Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Helft van alle talen wordt met uitsterven bedreigd

Pagina's : [1] 2

LZN
13-11-2002, 07:51

Helft van alle talen wordt met uitsterven bedreigd The Guardian LONDEN - De helft van de zesduizend talen die wereldwijd worden gesproken, is voor het einde van deze nieuwe eeuw uitgestorven. Deskundigen proberen te redden wat te redden valt. Austin is de enige ter wereld die nog Jiwarli spreekt Peter Austin leerde in 1978 Jack Butler kennen, een 77-jarige man uit het bergachtige ijzerertsgebied van Maroonah Station, duizend kilometer ten noorden van Perth, Australië. Butler was de laatste die Jiwarli sprak, een taal van de aboriginals. Zijn kinderen hadden geen belangstelling voor het Jiwarli en spraken Engels, maar Butler wilde niet dat de taal met hem zou sterven. Dus namen Butler en Austin het Jiwarli, de geschiedenis en cultuur op bandjes op en stelden een woordenboek samen. Austin, docent taalkunde aan de Universiteit van Melbourne, is nu de enige ter wereld die de taal spreekt. Er zijn circa zesduizend talen, maar 95 procent van de wereldbevolking spreekt daarvan slechts 15 procent. Economisch imperialisme is hand in hand gegaan met linguïstisch imperialisme. Veel mensen ruilen hun moedertaal in voor dominante talen als Engels, Frans, Spaans, Arabisch, Chinees en Russisch. Als gevolg daarvan zijn honderden talen in de afgelopen vijftig jaar verdwenen. Deskundigen verwachten dat aan het einde van de 21ste eeuw minder dan drieduizend talen over zijn. Het merendeel van de bedreigde talen wordt nu nog gesproken in ontwikkelingslanden. Maar niet alleen daar. In Europa worden het Bretons, Romaans, Iers en Schotse Gaelic bedreigd. Sorbisch wordt nog slechts in twee dorpen in voormalig Oost-Duitsland gesproken. In Litouwen zijn nog dertig mensen die Karaim spreken, een Turkse taal. 'Het is een tragedie die dieper ingrijpt dan het verlies van planten- en diersoorten', zegt Graham Furnisch, docent aan de faculteit van talen en culturen aan de School of Oriental and African Studies in Londen. 'Hele culturen worden weggevaagd. Taal is het oudste onderdeel van de menselijke geschiedenis, waarmee wij ons onderscheiden van de dieren.' Sommige landen nemen maatregelen. Vanuatu, een eilandengroep in de Stille Oceaan die in 1980 onafhankelijk werd na lange Britse en Franse overheersing, heeft een wet aangenomen die bepaalt dat al het onderwijs moet worden gegeven in een van de honderd talen die op de eilanden worden gesproken . Maar er is meer nodig. Een rijke Zweedse, Lisbet Rausing, heeft 30 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het documenteren van bedreigde talen. Peter Austin is bij dat onderzoek betrokken. 'In de dertig jaar dat ik nu met het onderwerp bezig ben, heb ik me met twaalf Australische en aboriginal talen beziggehouden. Vandaag de dag is er niemand meer die ze spreekt. Toen de Europeanen voor het eerst naar Australië gingen, waren er meer dan 250 talen. Nu worden er nog 15 als moedertaal geleerd.' Niemand weet wanneer taal ontstond. Meer dan 200 duizend jaar geleden, denken sommigen. Voordat de Romeinen hun stempel op Italië drukten, werden er meer dan twintig talen gesproken, die allemaal - op wat fragmenten na - in de geschiedkundige prullenbak zijn verdwenen. De islam deed hetzelfde met een reeks talen in Noord-Afrika waar nu Arabisch wordt gesproken. De koloniale driften van de Europese landen deden de rest. http://www.volkskrant.nl/buitenland/1037114884400.html.

