Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : 'Supermarkt wil Abdel wel als Eric'

Pagina's : [1] 2

LZN
21-05-2004, 13:13

'Supermarkt wil Abdel wel als Eric' Bron:nu.nl In Nederland wordt nog volop gediscrimineerd. Tenminste dat is de conclusie die de 20-jarige student Abdel Nassiri heeft getrokken na een klein onderzoekje. In de afgelopen maanden heeft Abdel geprobeerd een bijbaantje te vinden in een supermarkt of warenhuis. Onder zijn eigen naam werd hij vaak afgewezen, maar nam Abdel de naam Eric Verduin aan, dan mocht hij veelal direct langskomen. De Amsterdammer omschrijft het als regelrechte discriminatie in de Volkskrant. Zowel bij de Albert Heijn als bij een Dirk van den Broek werd hij totaal verschillend behandeld. "Het doet me verdriet om erachter te komen dat ik niet word geaccepteerd als Nederlander", aldus Nassiri. Volgens personeelsmanager van het Dirk van den Broek-filiaal waar de jongen heeft gesolliciteerd, zegt dat het personeelsbestand een afspiegeling moet vormen van de wijk waarin een vestiging is gelegen. Hierdoor zouden sommige filialen liever iemand aannemen met de achternaam "Jansen". "Maar als ik dat hardop zou zeggen bij een sollicitatie, dan ben ik aan het discrimineren", aldus de personeelsmanager. Volgens hem is het een dilemma waar de gehele branche mee worstelt.

ABBUFOUAD
21-05-2004, 13:19
daar hoef je geen onderzoekje voor te doen dat kon ik jou ook wel vertellen

Guy
21-05-2004, 15:12
maar aan zulke dingen kan je niks doen, ze kunnen gewoon zeggen dat je niet in de groep past of een andere gare smoes

Zigo
21-05-2004, 16:34
Niet alleen in de supermarkt branche. Het is gewoon een feit dat bij veel aanbod van sollicitanten de keuze 9 van de 10 keer valt op een autochtoon. Ook al zijn de kwaliteiten van iedere sollicitant gelijk aan elkaar. Discriminatie op de arbeidsmarkt was en is er. Alleen ten tijden van weinig aanbod van werk komt die sterker naar boven.

Zigo
21-05-2004, 16:49

Origineel gepost door papa Yop dat is zo. Vieze honden zijn dat die bazen van bedrijven die discrimineren... :zwaai: Yups vandaar dat je als allochtoon altijd een leuk formuliertje mag invullen over de herkomst van je ouders op het moment dat de papierenmachine begint te draaien bij de start van je nieuwe baan in een groot bedrijf. Opdat het bedrijf kan aantonen dat het wel degelijk allochtonen in dienst heeft :D

DaNGeRouZLy
21-05-2004, 16:52
en dan vindt men het gek dat iemand een uitkering heeft:jammer:

AlHoceima_Leila
21-05-2004, 16:56
het is helaas overal zo :jammer:

tonk
21-05-2004, 17:11
Maar wat kun je eraan doen? Ik doe eigenlijk altijd boodschappen bij de Albert Heijn, zal ik dan voortaan maar naar de Vomar gaan? Of zou Abdel Nassiri daar dezelfde discriminatie zijn tegengekomen? Waarom bestaat er geen islamitische tegenhanger van de AH? Dan ging ik daarnaartoe. Er zijn bij mij in de buurt zat turkse en marokkaanse groente- annex buurtwinkels (ik woon tegenover eentje), maar die zijn vrij klein en hebben lang niet alles wat ik nodig heb. En aangezien ik nogal een hekel heb aan boodschappen doen, koop ik graag alles in 1 keer bij meestal de AH dus.

ZeYNeP_Z
21-05-2004, 17:19
Als er een groep is die flink wordt gediscrimineerd de laatste tijd,dan zijn het de Marokkanen wel. :verdriet:

MissyR
21-05-2004, 17:28
Ik werk al bijna 5 jaar in een supermarkt met alleen ma nederlanders, in t begin merkte k wel dat ze anders keken omdat ik Marokkaans was ma daarna eigenlijk wilde ze van alles weten (marokkaanse cultuur , gewoontes enz ) En ik vind t eigenlijk nog t steeds hartstikke leuk , ma ik denk niet dat als er een marokkaanse jongen langskomt dat ie word aangenomen....wel als er een marokkaanse meid langs komt, die wordt dan wel waarschijnlijk aangenomen

Ole_Guapa
22-05-2004, 00:35
Origineel gepost door MissyR Ik werk al bijna 5 jaar in een supermarkt met alleen ma nederlanders, in t begin merkte k wel dat ze anders keken omdat ik Marokkaans was ma daarna eigenlijk wilde ze van alles weten (marokkaanse cultuur , gewoontes enz ) En ik vind t eigenlijk nog t steeds hartstikke leuk , ma ik denk niet dat als er een marokkaanse jongen langskomt dat ie word aangenomen....wel als er een marokkaanse meid langs komt, die wordt dan wel waarschijnlijk aangenomen Yep, zo zal dat bij ons ook gaan. ik werk niet in een winkel maar bij een bank. Ik weet zeker dat marokkaanse meiden zonder problemen worden aangenomen. Marokkaanse jongens daarentegen, zullen eerder geweigerd worden sinds we een paar Marokkaanse mannelijke collega's hebben gehad. (een stelletje slampampers van de ergste soort) Het spijt me het te moeten zeggen; ze waren niet bepaald goed voor het beeld van "DE" Marokkaanse man/jongen. Ik weet ook wel dat het niet klopt dat een paar slechte voorbeelden het beeld bepalen van een bevolkingsgroep, maar zo gaat het nu eenmaal in de praktijk. Het zal best mogelijk zijn om als Marokkaan bij ons te worden aangenomen, maar ik vrees dat je je in het begin extra zult moeten bewijzen om het beeld positief bij te stellen.

rnaj
23-05-2004, 13:32
Origineel gepost door ABBUFOUAD daar hoef je geen onderzoekje voor te doen dat kon ik jou ook wel vertellen Hmm, geen onderzoek voor nodig??? Ik vind het verhaal nogal verrassend, mijn observatie (bij mij in Amsterdam Oost) klopt toch niet helemaal met de conclusie. Maar ik heb geen twijfel over het het feit dat bepaalde bevolkings groepen last hebben van arbeids-discriminatie :kwaad:

Chriss
23-05-2004, 13:50
Natuurlijk wordt er gediscrimineerd. Uit een onderzoek van het min. van onderwijs blijkt bovendien dat Anti - Islamisme meer voorkomt dan Anti - Semitisme. Als tip zou ik jullie meegeven dit als een gegeven te zien en er zelf tegen te knokken. Dus niet wachten tot dit overgaat of door de maatschappij zelf wordt opgelost. De maatschappij, dat ben jij, en met een hoop positieve energie kan je alles veranderen. Organiseer uzelf en het resultaat zal er naar zijn?

Pagina's : [1] 2