen in olie handelt en behalve het vermoorden en opjagen van haar burgers het rijke westen te vriend houdt is er geen vuiltje aan de altijd blauwe wetserse lucht te bekennen. Tja, ik vrees dat de situatie in Sudan pas interessant gaat worden als president Bush zegt dat het massavernietigingswapens heeft. Dan past het weer in het plaatje van het kwade Islamitische rijk dat zo'n bedreiging voor onze "westerse vrijheden" vormt. Nu is het vooral een goede zakenrelatie die net als Saddam Hoessein (niet zo lang geleden) met onze goedkeuring 'misstappen' begaat die als het Bush, Blair of Balkellende uitkomt later wel een keer tegen hem gebruikt worden.

Peej
25-05-2004, 12:43
Origineel gepost door sword Proberen ze weer eens de aandacht af te leiden van Irak, Palestina met een burgeroorlog annex hongersnood in Sudan...................... Het Westen geeft geen ene moer om die negertjes en dat weten ze daar maar al te goed hoor !!! Dus stop die hypocriete bezorgheid in jullie reten en donder op uit Afrika want hadden die negers de middelen gehad om die roofzuchtige en moordzuchtige koloniale multinationals uit hun landen te kieperen dan hadden ze dat allang gedaan. :zwaai: Sword Datzelfde probeerde Klonbyz een tijdje geleden door een ander conflict in Afrika onder de aandacht te brengen waarbij christenen de boosdoeners waren. Zie hier; http://forums.marokko.nl/showthread.php?postid=4804417#post4804417 Toen ik hem echter van repliek diende met het de persberichten over de strijd in Sudan verdween ook deze topic als sneeuw voor de zon van de voorpagina af. Omdat hij niet meer interessant nadat bleek dat er moslims in die regione waren die ernstiger wandaden uihaalden.

HaninAEL
25-05-2004, 12:46
Origineel gepost door Peej Datzelfde probeerde Klonbyz een tijdje geleden door een ander conflict in Afrika onder de aandacht te brengen waarbij christenen de boosdoeners waren. Zie hier; http://forums.marokko.nl/showthread.php?postid=4804417#post4804417 Toen ik hem echter van repliek diende met het de persberichten over de strijd in Sudan verdween ook deze topic als sneeuw voor de zon van de voorpagina af. Omdat hij niet meer interessant nadat bleek dat er moslims in die regione waren die ernstiger wandaden uihaalden. Inderdaad, het conflict in Uganda. Waarbij Christen Extremisten mensen in mootjes hakken en levend koken in naam van heer Jesus. Zo zie je maar weer, extremisten vind je overal.

sword
25-05-2004, 13:13
Origineel gepost door jacko1 Zo... jij bent dom... Alsof alles in het teken van Irak staat en daardoor de regering van Soedan maar kan doen wat ze wil.. what's the matter with u? En leer eens lezen... het is de arabische regering die de arme negertjes over de kling jaagt... wie is hier koloniaal? Dat Bush fout is wil niet zeggen dat arabische machthebbers niets fout doen, toch? Logica Holmes... het is ver te zoeken... Jouw domheid is niet te omschrijven... Zo dom ben je De regering van Soedan bezet geen enkel land domoor! Het strijdt binnen haar eigen landsgrenzen tegen christelijke/animistische milities die door het Westen worden gesteund en bewapend om het Islamitsche Soedan te dwingen belangrijke concessies te doen betreffende hun olievoorraden. Het onzichtbare maar ook "stelende en moordende" handje van de Westerse mogenheden zal door de sharia-wetgeving in Sudan afgekapt worden.......... de vraag is alleen maar tot welke prijs? en aangezien het hier louter "negertjes" betreft zal de kostprijs aan mensenlevens weer zeer hoog zijn........... but who cares about those n*iggers.........only the oil matters, right domoor !!!!

babyvanbelisma
25-05-2004, 13:22
Goh, dit is wat je noemt een topic met inhoud....:rolleyes:

sword
25-05-2004, 13:41
Origineel gepost door jacko1 Zo dom... Ze strijdt binnen de landsgrenzen inderdaad tegen rebellen inderdaad... Weet jij of ze voor een just cause vechten? Waarom ga jij gelijk mee in de propaganda van Soedan? En als we tot de nek in de lijken liggen heeft de Soedanese regering dan nog gelijk? Waarom is het ALTIJD als er doden vallen de schuld van het westen? Open your eyes... propaganda works around the clock in every direction.... je domheid neemt galactische vormen aan.... Je eigen natuurlijke rijkdommen verdedigen tegen plundering en roofzucht lijkt me een just cause of denk je echt dat de oorlog niet om olie draait ??? Sudan heeft geen nood aan propaganda, die media-oorlog kunnen ze nooit winnen en ze hebben daar ook niet echt interesse voor. En als de lijken zich opstapelen in Sudan, dan weet je welke belangen erop het spel staan en tot welke prijs de geïndustrialiseerde wereld wilt betalen om die levensnoodzakelijke olie in handen te krijgen. Close your eyes.....shut your mouth....and count your profits.....tazzzzzzzzz !!!

