Bekijk volle/desktop versie : paar vraagjes



14-11-2002, 14:22
salaam, ik heb ff een paar korte vraagjes ivm ramadan.
ik wil er zeker van zijn of het mag of niet mag tijdens het vasten:

-creme/vet in je haar doen voor el moghreb
-creme op je gezicht smeren voor el moghreb
-naar de kapper gaan en je haar laten doen:
-verven bij de kapper voor de moghreb
-knippen bij de kapper voor de moghreb
- stijlen bij de kapper voor de moghreb
-lippenbalsem (labello blauw) voor de moghreb
-je tanden poetsen voor de moghreb


Thanx lieve mensen als je het kan beantwoorden!

14-11-2002, 14:45


Biesmiellahie Arahmanie Rahiem

Salaam aleikoem wr wb

Mag allemaal...Tandenpoetsen mag maar is beter als je het laat want je weet nooit wat je binnen krijgt. Je mag je haren NIET zwart verfen. Lippenbalsem mag je ook op maar dan wel zonder smaak en glitter...


Wa salaam aleikoem wr wb

14-11-2002, 14:52
Biemsiellahie Arahmanie Rahiem

Ja dat mag inderdaad allemaal.

wa salaam aleikoem

14-11-2002, 15:11
Bismielillahie Arahmanie Rahiem

Salaam aleikoem wr wb

Alif_lba_ta het is aan een Shig gevraagd en die gaf ons dat antwoord. En ik denk wel dat hij het weet he. En ik weet niet waarom je zo reageert . Je hebt het zo mee gekregen dat het niet mag maar je bent niet ZELF op onderzoek geweest of het wel mag of niet mag. Jammer. Soebhannallah Ik ben ook niet gek en dan kom ik hier ff vertellen dat het wel mag soebhannallah Zoals ik al zei je bent niet op onderzoek geweest of het wel of niet mag dus je moet eerst ff je bronnen na checken voordat je iets gaat roepen. Okay

Maar om toch ff bewijs tegeven.

063) Is tandenpoetsen met tandpaste toegestaan tijdens het vasten?



Vraag: Is het toegestaan om de tanden te poetsen met tandpasta na de eerste zonschemering tijdens het vasten? En als het wel toegestaan is, maakt het bloed wat van de tanden vrij komt tijdens het gebruik van de tandenborstel, het vasten ongeldig?

Antwoord:

In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

Het is toegestaan om na de eerste zonschemering, (wanneer men zich onthoudt van het eten, drinken&hellip gebruik te maken van tandpasta en een tandenborstel om de tanden te poetsen. Sommige geleerden zien het als afkeurenswaardig voor een vastende om de siewaak te gebruiken na de middag, omdat de geur uit de mond van een vastende verdwijnt. Men kan wel de etensresten van zijn tanden verwijderen. Wat betreft het gebruik van tandpasta, het is af te raden om het te gebruiken, dit omdat tandpasta een geur en smaak heeft. Het beste is dat men tandpasta na de sahoer gebruikt, en als het toch noodzakelijk gebruikt moet worden dan moet er rekening gehouden worden met het slikken van de tandenpasta.

Het bloed dat vrij komt van de tanden na het poetsen met een tandenborstel maakt het vasten niet ongeldig.

(Van de fatawa van Sheikh Ibn Djiebrien) Cyber-imam, St.Alwaqf, Moslim Jongeren Holland


Nog een andere.
Vraag: Er zijn mensen die graag hun tanden niet willen poetsen met een tandenstokje tijdens het vasten…Ze vrezen dat dit het vasten ongeldig maakt…wat is de geprefereerde tijd voor het tandenpoetsen in de Ramadan?

Antwoord:

In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

Antwoord: Vrees hebben om de tanden te poetsen met een tandstokje tijdens het vasten of buiten het vasten is niet door de Qor’aan of Soenna te bewijzen, dit omdat Assiewaak tot de Soenna van de profeet behoort. In de bekende authentieke hadith is overgeleverd dat de profeet zei:”Het is een reiniging voor de tanden, en een oorzaak van tevredenheid van de Heer”. Siewaak is toegestaan en aan te raden na het verrichten van de kleine wassing, voor het gebed, bij het waken en tijdens het vasten….

(Van de fatawa van Sheikh Ibn Al ‘oethaymien)

Wassalam. Cyber-imam, St.Alwaqf, Moslim Jongeren Holland

Wa salaam aleikoem wr wb

14-11-2002, 16:34


Maar ik krijg juist altijd te horen dat gel/vet/etc in je haar doen voor el moghreb niet is toegestaan....

14-11-2002, 20:16
sorry hoor wat betreft haar verven heb ik altijd al meegekregen dat het niet mag, dus lijkt mij heel erg raar als het in ramadaan in een keer wel mag. Maar ja wie ben ik.

14-11-2002, 20:20
Bismiellahie Arahmanie Rahiem

Vraag: Ik heb een vraagje,Ya aggie, ik heb gehoord dat als een chab (jongeman)vroeg grijs word dan moet ie volgens onze profeet vzmh,in zijn haar henna doen,maar wat ik me afvroeg en ook wat ik hoorde mag ie ook zijn haar zwart verven, dus de originele kleur,ik heb gehoord dat het wel mag bij een cheb,maar bij al een oudere man mag dat niet. Kunt ie mij een antwoord geven ,alvast bedankt en Zezek allah geir.

Antwoord:

In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

Het verven van grijs behoort tot de soenna van de boodschapper van Allah (Allah's vrede en genade zij met hem). Dat kan geschieden met elke kleur behalve met zwart. Boekharie overleverde op gezag van Aboe Hoerrayrah (Allah's welbehagen zij met hem) dat de profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) gezegd heeft: "De joden en christenen verven hun haar niet, zorg dat je niet hetzelfde als hen bent"

Aboe Dhzarr vertelde de volgende hadieth: "Grijs haar kan het beste geverfd worden met henna of katam". Ahmed, Tiermiedie en An-nasa'ie De boodschapper van Allah (Allah's welbehagen zij met hem) heeft gezegd: "Er zal een volk zijn aan het eind van deze wereld, die hun haren zwart zullen verven....Zij zullen de geur van Al Djannah niet ruiken"


ÞÇá : ÞÇá ÑÓæá Çááå Õáì Çááå Úáíå æÓáã : ( íßæä Þæã íÎÖÈæä Ýí ÂÎÑ ÇáÒãÇä ÈÇáÓæÇÏ ßÍæÇÕá ÇáÍãÇã áÇ íÑíÍæä ÑÇÆÍÉ ÇáÌäÉ


Henna maakt het haar rood en katam, een plant uit Yemen, kleurt het haar zwart met een rode gloed. Anas (Allah's welbehagen zij met hem) zei: "Abou Bakr (Allah's welbehagen zij met hem) verfde zijn haar met henna en katam en Omar (Allah's welbehagen zij met hem) verfde zijn haar alleen met henna." Katam werd nooit alleen gebruikt omdat het dan een pure zwarte kleur gaf maar werd juist met henna gebruikt zodat het een zwarte kleur gaf met rode gloed.

De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft een algemene verbod gelegd om het haar met een zwarte kleur te verven en heeft geen specifieke groep mensen genoemd waarvoor het verbod niet geldt. Voor een oude man/vrouw of een jongeman/vrouw geldt dezelfde uitspraak.

En Allah weet het het beste.

Cyber-imam, Het team van al-Islaam.com