Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Moskee nog nodig?

Pagina's : [1] 2 3

PietHendriksen
14-05-2004, 13:59

Uit onderzoek in een aantal moskeeën in de Marokkaanse stad Casablanca bleek dat tijdens de vijf dagelijkse gebedsdiensten niet meer dan ongeveer 1 promille (dus 1 op de 1000) van de bevolking een moskee bezoekt. Tijdens de wekelijkse gebedsdiensten op vrijdagen is dit cijfer beduidend hoger, maar toch niet meer dan bij benadering ongeveer 10 procent. Dit, terwijl het bezoeken van de moskee tijdens deze wekelijkse diensten volgens de leer van de islam een individuele plicht is voor de volwassen mannelijke moslims, terwijl vrouwen eraan kunnen, maar niet hoeven deel te nemen. Bron: .ETIENNE, B., et M. Tozv, Le glissement des obligations islamiques vers le phénomène associatif à Casablanca, Annuaire de l'Afrique du Nord Hoe belangrijk zijn de moskeeen dan eigenlijk, als er zo weinig mensen heen gaan? Of is Amsterdam veel vromer dan Casablanca? Casablanca heeft ca. 6.5 miljoen inwoners.

islamietje114
14-05-2004, 14:13
hoeveel nederlanders gaan er naar een kerk?! en toch zijn er alleen al hier in utreg tientallen kerken te vinden. moskee is nog nodig voor de mensen die er heen gaan. en ook voor de mensen die er niet heen gaan...ze kunnen er altijd terecht. ik weet niet waar je heen wilt met jou topic?!

PietHendriksen
14-05-2004, 14:22
Bedoel je Utrecht? Ik vraag me af wat voor zin het heeft om nieuwe moskeeen bij te bouwen, als in bijvoorbeeld Marokko de belangstelling er naar toe te gaan al afneemt. Wat voor nut heeft deze investering in de toekomst dan eigenlijk nog? De vergelijking met kerken vind ik niet zo slim. Er zijn al heel veel kerken afgebroken, en er worden nauwelijks nog nieuwe bijgebouwd. De bestaande kerken worden vaak anders gebruikt dan ooit bedoeld. Voor evenementen en markten e.d. Het betreft hier gebouwen die er al vaak al heel lang staan en deel uitmaken van het historisch stadsgezicht. Snap je het verschil?

islamietje114
14-05-2004, 14:26
ik snap het verschil... maar hoe recent is eigenlijk die informatie van jou. en geef eens die bron aub. dat geeft mij een betere beeld. en ik weet niet of jij OOIT uberhaupt wel een moskee ooit heb bezocht maar ga jij maar kijken hoe bomvol het zit. weliswaar op vrijdag altijd wat meer dan doordeweeks maar het zit er echt heel erg vol. bovendien hebben we de vrijheid gekregen van ons land dus wat houd ons tegen?!

islamietje114
14-05-2004, 14:26

en als er nou plannen worden gemaakt om een moskee te bouwen ergens in friesland of drenthe ofzo waar nauwelijks moslims wonen tjah dan moet ik je gelijk geven ben ik bang....

PietHendriksen
14-05-2004, 15:09
Oh, dan ben je dus tegen de moskee van Musselkanaal! Uit: het Dagblad van het Noorden Plan voor moskee in Musselkanaal musselkanaal - Een moskee in Musselkanaal. Met dat opmerkelijke plan is projectontwikkelaar George Tóth uit Schiedam naar het gemeentebestuur van Stadskanaal gestapt. De zakenman wil met enkele compagnons het gebedsoord realiseren aan de Schoolkade, op het voormalige terrein van machinefabriek De Haan. De minaret van de geplande moskee wordt 26 meter hoog. De moskee zou plaats moeten bieden aan 265 personen. Als het aan Tóth en zijn partners ligt, krijgt de gebedsruimte een oppervlakte van 220 vierkante meter. De moskee moet een regionale functie krijgen. In Emmen staat al ruim tien jaar een moskee aan de Peyserhof in de wijk Angelslo. De ondernemer is al jaren eigenaar van het terrein in Musselkanaal. Tóth kocht het om er na verloop van tijd ongeveer twintig huizen te bouwen. Maar het plan gaat volgens hem niet door. ''De raad heeft onlangs een nieuw bestemmingsplan vastgesteld. Dat staat woningbouw op die locatie niet toe.'' Naar aanleiding van die ontwikkeling komt de Schiedammer met zijn huidige plan op de proppen. Volgens Tóth wordt het voor omwonenden en de gemeente lastig om bezwaar te maken tegen de komst van een moskee. Hij baseert zich op eerdere ervaringen. ''We hebben moskeeën gebouwd in Tilburg, Schiedam en Rotterdam. In Nederland heeft iedereen recht op geloof.'' Wethouder Bessembinders is niet gelukkig met het plan. Hij zegt dat de bouw van een moskee in het gesprek met de projectontwikkelaar niet aan de orde is geweest. Wel erkent hij het plan onder ogen te hebben gehad.

