Bekijk volle/desktop versie : .......tijdens de woedoe..??



19-05-2004, 18:04

Citaat door alhamdoelilah_s:
salaam oe alai9oem wr wb beste broeders en zusters,

bismillahi arahmaan arrahiem,

ik had een vraagje wat de wudu (woedoe) betreft.
weet iemand mischien van jullie of het is toegestaan om smeekbede''s te zeggen tijdens het verichten van woedoe. want ik heb namelijk een bandje gekocht met smeekbede's die tijdens de woedoe kunnen worden opgezegd, maar ik vertelde het aan iemand, maar diegne zei dat het helemaal niet is toegestaan op smeekbede's te zeggen tijdens de woedoe. behalve NA het verichten daarvan.

wa allahoe a3lam,

saida
.

21-05-2004, 18:58


salaamoealaikoem ik had een keer gehoord dat je wel mag praten tijdens je woedoe maar aloehoea3lam ik weet het niet zeker salaamoealaikoem wa rahmatoelahh

22-05-2004, 17:33
Allah oe alim

Ik zeg tijdens mijn gebed wel een smeekbede....
Ik heb hier een boekje voor me waarin staat dat er smeekbedes bij de wude en na het maken van de wude zijn.

Deze zijn:
BIJ het maken van de wudu>>>>
allaahumma-gh-firli dhanbi. Wawassi' li fie dsaarie. Wabaarik lie fie rizqi

VERTALING: O allah! Vergeef mijn zonden en vergroot(zegen)mijn huis, en zegen mijn levensonderhoud.

NA het maken van de wudu>>>>
ash-hadu allaa illaaha illal-laah. Wahdahu laa shariekalah. Wa ash-hadu anna Muhammed 'abduhu warasuuluh. allaahummadj 'alni nminat tawwaabin wadj'alni minal mutatahhirien.

VERTALING: Ik getuig dat er geen god is dan Allah. Hij is een. Hij heeft geen deelgenoten. En ik getuig dat Muhammad zijn dienaar en boodschapperis. O allah! Maak mij tot de berouwvollen en tot degenen die zichzelf reinigen

ps: deze dingen heb ik letterlijk van een boek overgenomen genaamd: Smeekbeden uit de koran en sunna.
Uitgeverij Noer.
Door Jamal A.Badawi

24-05-2004, 09:45

Citaat:
Origineel gepost door moslima_zaio
Allah oe alim

Ik zeg tijdens mijn gebed wel een smeekbede....
Ik heb hier een boekje voor me waarin staat dat er smeekbedes bij de wude en na het maken van de wude zijn.

Deze zijn:
[B]BIJ het maken van de wudu>>>>
allaahumma-gh-firli dhanbi. Wawassi' li fie dsaarie. Wabaarik lie fie rizqi

VERTALING: O allah! Vergeef mijn zonden en vergroot(zegen)mijn huis, en zegen mijn levensonderhoud.

NA het maken van de wudu>>>>
ash-hadu allaa illaaha illal-laah. Wahdahu laa shariekalah. Wa ash-hadu anna Muhammed 'abduhu warasuuluh. allaahummadj 'alni nminat tawwaabin wadj'alni minal mutatahhirien.

VERTALING: Ik getuig dat er geen god is dan Allah. Hij is een. Hij heeft geen deelgenoten. En ik getuig dat Muhammad zijn dienaar en boodschapperis. O allah! Maak mij tot de berouwvollen en tot degenen die zichzelf reinigen

ps: deze dingen heb ik letterlijk van een boek overgenomen genaamd: Smeekbeden uit de koran en sunna.
Uitgeverij Noer.
Door Jamal A.Badawi [/B]


Djazaak Allah oe Gairan oegt fie Dien


Liefs,

S. Nadoria

27-05-2004, 02:34



Citaat:
Origineel gepost door alhamdoelilah_s
salaam oe alai9oem wr wb beste broeders en zusters,

bismillahi arahmaan arrahiem,

ik had een vraagje wat de wudu (woedoe) betreft.
weet iemand mischien van jullie of het is toegestaan om smeekbede''s te zeggen tijdens het verichten van woedoe. want ik heb namelijk een bandje gekocht met smeekbede's die tijdens de woedoe kunnen worden opgezegd, maar ik vertelde het aan iemand, maar diegne zei dat het helemaal niet is toegestaan op smeekbede's te zeggen tijdens de woedoe. behalve NA het verichten daarvan.

wa allahoe a3lam,

saida
wa 3alaykoem sallam

in het boekje De soenna van de Profeet Mohammed (salli 3alah wa sallam) staat wat je bij elke handeling kan zeggen
omdat ik geen arabisch kan lezen (er staat alleen nl vertaling bij en het is niet in het fonetisch) kan ik die duas hier niet plaatsen.

maar gair inshallah, ik ga me best voor je doen

27-05-2004, 14:05
hier komen ze dan. Ik heb alles gewoon in het arabisch gelezen, lach me dus niet uit als ik hier iets verkeerds tik

Voor de Woedoe:

Allahoema inay a3oedoe bika min hamzati shay6ani wa a3oedoe bika rabban an ya7doeroeni

O allah, waarlijk ik zoek mijn toevlucht tot u tegen de kwade influsiteringen van de duivels en ik zoek mijn toevlucht tot u want adners komen zij tot mij.

Bismillahi al3adiemi, wa alhamdoulilahi 3ala dienie alislaam

In de naam van Allah, de grote en lof zij voor Hem in de dien van de Islam

Allahoema ghafirli danbi wa wasa3li fi daari waa barakli fie razqi

o Allah, vergeef mijn zonden, geef mij een ruim huis en zegen mijn levensonderhoud.