Mernis
19-11-2002, 20:41
De islam deed hetzelfde met een reeks talen in Noord-Afrika waar nu Arabisch wordt gesproken. De koloniale driften van de Europese landen deden de rest. Het is niet de islam die de talen heeft vernietigd maar Arabische kolonialisten hebben de schuld door de islam te misbruiken... en als de Imazighen/Bebers zelf geen actie gaan ondernemen gebeurt dat ook met onze Tamazight... die ook met uitsterving wordt bedreigd

Cyclop
19-11-2002, 20:49
laat maar sterven berbers en tamazigt taal geef mij maar arab

Mernis
20-11-2002, 21:42
Origineel gepost door Super_Marokkaan Hidschie sahieh............liana al islaam 3alem al arabia.......wal arabia hija loegatoen al islaam. Alles begrepen? :D ja das duidelijk ja... jullie Arabieren denken dat jullie de uitverkorne volk van allah zijn.... hou die gedachte vast :zwaai: ps god/allah is geen arabier...dat je het eve weet http://www.geocities.com/yufran00/Amazigh_Pride.jpg

nurdin
21-11-2002, 14:20

De taal van Qor"aan is Arabisch en Arabisch zal altijd blijven, tot de dags der oordeel. Meer heb ik niet te zeggen!

Miss_Taza18
22-11-2002, 18:24
Origineel gepost door Mernis Het is niet de islam die de talen heeft vernietigd maar Arabische kolonialisten hebben de schuld door de islam te misbruiken... en als de Imazighen/Bebers zelf geen actie gaan ondernemen gebeurt dat ook met onze Tamazight... die ook met uitsterving wordt bedreigd juist het ligt aan ons BOODSCHAP VOOR ALLE BERBERS: GEEF JE TAAL DOOR AAN JE KINDEREN ENZ IK ZELF GA HET INSALLAH ZEKER DOORGEVEN BERBER VOOR LIFE

Miss_Taza18
22-11-2002, 18:28
Origineel gepost door lemarocain Arabisch is THA BEST!!! Ik ben van oorsprong een berber, maar amazightaal daar heb je NIETS aan. Het is niet ontwikkeld en je kan beter overstappen naar een taal die ontwikkeld is. Neem spaans, arabisch of frans of engels etc. dat maakt de bevolking sterker in de wereld. Dit hebben we nodig door de toenemende globalisering. Wat moet je nu met amazigh? ga je politiek voeren in het amazigh? of ga je je aziatische zakenpartners ontmoeten en spreken in het amazigh??? Neem de ontwikkelde talen en THATS IT. Of je moet bewust achterlijk willen blijven en alleen je ezels in de rif willen aanspreken in het tarifit dan zeg ik ja! dan moet je amazigh spreken. JE BENT EEN SCHANDE VOOR ONS BERBERS, JE VOOROUDERS HEBBEN VEEL GEDAAN OM ER VOOR TE ZORGEN DAT WE ONS TAAL NIET VERGETEN, ZIJN VOOR ONS OPGEKOMEN TFOEEEEEEEEEEEEE MAAR HET IS GELUKKIG MAAR EEN KLEIN GROEPJE DAT NET ALS JIJ DENKT IK ZELF BEN EEN TROTSE BERBER EN ZAL HET OOK DOORGEVEN EN DUS NIET HET ARABISCH, IK DACHT HET NIET TROUWENS HET ARABISCH VAN MAROKKO STELT NIETS VOOR IK WIL LIEVER DAN HET ECHTE ARABISCH LEREN VAN DE KORAN CIAOOOOOOOOOOOO

Miss_Taza18
22-11-2002, 21:20
Origineel gepost door lemarocain wajoj ik ben een schande??? kom op hoor. ik geef mijn mening en je respecteert mijn mening niet. wat bereik je ermee om mij een schande te noemen? moet ik dan iets terugzeggen tegen jou? nou nee hoor, zo laag ben ik niet. ik respecteer ieders manier van opvoeden. ik vind arabisch de taal voor mij. spreek alleen arabisch met iedereen, laat het berbers gewoon in me. maar voertaal is voor mij arabisch. ik ben trots 100% dat ik voor de arabische taal heb gekozen. ook voor me kids inshallah. dus BOUYA wat jij denkt HET ZAL WEL

MrEsco
22-11-2002, 22:11
blznatjal harpotem te hazvix consutuma hebna ol sapnats MrEsco vertaald: "ik geloof er niks van"

