Bekijk originele versie : Zijn de culturen van Marokkanen en Nederlanders in hoofdlijnen verenigbaar?
reneoord
16-11-2002, 14:09
Ik ben van mening dat het mogelijk is wanneer beide partijen bereid zijn daarop in te zetten, en dat men uitgaat van het begrip dat integratie wederkerig is en moet zijn!
Verenigbaar lijkt me een te groot woord voor wat naar mijn idee wel mogelijk is. Er zijn erg grote verschillen tussen de (dominante) Nederlandse cultuur en de Marokkaanse. Alleen al door het feit dat de meeste Nederlandse niet gelovig zijn en verreweg de meeste Marokkanen wel. De cultuur van streng gelovige christenen (van het type Urk, zeg maar) is naar mijn idee ook niet verenigbaar met de Nederlandse cultuur. En dat hoeft ook helemaal niet. Verschillende culturen kunnen prima in 1 land leven, zolang je nog maar wel enigzins op de hoogte bent van elkaars normen en waarden. Zodat je er rekening mee kunt houden.
Stel dat ik met een lesbische geliefde een dagje ga wandelen en daarbij in Urk beland, dan lijkt het me wel zo'n goed idee om niet al zoenend door dat dorp te lopen. Dat is nergens voor nodig. Dan kun je het zoenen wel even uitstellen tot buiten de dorpsgrenzen. (Al zou ik het niet kunnen nalaten op andere wijze duidelijk te maken dat wij niet 'gewoon' 2 vriendinnen zijn.)
Maar aan de andere kant, stel dat ik in Urk een baan krijg en daar met mijn vriendin ga wonen, dan vind ik het niet meer dan normaal dat de Urkers dat accepteren. Ook als wij eens in een verliefde bui in de winkelstraat elkaar een zoen geven.
(Overigens heb ik helemaal geen vriendin en hou ik niet zo van wandelen.)
Dus als een collega jarig is en trakteert op taart, dan biedt je aan taartjes te bewaren voor de moslimse collega's als het Ramadan is. Of nu het zo vroeg donker is, trakteer je aan het einde van de dag als de zon al onder is.
reneoord
16-11-2002, 17:25
Hallo Karima-lal,
Het integreren van een cultuur in de andere is `vereniging` van 2 culturen hoor! En natuurlijk is de gastland cultuur dominant, en niet TE dominant. Jouw ouders hebben gekozen om hier verder te leven en werken en voor jou als 2e 3e generatie een beter leven mogelijk te maken. Nederland bood deze kansen en jouw ouders hebben deze benut. Prima! Maar vaststellen dat de cultuur niet aanstaat of dat deze te dominant zou zijn is achteraf praten. Zoek je een culttur die wel bij je past en die je dan als niet te dominant ziet. Je kan niet verwachten
bij een integratie proces dat het gastland niet dominant is. En trouwens als jij een 1e 2e of 3e generatie Marokkaanse dame bent, dan ben jij toch al geintegreerd? Want wanneer ben je dat dan eigenlijk wel?
Het valt me inderdaad op bezoeker, dat iedere diskussie of stellingname wordt gewogen op de geloofsinhoud en niet maatschappelijk sociaal!
Vind ik een signaal dat we eens verder dienen te bestuderen.
Het begint erop te lijken dat alleen de mate van geloofsverandering bepalend zou zijn voor een succesvolle samensmelting of integratie van de Moslim cultuur in die van ons. Dan hebben we dus een groot probleem omdat deze religie niet binnen de Nederlandse cultuur past omdat deze te onbekend, te bedreigend en te dominant is en zal zijn.
Is integratie van de Moslim gemeenschap in Nederland dan een utopie?
Oei, even een dingetje rechtzetten:
Ik ben Nederlandse. Mijn naam doet anders vermoeden, maar omdat ik weleens voor Marokkaanse word aangezien heb ik me hier Karima_lal (look-alike) genoemd. Eigenlijk heet ik Tonke.
Ik denk trouwens dat niet-verenigbaarheid van culturen integratie helemaal niet in de weg hoeft te staan. De Nederlandse cultuur vindt bijvoorbeeld hoofddoekjes maar onzin (keppeltjes trouwens ook), maar dat hoeft geen probleem te zijn voor prima naast elkaar zitten van gehoofddoekte en niet-gehoofddoekte collega's.
aSunnyFriend
16-11-2002, 19:55
HEY er zijn ook nederlandse Moslims.........vertel mij niet dat ik moet integreren Dit is mijn land net zo goed als van een niet-Moslim nederlander
reneoord
17-11-2002, 22:48
lekker veel meningen krijg ik hierop zeg!