Als de handen worden gewassen

Allahoema ina sa2alak alyoemna wa albaraka wa a3oedoe bika min show2ami wa alhalakati

Ow Allah, ik vraag u om geluk en zegeningen en ik zoek mijn toevelucht tot u tegen het ongeluk en de vernietiging.

Bij het gorgelen

Allahoema a3iena 3ala tilawati kitabika wa kattar aldikra lak wa achoukrilak

ow Allah, help mij bij het reciteren van uw boek en het veelvuldig gedenken van U en in het danken van U.

Als er water door de neusgaten gaat

Allahoema ari7ni ra2i7a aljennati wa Anta 3ani raadin

Oh Allah , zegen mij met de geur van de Djenna onder de omstandigeden waar u tevreden met mij bent.

Als de neusgaten uitgeblazen worden

Allahoemma a3oedoe bika mienrawa2i7 annaar wa mien soe3i addaar.

O allah, ik zoek mijn toevlucht tot u voor de geur van het vuur en van de schande van het verblijf.

Als het gezicht gewassen wordt

Allahoem bayad wazjahi yawm tabyaad wazjoeh aw liyaa2ika, wa laa tasawad wazjahni yawm taswad wazjoeh a3da2ika.

Oh Allah, verlicht mijn gezicht op de dag wanneer de gedachten van Uw vrienden zullen schijnen en maak mijn gezicht niet zwart op de dag waarop de gezichten van uw vijanden zwart zullen worden.

Wanneer de rechterhand tot de elleboog wordt gewassen.

Allahoem a36inie kitaabi biyamini wa 7aasibni 7asannan yassieran.

O allah, geef mij het boek van de daden in mijn rechterhand en maak mijn afrekening gemakkelijk.

Wanneer de linkerhand tot de elleboog wordt gewassen

Allahoema ina a3oedoe bika mien an toe36ini kitabi bichimaali aw mien wara2i 6ahri.

o allah, ik zoek mijn toevlucht tot u dat ik het boek van mijn daden in mijn linkerhand krijg of van achter mijn rug.


hier volgt slot:



Allahoema adilani ta7t dila 3arshika yawm al dila ila dila 3arshiika.

O allah, geef mij de schaduw van de beschuttinh van uw troon op de dag waarop er geen andere schaduw zal zijn dan de schaduw van uw troon.

Als men over de oren wrijft.

Allahoema azj3alni mina adien yastami3oena al9oel fayatabi3oena a7sanahoe allahoema asmi3nie moenaadi alzjannati ma3a al2abraar

o allah, maak mij tot degenen die naar een uitspraak luisteren en het beste daarvan volgen. o allah laat mij luisteren naar de uitspraken van de hemel onder dedeugdzame mensen.

Als de rechtervoet gewassen wordt

allahoema thabat 9adamay 3ala sira6ika almoestaqiem

o allah, houdt mijn been strandvastig op uw pad.

als de linkervoet gewassen wordt

allahoema ina a3oedoe bika ien taziela 9adami 3ala asiraa6 yawm tazieloe a9adamoe almoenafi9ien fi annaar.

o allah, ik zoek mijn toevlucht tot u zodat mijn voet niet op de brug (siraat) weg zal slippen op de dag waarop de voeten van de hypocrieten in de hel zullen slippen.

Ik hoop dat jullie hier wat aan zullen hebben
wa salaam

27-05-2004, 19:40
Salamalikom ,
maar in mij badkamer/douch
zit er dus ook een wc...en aangezien dat onrein is ...kan k dan die doe'a zeggen in de bdkamer waar ik woedoe verricht ik zeg de doe'a na het wassen altidj pas als k de wc uit ben ...wie weet of t mag of nie?
salamalikom

27-05-2004, 19:42
bachelorette..hoe spreek je die 2uit ik ken die klank nie dus kan je ff zeggen welke klank dat is ik ken alleen 7a 9a en l 3eyn

28-05-2004, 02:00

Citaat:
Origineel gepost door ~M@ghrAbiA~
bachelorette..hoe spreek je die 2uit ik ken die klank nie dus kan je ff zeggen welke klank dat is ik ken alleen 7a 9a en l 3eyn
dat moet de alif voorstellen....de 'a' dus.
je hebt ook de 6 van 6ayaratoen (vliegtuig)



28-05-2004, 21:17

Citaat:
Origineel gepost door Bachelorette
dat moet de alif voorstellen....de 'a' dus.
je hebt ook de 6 van 6ayaratoen (vliegtuig)


Djazakaa allahoe Khayran..

29-05-2004, 01:10

Citaat:
Origineel gepost door ~M@ghrAbiA~
Salamalikom ,
maar in mij badkamer/douch
zit er dus ook een wc...en aangezien dat onrein is ...kan k dan die doe'a zeggen in de bdkamer waar ik woedoe verricht ik zeg de doe'a na het wassen altidj pas als k de wc uit ben ...wie weet of t mag of nie?
salamalikom
?...

29-05-2004, 13:56

Citaat:
Origineel gepost door ~M@ghrAbiA~
?...
hay lieverd,

Ik weet het eerlijk gezegd niet. als ik gewoon logisch nadenk dan denk ik dat het niet zou mogen, dit omdat je niet in de wc mag praten..maar als je nergens anders woedoe kan doen.....dan mag het misschien wel?

wallahoe a3lam, k durf geen uitspraken te doen

29-05-2004, 15:56


oke toch bedankt voor je medeleven