amused
25-05-2004, 13:56
Origineel gepost door HaninAEL Je zet het bewust helemaal verkeerd neer boefje. Het is nu juist verbazingwekkend (of toch niet...) stil aan de kant van de VS - immers de grote 'vredesstichter' - en de westerse media. Hier in de Sudan worden duizenden mensen vermoord, maar omdat de regering WEL met het westen in olie handelt en behalve het vermoorden en opjagen van haar burgers het rijke westen te vriend houdt is er geen vuiltje aan de altijd blauwe wetserse lucht te bekennen. Tja, ik vrees dat de situatie in Sudan pas interessant gaat worden als president Bush zegt dat het massavernietigingswapens heeft. Dan past het weer in het plaatje van het kwade Islamitische rijk dat zo'n bedreiging voor onze westerse vrijheden vormt. Nu is het vooral een goede zakenrelatie die net als Saddam Hoessein (niet zo lang geleden) met onze goedkeuring 'misstappen' begaat die als het Bush, Blair of Balkellende uitkomt later wel een keer tegen hem gebruikt worden. Ik ben het met je eens dat de media relatief weinig aandacht aan de ramp Sudan besteedt (zou de media dan toch niet zo anti-islamitisch zijn als wel eens is beweerd? ;)), en dat vind ik heel ernstig. Net zoals er nauwelijks iets was te lezen over de oorlog tussen Ethiopie en Erithrea (thans een "gewapende vrede"), die ongelooflijk veel slachtoffers heeft gekend. Ik vind dat kortzichtig en getuigt niet van objectieve berichtgeving. Helaas voor jou had ik het daar niet over in mijn posting. Ik had het over dit forum. En wat dat betreft: ik zet het neer zoals het is. Bij elke dode Irakees of Palestijn worden op dit forum het ene na het andere topic geopend. Een hartverwarmende solidariteit met de onderdrukte medemens spat van het scherm. En dat meestal doorspekt met een diepgewortelde haat tegen Amerika, Israel en soms ook het hele Westen. Immers, het Westen meet met 2 maten. Een dode Nederlander vinden zij erger dan 40 dode palestijnen... Maar.... wordt er hier op dit forum niet ook met 2 maten gemeten? Wees eens eerlijk: krijgen hier de ruim 3.000 dode Palestijnen in de 2e intifada niet ook meer aandacht dan de 350.000 dode Sudanezen? Lijkt het er hier niet op dat een dode moslim meer waard is dan een niet-moslim? Nog veel erger: lijkt het er hier niet op dat er meer getreurd wordt om een moslim die gedood is door een Amerikaan of Israelier, dan om een moslim die wordt gedood door moslims zelf? Is er op dit forum niet meer verontwaardiging over geweld en onderdrukking uitgevoerd door Amerikanen en Israeliers, dan door moslims (Sudan)? En aan de aantallen kan het niet liggen, zoals ik al zei, de humanitaire ramp in Sudan is ongekend in omvang... Ik lees hier iets te vaak postings over een wereldwijde hetze tegen de Islam, en over het meten met de spreekwoordelijke 2 maten van het Westen. De selectiviteit van de postings op dit forum voedt het slachtofferdenken, en draagt zeker bij aan het in stand houden van dit -in mijn ogen- nogal ongenuanceerd wereldbeeld.

grendel
25-05-2004, 13:59
http://www.amnesty.nl/landeninfo/lan_soed.shtml#Situatie%20in%20de%20West-Soedanese%20regio%20Darfur