Iedereen met andere zaken bezig?
Kom op mensen! Laats eens zien wat JIJ ervan vind?
Volgens mij zijn de Nederlandse en Marokkanse cultuur niet of heel moeilijk verenigbaar. Denk alleen maar aan het verschil in opvoeden. Daar komt bij dat het geloof wel degelijk een basiselement vormt in de Marokkaanse cultuur, dat kun je niet tegenspreken. Dingen die daarentegen wel verenigbaar zijn, zijn roddelen, klagen en voetbal. Ik denk dat we al heel blij mogen zijn als er ooit iets komt van een vreedzame Co-existentie. De doorsnee Nederlander wil nu eenmaal niks met Marokkanen en omgekeerd. De uitzonderingen op die regel komen elkaar vanzelf wel tegen.
We zijn hartstikke blij met Shahid.
Origineel gepost door lemarocain
vreemd dat laatste bericht van onbekende bezoeker. geen antwoord waardig voor je.
Beiden culturen gaan elkaar steeds meer leren kennen. Ik zie toch een verschil met de tijd toen de eerste marokkanen voor het eerst voet op hollandse bodem zetten. het is nu toch anders. wel vind ik dat nederlanders ook wel meer moeten doen om de marokkaanse cultuur te begrijpenen zo ook de turkse cultuur. er moet vooral via onderwijs meer kennis worden gegeven over de culturen van grote groepen etnische minderheden in het land.
Nou, dan moet iedereen levenslang naar school. Wat dacht je van de Surinaamse, Antilliaanse, Joegoslavische, Chineze, Ghanese, Nigeriaanse etc cultuur. Moeten we die echt allemaal kennen of doorgronden? Lijkt mij een beetje overdreven. Zoals ik al zei, daar heb je dan een dagtaak aan. :zwaai:
bezoekerxxxx,
Jou houding is mede de oorzaak dat je niet au serieux genomen word.
Je schreeuw in deze thread, het zoveelste bewijs dat je probeert te discussieren om toch maar te horen, hetgeen je wil horen.
Met heel veel respect, dat is niet discussieren.
Waarom moet je perse horen dat religie geen invloed heeft op cultuur ?
Jou voorbeeld van de marokaanse koning heeft met religie niets, maar dan ook NIKS, te maken. Het heeft te maken met traditie. Ja, de koning heeft met zijn huwelijk een aantal tradities doorbroken. Hij probeert van marokko een moderne samenleving te maken.
Dat hij moderner is dan de marokaanse gemeenschap in nederland houd geen steek. Je mag 1) niet veralgemenen en 2) niet dergelijke conclusie trekken op basis van de gesprekken op dit forum.
Met vriendelijke groet,
Fargh ~
Om dan toch ook even op detopic te beantwoorden :
Vreemd genoeg vind ik dat Kofi Annan een dergelijke uitspraak maakt, net nu in vele westerse landen een ruk naar rechts is ingegeven.
Hij heeft wel gelijk, 30-35 jaar geleden zijn de migranten overgehaald om de klusjes te komen opknappen. Nu er een strenge asielbeleid, vreemdelingenbeleid, ... denkt men toch plots na over het mogleijk behoud van de allochtonen.
Zullen de economische motieven op lange termijn de doorslag geven en een tegenwicht kunnen zijn voor de uitspraken van Nawijn en politiek-rechts. Die spelen natuurlijk niet enkel in op de economische belangen mar ook op het angst-gevoel.
knorrepotje
12-11-2004, 02:19
Kan iemand mij eens uitleggen wat 'sharia' is?
Kan iemand mij eens uitleggen wat 'sharia' is?
Dat is de Islamitische wetgeving... ;)
knorrepotje
12-11-2004, 02:27
Ik ben van mening dat het mogelijk is wanneer beide partijen bereid zijn daarop in te zetten, en dat men uitgaat van het begrip dat integratie wederkerig is en moet zijn!
Dat wederzijdse integratie snap ik nu niet, ik weet dat er altijd over word doorgezaagd maar wat houd dit dan in, als ik bij een marokkaan op visite ga dat ik mijn schoenen uittrek? dat is gewoon aan de regels van het huis aanpassen. Als ik bij christenen ben dan ben ik ook stil onder het bidden.
Bij integratie denk ik aan dingen als de taal leren, in de cultuur verdiepen dat soort dingen. Er wonen in Nederland mensen uit 500 verschillende gebieden een Nederlander hoeft toch geen tientallen talen te leren en zich in honderden verschillende culturen te verdiepen.... Of wel soms?
Met behoud van eigen identiteit.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.