Miss_Taza18
23-11-2002, 16:24
ALSOF HET ARABISCH ZOOOO MOOIIIIIIIII ISSSSSSS IK LEER LIEVER SPAANS OF ITALIAANSSSSSSSS DAT ZIJN PAS MOOIIEEEEEEEE TALENNNNNNNNNN CIAOOOOOOOOOO ADIOSSSSSSSSSSSSSSS

Meiwan
23-11-2002, 19:00
Origineel gepost door lemarocain Wat moet je nu met amazigh? ga je politiek voeren in het amazigh? of ga je je aziatische zakenpartners ontmoeten en spreken in het amazigh??? Neem de ontwikkelde talen en THATS IT. Of je moet bewust achterlijk willen blijven en alleen je ezels in de rif willen aanspreken in het tarifit dan zeg ik ja! dan moet je amazigh spreken. Denk je nou echt dat Tamazight zomaar verdwijnt? ik denk het niet...het bestaat al eeuwen en eeuwen zal het blijven bestaan.... wacht maar..want het gaat niet meer lang duren voordat Tamazight een officieele taal is in Marokko... en ik heb het over Tarifiet of tassousiet..maar ALGEMEEN TAMAZIGHT waar alle imazighen Tamazgha/Noord Afrika een dezelfde taal zullen hebben met behoud van je eigen Tmazight dialect... :zwaai:

Miss_Taza18
25-11-2002, 14:53
Origineel gepost door *********e Ontwikkelde talen zegt ie dan!! DAt arabisch van marokko is gewoon een dialect man!!! geen enkele arabier die het verstaat! Je komt er niet verder mee als algerije. zelfs daar verstaan ze het niet goed. tazz Bijna geen enkele marokkaan spreekt ECHT arabisch. ze lullen maar wat. Het zijn allemaal woorden uit het BERBERS en frans en spaans. juist ja, het arabisch (van het midden oosten)van de koran is tha best en trouwens in marokko heb je niet veel echte arabieren, duss jullie zijn neppppppppp ciaoooooooooooo [/B][/QUOTE]

Miss_Taza18
25-11-2002, 14:57
Origineel gepost door Miss Taza18 juist ja, het arabisch (van het midden oosten)van de koran is tha best en trouwens in marokko heb je niet veel echte arabieren, duss jullie zijn neppppppppp ciaoooooooooooo

Meiwan
26-11-2002, 16:34
Origineel gepost door lemarocain En dit komt van de mond van de mensen die zeggen dat ze elke taal moeten respecteren. tazz terug! Dus darija is geen taal? het is of je het wilt of niet ontstaan en zelfs ontwikkelder dan de berberse taal. het is laat ontstaan en heeft grotere sprongen gemaakt dan de berberse taal. waarom zijn jullie zo pro berbers, pffff, dat is de taal die jullie achter heeft gelaten in alles. ik zou zeggen ga ermee door en blijf een ezel! jij bent de grote ezzzzzel :D eeen ezzzzel die niet wil begrijpen dat als Tamazight erkend is dat een het grote taal zal ijn in noord afrika...jij doet of wij imazighen de schuld hebben... maar de arabische regeringen in Noord afrika land van imazghen zullen ons taal Tamazight en cultuur moeten erkennen.... Ga lekker Arabisch praten....en laat ons met ons Tamazight

Miss_Taza18
26-11-2002, 17:07

Origineel gepost door lemarocain En dit komt van de mond van de mensen die zeggen dat ze elke taal moeten respecteren. tazz terug! Dus darija is geen taal? het is of je het wilt of niet ontstaan en zelfs ontwikkelder dan de berberse taal. het is laat ontstaan en heeft grotere sprongen gemaakt dan de berberse taal. waarom zijn jullie zo pro berbers, pffff, dat is de taal die jullie achter heeft gelaten in alles. ik zou zeggen ga ermee door en blijf een ezel! TAZZZZZZZZ ONZE TAAL BESTAAT AL HEEL LANG ER ZAL ER INSALLAH OOK BLIJVEN WAGA CIAOOOOOOOO EWEHERI

Pagina's : [1] 2