PietHendriksen
14-05-2004, 16:04
OK! gebeurd!

hbohuisvrouw
14-05-2004, 16:18
Ik begrijp wel een beetje wat je bedoelt Hendriksen. Soms denken ik ook dat de Moslims hier in Nederland veel meer bezig zijn met hun religie dan de Moslims in Marokko. Dat de Islam hier in Nederland veel meer groeit en in Marokko juist minder wordt.

roebla
14-05-2004, 17:19
Origineel gepost door PietHendriksen Bedoel je Utrecht? Ik vraag me af wat voor zin het heeft om nieuwe moskeeen bij te bouwen, als in bijvoorbeeld Marokko de belangstelling er naar toe te gaan al afneemt. Wat voor nut heeft deze investering in de toekomst dan eigenlijk nog? De vergelijking met kerken vind ik niet zo slim. Er zijn al heel veel kerken afgebroken, en er worden nauwelijks nog nieuwe bijgebouwd. De bestaande kerken worden vaak anders gebruikt dan ooit bedoeld. Voor evenementen en markten e.d. Het betreft hier gebouwen die er al vaak al heel lang staan en deel uitmaken van het historisch stadsgezicht. Snap je het verschil? :lol: Dus als in Casablanca de mensen niet naar de moskee gaan moeten we hier ook geen moskeeen bouwen ? :hihi: Gelukkig weet iedereen dat de Islam een groeiende geloof is ook hier in Nederland ! en ik zou maar eens een keer kijken bij een vrijdaggebed in een willekeurige Nederlandse moskee ! Bijna geen plaats om te zitten :) en ik weet niet waar je je info vandaan haalt :)

wael_gataarlijk
14-05-2004, 17:27
toen ik in marokko was zag ik ook maar weinig mensen naar de moskee gaan. er gingen meer mensen naar de kerk. ik zag ineens heel veel marokkaanse christenen en een nieuwe kerk was er gebouwd. (in tanger).

PietHendriksen
14-05-2004, 17:45
Ik zou het gewoon jammer vinden als er in Nederland geinvesteerd wordt in uitstervende folklore. Je ziet dat ook wel bij emigrantengemeenschappen van Nederlanders in Australie en zo. Veel klompen en molentjes, kaas, drop en hagelslag eten alsof het leven ervan afhangt, lid van de Nederlandse club, Oranje boven etc. En als die terug zijn in Nederland vinden ze alles "zo veranderd"; en gaan ze maar weer liever terug naar hun biotoop in het emigratieland.

hbohuisvrouw
14-05-2004, 18:27
De Islam is geen folklore, maar een religie. En een religie die niet zal uitsterven in Nederland of in de wereld, integendeel.

gaviel
14-05-2004, 18:36
Origineel gepost door PietHendriksen Uit onderzoek in een aantal moskeeën in de Marokkaanse stad Casablanca bleek dat tijdens de vijf dagelijkse gebedsdiensten niet meer dan ongeveer 1 promille (dus 1 op de 1000) van de bevolking een moskee bezoekt. Tijdens de wekelijkse gebedsdiensten op vrijdagen is dit cijfer beduidend hoger, maar toch niet meer dan bij benadering ongeveer 10 procent. Dit, terwijl het bezoeken van de moskee tijdens deze wekelijkse diensten volgens de leer van de islam een individuele plicht is voor de volwassen mannelijke moslims, terwijl vrouwen eraan kunnen, maar niet hoeven deel te nemen. Bron: .ETIENNE, B., et M. Tozv, Le glissement des obligations islamiques vers le phénomène associatif à Casablanca, Annuaire de l'Afrique du Nord Hoe belangrijk zijn de moskeeen dan eigenlijk, als er zo weinig mensen heen gaan? Of is Amsterdam veel vromer dan Casablanca? Ik weet niet waar die mensen zijn wezen kijken of eh onderzoek hebben gepleegd. Kan je wel vertellen dat dagenlijks de moskeen ja in onze cartie waren er 3 vooral s'avonds vol zaten met gelovigen. Mensen werken overdag you no, en ook in marokko blijft er soms weinig tijd over om naar de moskee te gaan, zodoende heeft bijna iedere groot kantoor of andere werkplek een eigen bidkamer/ruimte. Dus ja overdag zullen er nog wel eens alleen vrouwen en arbeidsloze in de moskee aanwezig zijn. PPPPPPh als ze een onderzoek doen laten ze het dan ook goed doen. Tja en Casablanca is groot heee, misschien te groot om goed te onderzoeken? Zal je vertellen het blijft voor de mensen belangrijk dat er een moskee in de buurt aanwezig is.

PietHendriksen
14-05-2004, 19:17
Origineel gepost door wael_gataarlijk toen ik in marokko was zag ik ook maar weinig mensen naar de moskee gaan. er gingen meer mensen naar de kerk. ik zag ineens heel veel marokkaanse christenen en een nieuwe kerk was er gebouwd. (in tanger). De Berbergroepen waren christelijk tot de komst van de islam. Er wordt verzet geboden tegen de arabisering die al geruime tijd gaande is en er is een herleving van de Berbercultuur inclusief het Berberschrift. Sommigen zoeken hun identiteit in het christelijke verleden. Sommigen komen terug tot het geloof van hun voorouders die tot de vroege kerk behoorden, onder wie Tertullianus en Augustinus.

zinne_dinne_nr1
15-05-2004, 10:11

Origineel gepost door PietHendriksen Bedoel je Utrecht? Ik vraag me af wat voor zin het heeft om nieuwe moskeeen bij te bouwen, als in bijvoorbeeld Marokko de belangstelling er naar toe te gaan al afneemt. Wat voor nut heeft deze investering in de toekomst dan eigenlijk nog? Bedoel je hier in Nederland of in Marokko? Want wat heeft een onderzoek in Marokko te maken met het bijbouwen van moskeeen hier in Nederland, dat onderzoek is toch niet representatief voor Nederlandse moskeeen. En als het om Marokko gaat vraag ik me af waarom je het ons vraagt, wij hebben toch weinig te maken met het aantal moskeeen dat er in Marokko wordt gebouwd. Ik wil er trouwens wel bij zeggen dat het in de zomermaanden wel wat drukker is in de moskeeen in Marokko (en op de stranden ook, maar dat terzijde).

Pagina's : [1] 2 3