Bekijk originele versie : Postmodernisme!?
Iemand een simpele definitie die makkelijk te onthouden is.
Die ik heb, daar struikelt mijn denkvermogen steeds over :D.
Origineel gepost door babbel
Postmodernisme kan men vanuit drie verschillende achtergronden verklaren en definiëren. Dus één definitie is moeilijk te geven.
De volgende drie kaders (context) zijn te benoemen:
- de sociologische en maatschappijhistorische context
- de wetenschappelijke en filosofische context
- het gebruik in de kunstwereld.
Dat eerste dan? Heb hier iets staan van :verwerping Humanistische visie op een autonoom subject en omhelzing van het eclecticisme.. :stoned:
Tweede: Iets als dat ze stelt itt de verlichting dat de krachten die de wereld besturen onbeheersbaar zijn.
Derde is niet relevant voor mij.
Origineel gepost door MüeZli
Dat eerste dan? Heb hier iets staan van :verwerping Humanistische visie op een autonoom subject en omhelzing van het eclecticisme.. :stoned:
Tweede: Iets als dat ze stelt itt de verlichting dat de krachten die de wereld besturen onbeheersbaar zijn.
Derde is niet relevant voor mij.
Dan is de van Dale toch ietsje simpeler : :D
post·mo·der·nis·me (het ~)
1 filosofie die ervan uitgaat dat er geen absolute waarheid bestaat en de wereld niet te beheersen is
2 kunstrichting in de jaren tachtig van de twintigste eeuw die, met behoud van de moderne technische verworvenheden, teruggrijpt naar vroegere stijlen
Origineel gepost door grendel
Dan is de van Dale toch ietsje simpeler : :D
post·mo·der·nis·me (het ~)
1 filosofie die ervan uitgaat dat er geen absolute waarheid bestaat en de wereld niet te beheersen is
2 kunstrichting in de jaren tachtig van de twintigste eeuw die, met behoud van de moderne technische verworvenheden, teruggrijpt naar vroegere stijlen
Die had ik ook in iets andere bewoordingen.
Maar in de sociologische context heb ik hier een brei aan bewoordingen waar ik overheen struikel :D.
Origineel gepost door TheBoogyMan
Een heel korte simpele definitie van postmodernisme ?
"Vroegah was alles beter"
Maar serieus, het is het afzetten tegen de uniformiteit en rechtlijnigheid van het modernisme door terug te grijpen op oude waarden. Kan je daar wat mee ?
Anders even googlen.... :D
Dat had ik min of meer begrepen dat dat het filosofische standpunt was.
Dus het rationele, beheersbare, empirische dat door de verlichting werd geintroduceerd daar is het dus een tegenbeweging/reactie op toch?
Origineel gepost door MüeZli
Iemand een simpele definitie die makkelijk te onthouden is.
Die ik heb, daar struikelt mijn denkvermogen steeds over :D.
DAT schijnen sommige mensen niet te kunnen bevatten, en geven definities met de dikte van het Guinness book of records.
Lunaatje
19-05-2004, 14:49
Dus het komt overeen met het woord Nostalgie?
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.