sword
25-05-2004, 14:14
Origineel gepost door jacko1 Het gaat niet om de olie stupido.. Het gaat om herders en weides in het westen van het land waar helemaal geen olie is... The three and a half million people living in Darfur region, geographically isolated and neglected by central government in Khartoum, have been adversely affected by conflict since the early 1980s. The relatively peaceful equilibrium between its ethnic groups has been destroyed by environmental degradation - the spread of the desert and the effects of the Sahel drought - coupled with the divide-and-rule tactics of central government and the influx of modern weaponry. Members of the elites of the major ethnic groups are engaged in a struggle for political status, and failing to tackle the underlying problems of equitable allocation of water and land. Meanwhile outside access to the region is now so tightly controlled that detailed information about the current plight of the indigenous people is increasingly difficult to obtain. Darfur was an independent sultanate until 1917, when it was the last region to be incorporated into the Anglo-Egyptian Sudan. The Arabic word Dar roughly means homeland, and its population of nearly four million is divided into several Dars; not only of the Fur people, as its name suggests, but also of several other communities, determined by livelihood as much as ethnicity. These ecological and social distinctions are more meaningful than the administrative divisions imposed by government. Ethnicity is not in itself clear-cut, given the long history of racial mixing between indigenous "non-Arab" peoples and the "Arabs", who are now distinguished by cultural-linguistic attachment rather than race. The Fur, largely peasant farmers, occupy the central belt of the region, including the Jebel Marra massif, the richest and most stable area in terms of soil fertility and water resources. Also in this central zone are the non-Arab Masalit, Berti, Bargu, Bergid, Tama and Tunjur peoples, who are all sedentary farmers. The northernmost zone is Dar Zaghawa, part of the Libyan Sahara, and inhabited by camel nomads: principally the Zaghawa and Bedeyat, who are non-Arab in origin, and the Arab Mahariya, Irayqat, Mahamid and Beni Hussein. It is the most ecologically fragile of the three main zones and most acutely affected by drought. Its occupants have frequently been active in armed conflicts in the region - either against settled farmers or amongst themselves - amid growing competition for access to water and pasture. Cattle rather than camels are herded by the Arab nomads of the eastern and southern zone of Darfur, who comprise the Rezeigat, Habbaniya, Beni Halba, Taaisha and Maaliyya. The area is less severely affected by drought than the northern zone, although still highly sensitive to fluctuations in rainfall and less ecologically stable than the central zone. In addition to the distinction between cattle and camel herders on the one hand and settled farmers on the other, there is a significant urban population of traders, government officials and other professionals. Armed raids on rich agricultural areas and skirmishes with rival groups are part of the historical way of life for the nomadic herders, and constitute a survival strategy in the face of natural calamity and threatened destitution, enabling the maintenance of their social fabric. While the Fur and other cultivators did not traditionally have the same degree of military organisation, their relations with the nomads alternated between negotiation and hostility over the intrusion of nomads' herds on to farming land. 1987 to present: The Arab alliance against the Fur The element of racial prejudice became further entwined with the environmental roots of the conflict with the formation of an alliance of 27 Arab nomad tribes and their declaration of war against the "Zurug" (black) and non-Arab groups of Darfur. The response of the Fur was to form their own militias, at first for local self-defence and later as part of a short-lived but significant linkage with the SPLA. The main aim of the nomads was to seize land, and they would often give notice to Fur villagers before the raids to make way for the "liberating" or "cleansing" forces. Nonetheless, the toll on population and resources was high. By the time of the 1989 peace conference, an estimated 5,000 Fur and 400 Arabs had been killed; tens of thousands had been displaced and 40,000 homes destroyed. The Sahel drought, coupled with interference by government and the struggle for local political power, appears to have polarized the ethnic groups whose identities and inter-relationship had hitherto been fluid. The only way out of the crisis will be the recognition of its environmental and developmental origins, and the negotiation of equitable access to resources in a fragile eco-zone. Drafted for Minority Rights Group 1995 Maar goed... Jij weet het beter.... Domheid heeft klaarblijkelijk geen grenzen...........als jij niet beseft en begrijpt dat deze burgeroorlog een rechtreeks gevolg is van die andere oorlog....die om de olie................ dan weet ik het ook niet meer hoor !!! Sword

HaninAEL
25-05-2004, 14:18
Amuzed, later vandaag zal ik inhoudelijk ingaan op jouw reply op mij. Nu ben ik even verhinderd maar rest mij wel te zeggen dat ik als Nederlands staatsburger nu eenmaal fel ageer tegen de steun van mijn regering aan staatsterrorisme (idd, Israel) of de deelname van mijn regering aan een coalitie die het Internationaal recht schend. De daden van andere (talrijke) in mijn ogen misdadige regeringen keur in vanzelfsprekend en moeten door de internationale gemeenschap (VN?) worden aangepakt. Zolang er een supermacht is die deze organisatie tegenwerkt is dit moeilijk zo nu blijkt...

sword
25-05-2004, 14:19

Origineel gepost door grendel http://www.amnesty.nl/landeninfo/lan_soed.shtml#Situatie%20in%20de%20West-Soedanese%20regio%20Darfur Tnx grendel, hopelijk begrijpt die wacko nu eindelijk eens wat ik bedoelde!

Pagina's : [1] 2 3